Adaptiv cruice control

For spørsmål som ikke er rettet mot en spesifik Land Cruiser modell

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
escada

Adaptiv cruice control

Legg inn av escada » tir aug 14, 2018 12:14 am

Har en 2012 modell med denne funksjonen. Det jeg har fundert på en tid etter kjøp er hva som skjer hvis noe uventet (les elg inn fra høyre) plutselig dukker opp i radarsonen mellom deg og bilen foran? Vil bilen bråbremse? Blir vel ikke det samme som om noen presser seg inn foran deg på motorveien? Her vil radaren umiddelbart oppfatte at det nye objektet holder samme fart som deg selv og bare gå av gassen til "set" avstand er gjenopprettet. Med elgen derimot vil radaren se at elgen ikke beveger seg framover. Vil systemet oppfatte dette som en faresituasjon og bråbremse?

Brukeravatar
ArneO
Site Admin
Sted: Asker

Re: Adaptiv cruice control

Legg inn av ArneO » tir aug 14, 2018 8:53 am

På min er ikke adaptiv cruise control en pre-crash funksjon. Jeg har ikke testet det slik du beskriver, men jeg testet på motorvei mot stillestående kø. Da bremset den greit ned til ca 40 km/t et stykke bak køen og så ga den opp. Tror det pep litt så slapp den opp og rullet videre.

Det bremset ikke så beltene strammet seg.
LC 150 GX 2011

escada

Re: Adaptiv cruice control

Legg inn av escada » tor aug 16, 2018 10:15 pm

Nei, det er greit. Du må opp i en viss hastighet for at ACC skal tre i funksjon. Tror dette er rundt 40 kmt. Møter du en stillestående kø i si 80 kmt, er det god tid til å bremse ned og systemet trenger ikke å nødbremse. Noe helt annet er om du får en elg inn fra høyre si 10-15m foran deg i 80. Hva skjer da?

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk»