Erfaringer fra overhaling av foraksel

For spørsmål som ikke er rettet mot en spesifik Land Cruiser modell

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Erfaringer fra overhaling av foraksel

Innlegg av erwin »

Etter 2 overhalinger av forakslingen på min 80 tenkte jeg å dele noen erfaringer. Skriver ikke en komplett manual, de fins det flust av på nettet.
Den beste er: http://forum.ih8mud.com/80-series-tech/ ... d-faq.html
I tillegg bør du absolutt ha workshop manualen. Det fins en link til den her på forumet.
Jeg overhalte forakslingen første gang i februar 2012 på grunn av vibrasjoner i ratt/forstilling. I tillegg var det en del knepping i CV ledd ved full sving, så jeg ville sjekke disse. Jeg fulgte manualen og det gikk egentlig veldig greit, selv om det er en grisejobb. Ha godt med papir! Klubben har et verktøysett som kan være til hjelp, men det trengs egentlig ikke til en 80. Skal du derimot skifte kingboltlager på 40, 60, eller 70 bør du låne det fordi det inneholder et sentreringsverktøy for lagrene. Dette trengs ikke til 80.

Bilen hadde da gått 340 tusen. Hjullagrene var byttet en gang før, og var i ganske god stand. De taler ca 300.000 km. Et av kingbolt lagrene var knust. Bilen har Longfield ledd og akslinger, og de hadde gått ca 30.000 km og hadde ikke merkbar slitasje. (Men som sagt knepper de likevel). Jeg byttet de fleste lagre når jeg alikevel hadde det oppe, men ikke CV ledd.
Vedlagte filer
Det som er inni der..
Det som er inni der..
SNC15612.JPG (240.21 KiB) Vist 10007 ganger
Orginal Toyota. Bruker syntetisk fett, ikke bare på grunn av den lekre fargen
Orginal Toyota. Bruker syntetisk fett, ikke bare på grunn av den lekre fargen
SNC10265.JPG (964.59 KiB) Vist 10007 ganger
Senest rettet af erwin søn apr 14, 2013 9:43 pm, rettet i alt 1 gang.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Erfaringer fra overhaling av foraksel Del 2

Innlegg av erwin »

Nå et år etter måtte jeg ta forakslingen en omgang til da jeg hadde fått lekkasje i simringen som tetter mellom oljen i diffen og fettet i knokkelhuset. Jeg merket det på at det var kommet fett i oljen. Kan også ses ved at det er olje i fettet. Denne simringen er et svakt punkt på bilen, og det fins utallige tråder om den på nettet. Åpner opp. Høyere side er ok, mens på venstre side er simringen synlig ødelagt og fettet blandet ut med olje. Og hva verre er, er at CV leddet her er merkbart slitt. Dette skyldes nok at siden fettet er blandet med olje har det ikke smurt godt nok. Det er rimelig store krefter i sving inne i leddet.

Så jeg bestemmer meg for å bytte CV ledd. Det hadde jeg planlagt uansett fordi jeg helst ikke vil ha Longfields. Longfields (eller lignende) er et must hvis du har store hjul og driver med mye heavy duty offroad. Men jeg bruker bilen til daglig bruk og turer. Som for eksempel Island og Tunisia. Har også planlagt en lengre Afrika tur, så det viktigste for meg er slitestyrke og driftssikkerhet. Derfor kjøpte jeg originale Toyota ledd og aksler. De koster sinnsvakt mye i Norge, 27.000 hos Toyota for 2 CV ledd og aksler. Men kjøpt fra USA ble det ca 11.000.


CV ledd oppsummering. Priser: bestilt fra USA, inkl frakt og MVA

Longfields, svært seige, men kort levetid. Maks 100.000 km. Ca 6.700
Toyota, lang levetid mer enn 300.000 km, 11.000.
Andre Japansk produserte merker: UWR, HDK, NKN, AAA. Ca 6.500 med originale akslinger
Kinesisk produserte: Gratis, men glem det!

Hadde jeg bare skulle bruke bilen i Norge eller på vei hadde jeg satset på UWR eller AAA.
AAA selges av cruiserparts.net og påstås å være laget av samme fabrikk, maskiner og materialer som originale Toyota. Hvis det stemmer er de sikkert OK, men de vil ikke være underlagt QA fra Toyota.

cruiserparts.net leverer også originale deler.

I tillegg satser jeg på Marlin Crawler eco-seal simring som går for å være bedre enn Toyota med hensyn på tetting. Men den sliter visstnok mer på akslingene så disse må kanskje byttes noe før. Jeg satser også på syntetisk CV fett. Det er mer vannfast og tåler større belastninger enn mineralsk fett. Muligens ikke nødvendig, men ubetydelig prisforskjell i den store sammenhengen. Kjøper Redline CV-2 som er lett å få tak i i Norge: http://www.gotsmoked.no/)
Pass på å sett inn baksiden av simringen med fett før du slår den inn. Ellers har fjæra der lett for å hoppe ut.

Verktøy
Du trenger vanlig verktøy pluss noen SST (spesialverktøy). Mine SST ses på bilde:
Trekloss for å slå inn stor simring på nav.
Uttrekk av indre simring: flattjern med påsveist bit av et avtrekkerverktøy. Vipper ringen ut på sekunder.
Utpressingsverktøy for kingboltlagre.: strekkfisk fra Biltema /Høyre og venstregjenget)
2 stk 10 mm fingjengede bolter med avkappet hode for å forenkle montering av spindel etc
Verktøy for å slå inn simringer og lager. Kjøpt på BT
Stor messing dor

Ellers, følg manualen.
Det eneste jeg ikke fikk til å stemme i forhold til denne var tiltrekningsmoment for hjullager. Det var umulig å få til oppgitt preload med momentet Toyota operer med, 5,4 Nm. I følge innlegg både her på forumet og på MUD er dette for lavt. Jeg dro til med 10 – 14 Nm. Andre er oppe i over 20 Nm. De drevne gjør det på gefylen.
Vedlagte filer
SST
SST
SNC10268.JPG (927.59 KiB) Vist 10003 ganger
Bruk av SST
Bruk av SST
SNC15603.JPG (250.1 KiB) Vist 10003 ganger
Legg merke til bolter med avkappet hode. Forenkler veldig spindelmontering.
Legg merke til bolter med avkappet hode. Forenkler veldig spindelmontering.
SNC10266.JPG (934.6 KiB) Vist 10003 ganger
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Svar

Tilbake til «Drivverk»