94 modell 80'en min med 1HD-T motor har plutselig begynt å bruke mye olje.
Den har gått 350 tusen, men brukte så godt som ikke noe olje inntil nylig.
Etter siste oljebytte i November i fjor begynte den derimot plutselig å bruke mye, ca 1 liter pr 1000 km.
Det er ikke en flekk å se under den, og den svetter ikke spesielt mye. Jeg har brukt Felleskjøpets syntetiske olje hele tiden.
Noen ide om hva jeg bør sjekke?
Plutselig økt oljeforbruk, 1HD-T motor
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Plutselig økt oljeforbruk, 1HD-T motor
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Re: Plutselig økt oljeforbruk, 1HD-T motor
Det første som slo meg var at det kan være ventiltetninger, men det kan også være turboen som forer motoren med litt olje, eller at det spyttes ut gjennom eksosanlegget. Du kan også ha fått gjennomslag på turboen, som fører til overtrykk i bunnpanna, som igjen fører til mer oljedamp som går på innsuget.
Re: Plutselig økt oljeforbruk, 1HD-T motor
Turboen høres ut som en god ide å sjekke. Men burde ikke det syntes på eksosen. Har ikke lagt merke til hvit/blå farge på den.
Ventilforinger- er det så sannsynlig når det kom såpass brått?
Ventilforinger- er det så sannsynlig når det kom såpass brått?
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Re: Plutselig økt oljeforbruk, 1HD-T motor
Jeg skrev ventiltetninger, ikke foringer. Hvis en av tetningene har sprukket eller løsnet kan olje gå langsmed ventilstammen og bli med inn i forbrenningskammeret, og forbrennes der.
-
- Innlegg: 262
- Ble med: tor nov 02, 2006 3:08 pm
- Lokasjon: Trondheim
- Kontakt:
Re: Plutselig økt oljeforbruk, 1HD-T motor
Hvis motoren er tett utvendig, må oljen forsvinne gjennom forbrenningen.
Bruker den 1L pr. 100 mil, så VISES det på eksosen
Det kan være turbo, slappe ringer, slitte ventiltetninger, slitte ventilstyringer
Bruker den 1L pr. 100 mil, så VISES det på eksosen
Det kan være turbo, slappe ringer, slitte ventiltetninger, slitte ventilstyringer
Engelsk pasient (2002 Range Rover 4,4)
Eks: 93 HDJ 80VX. 92 HDJ 80 VX manuell, 2001 100 V8, 1987 HJ 60, 1986 HJ 60, 1994 KZJ 73.
Min garage http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=10876
Eks: 93 HDJ 80VX. 92 HDJ 80 VX manuell, 2001 100 V8, 1987 HJ 60, 1986 HJ 60, 1994 KZJ 73.
Min garage http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=10876
Re: Plutselig økt oljeforbruk, 1HD-T motor
Jeg har ikke finstudert eksosen, men kan ikke se noen forskjell.
Tviler på slitasje, da burde det kommet gradvis.
Men turbo eller sprekt ventiltetning er gode tips.
Tviler på slitasje, da burde det kommet gradvis.
Men turbo eller sprekt ventiltetning er gode tips.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Re: Plutselig økt oljeforbruk, 1HD-T motor
Vel dette er litt pinlig, men får la det stå til:
Sjekket oljen igjen idag og da var den full!
Teori:
Første gangen jeg sjekket var ca 1000 k etter at jeg hadde skiftet olje. Sannsynligvis hadde jeg glemt å toppe opp etter å ha skiftet.
2. dre gangen var for noen dager siden og i går, etter å ha brukt bilen. Da var den 3/4 nedpå pinnen begge ganger.
Men i dag var den altså full. Har ikke fyllt på i mellomtiden.
Dette er selvsagt veldig bra, men reiser spørsmålet: Hvorfor viser den så feil 2 ganger på rad. (Og jeg sjekket mange ganger)
Kan det feks være en ventil i oljefilteret som har hindret oljen å renne tilbake? Eller omvendt, en ødelagt ventil som gjør at oljen renner tilbake mens den egentlig skulle holdt seg i filteret?
Sjekket oljen igjen idag og da var den full!
Teori:
Første gangen jeg sjekket var ca 1000 k etter at jeg hadde skiftet olje. Sannsynligvis hadde jeg glemt å toppe opp etter å ha skiftet.
2. dre gangen var for noen dager siden og i går, etter å ha brukt bilen. Da var den 3/4 nedpå pinnen begge ganger.
Men i dag var den altså full. Har ikke fyllt på i mellomtiden.
Dette er selvsagt veldig bra, men reiser spørsmålet: Hvorfor viser den så feil 2 ganger på rad. (Og jeg sjekket mange ganger)
Kan det feks være en ventil i oljefilteret som har hindret oljen å renne tilbake? Eller omvendt, en ødelagt ventil som gjør at oljen renner tilbake mens den egentlig skulle holdt seg i filteret?
BJ40 & HDJ80 & HZJ78