Tunap produkter og andre additiver
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Tunap produkter og andre additiver
Det jeg har erfart så langt er at bilen går stillere og reinere
så jeg kommer til og fortsette og bruke tunap 984 og ha det på hver 15 000 km
så jeg kommer til og fortsette og bruke tunap 984 og ha det på hver 15 000 km
Re: Tunap produkter og andre additiver
Tips til dere som har dieselvarmer i bilen.
Når dere benytter virkestoff, for eksempel Tunap 989 eller 984, husk å kjøre dieselvarmeren hyppig så lenge du har virkestoffet i tanken.
Da får du samtidig tatt en rens på brenneren i dieselvarmeren
Når dere benytter virkestoff, for eksempel Tunap 989 eller 984, husk å kjøre dieselvarmeren hyppig så lenge du har virkestoffet i tanken.
Da får du samtidig tatt en rens på brenneren i dieselvarmeren
-
- Innlegg: 716
- Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
- Lokasjon: Drøbak
Re: Tunap produkter og andre additiver
Bra tips!
Bilen min får seg ei runde på Vestfold elektro diesel i morra og tirsdag,så da får jeg kjøre varmeren jevnt på første tanken etter det,tenkte å ha på ei med 984 med engang etter rensen.
Bilen min får seg ei runde på Vestfold elektro diesel i morra og tirsdag,så da får jeg kjøre varmeren jevnt på første tanken etter det,tenkte å ha på ei med 984 med engang etter rensen.
120 GX 08 mod.
Re: Tunap produkter og andre additiver
Da benytter de sannsynligvis 989 med adapter rett på pumpen ?superhansen skrev:Bra tips!
Bilen min får seg ei runde på Vestfold elektro diesel i morra og tirsdag,så da får jeg kjøre varmeren jevnt på første tanken etter det,tenkte å ha på ei med 984 med engang etter rensen.
Blir interessant å høre om du opplever noen endringer ?
-
- Innlegg: 716
- Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
- Lokasjon: Drøbak
Re: Tunap produkter og andre additiver
Ja det blir 989 med adapter på pumpa,blir spennende å se om jeg merker noe forskjell.Det er først og fremst tiltenkt som ett prevantivt tiltak,blir også flushing av kassa.
120 GX 08 mod.
Re: Tunap produkter og andre additiver
Benyttet meg av dette tilbudet jeg og! Takker for at du ordnet rabattavtale folbjo!
989 i nytt filter, startet i 2min, og lot stå iro et par tre timer med stoffet i pumpe/dyser, før jeg tok ibruk bilen (etter anbefaling fra vestfold firmaet). Restn av flaska i tanken som snart er tom.
Bilen min hadde ingen problemer ifra før, så jeg har heller ikke merket særlig forandring. Om jeg legger godviljen til, så går den kanskje litt stillere enn før.
984 går i tanken ved neste fylling.
V70'n får samme behandling og, bare at alt går rett tanken på den tenker jeg.
989 i nytt filter, startet i 2min, og lot stå iro et par tre timer med stoffet i pumpe/dyser, før jeg tok ibruk bilen (etter anbefaling fra vestfold firmaet). Restn av flaska i tanken som snart er tom.
Bilen min hadde ingen problemer ifra før, så jeg har heller ikke merket særlig forandring. Om jeg legger godviljen til, så går den kanskje litt stillere enn før.
984 går i tanken ved neste fylling.
V70'n får samme behandling og, bare at alt går rett tanken på den tenker jeg.
08' LC120 GX AT37
12' Volvo V70 D3 163hk R-design
16' KTM 500 EXC Sixdays
12' Volvo V70 D3 163hk R-design
16' KTM 500 EXC Sixdays
Re: Tunap produkter og andre additiver
Jeg går ikke etter dine personlige meninger, eller andres. Men egen erfaring, utdannelsen, og dokumenterte produkter. Huska når vi selv testa forskjellige oljer på bil linja. Hvor mye trykk den tåler, hvor stor forskjell det var på ordinære oljer. Den gang var Mobil1 vinner, men å hva tilsetninger gjorde, og faktisk hvor stor forskjell det var. Alt dreier seg om profitt, så de store lager produkter som de kan tjene på. du kan lett lage en enkel test hjemme å.jørgen skrev:Heitoddi skrev:Mye rart her. Svært mange verksteder bruker ofte rens for motor og brennstoff systemer og kjølesystemet. Dette er blitt gjort av verksteder så lenge jeg har levd, siden 70 tallet. Tilsetninger er ganske trygt, spesielt visst du bruker de mest kjente. Og evt kombinere oljer som leverandører anbefaler. Det som er viktig er man ikke bare putter opp i noe uten å hvite hva man gjør. Jeg har brukt tilsetninger i 15 år. Finnes å dokumentasjon på slikt visst man ønsker det. Bønder bruker ofte mye, . Men kunnskap er jo et møst da
Jeg fikk litt piggene ute her. Det har sikkert kommet frem mellom linjene at jeg er skeptisk til å tilføre noe som helst annet en ferdig resept.(olje/diesel/kjølevæske) Har faktisk tro på at oljeselskapene og andre produsenter har bedre peil en vi forbrukere. Dessuten har jeg tro på at for mye eller for lite av tilsetninger kan gjøre en olje eller andre produkter dårligere. Om dette er så enkelt at dette er bare positivt med feks tunap, så er det veldig rart at ikke det er føringer fra Toyota sentralt på dette. Det at mange verksteder bruker dette, er etter mitt syn et for dårlig argument. Mye rare verksteder. Og mye rare erfaringer. Om tilsetninger bare er ganske trygt, så ville jeg holt meg langt unna. Om man bruker anbefalt oje og heller noe tilsetninger oppi, da har man vel endret egenskapene eller? (er det da den samme anbefalte oljen? Jeg undrer på om tilsetninger kan forbedre noen egenskaper på bekostning av andre. Du skriver at: kunnskap er et must, og at en ikke kan: bare putter oppi noe. Det er akkurat det jeg følte da jeg putta oppi noe omegastoff tidligere. Og det blir litt på lykke å fromme liksom. Jeg er forøvrig bonde. Jeg bare undrer. Dette er ikke noe personanklage. Ikke ta dette ille opp osv. Takk
Ved gjennomlesing ser jeg jo at Toyota muligens ikke kan anbefalle et spesifikt merke. Verkstedenes anbefalling er muligens så langt vi kommer.
Jørgen
Jobber med saken
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
-
- Innlegg: 716
- Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
- Lokasjon: Drøbak
Re: Tunap produkter og andre additiver
Da ble bilen hentet fra spaopphold hos Vestfold elektro diesel i kveld.
De mente bilen hørtes ut som ett knuseverk ved kaldstart(jeg satt igjen bilen kvelden før),og det skal jeg si meg enig i.Har alltid ment den har hatt litt vel hard gange,og ristet endel på tomgang når bilen er kald.Nå etter rens med adapter og 989 er den harde gangen og ristingen på tomgang med kald motor så og si borte,det er som det er en ny motor i bilen.
Automatkassa ble flushet og filter skiftet i samme slengen.Her så olja bra ut og de trengte kun å kjøre igjennom 14 liter.Har også mindre vibrasjoner i bilen når man står stille med bilen i D og foten på bremsen ved kald motor,Når bilen er gjennomvarm hadde jeg ikke vibrasjoner tidligere heller.
Litt for tidlig å trekke en hel haug med konklusjoner siden jeg kun har kjørt bilen hjem,ca 10 mil men tror dette hadde god virkning og forhåpentlig forlenger levetiden på dysene.Tok med ei flaske med 984 også,så den går på tanken etterhvert.
De mente bilen hørtes ut som ett knuseverk ved kaldstart(jeg satt igjen bilen kvelden før),og det skal jeg si meg enig i.Har alltid ment den har hatt litt vel hard gange,og ristet endel på tomgang når bilen er kald.Nå etter rens med adapter og 989 er den harde gangen og ristingen på tomgang med kald motor så og si borte,det er som det er en ny motor i bilen.
Automatkassa ble flushet og filter skiftet i samme slengen.Her så olja bra ut og de trengte kun å kjøre igjennom 14 liter.Har også mindre vibrasjoner i bilen når man står stille med bilen i D og foten på bremsen ved kald motor,Når bilen er gjennomvarm hadde jeg ikke vibrasjoner tidligere heller.
Litt for tidlig å trekke en hel haug med konklusjoner siden jeg kun har kjørt bilen hjem,ca 10 mil men tror dette hadde god virkning og forhåpentlig forlenger levetiden på dysene.Tok med ei flaske med 984 også,så den går på tanken etterhvert.
120 GX 08 mod.
Re: Tunap produkter og andre additiver
Hadde en hyggelig samtale med kundemottaker på Subaru i Tønsberg i dag vedrørende bruk av additiver.
Han bekreftet for meg at Subaru Norge har en avtale med Tunap på leveranser av additiver.
Subaru Tønsberg benyttet seg derimot av Forte, men dette hadde å gjøre med at leverandør holdt til i umiddelbar nærhet.
De benyttet Forte på alle servicer.
Jeg fikk forklart at Subaru Tønsberg har vesentlig mindre problemer med reklamasjoner, en gjennomsnittet hos forhandlere i landet !.
Han bekreftet for meg at Subaru Norge har en avtale med Tunap på leveranser av additiver.
Subaru Tønsberg benyttet seg derimot av Forte, men dette hadde å gjøre med at leverandør holdt til i umiddelbar nærhet.
De benyttet Forte på alle servicer.
Jeg fikk forklart at Subaru Tønsberg har vesentlig mindre problemer med reklamasjoner, en gjennomsnittet hos forhandlere i landet !.
Re: Tunap produkter og andre additiver
Mulig jeg er litt forvirret på nyåret. Leser siste innlegg som at: forte er en bedre tilsetning en tunap?
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
Re: Tunap produkter og andre additiver
Gitt at alle de andre forhandlerne faktisk bruker additiver (Tunap) på service ?.jørgen skrev:Mulig jeg er litt forvirret på nyåret. Leser siste innlegg som at: forte er en bedre tilsetning en tunap?
Jeg fikk ikke spurt han om det faktisk er slik at alle forhandlere er pålagt å bruke Tunap i sitt service program, selv om de har en avtale der ?
Mitt Lokale Toyota verksted bruker også Forte, og har gjort det i lengre tid. De har også gode resultater med dette produktet.
Som jeg også har nevnt tidligere så er det Toyota forhandlere i Norge som har implementert å benytte Tunap i sitt service program.
De har de samme erfaringen vedrørende reklamasjoner. Altså klart bedre en gjennomsnittet.
Konklusjonen får vell være den Jørgen at det er viktigere å forebygge en å la det være ?
Både Forte og Tunap er bra produkter. Personlig så kjenner jeg bedre til Tunap, så derfor benytter jeg dette.
Re: Tunap produkter og andre additiver
Ah. Leste det som at alle subaruverkstedene brukte tunap ellers. Min feil.
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
Re: Tunap produkter og andre additiver
omega sin dyse rens er d noen som har prøvd den??
Re: Tunap produkter og andre additiver
Jeg har god erfaring med omega sine produkter. Ble jevnere gange og litt mindre kakling
Re: Tunap produkter og andre additiver
Omega er bra. Har brukt det i mange år. Har nå gått mer over til Bg products. Spesielt på rens og behandling. I Norge som har generelt lav fartsgrense og mye dille kjøring, har sot og koks problemer i motoren blitt et stort problem. Nede i Europa er dette nesten uvanlig. Det er i hvertfall det en mekaniker fra Polen selv sier etter å ha drevet verksted der i over 10 år. Men flyttet grunnet korrupsjon. Det som er viktig er i hvertfall lytte og finne ut selv hva en foretrekker og ønsker, og selv merke forskjell. De som ikke merker forskjell, de velger sitt . Ingen som angriper noen, men det da viktig med fakta på bordet.
Jobber med saken
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
Re: Tunap produkter og andre additiver
Og et tips er jo faktisk å tømme bilen, altså kjøre den varm og så la den gå ut maks på turtall noen ganger. Dette er Sundt på diesel bilene her til lands. VW har en tendens til å kokse turboen. Så litt turtall er greit. Flere og flere kjøre automat, og loffer mye under 2000 o/min. Og ved ekstremt kalde dager kan det være lurt å la motoren gå over 2000 o/min for å få temperatur i motoren ( dette e spesielt på nyere biler med svært finslig diesel forbruk) . Bare noen generelle tips ut over tilsetninger men som er viktig å tenke på.
Jobber med saken
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349
Ta en kikk på min Garasje. viewtopic.php?f=37&t=12349