DIESEL injektor FEIL og konsekvensene - SKYLDES drivstoffkvalitet

For spørsmål som ikke er rettet mot en spesifik Land Cruiser modell

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
folbjo
Innlegg: 663
Registrert: man apr 05, 2010 11:15 am
Sted: Tønsberg

DIESEL injektor FEIL og konsekvensene - SKYLDES drivstoffkvalitet

Legg inn av folbjo » tir jul 26, 2016 2:23 am

Som ett supplement til diskusjonen vedrørende årsaken til dyseproblemer, med påfølgende motorhavari.
Studien er utført ved University of Pretoria i Sør Afrika i 2004.

Kort oppsummert så konkluderes det i utredningen med 2 årsaker til motorhavari på en common rail diesel motor.
Begge er relatert til dieselkvalitet;

1, dieselen har ett for lavt innhold av svovel (redusert smøring i injektor, med påfølgende slitasjeskade)
2, dieselen inneholder partikler (som gir slitasjeskade i injektor)

Det står bl.a. dette å lese;
"Den grunnleggende årsaken til disse feil (motorhavari) kan spores tilbake til forbrenningsrelaterte problemer,
noe som i sin tur ble forårsaket av injektor feil. Injektoren sviktet i sin tur på grunn av dårlig drivstoff kvalitet."


http://www.sacea.org.za/.%5Cdocs%5CSAIT ... Shrunk.pdf

Andreas30
Innlegg: 1061
Registrert: søn sep 23, 2007 12:23 pm
Sted: Bærum

Re: DIESEL injektor FEIL og konsekvensene - SKYLDES drivstoffkvalitet

Legg inn av Andreas30 » tir aug 30, 2016 8:18 pm

folbjo skrev:Som ett supplement til diskusjonen vedrørende årsaken til dyseproblemer, med påfølgende motorhavari.
Studien er utført ved University of Pretoria i Sør Afrika i 2004.

Kort oppsummert så konkluderes det i utredningen med 2 årsaker til motorhavari på en common rail diesel motor.
Begge er relatert til dieselkvalitet;

1, dieselen har ett for lavt innhold av svovel (redusert smøring i injektor, med påfølgende slitasjeskade)
2, dieselen inneholder partikler (som gir slitasjeskade i injektor)

Det står bl.a. dette å lese;
"Den grunnleggende årsaken til disse feil (motorhavari) kan spores tilbake til forbrenningsrelaterte problemer,
noe som i sin tur ble forårsaket av injektor feil. Injektoren sviktet i sin tur på grunn av dårlig drivstoff kvalitet."


http://www.sacea.org.za/.%5Cdocs%5CSAIT ... Shrunk.pdf
Veldig bra inlegg
Lurer litt på hvorfor det er dyssa ned og vi forbrukere sitter igjen med regninga og fortviler

Veit ikke om denne i fra tv2 hjelper deg er delt her inne på forumet før men en bra ting og få med seg og
se dette inslaget om hva den dårlige diselkvaliteten gjør med bila våre

http://www.tv2.no/v/878731/


Etter og sett denne vidioen så er Tunap 984 En veldig god ting og ha i tanken
Det jeg også lurer på er om V power dieselen faktisk er mere helsebringende for levetid på commanrail systemet en vanlig
Diesel om noen har noe erfaring med dette så hadde det vært Nyttig og hørt om .
05 mod lc 120 vx
396 500 km Blir 400 000 km jubileum i sommer :D
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 344
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: DIESEL injektor FEIL og konsekvensene - SKYLDES drivstoffkvalitet

Legg inn av ksi100 » tir aug 30, 2016 10:48 pm

Hører naturlignok mye om trøbbel med D4D til Toyota og LC spesielt ettersom man er (for) mye på dette forumet, men hvordan er ståa for biler fra andre produsenter som kjører på samme (dårlige?) diesel i Norge?
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 344
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: DIESEL injektor FEIL og konsekvensene - SKYLDES drivstoffkvalitet

Legg inn av ksi100 » tir aug 30, 2016 10:48 pm

Hører naturlignok mye om trøbbel med D4D til Toyota og LC spesielt ettersom man er (for) mye på dette forumet, men hvordan er ståa for biler fra andre produsenter som kjører på samme (dårlige?) diesel i Norge?
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1885
Registrert: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Sted: Kolbotn

Re: DIESEL injektor FEIL og konsekvensene - SKYLDES drivstoffkvalitet

Legg inn av jonwib » ons aug 31, 2016 7:52 am

Detta är inget patentsvar och jag har inte hunnit läsa hela artikeln men andra bilproducenter sliter med modern diesel de oxå:

https://www.motormannen.se/nyheter/nyhe ... 8s-diesel/

Brukeravatar
ketilt
Innlegg: 416
Registrert: søn okt 17, 2010 10:13 am
Sted: Trondheim

Re: DIESEL injektor FEIL og konsekvensene - SKYLDES drivstoffkvalitet

Legg inn av ketilt » ons aug 31, 2016 8:02 am

ksi100 skrev:Hører naturlignok mye om trøbbel med D4D til Toyota og LC spesielt ettersom man er (for) mye på dette forumet, men hvordan er ståa for biler fra andre produsenter som kjører på samme (dårlige?) diesel i Norge?
Vet at Mercedes, og vw sliter med det samme på sine diesel biler. Men problemet er kanskje størst hos Toyota og Mercedes som bli kjørt litt flere km enn andre merker. Er ikke lengre mange biler fra for eks vw, Honda, Subaru osv som går over 250 000 km.

BMW vet jeg ikke noe om, og ikke har jeg tenkt å stifte bekjentskap med dette merket hellerBilde




Sent from my iPhone using Tapatalk
Ketil Tiller. ( ketiltil@online.no )

Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 35
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt

Svar

Gå tilbake til «Motor»