Heisann,
Siden jeg pådro meg en KZJ95 for noen måneder siden har jeg ikke gjort stort utover å skifte olje og skaffe nye dekk, men tenkte jeg skulle ta en liten økt før vinteren var over oss og skifte kroppsvæsker og filtre slik at jeg i det minste har et 'år null' å gå utifra for videre vedlikehold - bilen ble solgt med fullstemplet servicehefte, men jeg har siden oppdaget et par ting som mer enn antyder at stemplene ikke nødvendigvis har blitt ledsaget av den foreskrevne service - ergo skiftes alt i løpet av de neste ukene (Ja, jeg burde gjort det for månedsvis siden - si det til ungene mine og jobben min... )
Uansett - Milner selger jo grisebillige filtre fra Boshi - eksempelvis koster luftfilter £7.30, fuelfilteret £3.55 og oljefilteret £4.40, så i sum med frakt kommer man fortsatt under momsgrensen på 350kr.
Toyota originalfiltre kommer på 1330kr, iflg. min lokale pusher - altså fire ganger så mye.
Nå vet jeg jo at det ikke finnes noen fasitsvar her, og om man søker litt rundt på nettet finner man det forventede - noen mener at alt av originaldeler er svindel og at Boshi er kjempegreier, andre mener at alt av tredjepartsvarer er djevelens verk og at kun originale filtre er veien til sjelefred.
Så - har noen erfaringer med Boshi? Jeg har vel iofs en formening om at de har et visst rykte å ta vare på og neppe ville solgt noe som var helt hårreisende dårlig - men, såklart, jeg har lite lyst til å finne ut at jeg tok feil etter å ha fått dysehavari grunnet filtermateriale som har blitt med dieselen videre - eller, for den saks skyld - til å få dritt sugd inn i turboen, vennlig hilsen luftfilteret til en åttilapp...
Originale [olje/luft/diesel]-filtre - verdt det?
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Originale [olje/luft/diesel]-filtre - verdt det?
Originalt oljefilter har mye for seg. I følge diverse undersøkelser lest på nettet har det en annen oppbygging enn andre filter, og gjør en bedre jobb. Det har to filterelement, og både tilbakeslagsventil (gir fullt trykk tidligere), og by-pass ventil i tilfelle det går tett.
Her er et bilde av innmaten i et billig oiljefilter (dette til og med solgt som OEM): Og et ekte 90915-30002 Se mer her:
http://forum.ih8mud.com/threads/oil-fil ... 8t.129336/
Se også kommentar her:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=19 ... 002#p54063
For luftfilter, har du sånt rundt "syklon luftfilter"? Mener 90 ble levert både med og uten. Hvis ja, så er det vel vaskbart og nærmest evigvarende.
Hvis det er samme kvalitetsforskjell på oem og kopi dieselfilter som på oljefilter, så er vel det også verdt prisen.
Du kan jo kjøpe alle filtrene oem fra amayama. Litt billigere.
Her er et bilde av innmaten i et billig oiljefilter (dette til og med solgt som OEM): Og et ekte 90915-30002 Se mer her:
http://forum.ih8mud.com/threads/oil-fil ... 8t.129336/
Se også kommentar her:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=19 ... 002#p54063
For luftfilter, har du sånt rundt "syklon luftfilter"? Mener 90 ble levert både med og uten. Hvis ja, så er det vel vaskbart og nærmest evigvarende.
Hvis det er samme kvalitetsforskjell på oem og kopi dieselfilter som på oljefilter, så er vel det også verdt prisen.
Du kan jo kjøpe alle filtrene oem fra amayama. Litt billigere.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: Originale [olje/luft/diesel]-filtre - verdt det?
Sier meg enig med Frode angående å bruke originale filtre kontra kopier, selv om det er Bosch.
Etter å ha sett hvor mye dritt som setter seg i dieselfilteret på en LC som ikke hadde byttet på en stund..., så bør ihvertfall han som eide bilen være glad for at han ikke hadde kopi. For da tror jeg mye av den dritten hadde spasert videre inn og gjort både det ene og andre djævelskapen.
Sjøl spanderer jeg heller 1300,- på originale filtre ved hvert oljeskift, og ja, jeg skifter også dieselfilter på hver oljeskift. Hadde sikkert gått like fint med kopi, siden jeg skifter ganske ofte (hver 10`km). Men de originale filtra gjør at jeg sover litt bedre om natta. Spesielt med tanke på at jeg også kjører rundt i en 120, enn så lenge, som jo er kjent for å ha både sommer- og vintermotor...
Etter å ha sett hvor mye dritt som setter seg i dieselfilteret på en LC som ikke hadde byttet på en stund..., så bør ihvertfall han som eide bilen være glad for at han ikke hadde kopi. For da tror jeg mye av den dritten hadde spasert videre inn og gjort både det ene og andre djævelskapen.
Sjøl spanderer jeg heller 1300,- på originale filtre ved hvert oljeskift, og ja, jeg skifter også dieselfilter på hver oljeskift. Hadde sikkert gått like fint med kopi, siden jeg skifter ganske ofte (hver 10`km). Men de originale filtra gjør at jeg sover litt bedre om natta. Spesielt med tanke på at jeg også kjører rundt i en 120, enn så lenge, som jo er kjent for å ha både sommer- og vintermotor...
HDJ80 1996 VX
-----------------------------------------------------
ex. 03 mod. HDJ 100 / ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX
-----------------------------------------------------
ex. 03 mod. HDJ 100 / ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX
Re: Originale [olje/luft/diesel]-filtre - verdt det?
Hei,
Takk til begge to - definitivt -hm- interessant å se forskjellen innvendig på et nesten ekte og helt ekte oljefilter. :/
Det er dessverre ikke Bosch-filtre Milner selger - jeg har en innbitt tro på tyskeres manglende evne til å tabbe seg ut på ingeniørmessige ting - men Boshi, et kinamerke som formodentlig har tatt navnet i et håp om at folk skal assosiere dem med Bosch.
Joda. Heller mer og mer mot ekte vare, nettopp av hensyn til nattesøvnen - jeg synes det er nifst nok om det dukker opp en liten lyd jeg ikke kunne mene å ha lagt merke til tidligere, og antar vel egentlig at de tusen kronene i forskjell fort vekk vil spares inn igjen i (relativ) sjelefred mens man er på veien.
Jeg har forøvrig papirinnsats i luftfilteret nå - men har ikke sjekket ennå om stoffilteret er en drop in-erstatning. Det ville i såfall være veldig behagelig å bare blåse rent filteret i ny og ne, om ikke annet så fordi reservefilter tar så stor plass på hylla...
Takk til begge to - definitivt -hm- interessant å se forskjellen innvendig på et nesten ekte og helt ekte oljefilter. :/
Det er dessverre ikke Bosch-filtre Milner selger - jeg har en innbitt tro på tyskeres manglende evne til å tabbe seg ut på ingeniørmessige ting - men Boshi, et kinamerke som formodentlig har tatt navnet i et håp om at folk skal assosiere dem med Bosch.
Joda. Heller mer og mer mot ekte vare, nettopp av hensyn til nattesøvnen - jeg synes det er nifst nok om det dukker opp en liten lyd jeg ikke kunne mene å ha lagt merke til tidligere, og antar vel egentlig at de tusen kronene i forskjell fort vekk vil spares inn igjen i (relativ) sjelefred mens man er på veien.
Jeg har forøvrig papirinnsats i luftfilteret nå - men har ikke sjekket ennå om stoffilteret er en drop in-erstatning. Det ville i såfall være veldig behagelig å bare blåse rent filteret i ny og ne, om ikke annet så fordi reservefilter tar så stor plass på hylla...
Re: Originale [olje/luft/diesel]-filtre - verdt det?
Det er forskjeller på filter og filter. Og det er også en ting som ikke nevnes her, og det er filtrering av partiklenes størrelse, målt i Micron. Og der er det visstnok mye å hente, også på Toyotas filtre vil jeg tro.
Jeg startet en tråd om dette emnet i fjor, med info om et 3. parts produkt som er ment for bruk i tyngre kjøretøy. Selger hadde mye og viktig kunnskap om dette. Men jeg har glemt det hele, og kom på det nå når jeg leste dette i dag.
http://www.nlck.no/forum/viewtopic.php? ... lit=micron
For å sette det mye på spissen: har man ikke råd til å kjøpe filter som skal være av meget god kvalitet fra Toyota så er det kanskje ikke den lureste bilen å ha. Dyrt om det stopper seg pga billig filter. Og da tenker jeg først og fremst på oljefilteret, men også luft. Det kan bli dyrt på sikt om du skal spare noen få hundrelapper på dette 1 gang pr år eller så.
Jeg startet en tråd om dette emnet i fjor, med info om et 3. parts produkt som er ment for bruk i tyngre kjøretøy. Selger hadde mye og viktig kunnskap om dette. Men jeg har glemt det hele, og kom på det nå når jeg leste dette i dag.
http://www.nlck.no/forum/viewtopic.php? ... lit=micron
For å sette det mye på spissen: har man ikke råd til å kjøpe filter som skal være av meget god kvalitet fra Toyota så er det kanskje ikke den lureste bilen å ha. Dyrt om det stopper seg pga billig filter. Og da tenker jeg først og fremst på oljefilteret, men også luft. Det kan bli dyrt på sikt om du skal spare noen få hundrelapper på dette 1 gang pr år eller så.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1768
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Originale [olje/luft/diesel]-filtre - verdt det?
Snakket med en eldre mekaniker på Toyota for noen år siden. Han kunne fortelle at så å si alle av de bilene de fikk inn med havarerte motorer satt det uorginale oljefiltre i. Dette har i alle fall overbevist meg, så siden det har jeg kun kjøpt orginalt oljefilter. Litt mer slepphendt med diesel og luftfilter.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: Originale [olje/luft/diesel]-filtre - verdt det?
Hei,
Hm, lærerikt, dette. Takk til alle!
Tja, råd til originalvare har man jo, det er ikke det - men møringen i meg ville ikke vært mye til møring om han lurte på om man ikke kunne oppnå samme resultat for en lavere kostnad; jeg har råd til flaskevann, også - men foretrekker vann fra springen; det fyller samme funksjon til en vesentlig lavere pris...
Det blir originaldeler her - men eksosanlegget jeg snart må få somlet meg til å investere i, kommer nok fra Milner. Det var en ganske annen pris, for å si det mildt...
Hm, lærerikt, dette. Takk til alle!
Tja, råd til originalvare har man jo, det er ikke det - men møringen i meg ville ikke vært mye til møring om han lurte på om man ikke kunne oppnå samme resultat for en lavere kostnad; jeg har råd til flaskevann, også - men foretrekker vann fra springen; det fyller samme funksjon til en vesentlig lavere pris...
Det blir originaldeler her - men eksosanlegget jeg snart må få somlet meg til å investere i, kommer nok fra Milner. Det var en ganske annen pris, for å si det mildt...
Re: Originale [olje/luft/diesel]-filtre - verdt det?
Bare en liten oppdatering - var innom min lokale Toyota-langer i dag i annet ærend, og hentet med meg olje- og dieselfilter. (Det var ingen bråhast med noen av delene - neste oljeskift er om 7000km, og man har jo annet å bruke dagene til i det store og hele...)
Uansett - meget positivt overrasket, fyren i kassa bare lo av prisen jeg hadde fått oppgitt på telefon, og humret seg ut på bakrommet etter de forespurte varene. Resultat: Originalt oljefilter (90915-30002 8T) kom på 249kr inkl. mva; originalt dieselfilter (23390-YZZAB) kom på 332kr. Absolutt en behagelig overraskelse.
Moralen må være - sjekk med din lokale langer før man antar at alt er så inn i hampen dyrt gjennom merkeverksted.
Uansett - meget positivt overrasket, fyren i kassa bare lo av prisen jeg hadde fått oppgitt på telefon, og humret seg ut på bakrommet etter de forespurte varene. Resultat: Originalt oljefilter (90915-30002 8T) kom på 249kr inkl. mva; originalt dieselfilter (23390-YZZAB) kom på 332kr. Absolutt en behagelig overraskelse.
Moralen må være - sjekk med din lokale langer før man antar at alt er så inn i hampen dyrt gjennom merkeverksted.