Behandling av ramme (LJ70)

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
pappnese
Innlegg: 3
Ble med: man feb 24, 2014 9:48 pm

Behandling av ramme (LJ70)

Innlegg av pappnese »

Har endelig tatt til vettet og kjøpt meg Cruiser, en 1985 LJ70 som ikke er så aller verst. Noe kosmetisk, smårust i karosseriet osv, men det meste funker som det skal. Bilen skal brukes både som daglig sliter (er egentlig ikke avhengig av bil, men liker å ha noe å kjøre med) og helgekriger offroad.

Har kikka litt på ramma, og den virker hel. Har banka med hammer, stikki med skrutrekker osv, ikke funnet eller laget hull noe sted. Men understellsbehandlinga må være mange år gammel, har sprekt opp og flasser av enkelte steder, lakken mangler litt her og der og det er overflaterust. Dreneringshullene ser ut til å være åpne, men jeg ser det er noe sand/drit inne i ramma.

Hva er det beste man kan gjøre for å maksimere sjansen for at ramma overlever rusta lengst mulig, uten å koste på voldsomt med penger eller veldig mye tid? Spyle/blåse innvendig? Noe spesielt man kan ha på innvendig og utvendig? Eller er det rett og slett verdt det å koste på noen tusenlapper i skikkelig behandling?
'85 LJ70 - avgått ved rulling.
'85 LJ70 som brukes hardt. 33", 3-4" heving, Lokka foran og bak. 2L med halve flokken på beite :)
toren
Innlegg: 426
Ble med: fre des 12, 2008 7:19 pm
Lokasjon: holsen

Re: Behandling av ramme (LJ70)

Innlegg av toren »

Eg ville spandert litt tid å penger å fått gjort det skikkeleg,blir dyrere og meir tidkrevende den dagen du må ta de att pga dorleg/hastverksarbeid.men spyle ramma med reint vann er vel betre enn å ikkje gjere noko.
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Re: Behandling av ramme (LJ70)

Innlegg av erwin »

Spyl ramma innvendig og utvendig med høytrykkspyler.
Deretter behandle den med noe som myker opp understellsbehandling. Olje går, men jeg ville anbefale Fluid Film fra Rettedal Bilkontroll.
Det bruker jeg på 80'en min. Den kryper utrolig bra og myker opp gammel tektyl så den blir som ny.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1768
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Behandling av ramme (LJ70)

Innlegg av KjellOlsen »

Det Erwin sier er vel noe av det beste du kan gjøre hvis du ikke har ramma demontert.
Hvis du har ramma løs er det verdt pengene å få dyppet den i saltsyre. Da fjerner du absolutt all rust inni alle kriker og kroker. Deretter Erwins behandling. Har ramma mi hos et firma på Fornebu nå. Veldig spent på hvordan den er når jeg skal hente den.
Denne metoden er greit når det har blitt mye flakrust inni ramma som du ikke blir kvitt med vanlig spyling. Men lurt å gjøre det før ramma blir for tynn.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
pappnese
Innlegg: 3
Ble med: man feb 24, 2014 9:48 pm

Re: Behandling av ramme (LJ70)

Innlegg av pappnese »

Takker for svar! Tenker jeg kommer til å prøve erwin sin metode.
'85 LJ70 - avgått ved rulling.
'85 LJ70 som brukes hardt. 33", 3-4" heving, Lokka foran og bak. 2L med halve flokken på beite :)
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Re: Behandling av ramme (LJ70)

Innlegg av erwin »

KjellOlsen skrev: Hvis du har ramma løs er det verdt pengene å få dyppet den i saltsyre. Da fjerner du absolutt all rust inni alle kriker og kroker. Deretter Erwins behandling. Har ramma mi hos et firma på Fornebu nå. Veldig spent på hvordan den er når jeg skal hente den.
Det er vel 60'ens ramme du har på Fornebu?
Hvor mye koster den behandlingen? Grunner de ramma etterpå?
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1768
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Behandling av ramme (LJ70)

Innlegg av KjellOlsen »

Det er ramma til Tones nye prosjekt. LJ73 ramme. Var ikke helt gratis, men fant ingen andre firmaer i noenlunde nærhet. 5000,- + moms uten grunning. De hadde samarbeid med firmaer som sprøyter epoxy og tynnstoff, men det gjør jeg selv.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 7x»