Glødeplugger 6 eller 11

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
andhokva
Innlegg: 204
Registrert: man feb 20, 2006 9:36 pm
Sted: Larvik
Kontakt:

Glødeplugger 6 eller 11

Legg inn av andhokva » søn feb 14, 2016 3:36 pm

Har byttet motor i min 70, og sliter med å finne rett glødeplugg. Ladespenninga på bilen er 11 volt og litt, og med 4 def plugger så hadde den ikke sluppet taket etter 1 minutt. Prøvde meg med 6 v plugger etter motorbytte, men de holdt ikke lenge :x Er det noen her som har noen erfaring å dele eller er det bare å sette inn 11 v og se glad ut? :?
Her var det bratt gitt....

1981 HJ 60 T
1986 lj 70

1995 Hilux D-cab T

1999 Lc 100 J10

Brukeravatar
andhokva
Innlegg: 204
Registrert: man feb 20, 2006 9:36 pm
Sted: Larvik
Kontakt:

Re: Glødeplugger 6 eller 11

Legg inn av andhokva » tir feb 16, 2016 10:38 pm

Eller blir det uansett feil å måle når alle pluggene er kaputt? Spenninga på gløderekka blir heller ikke borte selv om lampa slukker.......kan det bety at rele er def?
Her var det bratt gitt....

1981 HJ 60 T
1986 lj 70

1995 Hilux D-cab T

1999 Lc 100 J10

Brukeravatar
andhokva
Innlegg: 204
Registrert: man feb 20, 2006 9:36 pm
Sted: Larvik
Kontakt:

Re: Glødeplugger 6 eller 11

Legg inn av andhokva » tor feb 18, 2016 7:51 am

Kunne tenkt meg å målt glødespenning på en tilsvarende bil, evt om noen kunne gjort det for meg? Må gjøres med kald motor. Vet ikke om noen her i Larvik....
Her var det bratt gitt....

1981 HJ 60 T
1986 lj 70

1995 Hilux D-cab T

1999 Lc 100 J10

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1409
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Re: Glødeplugger 6 eller 11

Legg inn av lcvidar » man feb 22, 2016 6:36 pm

Mener å huske at det er 6V på 2LT og 11V på 2LT2. På 73n jeg hadde var alt El og ting som går rundt flytta fra den gamle motoren, så en 2eren funka fint i auto. 11v bruker mye lengre tid, hadde det i 70n, og da måtte jeg legge opp manuell knapp for at det skulle bli noe gløding. Automatikken skjønte ikke noe av 11v i forhold til strøm og tidsbruk tydeligvis, eller så var det en annen feil med temp sensor el.lign.

Sendt fra min Z1 via Tapatalk, hilsen LCvidar
Mvh Vidar Breivik
'93 HDJ80 | Manual&4.11diffs | OME | Part Time Kit | Locked | Ebersp. D5W | 3" SS exh.

Brukeravatar
per_martin
Innlegg: 847
Registrert: fre mar 25, 2005 2:15 pm
Sted: Harstad

Re: Glødeplugger 6 eller 11

Legg inn av per_martin » man mar 07, 2016 1:19 am

Tror det er som følger: 2LT motoren har superglowsystem, dvs at det er 4 paralellkoblede plugger i serie med en glødeskjerm (som sitter i innsuget og varmer lufta i innsuget). Pluggene er på 6 v men får 12 i noen sekunder (slik at de raskt blir varme) før glødskjermen kobles inn i serie v.h.a et rele. Demed går spenninga til pluggene ned til 6 v igjen slik at de ikke ryker. Systemet inneholder div releer og tempfølere etc og kan sikkert være litt herk å feilsøke på.

Man kan koble bort hele greia og lage seg et manuelt 12 v glødesystem med 12v rett på glødeplugg-skinna via en bryter, men da må man ha 11v pluggene..
mvh Per Martin

LJ73, BJ75 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70)

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 7x»