klimaanlegg

Forum for 200 serie. Også kjent som V8

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon

tuva
Sted: Sør Trøndelag

klimaanlegg

Legg innav tuva » ons feb 04, 2015 5:47 pm

Noen som har erfaring med klimaanlegget på V8? Når bilen har stått en stund med motor og tenning av starter den opp med klima i auto modus og dette lar seg ikke slå av eller overstyre før etter en god stund. Dessuten vil ikke eber dieselvarmeren gi varme gjennom klima siden det må stå på manuelt. Var hos Toyota og de gikk inn i programmet og slettet alle forhåndsprogramerte autoinnstillinger uten at dette hjalp.
V8 2008

Brukeravatar
easy73
Sted: Bergen

Re: klimaanlegg

Legg innav easy73 » tir feb 17, 2015 10:14 pm

Hei

Jeg oppdaget for en tid siden at jeg ikke fikk skrudd av ventilasjons-viften :? Det gikk fint å øke og senke hastigheten,
men den kom ikke lenger ned enn på laveste nivå.
Etter en jeg hadde kjørt en stund kunne jeg igjen slå av viften.

Dette har skjedd to ganger.
Jeg har konkludert med at det må være en nedre/øvre grenseverdi på en fuktsensor.
Så når den merker fukt over et vist nivå vil den overstyre deg og starte av seg selv.

Vet ikke om dette hjelper, men det var nå et forsøk... :roll:
Stolt eier av LC200, 2012
Tidlig eier av LC120, 2005

joker nord
Sted: Bergen

Legg innav joker nord » tor mar 05, 2015 6:41 pm

Kommet noe nærmere løsning? Sliter med noe av det samme på vår jobbil. Hvis tenningen har vært av i mer enn ca 5 minutter "glemmer" bilen forrige innstilling på klimaanlegget og starter opp uten viften i gang. Må vente noen sekunder før det er mulig å få på viften igjen, ganske så irriterende å gjøre dette hver gang bilen skal brukes... Har hatt bilen på lokalt Toyotaverksted uten at de klarer å finne ut av det.

ola r

Legg innav ola r » lør nov 07, 2015 3:51 pm

Her i høst fikk jeg plutselig ikke slått av AC. Den dundra og gikk uansett, med høgt tomgangsturtall også - iallfall fram til driftstemperatur. Var innom hos det lokale verkstedet, og de ville se på saken. Da jeg henta bilen, tilstod de at de hadde hatt litt tenkevirksomhet før de fant ut hva som gjorde dette.
Saken var enkel: Noen andre i familien hadde brukt bilen i høstferien, og de hadde slått på kjøleboksen i midtkonsollen. Når denne er påslått, går AC på automatisk og i fast modus, i og med at kjøleboksen bruker AC som kjølekilde.
Slo av kjøleboksen, så var alt som normalt igjen.

Er ikke sikker på om dette er samme problematikk som var utgangspunkt for denne tråden, men denne sammenkoblinga mellom AC og kjøleboks er nå uansett noe som kan være greit å være klar over.

Ola

bmstock

Legg innav bmstock » man jan 25, 2016 12:22 pm

Opplever det samme som tuva beskriver. I mitt tilfelle startet feilen mistenkelig rett etter en liten kræsj. :(
I forbindelse med at bilen ble utbedret etter kræsjen fant de ingenting galt.

Men AC må manuelt slås på om den har stått "lenge" nok. Dersom jeg slår på vifta manuelt og starter bilen kort tid etter så er AC påslått.

Ulv
Sted: bergen..sotra

Legg innav Ulv » tor feb 09, 2017 6:37 pm

joker nord skrev:Kommet noe nærmere løsning? Sliter med noe av det samme på vår jobbil. Hvis tenningen har vært av i mer enn ca 5 minutter "glemmer" bilen forrige innstilling på klimaanlegget og starter opp uten viften i gang. Må vente noen sekunder før det er mulig å få på viften igjen, ganske så irriterende å gjøre dette hver gang bilen skal brukes... Har hatt bilen på lokalt Toyotaverksted uten at de klarer å finne ut av det.

Ble det funnet en løsning? Jeg opplever det samme på min bil nå..
Min Garasje:

viewtopic.php?t=9421

Tlf 90848616

-- Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100

bølla

Legg innav bølla » man feb 20, 2017 12:49 am

Ser ut som mange opplever at dette skjer fordi spjeldet til omluft er presset ut av posisjon etter at noen har skiftet kupefiler uten å lese bruksanvisningen.

https://forum.ih8mud.com/threads/lc200- ... st-9696483

Man må altså sette bryteren på omluft før man skrur av enten hele bilen eller bare AC-anlegget før man åpner opp luka til filteret. Da løftes spjeldet opp og man kommer til filteret. Hvis man prøver å presse opp spjeldet for å komme til, så løsner det i overføringen fra servomotoren på høyre side. Noen har klart å få det tilbake på plass hvis så er skjedd. På vår bil har noen i fortid klart å få spjeldet til å poppe ut, og det er ikke mulig å lure akslingen tilbake på plass uten å holde i mot på baksiden. Det er mye å demontere for å komme til å sette det tilbake på plass. Foreløpig lever vi med at jeg har satt spjeldet konstant åpen, dvs nede, og HVAC lager ikke krøll. Håper dette er samme sak for dere, og at tilstanden forsvinner.

Ulv
Sted: bergen..sotra

Legg innav Ulv » ons feb 22, 2017 5:11 pm

Da funker alt som det skal igjen! Gjorde som han her på Mud..

"For what it's worth I had the same issue after the dealer changed the filter...I seem to have fixed it by putting it in recirc mode and then forcing the accordion door into the recirc position. With enough force it seemed to snap in on both sides and hold the recirc position. After that everything worked normally."

Etterpå koblet jeg av batteriene en stund, nå virker alt som det skal..

Takker for tipset Bølla!
Min Garasje:

viewtopic.php?t=9421

Tlf 90848616

-- Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 20x»