Alternativ til Econ-Lock

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon

Ulv
Innlegg: 343
Registrert: søn feb 22, 2009 2:12 pm
Sted: bergen..sotra

Alternativ til Econ-Lock

Legg innav Ulv » tor jan 21, 2016 11:42 pm

Som noen sikkert har fått med seg så Bestillte jeg en Econ-Lock i fjor med den dukket aldri opp så jeg måtte finne på noe annet..

Endte da opp med en Lockup controller ifra Rickhards auto electrical i sør Australia link. http://richardsauto.com.au/wp/?page_id=1619

Den var enkel å montere og lett og bruke. Ikke like automatisert som Econ-Lock men ser ikke noe bakdel med det.Denne kan man stille inn litt som man selv vil. Når er jeg nesten aldrig over 2000rpm..

Kort fortalt om den..

Det er 3moduser på lockupen, low speed,av og high speed.

Low speed låser i ca35km/t og låser opp i ca 30km/t. Den låser hele veien uavhenging av gir,bakdelen? her er at man må gire manuelt og passe på at bilen ikke får for høyt gir eller for lavt turtall ellers så begynner den å lugge litt men dette er en vane sak! Nett som å kjøre en manuel bil..

I high speed er den levert innstilt på låsing i ca 78, opplåsing i 72. Jeg endret dette enkelt til låsing i ca 70 og opplåsing i ca 65. Her er det bare å sette bilen i Drive å kjøre, denne er fin til cruise fart ifra 70 og oppover. Er uansett her det er mest å hente tenker jeg hva forbruk angår..

Så altså i low speed mode må man gire selv,eller begrense for høyt gir manuelt og i high speed går det helt automatisk i D mode.

Resultatet så langt er at bilen går mye roligere, mindre støy bare hærlig v8er maling. Mye bedre gass respons, det skjer noe utenat turtallet fyker i taket og bonus self er lavere forbruk..
Min Garasje:

viewtopic.php?t=9421

Tlf 90848616

-- Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100

henrik4559
Innlegg: 39
Registrert: fre feb 13, 2015 11:24 am
Sted: Buskerud

Re: Alternativ til Econ-Lock

Legg innav henrik4559 » søn aug 07, 2016 8:55 pm

Interessant... Hva er erfaringen så langt og har du noen forbrukstall å presentere?
08 200 diesel AT 35"
Gamle BMWer

ex 4x4:
01 100 50th 4,2 AT 35"
01 Patrol 3,0 di 2" OME 285/75-16
Subaru Outback diesel

Ulv
Innlegg: 343
Registrert: søn feb 22, 2009 2:12 pm
Sted: bergen..sotra

Re: Alternativ til Econ-Lock

Legg innav Ulv » ons aug 10, 2016 11:42 am

Kjørte bergen -Drammen på 1.01liter på mila. det på pigga 35"allterrain. va nylig i Danmark,kjørte ifra Hirtshals til legoland, lå da på 1.29 og det på 37" dette i ca 120kmt.
Min Garasje:

viewtopic.php?t=9421

Tlf 90848616

-- Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100

OBerge-Olsen
Innlegg: 5
Registrert: fre jan 15, 2016 10:35 am

Re: Alternativ til Econ-Lock

Legg innav OBerge-Olsen » fre aug 19, 2016 3:28 pm

Med vogntogvekt på ca 5,5 med Campingvogn var forbruket mitt 1.62 i sommer med samme kit som Ulv.
Ruten var grovt sett Haugesund-Sandefjord (Via Haukelid)-Strømstad-Ølandet t/r med en del kjøring rundt om i Sverige.

henrik4559
Innlegg: 39
Registrert: fre feb 13, 2015 11:24 am
Sted: Buskerud

Re: Alternativ til Econ-Lock

Legg innav henrik4559 » fre aug 26, 2016 11:15 pm

Hvordan man kommer ned i en liter er for meg uforståelig ;-)

Dette med å manipulere lock-up er interessant men econ lock systemet tror jeg er mye tryggere enn ett enkelt system som ikke tar hensyn til turtall, pådrag osv.... Men jeg har sendt de en epost for litt mer info om systemet.
08 200 diesel AT 35"
Gamle BMWer

ex 4x4:
01 100 50th 4,2 AT 35"
01 Patrol 3,0 di 2" OME 285/75-16
Subaru Outback diesel

tlc_120
Innlegg: 34
Registrert: man nov 01, 2010 8:27 pm
Sted: Bergen

Re: Alternativ til Econ-Lock

Legg innav tlc_120 » lør aug 27, 2016 9:40 pm

Jeg kan klare å komme ned i 1.1 l/mil med econ-lock og 37 tommere. Men da er det snill langkjøring og ingen fjelloverganger. Jeg synes Econ-locken girer ned for fort etter min smak den også men bilen min er giret om så jeg vet ikke om den tar hensyn til det. Hele mysteriet ligger i turtallet. I 80 km/t ligger min i 5. Gir med ca 1700 omd. I 85 km/ timen girer den til 6. Da skjer det noe med forbruket samtidig som turtallet går ned. Bilen går vesentlig billigere i 85 enn 80 på flat vei for å si det sånn. Det er bare å følge med på momentanforbruket. Når det er sagt viser drivstoffmåleren ca 15% for mye på 37 tommere. 7,5% for mye på 35". Slik jeg ser det bruker ikke bilen noe særlig mer på 37" enn 35" pga lavere turtall.
2008 LC 200 35 AT

Eks.
2004 LC 120 Exclusive 35 AT

henrik4559
Innlegg: 39
Registrert: fre feb 13, 2015 11:24 am
Sted: Buskerud

Re: Alternativ til Econ-Lock

Legg innav henrik4559 » lør aug 27, 2016 10:03 pm

Mystisk er det ikke, høyeste gir er som regel det mest økonomiske å kjøre på forutsatt at motoren har nok kraft på det turtallet. Man trenger vel ca. 30 hk for å holde 80 på flat vei så hvis motoren går saktere sparer man drivstoff. Ett annet alternativ er sylinderkutt men jeg vet ikke om det går på dieselmaskiner.
08 200 diesel AT 35"
Gamle BMWer

ex 4x4:
01 100 50th 4,2 AT 35"
01 Patrol 3,0 di 2" OME 285/75-16
Subaru Outback diesel


Gå tilbake til «Drivverk 20x»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest