Econ-lock

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
fredden
Innlegg: 81
Ble med: tor feb 16, 2012 6:11 pm
Lokasjon: Sørreisa

Re: Econ-lock

Innlegg av fredden »

willys overland skrev:Jeg pleier å ta ut strøm ved tenning på sigarettennerkursen. Litt tryggere enn å knote med kurser til ECU.
Det høres VELDIG rett ut!!
edan
Innlegg: 27
Ble med: tor mai 30, 2013 7:31 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Econ-lock

Innlegg av edan »

En bitteliten, første seier:

I dag har Toyota Norge, ved Fred Banggren meddelt meg at Toyota-forhandleren i Bergen får lov til å montere ECON*LOCK.

Har time neste fredag, og ser frem til å endelig oppleve denne bilen som responsiv på gassen :)

Jeg må frasi meg garantien på girkasse/konverter, men det gjør jeg med glede for å få en bil som kan styres mer direkte av sjåføren.

Samtidig er det klart (og det innrømmer også ingeniører i Toyota-systemet) at risikoen ved å installere ECON*LOCK er fullstendig minimal.
-Egill J. Danielsen-

2013 Toyota LC 200 D4D
2001 Mitsubishi Pajero DiD
2013 Nissan Leaf (Japan-produsert)
2007 Yamaha Grizzly 700
mdog
Innlegg: 1
Ble med: lør apr 27, 2013 1:05 pm

Re: Econ-lock

Innlegg av mdog »

Hei, Hvordan syns du ECON lock fungerte?
Venter i spenning :)
edan
Innlegg: 27
Ble med: tor mai 30, 2013 7:31 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Econ-lock

Innlegg av edan »

Fikk installert econ lock i går.

Har bare rukket en kort prøvetur, hjem fra verkstedet. Men det som virker klart er at det ser ut til funke 100% også på facelift-utgaven.

Lockup funker nå i lave hastigheter. Det var en deilig følelse å kjøre opp Birkelundsbakken (bratteste bakke i Bergen) på 1300 omdreininger på tredjegir i stedet for 2200 omdreininger og slureklutsj.

Gleder meg veldig til å teste mer, og fyldig rapport kommer om noen uker når jeg vet litt mer om forbruk etc...
-Egill J. Danielsen-

2013 Toyota LC 200 D4D
2001 Mitsubishi Pajero DiD
2013 Nissan Leaf (Japan-produsert)
2007 Yamaha Grizzly 700
Brukeravatar
fredden
Innlegg: 81
Ble med: tor feb 16, 2012 6:11 pm
Lokasjon: Sørreisa

Re: Econ-lock

Innlegg av fredden »

Dette høres lovende ut! Ser fram til rapport!
Hva tar Toyota for monteringsjobben?
edan
Innlegg: 27
Ble med: tor mai 30, 2013 7:31 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Econ-lock

Innlegg av edan »

En liten ekstrarapport før vi drar til Italia på ferie:

Prøvde bilen igjen i dag, og det er i sannhet en ny bil. Utrolig morsomt å kunne aksellerere fra lave turtall uten at bilen kicker ned 2-3 gir og sender turtallet mot maks, hvor lite moment finnes.

Man bør imidlertid lære seg "powershift". Econ-lock fungerer best om man girer "manuelt" i S-modus. Da får man brukt motorens voldsomme moment...

Ellers vil jeg si at Albert Velledits har fremstått 100% etterrettelig i alt han har formidlet til meg. Vel koster Econ lock noen kroner, men det er vel verd pengene. Diesel-forbruket skal gå ned (rapport kommer seinere), og bilen blir morsommere å kjøre.

Toyota Bergen tok 1800kr for jobben. Burde klart det for halvparten, men hadde ingen erfaring. Håper at erfaring kommer med tiden...
-Egill J. Danielsen-

2013 Toyota LC 200 D4D
2001 Mitsubishi Pajero DiD
2013 Nissan Leaf (Japan-produsert)
2007 Yamaha Grizzly 700
andreas52
Innlegg: 5
Ble med: ons des 07, 2011 8:20 pm

Re: Econ-lock

Innlegg av andreas52 »

Hei mister.......
Kjempefint med tilbakemeldinger ang. Econ-lock. Følger med hva du skriver. Jeg vurderer sterkt å anskaffe denne, siden jeg drar på tilhenger omtrent 85% av kjørt kilometer.
Har irritert meg lenge over oppførselen til kassen, både på V8-en og på den "lille" jeg hadde frem til i vår.

Husker da jeg kjøpte "150-en" for godt og vil 2 år siden, var noe av det første jeg gjorde var å oppsøke et spesialverksted for automatkasser. Fyren der prøvekjørte bilen og kunne bekrefte
at gearkassen var helt i orden, men nok ikke slik jeg ønsket den.
Nå ser det ut for at dette kan ordnes med Econ-lock, kjempebra.

Km. stand på V8 er ca 8.000 km siden 1 mai, og den har et virkelig forbruk på 1,51 liter pr. mil. Iflg. displayet ca. 1,60 pr. mil
edan
Innlegg: 27
Ble med: tor mai 30, 2013 7:31 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Econ-lock

Innlegg av edan »

Ja, dessverre er girkassens oppførsel denne bilens kanskje største svakhet. Den girer helt annerledes enn alle andre moderne biler hvor det i større grad er mulig for sjåføren å styre hvordan bilen skal gire.

Dette er synd for Toyota, og en langt dårligere løsning enn f.eks Mitsubishis i Pajero (jeg har begge bilene og kjenner girkassenes oppførsel ut og inn).

Heldigvis for oss som kjører V8, finnes løsningen fra Econ lock. Toyota Norge godtar nå at den monteres som en løsning for de mest misfornøyde sjåførene. Men foreløpig understreker de at man mister garanti på girkassen.

Det er viktig å være klar over at Econ lock ikke endrer hvordan girkassen velger gir - den endrer kun låsing av lockup. Men at lockup fungerer ordentlig er nesten viktigere enn hvilket gir bilen ligger i...

Lockup kan indirekte likevel til en viss grad påvirke hvordan den girer, og girkassen skal ikke være like ivrig på i kicke ned to trinn, og i større grad legge seg på ett trinn ned ved kickdown. Jeg skal dele min erfaring når jeg får nok mil til å gjøre meg opp en mening om hvordan det fungerer.

I mellomtiden får interesserte google temaet og lese seg opp på alt som er skrevet om dette. Det finnes f.eks en god del betraktninger rundt temaet på lcool-forumet (krever pålogging).

Men igjen: Alle som synes girkassen fungerer dårlig bør sende offisiell klage til Toyota. Viktig at de får registrert dette - og det øker sjansen for at Toyota selv kommer med en oppgradering, eller at vi i det minste ikke mister garanti med montering av Econ lock.
-Egill J. Danielsen-

2013 Toyota LC 200 D4D
2001 Mitsubishi Pajero DiD
2013 Nissan Leaf (Japan-produsert)
2007 Yamaha Grizzly 700
edan
Innlegg: 27
Ble med: tor mai 30, 2013 7:31 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Econ-lock

Innlegg av edan »

Klage kan sendes til Fred Banggren i Toyota Norge: fred.banggren@toyota.no

Viktig at du beskriver tydelig hva som er problemet.
-Egill J. Danielsen-

2013 Toyota LC 200 D4D
2001 Mitsubishi Pajero DiD
2013 Nissan Leaf (Japan-produsert)
2007 Yamaha Grizzly 700
Brukeravatar
fredden
Innlegg: 81
Ble med: tor feb 16, 2012 6:11 pm
Lokasjon: Sørreisa

Re: Econ-lock

Innlegg av fredden »

Da er min reklamasjon levert, kort og konsis, med henvisning til flere på dette forum.
edan
Innlegg: 27
Ble med: tor mai 30, 2013 7:31 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Econ-lock

Innlegg av edan »

Første erfaring med hengerkjøring og ECON*LOCK:

Kjørte Bergen-Høyanger med ca 1,5 tonn på hengeren. Fantastisk mye bedre kjørefølelse enn før når turtallet faktisk holder seg rundt 1500 i 80-90 kmt, og ikke 2200 for den minste motbakke slik det var før.

Forbruket har tidligere ligget på oppunder 1,4 l/mil med henger på denne strekningen som har mye opp og ned. Nå viste kjørekomputeren 1,2 l/mil. Blir spennende å prøve tilsvarende kjøring uten henger. Har et håp om at det går an å kjøre denne bilen på en liter pr mil nå som ECON*LOCK er montert.
-Egill J. Danielsen-

2013 Toyota LC 200 D4D
2001 Mitsubishi Pajero DiD
2013 Nissan Leaf (Japan-produsert)
2007 Yamaha Grizzly 700
edan
Innlegg: 27
Ble med: tor mai 30, 2013 7:31 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Econ-lock

Innlegg av edan »

Da har jeg fått den første virkelige langturen med ECON LOCK.

Fylte tanken på Gol, kjørte via hytte på fjellet i Hallingdal, Geilo- Hardangevidda- Voss-Dale-Romarheim-Høyanger. Med andre ord, rikelig med fjelloverganger, mye opp og ned, og noen flate partier.

Da jeg kom frem etter knapt 50 mil viste kjørekomputeren et forbruk på 0.93 liter pr mil!

Dette er bedre enn jeg hadde forventet.

Det virker som at mye av besparelsen ligger i oppoverbakkene. Likevel tror jeg at bilen kan kjøres på under 0,9 på flate veier på Østlandet.

Ganske vanvittig at ikke Toyota gjør dette enkle grepet selv...
-Egill J. Danielsen-

2013 Toyota LC 200 D4D
2001 Mitsubishi Pajero DiD
2013 Nissan Leaf (Japan-produsert)
2007 Yamaha Grizzly 700
edan
Innlegg: 27
Ble med: tor mai 30, 2013 7:31 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Econ-lock

Innlegg av edan »

Ny langtur - o glede!

Bergen-Voss-Hardangervidda-Golsfjellet-Gjøvik-Elverum-Gjøvik-Gol. På Gol fant jeg det greit å tanke 60 liter.

Kjørekomputeren viste 0,88 liter/mil. Reelt forbruk var 0,87 liter/mil. Før ECON*LOCK brukte den 1,15-1,2 på en slik tur...

PS: På strekningen Bergen-Voss (helt flatt) viste kjørekomputeren 0,79 da jeg kom til Voss...

Bilen er altså en 2013 LC 200 V8...
-Egill J. Danielsen-

2013 Toyota LC 200 D4D
2001 Mitsubishi Pajero DiD
2013 Nissan Leaf (Japan-produsert)
2007 Yamaha Grizzly 700
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1414
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: Econ-lock

Innlegg av beaas »

Dette høres jo helt utrolig ut. Bilen er helt orginal utenom girkasse omprogrammeringen? Den holder 6 giret i omtrent alle bakker selv om hastigheten kommer ned i 70-80 km/t (dvs omtrent 1300 rpm vel?)?

Stakkars de som kjører rundt med orginal programmering og tror det skal være sånn...

Er det DPF og flere flaskehalser i eksosen på 2013 modellen, og hvordan renser DPF seg? Spør bare siden jeg sammenligner litt med min cummins som etter "deleting" (deler av eksosen har blitt borte + egr blokkert) så har jeg i grovt 20% bedring i forbruk. Men selvsagt ikke veldig sammenlignbart pga US avgasskrav og helt annen bil. (kanskje tillegge at en 2013 modell cummins som har urea og mindre bruk av EGR så får de nesten det forbruket en deletet 2012 fra fabrikk)

Bare la forbruksrapportene komme! Jeg er interessert!
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
edan
Innlegg: 27
Ble med: tor mai 30, 2013 7:31 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Econ-lock

Innlegg av edan »

Bilen er helt original, med unntak av ECON*LOCK, ja. Hadde selv ikke trodd at forbruket skulle reduseres SÅ mye, og er veldig positivt overrasket.

NB: Vær klar over at ECON*LOCK ikke påvirker tidspunkt for giring! Dvs at bilen glipper ut av 6.gir og inn i 5. gir ved 92 kmt som før. Og jeg må fortsatt gasse opp i 100 kmt for å få den til å legge inn 6. gir (med fare for fartsbot...)

Den viktigste grunnen til lavere forbruk er at lockup slår inn og låser ved 70 kmt på 5. gir. Dvs at du kan brumme på 1300 o/min opp en relativt bratt bakke på 5. gir, i stedet for 2200 o/min og slureautomat som det er originalt. Ganske tøft å høre V8-ern brumme på lave turtall også, forresten :)

Lockup slår på 4. gir inn ved 60 kmt, og på 3. gir ved 40 kmt. Man må kjøre bilen i "manuell" modus for at det skal fungere fullt ut. Dersom man passer på at alle vesentlige akselerasjoner og all flytkjøring og motbakkekjøring skjer med låst lockup går forbruket drastisk ned, som vi ser...

Beaas: På 13-modellen er det DPF i eksosen. Den renser man med en bryter på dashbordet når bilen sier fra om at det trengs (varsellampe).
-Egill J. Danielsen-

2013 Toyota LC 200 D4D
2001 Mitsubishi Pajero DiD
2013 Nissan Leaf (Japan-produsert)
2007 Yamaha Grizzly 700
svennis
Innlegg: 134
Ble med: ons des 09, 2009 7:39 am
Lokasjon: Arendal

Re: Econ-lock

Innlegg av svennis »

Hadde vært moro å sett hvordan dette tar seg ut i en motbakke. Kunne en med Econ-lock filmet bil (turteller) med deaktivert econ-lock opp en eller annen bakke og etterpå aktivere econ-lock og kjøre samme bakke hvor det vises tydelig funksjonen av denne oppgraderinga.
Har en far som har lyst på LC og ønsker å anbefale 200 serie om econ-lock er veien å gå, det ser jo virkelig slik ut på det jeg leser her inne.

Synd at ikke Toyota har vedkjent seg problemene på 5 år, virker nesten som dette er styring for automatkasse beregnet på bensinutgaven, da er det jo helt logisk at den girer ned tidlig for å "hente turtall" og dermed effekt i fra en bensinmotor.....
08 mod LC 120 GX (Solgt)

06 mod LC 120 37" Arctic Truck (Solgt)
edan
Innlegg: 27
Ble med: tor mai 30, 2013 7:31 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Econ-lock

Innlegg av edan »

Her er video av ECON*LOCK i funksjon:

Jeg kjører opp Birkelundsbakken - den bratteste tofeltsveien i Bergen (50-grense, men de fleste kjører i 40...):

1. Først på 3. gir (Econlock aktivert), sjekk turtallet.

2. Jeg vipper girspaken over i Drive, og Econlock kobler da ut, sjekk turtallet

3. Jeg vipper tilbake til 3. gir, Econlock kobler inn igjen.

4. Jeg går tilbake til Drive, Econlock utkoblet.

Merk: Bilen girer ikke - kjører på 3. gir hele tiden, også i Drive.

http://www.youtube.com/watch?v=mhqotrV- ... e=youtu.be

To faktorer gjør at dieselforbruket blir mye høyere når Econlock er utkoblet: 1. Høyere turtall enn nødvendig gir i seg selv høyere forbruk. 2. Sluringen (som å kjøre med klutsjen halvt trykket inn) gir dårlig kraft til drivhjulene, overforbrukt diesel ender opp som varme i automatoljen...
-Egill J. Danielsen-

2013 Toyota LC 200 D4D
2001 Mitsubishi Pajero DiD
2013 Nissan Leaf (Japan-produsert)
2007 Yamaha Grizzly 700
svennis
Innlegg: 134
Ble med: ons des 09, 2009 7:39 am
Lokasjon: Arendal

Re: Econ-lock

Innlegg av svennis »

Det der var jo skikkelig bruk av momentet får en si, leste på hjemmesida hvordan det funker i drive mode og da ser det jo greit ut.

Blir desverre ikke 200 serie på meg nå, men om dette er så bra som det ser ut kan det hende etterhvert
08 mod LC 120 GX (Solgt)

06 mod LC 120 37" Arctic Truck (Solgt)
edan
Innlegg: 27
Ble med: tor mai 30, 2013 7:31 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Econ-lock

Innlegg av edan »

Legg merke til hvordan gasspådraget må økes - og turtallet øker - selv om farten synker, like etter at ECON*LOCK er koblet ut første gang.

(Video lenger oppe)

Dette skjer fordi bakken blir brattere og brattere, og jeg må gi mer gass for å prøve å holde farten.

Når jeg er tilbake i "manuell modus" ser man tydelig at noe annet skjer...
-Egill J. Danielsen-

2013 Toyota LC 200 D4D
2001 Mitsubishi Pajero DiD
2013 Nissan Leaf (Japan-produsert)
2007 Yamaha Grizzly 700
svennis
Innlegg: 134
Ble med: ons des 09, 2009 7:39 am
Lokasjon: Arendal

Re: Econ-lock

Innlegg av svennis »

Var veldig tydelig i den videoen ja. Regner med gliset er stort når du brummer av gårde med henger bak og det bare skyver og skyver :)
08 mod LC 120 GX (Solgt)

06 mod LC 120 37" Arctic Truck (Solgt)
Svar

Tilbake til «Drivverk 20x»