Oppfordring til å klage på automatkasse / lockup
Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Oppfordring til å klage på automatkasse / lockup
Jeg vil med dette oppfordre andre eiere av LC 200 D4D til å klage til Toyota Norge, evt Toyota Motor Europe, dersom dere er misfornøyd med programmeringen av automatkassen.
Girkassen har det jeg vil kalle for en designfeil i programmeringen. Problemet er at lockup ikke låser før i 98 kmt, noe som er alt for høyt for norske hastigheter. Dette fører til at bilen får svært dårlig drivstofføkonomi i hastigheter mellom 60 og 100 kmt. Noe som de fleste eiere nok har erfart...
Lockup er en funksjon i moderne automatkasser som låser forbindelsen til drivhjulene ved en programmert hastighet. Du kjenner det som at "automatklutsjen" slutter å slure, og du får en direkte følelse med drivverket, og føler at du kjører bil og ikke dampskip. Bilen reagerer med direkte på endringer i gasspådrag, antall hestekrefter som når hjulene øker kraftig, og fremdriften blir mer effektiv og betydelig mer drivstoffgjerrig.
Jeg vil også kalle det for en designfeil at bilen ikke legger inn 6. gir før ved 102 kmt (facelift-utgave) og ved 110-115 kmt (prefacelift-utgave). At Toyota senket innslagspunktet for 6. gir ved faceliften innebærer en viss innrømmelse av at ting ikke var som det burde i utgangspunktet.
Men det gagner ingen, verken brukerne eller Toyota, at de så langt ikke har innrømmet at det er noe feil ved programmeringen av lockup. Alle parter vil nyte godt av en update på programmeringen. Ikke minst lommeboken til dem som skal fylle tanken. Erfaringer fra (uautorisert) omprogrammering viser besparelse på inntil 0,3 l/mil ved landeveiskjøring og enda mer dersom du tauer tung henger.
Albert Velledits Salm fra Østerrike har utviklet omprogrammeringen ECON*LOCK og denne chipen er montert på godt over 200 Cruisere i Europa. Han klaget opprinnelig til Toyota, møtte veggen, og tok skjeen i egen hånd. Les mer om hans prosjekt her: http://www.tptms.com/index-Dateien/Page981.htm
Når jeg sier at folk bør klage til Toyota, er det fordi det ikke skjer noen endring fra offisielt hold før trykket blir stort nok. Toyota burde ta ansvar for dette selv, og i følge Albert er ingeniører inad i Toyota-systemet enig i at bilen har en designfeil. Ingen skjønner hvorfor det ikke endres.
Derfor: Enten du vurderer ECON*LOCK eller ikke til din bil, men ønsker bedre kjørefølelse og lavere dieselforbruk: send offisiell klage, selv om garantitiden er utløpt (dette er egentlig ikke en garantisak i juridisk forstand).
Kontakt meg gjerne på e.dan@online.no, så hjelper jeg med kontaktinfo til rette vedkommende i Toyota Norge og Toyota Motor Europe.
Girkassen har det jeg vil kalle for en designfeil i programmeringen. Problemet er at lockup ikke låser før i 98 kmt, noe som er alt for høyt for norske hastigheter. Dette fører til at bilen får svært dårlig drivstofføkonomi i hastigheter mellom 60 og 100 kmt. Noe som de fleste eiere nok har erfart...
Lockup er en funksjon i moderne automatkasser som låser forbindelsen til drivhjulene ved en programmert hastighet. Du kjenner det som at "automatklutsjen" slutter å slure, og du får en direkte følelse med drivverket, og føler at du kjører bil og ikke dampskip. Bilen reagerer med direkte på endringer i gasspådrag, antall hestekrefter som når hjulene øker kraftig, og fremdriften blir mer effektiv og betydelig mer drivstoffgjerrig.
Jeg vil også kalle det for en designfeil at bilen ikke legger inn 6. gir før ved 102 kmt (facelift-utgave) og ved 110-115 kmt (prefacelift-utgave). At Toyota senket innslagspunktet for 6. gir ved faceliften innebærer en viss innrømmelse av at ting ikke var som det burde i utgangspunktet.
Men det gagner ingen, verken brukerne eller Toyota, at de så langt ikke har innrømmet at det er noe feil ved programmeringen av lockup. Alle parter vil nyte godt av en update på programmeringen. Ikke minst lommeboken til dem som skal fylle tanken. Erfaringer fra (uautorisert) omprogrammering viser besparelse på inntil 0,3 l/mil ved landeveiskjøring og enda mer dersom du tauer tung henger.
Albert Velledits Salm fra Østerrike har utviklet omprogrammeringen ECON*LOCK og denne chipen er montert på godt over 200 Cruisere i Europa. Han klaget opprinnelig til Toyota, møtte veggen, og tok skjeen i egen hånd. Les mer om hans prosjekt her: http://www.tptms.com/index-Dateien/Page981.htm
Når jeg sier at folk bør klage til Toyota, er det fordi det ikke skjer noen endring fra offisielt hold før trykket blir stort nok. Toyota burde ta ansvar for dette selv, og i følge Albert er ingeniører inad i Toyota-systemet enig i at bilen har en designfeil. Ingen skjønner hvorfor det ikke endres.
Derfor: Enten du vurderer ECON*LOCK eller ikke til din bil, men ønsker bedre kjørefølelse og lavere dieselforbruk: send offisiell klage, selv om garantitiden er utløpt (dette er egentlig ikke en garantisak i juridisk forstand).
Kontakt meg gjerne på e.dan@online.no, så hjelper jeg med kontaktinfo til rette vedkommende i Toyota Norge og Toyota Motor Europe.
-Egill J. Danielsen-
2013 Toyota LC 200 D4D
2001 Mitsubishi Pajero DiD
2013 Nissan Leaf (Japan-produsert)
2007 Yamaha Grizzly 700
2013 Toyota LC 200 D4D
2001 Mitsubishi Pajero DiD
2013 Nissan Leaf (Japan-produsert)
2007 Yamaha Grizzly 700
Re: Oppfordring til å klage på automatkasse / lockup
Hej
Mere info angående Econ-lock finder du her : http://www.econ-lock.com/
Godt/bra Initiativ synes jeg , og lykke til
Jeg vil skrive om dette i div forums i sverige.
MVH
Jes
Mere info angående Econ-lock finder du her : http://www.econ-lock.com/
Godt/bra Initiativ synes jeg , og lykke til
Jeg vil skrive om dette i div forums i sverige.
MVH
Jes
Land cruiser 100 og Bj 43 Japan import .
Those who say that it can not be done , should not interrupt the ones that are already doing it!!
Those who say that it can not be done , should not interrupt the ones that are already doing it!!
Re: Oppfordring til å klage på automatkasse / lockup
Hei!
Denne henger jeg meg gjerne på.
Trenger kontaktinfo slik at klagen går rette veien.
Mvh
Fred-G
Denne henger jeg meg gjerne på.
Trenger kontaktinfo slik at klagen går rette veien.
Mvh
Fred-G
Re: Oppfordring til å klage på automatkasse / lockup
Fredden, om du sender meg en epost på e.dan@online.no skal jeg sende deg alt, inklusive mine egne brev til Toyota.
-Egill J. Danielsen-
2013 Toyota LC 200 D4D
2001 Mitsubishi Pajero DiD
2013 Nissan Leaf (Japan-produsert)
2007 Yamaha Grizzly 700
2013 Toyota LC 200 D4D
2001 Mitsubishi Pajero DiD
2013 Nissan Leaf (Japan-produsert)
2007 Yamaha Grizzly 700
Re: Oppfordring til å klage på automatkasse / lockup
Veldig bra, Jes. Oppfordre folk til å klage. Problemet så langt har antakelig vært at antall klagere har vært for få.jes skrev:Hej
Mere info angående Econ-lock finder du her : http://www.econ-lock.com/
Godt/bra Initiativ synes jeg , og lykke til
Jeg vil skrive om dette i div forums i sverige.
MVH
Jes
Svært mange som ikke har et fullt så bevisst forhold til å kjøre bil, vil aldri oppdage denne designfeilen på LC 200. Man blir uvitende lidende med et alt for høyt dieselforbruk.
Men altså, alle som synes dette betyr noe bør klage til Toyota i sitt respektive land, samt vurdere å også stile brevet til Toyota Motor Europe ved Don Baker og be om at det videresendes til ham.
-Egill J. Danielsen-
2013 Toyota LC 200 D4D
2001 Mitsubishi Pajero DiD
2013 Nissan Leaf (Japan-produsert)
2007 Yamaha Grizzly 700
2013 Toyota LC 200 D4D
2001 Mitsubishi Pajero DiD
2013 Nissan Leaf (Japan-produsert)
2007 Yamaha Grizzly 700
Re: Oppfordring til å klage på automatkasse / lockup
Gjort!edan skrev:Fredden, om du sender meg en epost på e.dan@online.no skal jeg sende deg alt, inklusive mine egne brev til Toyota.
Re: Oppfordring til å klage på automatkasse / lockup
Min klage til Toyota Norge har ført til en første, bitteliten seier:
I dag har Toyota Norge, ved Fred Banggren meddelt meg at Toyota-forhandleren i Bergen får lov til å montere ECON*LOCK på bilen min.
Slik saken står i dag, ser det ut til at jeg må si fra meg garantien på girkasse/konverter, men det er det jammen verd... Samtidig innrømmer folk i Toyota-systemet at risikoen er helt minimal...
Toyota Motor Europe bekrefter også å ha mottatt klagen, og den er til behandling. Spent på om organisasjonen tar til vett og endrer sin offisielle policy rundt girkasseproblemet...
I dag har Toyota Norge, ved Fred Banggren meddelt meg at Toyota-forhandleren i Bergen får lov til å montere ECON*LOCK på bilen min.
Slik saken står i dag, ser det ut til at jeg må si fra meg garantien på girkasse/konverter, men det er det jammen verd... Samtidig innrømmer folk i Toyota-systemet at risikoen er helt minimal...
Toyota Motor Europe bekrefter også å ha mottatt klagen, og den er til behandling. Spent på om organisasjonen tar til vett og endrer sin offisielle policy rundt girkasseproblemet...
-Egill J. Danielsen-
2013 Toyota LC 200 D4D
2001 Mitsubishi Pajero DiD
2013 Nissan Leaf (Japan-produsert)
2007 Yamaha Grizzly 700
2013 Toyota LC 200 D4D
2001 Mitsubishi Pajero DiD
2013 Nissan Leaf (Japan-produsert)
2007 Yamaha Grizzly 700
Re: Oppfordring til å klage på automatkasse / lockup
Hei,
Lurer bare på hvordan det gikk med denne saken?
Har nettopp kjøpt en 2013 V8 - og synes den ligger høyt på turtall / forbruk ved "rolig" kjøring på flat vei...
Hva kostet montering?
Lurer bare på hvordan det gikk med denne saken?
Har nettopp kjøpt en 2013 V8 - og synes den ligger høyt på turtall / forbruk ved "rolig" kjøring på flat vei...
Hva kostet montering?
Re: Oppfordring til å klage på automatkasse / lockup
Girkassen er beregnet for V8 bensin motoren
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Oppfordring til å klage på automatkasse / lockup
Takk
Da var den misforståelsen oppklart!
God Jul!
Da var den misforståelsen oppklart!
God Jul!
Re: Oppfordring til å klage på automatkasse / lockup
Bensin motoren har jo 5 trinns girkasse mens diesel har 6 trinns girkasse
2004 Land cruiser 120 under restaurering
1996 HZJ80 bruksbil
1996 HZJ80 bruksbil
Re: Oppfordring til å klage på automatkasse / lockup
Girkassen til 4,7 liter bensin har, eller hadde, femtrinn (idag er det vel en 4,6 liter og den har 6 trinn, har ikke 4,7 vært borte også i Europa nå ett par år - selges vel uansett nesten ingen i Europa). Men til 5,7 bensin som ikke ble solgt i Europa var den 6 trinn. Idag på 2016 modell er det 8 trinn, ihvertfall i USA.
Vet ikke om det er samme girkasse på bensin og diesel men progammeringen er ihvertfall forskjellig. Ut fra det jeg har lest en ikke spesielt vellykket programvare fra fabrikk. Har ikke hørt mange klager på sekstrinnskassen på 5,7, og den gir og motorkombinasjonen finnes på ganske mange biler, Tundra, Seqouia, Lexus og LC ihvertfall.
Vet ikke om det er samme girkasse på bensin og diesel men progammeringen er ihvertfall forskjellig. Ut fra det jeg har lest en ikke spesielt vellykket programvare fra fabrikk. Har ikke hørt mange klager på sekstrinnskassen på 5,7, og den gir og motorkombinasjonen finnes på ganske mange biler, Tundra, Seqouia, Lexus og LC ihvertfall.
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX