abs følere

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
StianHdj80
Innlegg: 700
Ble med: fre mar 20, 2009 11:11 pm
Lokasjon: Hønemyr, Vest-agder

abs følere

Innlegg av StianHdj80 »

Hvordan måles ABS føleran og hvilken verdi skal de ha... lampa lyser
Stian
Hdj80

ex: 80, 90, 100(aut 05, oddekalv edition)
LC 70 x2
100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. 3"eksos
Hilux d-cab 14 mod
can am 1000 Maverick Sport
can am 1000
bombardier 400
volvo 240
Jada har en Skoda å....
Brukeravatar
Geir Vangen
Innlegg: 752
Ble med: lør okt 02, 2004 4:58 pm
Lokasjon: Sarpsborg

Re: abs følere

Innlegg av Geir Vangen »

Nå vet ikke jeg om dette er likt på Landcruiser og Hiace, men på min 1996 Hiace var det tannkransen på akslingen som var borte. Så det var ingen feil på føleren. Enkelt å sjekke det først.
TOY
Innlegg: 28
Ble med: ons jun 16, 2004 7:58 am
Lokasjon: østlandet

Re: abs følere

Innlegg av TOY »

Prøv å nullstill i diagnose boksen på torpedoen i motorommet på H side.
Trolig vil den ikke komme igjen på en stund, og da er det heller ikke noe kritisk, gjerne noe spon i greasen i knokkelhusene foran

Mvh David
Jarle
Innlegg: 677
Ble med: fre mai 14, 2004 2:02 pm
Lokasjon: Os

Re: abs følere

Innlegg av Jarle »

Nå har sensorene framme en lei tendens til å ryke på disse 80'ene. Har hatt 2 stk 80'en og begge har hatt dette problemet. (Det koster den nette sum av ca 5tusen 5hundre for et sett med nye sensorer. Og her får man selvsagt bare kjøpt sett, og ikke bare den føleren man trenger :evil: )
Det du kan gjøre, er å sjekke i verkstedshåndboka, og kjøre en diagnose. Du kortslutter mellom to av punktene i diagnoseboksen og slår på tenningen. Da får du opp en serie med blink på ABS lampen, og antall blink forteller deg hvor feilen ligger. Framgangsmåte og oversikt over feilkodene står i verkstedshåndboka.
Jarle
Brukeravatar
StianHdj80
Innlegg: 700
Ble med: fre mar 20, 2009 11:11 pm
Lokasjon: Hønemyr, Vest-agder

Re: abs følere

Innlegg av StianHdj80 »

Takk for svar. Var forresten litt spon på den ene framme. Ska få sjekka opp litt da. Står det i manualen som ligger her på forumet? har litt prob med å komme inn på den
Stian
Hdj80

ex: 80, 90, 100(aut 05, oddekalv edition)
LC 70 x2
100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. 3"eksos
Hilux d-cab 14 mod
can am 1000 Maverick Sport
can am 1000
bombardier 400
volvo 240
Jada har en Skoda å....
Jarle
Innlegg: 677
Ble med: fre mai 14, 2004 2:02 pm
Lokasjon: Os

Re: abs følere

Innlegg av Jarle »

Kan scanne de aktuelle sidene til deg om du har litt tolmodighet, og sender en pm med mailadressen.
Jarle
shoe
Innlegg: 649
Ble med: ons mai 05, 2004 10:15 am
Lokasjon: Jevnaker

Re: abs følere

Innlegg av shoe »

Jarle skrev:Nå har sensorene framme en lei tendens til å ryke på disse 80'ene. Har hatt 2 stk 80'en og begge har hatt dette problemet. (Det koster den nette sum av ca 5tusen 5hundre for et sett med nye sensorer. Og her får man selvsagt bare kjøpt sett, og ikke bare den føleren man trenger :evil: )
Det du kan gjøre, er å sjekke i verkstedshåndboka, og kjøre en diagnose. Du kortslutter mellom to av punktene i diagnoseboksen og slår på tenningen. Da får du opp en serie med blink på ABS lampen, og antall blink forteller deg hvor feilen ligger. Framgangsmåte og oversikt over feilkodene står i verkstedshåndboka.
Hvilken type sensorer snakker du om da, dem i metall eller plastikk?
Ex Hj 60 - 1986, ex Hdj 80 - 1993.
Hdj 100 - 2001
Jarle
Innlegg: 677
Ble med: fre mai 14, 2004 2:02 pm
Lokasjon: Os

Re: abs følere

Innlegg av Jarle »

De jeg har hatt problemer med er i metall.
Jarle
shoe
Innlegg: 649
Ble med: ons mai 05, 2004 10:15 am
Lokasjon: Jevnaker

Re: abs følere

Innlegg av shoe »

Snodig, de i metall er jo bunnsolide og sensorene er beskyttet av ABS-ecu'n. Kan det ha vært noe feil på ledningsnettet ditt kanskje.
Ex Hj 60 - 1986, ex Hdj 80 - 1993.
Hdj 100 - 2001
Jarle
Innlegg: 677
Ble med: fre mai 14, 2004 2:02 pm
Lokasjon: Os

Re: abs følere

Innlegg av Jarle »

ikke godt å si. Ledningene hadde iallefall ikke noen synlige skader.
Jarle
Brukeravatar
trailmaster
Innlegg: 23
Ble med: tor mai 27, 2010 7:57 am
Lokasjon: Dokka

Re: abs følere

Innlegg av trailmaster »

Slenger meg på denne tråden, da ABS-lampa har lyst litt i det siste...
Med det mener jeg at det hender den slår seg på etter en tids kjøring, og da lyser den til jeg slår av tenningen. Når jeg så starter bilen igjen er den borte. Har skjedd 3-4 ganger den siste måneden.
Den diagnose-greia høres jo interessant ut! Finner kontakten på torpedoveggen, men jeg finner ikke ut hvilke to punkter jeg skal kortslutte... Regner med at den ene er grei, merket IGN og er den største, men jeg mangler den andre. Er det slik å forstå at noen her sitter inne med slik informasjon? (hint, hint...)
Og er det noen som har noen formening om hvorfor lampa lyser bare en gang i blant?
Proper preparation prevents poor performance.
Brukeravatar
trailmaster
Innlegg: 23
Ble med: tor mai 27, 2010 7:57 am
Lokasjon: Dokka

Re: abs følere

Innlegg av trailmaster »

Rettelse. Ny feil kommer..
Merket var IG-, men jeg har en ny teori om hvilke punkter det kan dreie seg om; Er de merket Ox1 og Ox2, eller er jeg helt på jordet? (merkene står på innsiden av lokket på diagnosekontakten..) Tør ikke å eksperimentere med dette, da jeg er redd for å ødelegge hele dr..en.
Proper preparation prevents poor performance.
shoe
Innlegg: 649
Ble med: ons mai 05, 2004 10:15 am
Lokasjon: Jevnaker

Re: abs følere

Innlegg av shoe »

Terminal Tc og E1 kortsluttes, da kan du lese av ABS koder. For å resette: av og på med tenning og trykk hurtig 8 ganger på bremsen, dette må gjøres før 3 sekunder har gått.
Ex Hj 60 - 1986, ex Hdj 80 - 1993.
Hdj 100 - 2001
Brukeravatar
trailmaster
Innlegg: 23
Ble med: tor mai 27, 2010 7:57 am
Lokasjon: Dokka

Re: abs følere

Innlegg av trailmaster »

8 ganger innen 3 sekunder? Høres ut som aprilsnarr eller "smil til det skjulte kamera"... :D
Men, det har vært lite med practical jokes på forumet, så jeg får bare tro på deg 8)
Et lite øyeblikk så jeg for meg en komisk situasjon der en fortvilet LC-eier sitter og tråkker febrilsk på bremsepedalen, men får til bare 7 tråkk før tiden går ut. :D Og tenk hvor jævlig det hadde vært hvis man hadde kun tre forsøk på å klare det, og hvis man mislykkes ble alt av elektronikk 'låst', og ingenting ville virke lenger. :shock:
Fantasien løp løpsk et øyeblikk der.. Uansett, takk for info!
Proper preparation prevents poor performance.
shoe
Innlegg: 649
Ble med: ons mai 05, 2004 10:15 am
Lokasjon: Jevnaker

Re: abs følere

Innlegg av shoe »

:lol:
Jeg glemte: minst 8 trykk før 3sek. har gått.
Ex Hj 60 - 1986, ex Hdj 80 - 1993.
Hdj 100 - 2001
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Re: abs følere

Innlegg av erwin »

Jeg fikk problem med følerne foran. Ser at dette er et vanlig problem med 80.
Det arter seg ved at ABS'en på det ene forhjulet slår inn ved svak oppbremsing (under 10 km/time), pedalen begynner å vibrere og hjulet låser seg.
Mange eksempler på dette på MUD.

Følerne er induktive, dvs med høy motstand, og det betyr at kablingen er veldig viktig. Blir det dårlig kontakt noen steder blir det problemer.
Også avstanden mellom sensor og tannhjul i knokkelhus er viktig.

Jeg skrudde ut begge sensorer og brukte kontaktrens på kontaktene. Dessutem gjorde jeg rein anleggsflaten mellom sensor og knokkelhus så den kommer så langt som mulig inn.
Da forvant problemet.
Det er også mulig å prøve med forskjellige skims (standard Toyota del).
Et føler-kit koster $530 i USA.

Men jeg ser ikke bort fra at problemet kommer tilbake. Jeg har service manual, men mangler for ABS systemet.
Er det noen som har denne og kan sende meg?
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Brukeravatar
StianHdj80
Innlegg: 700
Ble med: fre mar 20, 2009 11:11 pm
Lokasjon: Hønemyr, Vest-agder

Re: abs følere

Innlegg av StianHdj80 »

problemet med at lampa lyste på min forsvant nåræ overhalte framakselen, altså hadde alt fra hverandre og gjorde reint å monterte igjen
Stian
Hdj80

ex: 80, 90, 100(aut 05, oddekalv edition)
LC 70 x2
100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. 3"eksos
Hilux d-cab 14 mod
can am 1000 Maverick Sport
can am 1000
bombardier 400
volvo 240
Jada har en Skoda å....
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 8x»