Hvordan hever man en 80?

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Hvordan hever man en 80?

Legg inn av håvard » søn feb 06, 2011 12:27 am

Yo!
finnes det fjørsett med TÜV til HDJ80? Jeg renger med folk flest hever på fjørene først og kanskje hiver på noen spacere for enda mer løft?

Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1044
Registrert: ons jan 02, 2008 12:34 am
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Hvordan hever man en 80?

Legg inn av Toyole » søn feb 06, 2011 1:17 am

Ja, OME fjører får du med TÜV godkjenning opptil 3,5" løft. Det er bare prisen på papira som gnager, tipper BG-Nor kan selge slikt, men da fiser nok prisen fort opp i godt over 25t.. Vet egentlig ikke pris, men da det koster ca 20 for OME til 60, så ville jeg tro det var enda mer til 80.
Smeller en på klosser i tilegg så får en vel d så høyt en vil... Mange andre korreksjoner som trenges og da, legngre dempere, caster just., bremselanger, bumpstopp, panhardstag, mellomakselvinkler og ev. andre mellomaksler med mer splines.
Noe som i denne ilustrasjonen: Bilde For 4" løft.
Les deg opp litt her: http://www.sleeoffroad.com/products/sus ... prings.htm så finner en da mye grommt.
Om du ikke hadde solgt Hilux`n til noen andre, så skulle du fått tilgang på 2" OME settet jeg har... :)

Dette er vel ikke for provoserende: Bilde4" løft her da
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ 80vx
88 RN61 sr5
06 J2 Terios
84 LN65..solgt
07 KTM 250exc-f...solgt
73 BM430 Hymas31

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1240
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: Hvordan hever man en 80?

Legg inn av beaas » søn feb 06, 2011 2:34 pm

Nå er det en stund siden jeg undersøkte, men et vanlig OME 2-2,5" kostet da under 7000 kr inkl noen rabatter fra 4x4supply den gangen, og inkl de fire eksentriske foringene for endring av caster. 3,5 " er nok noe dyrere, men blir det så dyrt som du skriver da Ole? Norsk offroadservice leverer også OME til 100 serien, da til ca 10 lapper.

Hever man noe mer bør man ha på dobbelt kryss på fremre mellomaksling, og justerbare panhard om man ikke senker festepunktene. For endring av caster så er det i det avbildete settet noen plater. Vet ikke hvor bra de er egentlig, vet ikke om noen som har testet de.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1044
Registrert: ons jan 02, 2008 12:34 am
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Hvordan hever man en 80?

Legg inn av Toyole » søn feb 06, 2011 4:19 pm

Nei, jeg er ikke sikker på prisen Bjørn Erik.
Får håpe det ikke koster så mange Sand skjorter..
I bilde fra Slee så er det jo med dobbelkryssa mellomaksling, men det som er dumt er jo at den er tilpassa automatkassa.
Jeg har en slik liggende, men min er jo ca 10cm for lang, -plagsomt at det skal være feil og no!
Jeg har også de casterplatene, som skal på, samt de justerbare staga. Ser de på bildet under. Jeg kjøpte innsveisingsdeler til orginalstaga, møter en på de rette så vil de vel steile allerede der.
Vedlegg
Bilde 0218.jpg
Bilde 0218.jpg (241.4 kiB) Vist 5474 ganger
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ 80vx
88 RN61 sr5
06 J2 Terios
84 LN65..solgt
07 KTM 250exc-f...solgt
73 BM430 Hymas31

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Re: Hvordan hever man en 80?

Legg inn av håvard » søn feb 06, 2011 9:01 pm

Takker!
Det var som jeg tenkte. Spiraler (hele kit'et) er jo som regel billigere enn bladfjører.
Doble kryss er ikke noe problem, det kan man jo ta fra en 60 eller no. jeg får se hva jeg finner på, men vil helt klart ha med TÜV dokumenter.

Brukeravatar
StianHdj80
Innlegg: 663
Registrert: fre mar 20, 2009 11:11 pm
Sted: Hønemyr, Vest-agder

Re: Hvordan hever man en 80?

Legg inn av StianHdj80 » man feb 07, 2011 6:33 pm

ca ti -ellve lapper for 2,5 løft med tuv papire.. hør med bgnor. de har oppp te 3,5 løft med tuv papire
Stian
Hdj80


1 stk 70
ex: 80
ex: 90
1stk hikass 4x4
1 stk 100AT man

1stk can am 1000

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 8x»