Hei!
Har fått montert 2" OME hevesett på min hdj80gx og har gått til innkjøp av 315/75-16 ( 35" ) dekk til den.
Hevesettet er ok, kun dekka som mangler
Det viser seg det jeg kan få dette godkjent om jeg finner en annen LC80 med samme dekktype innskrevet i vogenkort.
Det hadde jo vert ubeskrivelig godt å kjørt rundt lovlig...
Er det noen som har eller vet om som har en LC 80 som er villig til og dele litt informasjon til meg ??
Mvh Sander Tuftene
Trenger hjelp av en med 35" dekk + 2" OME hevesett som er godkjent
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Trenger hjelp av en med 35" dekk + 2" OME hevesett som er godkjent
Tilsynet godtar ikke dokumentasjon fra annen tilsvarende bil, du må ha godkjenning fra Toyota, eller en annen instans som kan gå god for endringen, ala Arctic Trucks eller et DEKRA komponentgodkjenningsfirma i Tyskland. AT kunne bistå med slikt for ca 50 tusen, omtrent det det koster å ta en tysklandstur.
Enkleste er å ha tilgang på et sett visningshjul, aldri noe problem da!
Lykke til!
Enkleste er å ha tilgang på et sett visningshjul, aldri noe problem da!
Lykke til!
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
Re: Trenger hjelp av en med 35" dekk + 2" OME hevesett som er godkjent
Hei og takk for svar!
Der artige er jo det var svv som bare forlangte dette hos meg etter en telefon fra norsk offroad teknikk... derfor prøver jeg nå når det ikke ser mørkere ut
Der artige er jo det var svv som bare forlangte dette hos meg etter en telefon fra norsk offroad teknikk... derfor prøver jeg nå når det ikke ser mørkere ut
Re: Trenger hjelp av en med 35" dekk + 2" OME hevesett som er godkjent
Denne tråden må følges Tør jeg spørre hvilke svv dette var?
1986 lj70 solgt
1983 bj42 solgt
1982-88 60-61 solgt
1986 hj60
2003 120
1983 bj42 solgt
1982-88 60-61 solgt
1986 hj60
2003 120
Re: Trenger hjelp av en med 35" dekk + 2" OME hevesett som er godkjent
Hehe ja dette kan bli morsomt ... har funnet en som har det innskrevet, da med 35x12.5 r15. Det er jo 35" mens det jeg har tilsvarer 34.6 selv med r16 felg.srs skrev:Denne tråden må følges Tør jeg spørre hvilke svv dette var?
hadde håpet på 2-3 eksemplar for å styrke sjansene mer men... vi får se
Holder til i Sogndal
- aukanmeister
- Innlegg: 146
- Ble med: fre nov 06, 2009 4:48 pm
- Lokasjon: Aukra
Re: Trenger hjelp av en med 35" dekk + 2" OME hevesett som er godkjent
Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)
Kap. 7. Reparasjon - ombygging - oppbygging
§ 7-1.Forholdet til EØF-typegodkjenning m.m.
Dette kapittel kommer til anvendelse når andre bestemmelser ikke er fastsatt, jf. kap. 3-5.
§ 7-2.Reparasjon, ombygging og oppbygging av kjøretøy
1.
Definisjoner
1.1
Understell: Den komplette enhet bestående av ramme eller underdel (bunn) i selvbærende karosseri, for- og bakstillinger, hjul, styreinnretning, motor og drivverk.
1.2
Karosseri: Den enhet som sammen med understellet utgjør det komplette kjøretøy.
1.3
Ramme: Den bærende enhet som karosseriet samt for- og bakstilling, hjul, styreinnretning, motor og drivverk er montert til.
1.4
Selvbærende karosseri: Karosseri hvor bunn og overdel er bygd i ett, som er spesielt forsterket og som for- og bakstilling, hjul, styreinnretning, motor og drivverk kan monteres direkte til - eventuelt via korte rammeseksjoner - uten at særskilt ramme under hele kjøretøyet er nødvendig.
1.5
Hovedkomponenter på motorsykkel: Motorsykkel består av to hovedkomponenter:
-
ramme
-
motor.
1.6
Reparasjon: Utbedringer av slitasjemangler, karosseri- og rustskader mv., herunder utskifting av deler og komponenter, som kan anses som vanlig vedlikehold og som ikke er å anse som ombygging eller oppbygging, jf. pkt. 1.7 og 1.8.
1.7
Ombygging: Forandringer som medfører at kjøretøyets tekniske spesifikasjoner, utseende mv. blir endret i forhold til den utførelse kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, eventuelt i forhold til den utførelse det senere er godkjent med av godkjenningsmyndigheten, men hvor endringen ikke er av større omfang enn at kjøretøyet som helhet anses som samme kjøretøy som det opprinnelige kjøretøyet.
1.8
Oppbygging: Produksjon/sammensetning av kjøretøy av nye og/eller brukte deler, av to eller flere kjøretøyer, eller av deler og kjøretøy som nevnt i kombinasjon, til et kjøretøy som tidligere ikke har vært godkjent i riket.
2.
Reparasjon av kjøretøy
2.1
For kjøretøy som er reparert etter omfattende skade i forbindelse med kollisjon, utforkjøring eller lignende, skal det dokumenteres at reparasjonen er utført i henhold til kjøretøyprodusentens anvisninger der disse foreligger, og etter faglig anerkjente reparasjonsmetoder.
Med omfattende skade menes skade eller deformasjon på kjøretøyets struktur eller bærende elementer av et slikt omfang at kjøretøyet må målrettes.
2.2
Kjøretøyet anses som reparert bl.a. når:
2.2.1
karosseri til kjøretøy med ramme (ikke selvbærende karosseri) blir skiftet ut med karosseri av samme type og det ikke foretas omfattende utskifting av deler og komponenter for øvrig.
2.2.2
ramme skiftes ut med ramme av samme type uten at det foretas omfattende utskifting av deler og komponenter for øvrig.
2.2.3
en forpart og en bakpart fra to kjøretøy med selvbærende karosseri av identisk type sammenføyes, og det ikke foretas omfattende utskiftning av deler og komponenter for øvrig.
2.2.4
én av hovedkomponentene på motorsykkel, motor eller ramme, repareres eller skiftes ut med identiske deler på motorsykkel. Dette gjelder uavhengig av om det tidligere er godkjent ombygging av den andre hovedkomponenten.
3.
Ombygging av kjøretøy
3.1
Kjøretøy skal framstilles for regionvegkontoret til ny godkjenning dersom det foretas ombygging eller endring av kjøretøyet som gjør at det ikke lenger er i samsvar med vognkortet. Det samme gjelder andre ombygginger eller endringer av kjøretøy som har betydning for kjøretøyets miljø-, trafikksikkerhets- eller brannsikkerhetsegenskaper.
3.2
Kjøretøy anses som ombygd bl.a. når:
3.2.1
personbil (M1) ominnredes til varebil (N1), og omvendt.
3.2.2
karosseri til kjøretøy med chassisramme (ikke selvbærende karosseri) skiftes ut med karosseri av samme eller tilnærmet samme type, f.eks. 4-dørs til 2-dørs, og det ikke foretas omfattende ombygging eller utskifting av deler og komponenter for øvrig. Det forutsettes at karosseriet det skiftes til passer rett på rammen, uten modifikasjon av festepunkter og lignende.
3.2.3
det monteres ekstra aksel, og det ikke foretas omfattende utskifting av deler og komponenter for øvrig.
3.2.4
én av hovedkomponentene på motorsykkel, motor eller ramme, bygges om eller skiftes ut med ikke-identiske deler. Denne hovedkomponenten kan bygges om eller skiftes ut flere ganger.
3.2.5
det på elektrisk drevet motorvogn foretas endring av batterikjemi eller bytting til batteri med lavere eller høyere spenning enn originalt.
3.3
Ved ombygging som innebærer at kjøretøyet faller inn under definisjonen for annen kjøretøygruppe, skal kjøretøyet registreres/omregistreres til den gruppe som kjøretøyet i ombygd utførelse hører inn under.
4.
Oppbygging av kjøretøy
4.1
Kjøretøy som er oppbygd, skal før det tas i bruk, fremstilles for regionvegkontoret for godkjenning.
4.2
Kjøretøyet anses som oppbygd bl.a. når:
4.2.1
karosseri til kjøretøy med ramme (ikke selvbærende karosseri) blir skiftet ut samtidig eller i forbindelse med omfattende utskiftning av andre deler og komponenter f.eks. rammen.
4.2.2
karosseri til kjøretøy med ramme skiftes ut med karosseri av annen utførelse, og/eller når karosseriet det skiftes til ikke passer rett på rammen uten modifikasjon av festepunkter og lignende.
4.2.3
selvbærende karosseri er skiftet.
4.2.4
ramme er skiftet ut samtidig eller i forbindelse med at omfattende utskifting av andre deler og komponenter er foretatt.
4.2.5
begge hovedkomponentene på motorsykkel, motor og ramme, bygges om eller skiftes ut med ikke-identiske deler.
4.3
Ved godkjenning av oppbygd kjøretøy skal de tekniske krav som er angitt i denne forskrift og som gjelder for kjøretøy som registreres første gang i riket på angjeldende tidspunkt, legges til grunn for godkjenningen. Dog kan oppbygd kjøretøy fritas for vesentlige destruktive prøver, som f.eks. kollisjonsprøver, dersom relevant dokumentasjon kan fremlegges fra kompetent, uavhengig laboratorium eller tilsvarende for at kjøretøyet oppfyller de krav som skulle vært kontrollert ved slike prøver.
4.4
Dersom Toll- og avgiftsdirektoratet har gitt fritak for oppbyggingsavgift fordi det dreier seg om oppbygging etter skade, og det oppbygde kjøretøy er av samme type som det opprinnelige kjøretøy, bortfaller kravet i pkt. 4.3.
5.
Understellsnummer
5.1
Når reparasjon eller ombygging av kjøretøy vil medføre at kjøretøyets understellsnummer blir beskadiget eller fjernet, skal kjøretøyet før reparasjon påbegynnes, og etter at reparasjon er utført, men før kjøretøyet på nytt tas i bruk, fremstilles for regionvegkontoret. Etter nærmere avtale mellom regionvegkontoret og vedkommende verksted, person, firma mv. som skal utføre reparasjonen, kan dog erklæring fra den som utfører reparasjonen om at understellsnummeret er blitt beskadiget eller fjernet, godtas ved den etterfølgende kontroll/godkjenning uten at kjøretøyet på forhånd er fremstilt for regionvegkontoret. Slik avtale må eventuelt inngås før reparasjonen påbegynnes.
5.2
Ved reparasjon eller ombygging av kjøretøy som har medført at kjøretøyets understellsnummer er blitt beskadiget eller fjernet, skal kjøretøyets opprinnelige understellsnummer angis på nytt ved preging eller tilsvarende i rammen/karosseriet.
Hvis rammen/karosseriet i forbindelse med reparasjon og/eller ombygging blir skiftet, angis på samme måte kjøretøyets opprinnelige understellsnummer. Har den/det innsatte ramme/karosseri annet understellsnummer innpreget fra før, skal dette samtidig overstrekes på en slik måte at det fortsatt er leselig.
5.3
Ved ombygging av motorsykkel skal hovedkomponentene motor og ramme utstyres med et varig identifikasjonsnummer, dersom de ikke er utstyrt med dette. Det påhviler den som fremstiller kjøretøyet for godkjenning å dokumentere benyttede hovedkomponenters opprinnelse, ved fremleggelse av registreringsdokumenter, kvitteringer eller lignende.
5.4
Oppbygd kjøretøy skal utstyres med understellsnummer.
5.4.1
Understellsnummer for enkelt kjøretøy tildeles av regionvegkontoret. Nummeret skal i alminnelighet være samme bokstav-/sifferkombinasjon som i kjøretøyets kjennemerke.
5.4.2
Understellsnummer ved produksjon av flere kjøretøy tildeles av produsenten. I spesielle tilfelle kan dog forholdes i samsvar med pkt. 5.4.1. Hvis ramme/karosseri som kjøretøyet er bygd opp av har understellsnummer innpreget fra før, skal dette overstrekes på en slik måte at det fortsatt er leselig, når annet understellsnummer blir tildelt.
5.4.3
Understellsnummer skal være angitt ved preging eller tilsvarende i rammen eller i egnet del i bærende konstruksjon når kjøretøyet ikke har ramme. Det skal være plassert slik at det er godt synlig og utført slik at det vanskelig kan fjernes eller endres.
5.4.4
Det påhviler eieren av kjøretøyet å føre bevis for at kjøretøyets identitetsmerking (understellsnummer, typebetegnelse mv.) er riktig, når det oppstår tvil om dette.
6.
Registreringsdokumenter
6.1
Når registrert kjøretøy har fått understellsnummer innpreget ifølge bestemmelsene i pkt. 5.1 skal det gjøres anmerking om forholdet på registerkortet og i anmerkningsrubrikken i vognkortet. For avregistrert kjøretøy gjøres anmerkning på registerkortet. Tilsvarende anmerkninger gjøres også om andre forhold som vil ha betydning under senere kontroller.
6.2
Når registrert kjøretøy etter ombygging er endret slik at det ikke lenger er i samsvar med det som er angitt på registreringskortet og i vognkortet, rettes registreringskortet, og det utstedes nytt vognkort, samtidig som Motorvognregisteret tilsendes melding på blankett nr. 227a. For avregistrert kjøretøy rettes registreringskortet.
6.3
Oppbygd kjøretøy meldes til registrering på ny blankett nr. 221 (opprettes nytt registerkort). Oppbygd kjøretøy som oppfyller betingelsene i pkt. 4.4 skal beholde sitt opprinnelige registreringsår, men oppbyggingsåret anmerkes i vognkortet.
For kjøretøy som er oppbygd her i landet, kreves ikke at blanketten er stemplet av tollvesenet. I stedet skal framlegges særskilt bevis for at oppbyggingsavgift er betalt i den utstrekning det er fastsatt at slik avgift skal svares.
7.
Krav om dokumentasjon
For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.
Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret. I tillegg til kravet i første ledd, gjelder følgende:
Ved endring av batterikjemi på elektrisk drevet motorvogn eller hybridkjøretøy, skal det dokumenteres at benyttet batteri og tilhørende kontrollsystemer tilfredsstiller gjeldende utgave av ISO-standard 6469-1, og er tilpasset den aktuelle kjøretøytype/variant. Det skal også dokumenteres at batteri og tilhørende systemer er installert etter anvisning fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium. Videre skal det dokumenteres at de funksjonelle kravene i gjeldende utgave av ECE 100 om sikkerhet i batterielektriske kjøretøy, er oppfylt etter ombyggingen. Dokumentasjonen skal komme fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium.
Ved konvertering av kjøretøy til batterielektrisk drift, skal det dokumenteres at de funksjonelle kravene i gjeldende utgave av ECE 100 om sikkerhet i batterielektriske kjøretøy er oppfylt. Videre skal det dokumenteres at benyttet batteri og tilhørende kontrollsystemer tilfredsstiller gjeldende utgave av ISO-standard 6469-1, og er tilpasset den aktuelle kjøretøytype/variant. Dokumentasjonen skal komme fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium. Installasjon av lader og elektriske komponenter knyttet til denne skal kontrolleres og godkjennes av et nasjonalt utpekt teknisk kontrollorgan innen EØS med kompetanse på område.
Som kompetent, uavhengig laboratorium i denne sammenheng anses laboratorium som har sertifisering etter ECE 100.
Kap. 7. Reparasjon - ombygging - oppbygging
§ 7-1.Forholdet til EØF-typegodkjenning m.m.
Dette kapittel kommer til anvendelse når andre bestemmelser ikke er fastsatt, jf. kap. 3-5.
§ 7-2.Reparasjon, ombygging og oppbygging av kjøretøy
1.
Definisjoner
1.1
Understell: Den komplette enhet bestående av ramme eller underdel (bunn) i selvbærende karosseri, for- og bakstillinger, hjul, styreinnretning, motor og drivverk.
1.2
Karosseri: Den enhet som sammen med understellet utgjør det komplette kjøretøy.
1.3
Ramme: Den bærende enhet som karosseriet samt for- og bakstilling, hjul, styreinnretning, motor og drivverk er montert til.
1.4
Selvbærende karosseri: Karosseri hvor bunn og overdel er bygd i ett, som er spesielt forsterket og som for- og bakstilling, hjul, styreinnretning, motor og drivverk kan monteres direkte til - eventuelt via korte rammeseksjoner - uten at særskilt ramme under hele kjøretøyet er nødvendig.
1.5
Hovedkomponenter på motorsykkel: Motorsykkel består av to hovedkomponenter:
-
ramme
-
motor.
1.6
Reparasjon: Utbedringer av slitasjemangler, karosseri- og rustskader mv., herunder utskifting av deler og komponenter, som kan anses som vanlig vedlikehold og som ikke er å anse som ombygging eller oppbygging, jf. pkt. 1.7 og 1.8.
1.7
Ombygging: Forandringer som medfører at kjøretøyets tekniske spesifikasjoner, utseende mv. blir endret i forhold til den utførelse kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, eventuelt i forhold til den utførelse det senere er godkjent med av godkjenningsmyndigheten, men hvor endringen ikke er av større omfang enn at kjøretøyet som helhet anses som samme kjøretøy som det opprinnelige kjøretøyet.
1.8
Oppbygging: Produksjon/sammensetning av kjøretøy av nye og/eller brukte deler, av to eller flere kjøretøyer, eller av deler og kjøretøy som nevnt i kombinasjon, til et kjøretøy som tidligere ikke har vært godkjent i riket.
2.
Reparasjon av kjøretøy
2.1
For kjøretøy som er reparert etter omfattende skade i forbindelse med kollisjon, utforkjøring eller lignende, skal det dokumenteres at reparasjonen er utført i henhold til kjøretøyprodusentens anvisninger der disse foreligger, og etter faglig anerkjente reparasjonsmetoder.
Med omfattende skade menes skade eller deformasjon på kjøretøyets struktur eller bærende elementer av et slikt omfang at kjøretøyet må målrettes.
2.2
Kjøretøyet anses som reparert bl.a. når:
2.2.1
karosseri til kjøretøy med ramme (ikke selvbærende karosseri) blir skiftet ut med karosseri av samme type og det ikke foretas omfattende utskifting av deler og komponenter for øvrig.
2.2.2
ramme skiftes ut med ramme av samme type uten at det foretas omfattende utskifting av deler og komponenter for øvrig.
2.2.3
en forpart og en bakpart fra to kjøretøy med selvbærende karosseri av identisk type sammenføyes, og det ikke foretas omfattende utskiftning av deler og komponenter for øvrig.
2.2.4
én av hovedkomponentene på motorsykkel, motor eller ramme, repareres eller skiftes ut med identiske deler på motorsykkel. Dette gjelder uavhengig av om det tidligere er godkjent ombygging av den andre hovedkomponenten.
3.
Ombygging av kjøretøy
3.1
Kjøretøy skal framstilles for regionvegkontoret til ny godkjenning dersom det foretas ombygging eller endring av kjøretøyet som gjør at det ikke lenger er i samsvar med vognkortet. Det samme gjelder andre ombygginger eller endringer av kjøretøy som har betydning for kjøretøyets miljø-, trafikksikkerhets- eller brannsikkerhetsegenskaper.
3.2
Kjøretøy anses som ombygd bl.a. når:
3.2.1
personbil (M1) ominnredes til varebil (N1), og omvendt.
3.2.2
karosseri til kjøretøy med chassisramme (ikke selvbærende karosseri) skiftes ut med karosseri av samme eller tilnærmet samme type, f.eks. 4-dørs til 2-dørs, og det ikke foretas omfattende ombygging eller utskifting av deler og komponenter for øvrig. Det forutsettes at karosseriet det skiftes til passer rett på rammen, uten modifikasjon av festepunkter og lignende.
3.2.3
det monteres ekstra aksel, og det ikke foretas omfattende utskifting av deler og komponenter for øvrig.
3.2.4
én av hovedkomponentene på motorsykkel, motor eller ramme, bygges om eller skiftes ut med ikke-identiske deler. Denne hovedkomponenten kan bygges om eller skiftes ut flere ganger.
3.2.5
det på elektrisk drevet motorvogn foretas endring av batterikjemi eller bytting til batteri med lavere eller høyere spenning enn originalt.
3.3
Ved ombygging som innebærer at kjøretøyet faller inn under definisjonen for annen kjøretøygruppe, skal kjøretøyet registreres/omregistreres til den gruppe som kjøretøyet i ombygd utførelse hører inn under.
4.
Oppbygging av kjøretøy
4.1
Kjøretøy som er oppbygd, skal før det tas i bruk, fremstilles for regionvegkontoret for godkjenning.
4.2
Kjøretøyet anses som oppbygd bl.a. når:
4.2.1
karosseri til kjøretøy med ramme (ikke selvbærende karosseri) blir skiftet ut samtidig eller i forbindelse med omfattende utskiftning av andre deler og komponenter f.eks. rammen.
4.2.2
karosseri til kjøretøy med ramme skiftes ut med karosseri av annen utførelse, og/eller når karosseriet det skiftes til ikke passer rett på rammen uten modifikasjon av festepunkter og lignende.
4.2.3
selvbærende karosseri er skiftet.
4.2.4
ramme er skiftet ut samtidig eller i forbindelse med at omfattende utskifting av andre deler og komponenter er foretatt.
4.2.5
begge hovedkomponentene på motorsykkel, motor og ramme, bygges om eller skiftes ut med ikke-identiske deler.
4.3
Ved godkjenning av oppbygd kjøretøy skal de tekniske krav som er angitt i denne forskrift og som gjelder for kjøretøy som registreres første gang i riket på angjeldende tidspunkt, legges til grunn for godkjenningen. Dog kan oppbygd kjøretøy fritas for vesentlige destruktive prøver, som f.eks. kollisjonsprøver, dersom relevant dokumentasjon kan fremlegges fra kompetent, uavhengig laboratorium eller tilsvarende for at kjøretøyet oppfyller de krav som skulle vært kontrollert ved slike prøver.
4.4
Dersom Toll- og avgiftsdirektoratet har gitt fritak for oppbyggingsavgift fordi det dreier seg om oppbygging etter skade, og det oppbygde kjøretøy er av samme type som det opprinnelige kjøretøy, bortfaller kravet i pkt. 4.3.
5.
Understellsnummer
5.1
Når reparasjon eller ombygging av kjøretøy vil medføre at kjøretøyets understellsnummer blir beskadiget eller fjernet, skal kjøretøyet før reparasjon påbegynnes, og etter at reparasjon er utført, men før kjøretøyet på nytt tas i bruk, fremstilles for regionvegkontoret. Etter nærmere avtale mellom regionvegkontoret og vedkommende verksted, person, firma mv. som skal utføre reparasjonen, kan dog erklæring fra den som utfører reparasjonen om at understellsnummeret er blitt beskadiget eller fjernet, godtas ved den etterfølgende kontroll/godkjenning uten at kjøretøyet på forhånd er fremstilt for regionvegkontoret. Slik avtale må eventuelt inngås før reparasjonen påbegynnes.
5.2
Ved reparasjon eller ombygging av kjøretøy som har medført at kjøretøyets understellsnummer er blitt beskadiget eller fjernet, skal kjøretøyets opprinnelige understellsnummer angis på nytt ved preging eller tilsvarende i rammen/karosseriet.
Hvis rammen/karosseriet i forbindelse med reparasjon og/eller ombygging blir skiftet, angis på samme måte kjøretøyets opprinnelige understellsnummer. Har den/det innsatte ramme/karosseri annet understellsnummer innpreget fra før, skal dette samtidig overstrekes på en slik måte at det fortsatt er leselig.
5.3
Ved ombygging av motorsykkel skal hovedkomponentene motor og ramme utstyres med et varig identifikasjonsnummer, dersom de ikke er utstyrt med dette. Det påhviler den som fremstiller kjøretøyet for godkjenning å dokumentere benyttede hovedkomponenters opprinnelse, ved fremleggelse av registreringsdokumenter, kvitteringer eller lignende.
5.4
Oppbygd kjøretøy skal utstyres med understellsnummer.
5.4.1
Understellsnummer for enkelt kjøretøy tildeles av regionvegkontoret. Nummeret skal i alminnelighet være samme bokstav-/sifferkombinasjon som i kjøretøyets kjennemerke.
5.4.2
Understellsnummer ved produksjon av flere kjøretøy tildeles av produsenten. I spesielle tilfelle kan dog forholdes i samsvar med pkt. 5.4.1. Hvis ramme/karosseri som kjøretøyet er bygd opp av har understellsnummer innpreget fra før, skal dette overstrekes på en slik måte at det fortsatt er leselig, når annet understellsnummer blir tildelt.
5.4.3
Understellsnummer skal være angitt ved preging eller tilsvarende i rammen eller i egnet del i bærende konstruksjon når kjøretøyet ikke har ramme. Det skal være plassert slik at det er godt synlig og utført slik at det vanskelig kan fjernes eller endres.
5.4.4
Det påhviler eieren av kjøretøyet å føre bevis for at kjøretøyets identitetsmerking (understellsnummer, typebetegnelse mv.) er riktig, når det oppstår tvil om dette.
6.
Registreringsdokumenter
6.1
Når registrert kjøretøy har fått understellsnummer innpreget ifølge bestemmelsene i pkt. 5.1 skal det gjøres anmerking om forholdet på registerkortet og i anmerkningsrubrikken i vognkortet. For avregistrert kjøretøy gjøres anmerkning på registerkortet. Tilsvarende anmerkninger gjøres også om andre forhold som vil ha betydning under senere kontroller.
6.2
Når registrert kjøretøy etter ombygging er endret slik at det ikke lenger er i samsvar med det som er angitt på registreringskortet og i vognkortet, rettes registreringskortet, og det utstedes nytt vognkort, samtidig som Motorvognregisteret tilsendes melding på blankett nr. 227a. For avregistrert kjøretøy rettes registreringskortet.
6.3
Oppbygd kjøretøy meldes til registrering på ny blankett nr. 221 (opprettes nytt registerkort). Oppbygd kjøretøy som oppfyller betingelsene i pkt. 4.4 skal beholde sitt opprinnelige registreringsår, men oppbyggingsåret anmerkes i vognkortet.
For kjøretøy som er oppbygd her i landet, kreves ikke at blanketten er stemplet av tollvesenet. I stedet skal framlegges særskilt bevis for at oppbyggingsavgift er betalt i den utstrekning det er fastsatt at slik avgift skal svares.
7.
Krav om dokumentasjon
For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.
Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret. I tillegg til kravet i første ledd, gjelder følgende:
Ved endring av batterikjemi på elektrisk drevet motorvogn eller hybridkjøretøy, skal det dokumenteres at benyttet batteri og tilhørende kontrollsystemer tilfredsstiller gjeldende utgave av ISO-standard 6469-1, og er tilpasset den aktuelle kjøretøytype/variant. Det skal også dokumenteres at batteri og tilhørende systemer er installert etter anvisning fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium. Videre skal det dokumenteres at de funksjonelle kravene i gjeldende utgave av ECE 100 om sikkerhet i batterielektriske kjøretøy, er oppfylt etter ombyggingen. Dokumentasjonen skal komme fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium.
Ved konvertering av kjøretøy til batterielektrisk drift, skal det dokumenteres at de funksjonelle kravene i gjeldende utgave av ECE 100 om sikkerhet i batterielektriske kjøretøy er oppfylt. Videre skal det dokumenteres at benyttet batteri og tilhørende kontrollsystemer tilfredsstiller gjeldende utgave av ISO-standard 6469-1, og er tilpasset den aktuelle kjøretøytype/variant. Dokumentasjonen skal komme fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium. Installasjon av lader og elektriske komponenter knyttet til denne skal kontrolleres og godkjennes av et nasjonalt utpekt teknisk kontrollorgan innen EØS med kompetanse på område.
Som kompetent, uavhengig laboratorium i denne sammenheng anses laboratorium som har sertifisering etter ECE 100.
KTM 950 Adventure 05'
KTM 390 Adventure 20'
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet
KTM 390 Adventure 20'
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet
- aukanmeister
- Innlegg: 146
- Ble med: fre nov 06, 2009 4:48 pm
- Lokasjon: Aukra
Re: Trenger hjelp av en med 35" dekk + 2" OME hevesett som er godkjent
Les tredje siste avsnitt. Det finnes rom for skjønn i sånne saker. Det har jeg opplevd.
Statens vegvesen.
De skal plukke vekk rustholker, folk som kjører med blankslitte dekk, og folk som generelt ikke har peiling på hva det er de kjører rundt i.
Lurendriere, besservissere og folk som bygger bil uten hensyn til lovlighet og sikkerhet.
Vi som er entusiaster bør utdanne oss på hvordan systemet fungerer, ved å lese forskriften de jobber fra. Dette er deres bibel. Deres rettesnor i jobben.
Mange av de ansatte hos statens vegvesen er høyt utdannede innefor bilfag, med lang erfaring i bransjen. Det nytter ikke å komme med udokumenterte påstander og true dem til å godkjenne bilen. Man må spille på lag. Jobbe ut fra forskriften, så blir alt så mye enklere.
Jeg tok med meg utskrift av forskriften da jeg var på etterkontroll etter å ha blitt stoppet i teknisk kontroll, samt dokumentasjon på firehjulskontroll, dokumentasjon på hevesett (jeg vet du allerede har dette) og en positiv holdning. Selv om dette er en utfordring..
Jeg fikk "hjelp" fra min lokale toyota pusher (jeg bruker dem så mye jeg kan) med infoen de kom med. Dessverre var dette av så lav kvalitet at det ikke var brukbart. Diskuterte dette med kontrolløren på trafikkstasjonen. Dokumentasjonen viste bla.a til at min bil hadde drift bare på en aksel. HDJ80 har aldri, noe sted i verden, vært levert med drift kun på en aksel. Dette er enkelt med noen med tilgang på denne type data å finne ut av. (Janne på NOT for eksempel) Kunne også dokumentere dette. (altså at info fra Toyota var feil)
Kontrolløren godtok at jeg ikke kunne dokumentere felgene og dekkdimensjonen, men brukte skjønn. Bilen var jo allerede godkjent med dette, og hadde gått i 15 år med 35" hjul. Jeg hadde montert skjermer som dekte hele bulen på dekkene, og vi tok nye mål for å få riktig bredde på bilen inn i vognkortet.
Det er rom for skjønn. Men ikke uten videre. Man må vise at man spiller på lag, gjerne spørre de underveis, og dokumentere sine påstander slavisk.
Da kan dette gå bra.
Lykke til
Pål
Statens vegvesen.
De skal plukke vekk rustholker, folk som kjører med blankslitte dekk, og folk som generelt ikke har peiling på hva det er de kjører rundt i.
Lurendriere, besservissere og folk som bygger bil uten hensyn til lovlighet og sikkerhet.
Vi som er entusiaster bør utdanne oss på hvordan systemet fungerer, ved å lese forskriften de jobber fra. Dette er deres bibel. Deres rettesnor i jobben.
Mange av de ansatte hos statens vegvesen er høyt utdannede innefor bilfag, med lang erfaring i bransjen. Det nytter ikke å komme med udokumenterte påstander og true dem til å godkjenne bilen. Man må spille på lag. Jobbe ut fra forskriften, så blir alt så mye enklere.
Jeg tok med meg utskrift av forskriften da jeg var på etterkontroll etter å ha blitt stoppet i teknisk kontroll, samt dokumentasjon på firehjulskontroll, dokumentasjon på hevesett (jeg vet du allerede har dette) og en positiv holdning. Selv om dette er en utfordring..
Jeg fikk "hjelp" fra min lokale toyota pusher (jeg bruker dem så mye jeg kan) med infoen de kom med. Dessverre var dette av så lav kvalitet at det ikke var brukbart. Diskuterte dette med kontrolløren på trafikkstasjonen. Dokumentasjonen viste bla.a til at min bil hadde drift bare på en aksel. HDJ80 har aldri, noe sted i verden, vært levert med drift kun på en aksel. Dette er enkelt med noen med tilgang på denne type data å finne ut av. (Janne på NOT for eksempel) Kunne også dokumentere dette. (altså at info fra Toyota var feil)
Kontrolløren godtok at jeg ikke kunne dokumentere felgene og dekkdimensjonen, men brukte skjønn. Bilen var jo allerede godkjent med dette, og hadde gått i 15 år med 35" hjul. Jeg hadde montert skjermer som dekte hele bulen på dekkene, og vi tok nye mål for å få riktig bredde på bilen inn i vognkortet.
Det er rom for skjønn. Men ikke uten videre. Man må vise at man spiller på lag, gjerne spørre de underveis, og dokumentere sine påstander slavisk.
Da kan dette gå bra.
Lykke til
Pål
KTM 950 Adventure 05'
KTM 390 Adventure 20'
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet
KTM 390 Adventure 20'
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet