Kjørekomfor

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Brukeravatar
Steinar
Sted: Alta

Kjørekomfor

Legg inn av Steinar » ons des 17, 2008 10:01 pm

Jeg lurte rett og slett på kjørekomforen i en orginal 80........ hva syns dere, går det an å dra på langtur på dårlige veier med den ? Kan den sammenlignes med 90 (kjørekomformessig) eller er det mer HJ60 komfor over den :? Jeg har ikke hatt gleden av å tilbringe særlig mer enn 2 min i en sånn.

90, 120 samt V8 har jeg kjørt litt.... de to siste kan man vel ikke sammeligne 80'en med akkurat :wink:
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~

Brukeravatar
iknut
Sted: Eidsvoll

Legg inn av iknut » ons des 17, 2008 10:54 pm

Synes det er vanskelig å svare allt for skråsikkert på dette, da jeg ikke har testet de forskjellige bilene til samme tid og på samme vei stykke, men, her er min personlige oppfatning:
Har kjørt mye 60 og 80 med originale og OME fjærer/dempere.
Begge bilenes original fjærer/dempere (slitte) suger voldsomt sammenlignet med OME.
Ville absolutt investert de forholdsvis få kronene for nye fjærer/dempere for øket komfort og ikke minst pålitelighet for en lengre tur på dårlig vei.
I lavere hastigheter betyr det ikke SÅ mye om en velger 60 eller 80.
Min erfaring er at 80'n er vesentlig mere komfortabel og har mindre støy i landeveishastighet. Kjøreegenskaper i hastighet oppleves også tryggere og stabilere i 80.
Skulle jeg kjøre tungt lastet bil på dårlige veier ville jeg valgt en 80 framfor en 90. Tyngre, breiere(stabilere) og tåler mere "deng".
Snakker vi lettere lass og ok grusveier spiller det nok ingen rolle hva man velger.
Til vanlig bruk på finere vei er jo en 90 et smartere valg på alle måter.

By the way, skal du på langtur? Fortell :?:

Edit: Ser at du kun spør om 80 og ikke behøver min mening om den sammenlignet m 80, men nå ble de sånn denne gangen :wink:
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"

Brukeravatar
dracan
Site Admin
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Legg inn av dracan » tor des 18, 2008 8:12 am

Nå er vel spiralfjører kjent for å være litt mer behagelig.....
Nå er vi spente Steinar? :shock:
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"

Brukeravatar
marting
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » tor des 18, 2008 8:29 am

Jeg har sitti på litt i 80 og min oppfatning er at komforten er en helt annen i 60 (hvertfall min).. særlig i forhold til støy... kan ikke annet enn å inrømme at 60'n er en slitsom bil på turer over 3 timer... men det er utrolig hva man blir vant til.
Sist redigert av marting den tor des 18, 2008 8:32 am, redigert 2 ganger totalt.
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Brukeravatar
Steinar

Legg inn av Steinar » tor des 18, 2008 8:30 am

Ungene har begynt å klage litt når vi kjører mer enn 10min med 60'en. Så har jeg ett ett godt eksemplar av en standard 90 (jeg vil ha manuell) og ett godt eksemplar av en 80 tilgjengelig........ Kona syns at 90'en føltes litt liten :shock: og plastikkaktig. 80'en er ikke tilgengelig for prøvekjøring før uti januar. Jeg vil jo helst ha 80, men jeg må la fornuften ha ett ord med i laget denne gangen og det er jo en del penger det er snakk om.

MEN ... jeg er dritfornøyd med 60'en, kun de som sitter bak som klager litt og "byttebil" følelsen som menn gjerne får etter noen år har rammet meg hardt 8)
Besøk min garasje...

Brukeravatar
dracan
Site Admin
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Legg inn av dracan » tor des 18, 2008 9:02 am

Bytt ut unger og kone!
Da kan du kose deg med TDI 60ien din :D
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"

Brukeravatar
Rullegud
Sted: Oslo

Legg inn av Rullegud » tor des 18, 2008 9:06 am

Jeg har vært noen litt lange turer med 80'n min, sånn ca 10 timer i setet. Må si den fungerer veldig bra også til dette. Komfortmessig er det vel setene som er det største minuset, men dette er det jo enkelt å fikse.
Det skal kanskje nevnes at jeg aldri har kjørt med helt originale fjærer, og trur bilen har litt ekstra støydemping.

Baksetepassasjerene er stort sett veldig godt fornøyd. Baksetet i 80 er forholdsvis høyt, så du får god oversikt. Et par DVD spillere på nakkestøttene, så blir det garantert stille i baksetet sjøl på lange turer.

En annen tin i den forbindelse; nevøen min pleier ofte å bli bilsjuk ved turer av noe særlig varighet. Med DVD på nakkestøtta i 80'n var dette ikke noe problem.
LANDCRUISER, fordi du fortjener det!!
Arne
HDJ80
R80GS,XL600R,GL1100

Brukeravatar
Rullegud

Legg inn av Rullegud » tor des 18, 2008 9:19 am

Jeg er vel ikke den som er mest vaksinert mot "byttesyken". Har tidligere hatt en gjennomsnittelig eieperiode på under ett år (12 biler på 12 år).
Nå har jeg hatt 80'n ca halvannet år. Den skal ALDRI byttes ut!! :twisted:

Jeg snakker nå utfra mitt eget syn, men trur ikke det hadde vært likedan med en 90. Som du sier er den sikkert mere fornuftig, men da burde vi vel heller kjøre Avensis?!
Det er MORRO å kjøre 80, og ikke flere av de langs veien enn at en kan løfte hånda fra rattet når en møter en annen. Og som samboern sier: Den er så fin å kjøre, for motorlyden minner henne om båtene som går mellom øyene i Oslofjorden :D
Arne
HDJ80
R80GS,XL600R,GL1100

Brukeravatar
beaas
Sted: Hamar

Legg inn av beaas » tor des 18, 2008 10:39 am

Min kones meninger var at 90n er en mye mer lettkjørt og mer personbilaktig. Gassrespons, clutch og girkassen er med lik feks en rav4 på en 90 mens 80 er mer lik 60 serien.

Problemet for kona med 80'n jeg hadde var synkroniseringen i girkassa, noe som jeg syns var greit etter tilvenning (men også da kjedelig med kald bil i minus 20 og ved bykjøring/småkjøring). Og så var det at man sitter lavt og får lite oversikt (var heller ikke noe problem for meg, hun satt på en pute de får gangene hun måtte kjøre den). Dette er verst ved de tynne GX setene. Med skinnsetene så kom det høydejustering og regner med det er greit der.

Ellers komfort på langtur, man hører nok motoren mer i en 80, og kjører man over 100 så er det endel turtall. Sikkert omtrent samme turtall som på 90'n, men da med 2 sylindre mindre! Styringen er mer presis med delt framaksling. Uansett så er dette er avhengig av slitasje, årsmodeller og utstyrsgrader.

Kan si mye mer, men det bør ikke være tvil om hva du skal velge vel?

Bjørn Erik

Brukeravatar
marting
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » tor des 18, 2008 10:50 am

Hva med nye seter og litt ekstra lydisolering i 60'n ? baksetene er jo helt ubrukelige, så hvis man får inn noe som er flatere og fastere så kanskje klaginga gir seg baki der :D
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Brukeravatar
Rullegud

Legg inn av Rullegud » tor des 18, 2008 11:32 am

Turtallet kan jo "justeres" med STOOOORE hjul! Med standardhjula leiter jeg ofte etter flere gir, mens med 35" hender det faktisk jeg blir liggende på 4. gir i 70-80km/t. Krefter har den jo nok av, så litt større hjul øker komforten.
En sitter jo ikke spesielt lavt i 80'n?! Skulle gjerne hatt mulighet for å tilte seteputa bakover, da jeg savner litt mere støtte under låret. Men samtidig gir dette bedre oversikt fra baksetet, noe korte passasjerer bak setter pris på.
Arne
HDJ80
R80GS,XL600R,GL1100

Brukeravatar
Toyole
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av Toyole » tor des 18, 2008 12:27 pm

Ja, setene er ikke helt optimale i 80`n. Selv bruker jeg ei sånn skrå pute på førersetet for å få mer støtte fremst på låret.
Støynivået er visstnok veldig merkbart kontra en 60, mens 90 summer mer som en Avensis, men det er mye finere lyd i en sekser!!
Antar 80`n er merkbart tørstere enn 90`n, men så er det mer til bil å da. Har bare prøvekjørt 90, og følte at den var veldig ovesiktelig og ga god respons, 80`n er ganske diger og føles litt mer som panzervogn, men den har utvilsomt mer SJEL!

Bamsefar

Brukeravatar
beaas
Sted: Hamar

Legg inn av beaas » tor des 18, 2008 12:47 pm

En 125 hk 90 går ikke spesielt billig og min erfaring er at en 80 har lavere forbruk om ting ellers er iorden.

Om det er pga støy de der bak klager så er vel mye gjort ved å skifte eksosanlegg, mindre klager fra naboen også....

Baksetene i en 80 GX er ikke bedre en på 60! Men samtidig er baksetene på en VX 80 bedre en setene i en 90, ihvertfall en eldre 90. Ihvertfall eldre 90'er har ikke mittarmlene og det er bare ryggen som er delt, ikke setet som på vx 80.

Men samtidig er ikke plassen i lengderetningen spesielt bra på 80'n, muligens noe bedre på 90, men 100 er seriøst mye bedre baksetet. Så du kan bare kjøpe min!

Bjørn Erik

Motorgarasjen
Sted: Åsenfjord

Kjørekomfort.

Legg inn av Motorgarasjen » tor des 18, 2008 1:02 pm

80`n har Veldig bra kjørekomfort :!:
Sammenlignet er en 80 og en 90 mer like i nivå, når det gjelder kjørekomfort, enn hva 60 og 80 er.
Har vel desverre ikke kjørt 60 i ordentelig god stand, men de jeg har prøvd har vært veldig traktor i sammenligning.
Det er jo forskjellig karakter på 80 og 90, men det er ved skarpe svinger og hard nedbremsing du føler at 80`n er en tyngre bil.
Drivstoff-forbruket tror jeg er ganske så likt.
Hvis kjørekomfort regnes i desibel er det vel en fordel med original eksos, men du verden så god lyd 80`n gir hvis den får puste litt friere, dog på bekostning av komfort på langtur.
Lykke til. :)

Brukeravatar
Steinar

Legg inn av Steinar » tor des 18, 2008 2:19 pm

beaas skrev:En 125 hk 90 går ikke spesielt billig og min erfaring er at en 80 har lavere forbruk om ting ellers er iorden.

Om det er pga støy de der bak klager så er vel mye gjort ved å skifte eksosanlegg, mindre klager fra naboen også....

Baksetene i en 80 GX er ikke bedre en på 60! Men samtidig er baksetene på en VX 80 bedre en setene i en 90, ihvertfall en eldre 90. Ihvertfall eldre 90'er har ikke mittarmlene og det er bare ryggen som er delt, ikke setet som på vx 80.

Men samtidig er ikke plassen i lengderetningen spesielt bra på 80'n, muligens noe bedre på 90, men 100 er seriøst mye bedre baksetet. Så du kan bare kjøpe min!

Bjørn Erik
Man kan da ikke ta hensyn til naboene når det gjelder grom eksos :wink: Jeg er jo så snill ellers så...... naboen min går jo amok med firehjulingen sin med skjær når det har snødd litt så :wink:
Det er en GX det er snakk om ja... 100 ligger nok litt for høyt i pris for meg.

80'en til Rullerud (gamle til Bjørn Erik) gidder jeg ikke å ta med i en sammenligning en gang, den er i mine øyne optimalt oppgradert.
Turtallslyden på 80'en er jo fin musikk ift 4'er lyden fra en 90 så det er ikke noen sak.....
Besøk min garasje...

Brukeravatar
knut eivind
Sted: Gjøvik

Legg inn av knut eivind » tor des 18, 2008 6:40 pm

jeg har riktignok aldri kjørt en 80, jeg har derimot kjørt litt 90 og den er en veldig god fin bil som går greit og er veldig bilaktig og ikke landcruisertraktor aktig, men får jeg råd handler jeg uansett en 80 uten ogblunke, det er som noen skrev lengre opp at det kan ikke være noe og lure på, 1-0 til 80
knut eivind skogen tlf. 95287o82

Brukeravatar
Steinar

Legg inn av Steinar » tor des 18, 2008 9:40 pm

knut e skrev:jeg har riktignok aldri kjørt en 80, jeg har derimot kjørt litt 90 og den er en veldig god fin bil som går greit og er veldig bilaktig og ikke landcruisertraktor aktig, men får jeg råd handler jeg uansett en 80 uten ogblunke, det er som noen skrev lengre opp at det kan ikke være noe og lure på, 1-0 til 80
Jeg følger deg helt og holdent......... 90'en er en god bil, men 80'en er litt über-landcruiser. Fornuften sier 90, men LC mannen i meg sier 80.

Litt av poenget er at hvis man kjøper en -95 mod (en 13 år gammel bil) til godt over 200.000,- så får jeg meg ikke helt til å koste på x antall kroner på OME eller AT fjærer osv osv

men på en annen siden kan man jo ta det litt over tid 8)
Besøk min garasje...

Brukeravatar
Steinar

Legg inn av Steinar » tor des 18, 2008 9:41 pm

knut e skrev:jeg har riktignok aldri kjørt en 80, jeg har derimot kjørt litt 90 og den er en veldig god fin bil som går greit og er veldig bilaktig og ikke landcruisertraktor aktig, men får jeg råd handler jeg uansett en 80 uten ogblunke, det er som noen skrev lengre opp at det kan ikke være noe og lure på, 1-0 til 80
Jeg følger deg helt og holdent......... 90'en er en god bil, men 80'en er litt über-landcruiser. Fornuften sier 90, men LC mannen i meg sier 80.

Litt av poenget er at hvis man kjøper en -95 mod (en 13 år gammel bil) til godt over 200.000,- så får jeg meg ikke helt til å koste på x antall kroner på OME eller AT fjærer osv osv men på en annen siden kan man jo ta det litt over tid 8)
Besøk min garasje...

Brukeravatar
frode
Sted: Hurum

Legg inn av frode » tor des 18, 2008 10:17 pm

Nå har jeg kjørt mye 80, både bensin og HZ1, mest diesel. Både på motorvei (over 100), smale svinger og litt ørken-cruising. I nesten et år hadde vi både 80 GX 1997 og 100 VX 2000/1. Både kona og jeg syntes 80 var like bra å kjøre som 100. 80 var presis og rask i respons på både styring og motor. Motoren var bedre i responsen enn i 100 serien, siden den var mekanisk og ikke "fly-by-wire". Støynivået var nok litt høyere i 80, men vi kjørte laaange turer med tre barn.
Men utseende er jo mye bedre på 80 enn på 100, og spesielt mye bedre enn 90 og 120. Ingen tvil.
Vedlikeholdet er vel også enklere og billigere på 80.
80 er jo sterkere bygd, og varer vel lengre enn Medium Duty 90/120.

80 er best, ingen protest. :D

Frode
(ex Altaværing)

PS
Det var Land Cruiser du skulle ha?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
Steinar

Legg inn av Steinar » fre des 19, 2008 9:06 pm

frode skrev:
PS
Det var Land Cruiser du skulle ha?
Ja ikke sant, du er inne på noe der........

Jeg veit a fxxx hva jeg skal gjøre, ja ja det blir ikke noe før på nyåret uansett.

Innspill fra folk som har kjørt både 90 og 80 taes imot med takk
Besøk min garasje...

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 8x»