Side 2 av 2

Lagt inn: fre des 19, 2008 9:24 pm
av iknut
Har fartstid i både 90 og 80.
Men hva jeg mener/føler og hva alle andre her på forumet mener/føler er jo fulstendig likegyldig for deg og dine.
Ta med deg kjærringa, ungene, barnestoler og -vogner og prøvekjør begge modellene i samme "miljø".
Da vet dere hva som er riktig for dere.

Lagt inn: fre des 19, 2008 11:42 pm
av Steinar
Dilemmaet mitt er at den 90'en sikkert er solgt før jeg får testet 80'en (90'en blir lagt ut for salg straks og eiern av 80'en er på ferie til godt uti januar)
Kona syns, som nevnt innledningsvis, at 90'en var litt plastikk-aktig og liten, men grei nok, noe jeg forøvrig er enig med henne i. Ungene elsket 90'en, men de er jo vant med 60'en :oops: og alt nytt er jo dødskult

Det er jo ikke uinteressant for meg hva dere syns......... jeg vet nå at setene i 80'en er dårlig - fjæring bør oppgraderes + mange subjektive oppfatninger som gir meg ett inntrykk, så neida! jeg er interessert i mest mulig matnyttige meninger fra folk.

Lagt inn: fre des 19, 2008 11:50 pm
av Remi
WooHoo Steinar, gleder meg til du begynner å freshe opp en 80, 60'en din er jo bare så "pen" :)
Er enig i at 80'er mer Lars Monsen, mens 90/120 er litt Mons Larsen ;)
Kjørekomfort? Etter å ha prøvd LC V8'ern gidder jeg ikke snakke om sånt lengre, snakk om å ødelegge gleden ved å ha en bra bil... :roll:

Snakker vi om 90'en som kom inn den dagen jeg prøvde V8'ern?

Lagt inn: fre des 19, 2008 11:56 pm
av Steinar
Ja det er nok den ja...en grønn en.

Jeg så deg ikke etter prøveturen med V8'ern ...... var du lenge borte :wink: Den bilen er bare heeeeelt pervers.... og så fin i svart med sota ruter !

Jeg har hatt gleden av å hatt noen turer med den..... oj oj oj...

PS* Mons Larsen kjører en bitteliten suzuki 410... ha ha ha

Lagt inn: lør des 20, 2008 12:48 am
av Remi
Yupp, den var grønn. Så jeg riktig, eller bytta han over til en HiAce? Det må gjøre vondt.......

Hadde V8'ern noe over en time, trur jeg glemte igjen nyrene eller levra eller noe i den, har hatt ett tomrom inni meg helt siden ;)

80

Lagt inn: lør des 20, 2008 10:43 am
av Motorgarasjen
Finnes det ikke noen fler 80`r i nærområdet ditt da?
De fleste 80 eiere vil jeg tro lar deg få prøvekjøre deres egen, hvis du forklarer dem hvorfor.
Man eier ikke en 80 uten å bli stolt av bilen sin. :)

Lagt inn: lør des 20, 2008 11:00 am
av blåmann
Hadde corollaen min på service en gang midt på 90 tallet, og fikk da låne en DEMO 80. Har aldri glømt den bilen.. :D

Lagt inn: tor jan 22, 2009 2:28 pm
av Even
Jeg solgte 90'en og kjøpte 80, jeg. Tror du jeg angrer, Steinar?

Frua klager ikke engang over dårlig synkronisering på girkassa...

Lagt inn: tor jan 22, 2009 9:50 pm
av jørgen
Hei
Jeg synes du bør se ann bytte av fjærer/dempere på en 80.
Byttet selv på min 80 da de var lekk og signe. Komfortforbedringen er jeg ikke sikker på men den ble 2"høyere pluss pluss antagelig pga gamle signe fjærer så den ble jo litt hvassere i looken(etter jeg bytta hjula). Menjeg hadde ikke byttet før det var nødvendig
Jørgen

Lagt inn: fre jan 23, 2009 1:01 pm
av Steinar
Even skrev:Jeg solgte 90'en og kjøpte 80, jeg. Tror du jeg angrer, Steinar?

Frua klager ikke engang over dårlig synkronisering på girkassa...
Ja jeg gikk å sikla på den bilen Even, hadde jeg bodd sørpå enda så hadde kanskje jeg kjørt den nå :twisted:

Jeg er klar over fjærene på 80'en ja.....

Re: Kjørekomfor

Lagt inn: søn nov 14, 2010 10:16 am
av testor
Har nå kjøpt 80, og det er en fryd å ferdes på veien med denne..... Det er mindre støy, og ligger utrolig godt på veien... Har 60`en enda til korte turer og for at jeg må ha en "mannebil"! :lol:

Re: Kjørekomfor

Lagt inn: søn nov 14, 2010 10:48 am
av StianHdj80
Vi hadde 90 på jobb for en tid tilbake, må si jeg ikke hadde vært mye i tvil. (Mulig jeg er litt inhabil he he,men er en grunn til at jeg har 80). Syns 80en min er bedre og kjøre enn den 90en vi hadde. 90 blir litt mye, Rav, litt mye light Cruiser, men for all del en kjempebil. 80 er fast å fin og du får skikkelig solid følelse. Bilferie med kjerring å to unger i sommer med 80 på 37" og campingvogn, 110-120km gikk som en lek. kjørte Kristiansand- vimmerby(småland) og ingen klagde på støy. Så klart bråker MTR litt mer enn vanlig sommerhjul men syns 80en er godt lydisolert. En god investering er å bytte ut framstolene. Det er gjort på min..Står original stoler i min brors 80 og de er ikke mye å skryte av i forhold til Recaro f.eks

Re: Kjørekomfor

Lagt inn: søn nov 14, 2010 8:06 pm
av Roall
Ser ikke problemet, kjerringa di har jo allerede valgt for deg :wink:

Re: Kjørekomfor

Lagt inn: fre des 31, 2010 11:09 am
av erwin
Jeg har for tiden både en 80 og 90. 80 med 12 ventilers motor, OME og manuell. 90 med D4D og automat. Jeg kjøpte 80'n fordi jeg "trenger" den til et par ekspedisjoner jeg planlegger. Begge bilene er svært godt vedlikeholdt uten vesentlig slark i understell eller annet.
Inntrykk etter 2 mnd 80 kjøring og 4 år 90:

90 er ekstremt lettkjørt, som en stor personbil. Den er kjapp, stabil, lett å parkere osv. Girkassa er en drøm. I forhold til feks Mercedes som kona har, og jeg hadde tidligere, er den mer lettkjørt. 90 er det naturlige valg hvis lommebok og fornuft bestemmer, og en ikke har "spesielle" behov.

80 er for spesielle behov, og disse kan være så mange. Den er antageligvis den mest robuste ikke-militære bil som er laget. Ekstremt driftssikker og med komfort som kan sammenlignes med personbilens. Men kun sammenlignes. I forhold til 90'en er den tregere og akselrerer dårligere enn 90 med 163 Hk. Må opp i nær 2000 rev før den begynner å sparke fra. Dette kan nok forbedres ved å ettermontere Intercooler, noe jeg planlegger. Den er ikke morsom å rygge på annet enn øde flyplasser. (Skal montere ryggekamera). Den manuelle kassa suger. Synkroniseringen holdt bare ut av fabrikkporten da bilen var ny. Men hvem vil ha girkasse-havari med en automat midt i Libanon? (Tenkt eksempel). Med manuell kan alt på bilen fikses av et grøftkant verksted. Den har vesentlig pondus. Den er den peneste bilen Mr. Toyoda har laget- 100 er en stor blob, mens 90 med WB og 120 og 150 er plastbiler.

Punchline:
Kjøp 90 (med automat hvis du liker det) hvis du vil ha det bedagelig. Kjøp 80 hvis du trenger.
(Men sjekk for all del den ufattelig teite automat-oljekøleren på 90'en. Se andre steder på forumet.)

Re: Kjørekomfor

Lagt inn: ons apr 13, 2011 8:15 am
av RmB
lc90 er en bil, lc80 er ett redskap.. nuff said.