FJ/BJ 40 godkjenning

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
felix
Innlegg: 7
Ble med: søn feb 05, 2012 11:08 pm
Lokasjon: Oslo

FJ/BJ 40 godkjenning

Innlegg av felix »

Hei Folkens,

Er ganske fersk her på forumet (bare for å si det først).
Jeg tenkte å importere en FJ40.
Var innom Oslo Biltilsynet og spurte om godkjenningsprossesen, bla annet om setene bak. Fikk melding at sideseter vil ikke bli godkjent siden de er sideseter (uansett om man registrerer bil som veteran eller som daglig bruksbil)? Er dette sant? Har noen fått godjent dette her ved import og hvor eventuelt? Jeg er ganske overbevist at svaret er ja og at dette skal gå. Vedkommende sa at sideseter er ulovlige. I tillegg kommer problematikken med 2 punktsbelter. Disse er heller ikke godkjent. Eneste måte å få ordnet dette på er å finne noe passende seter, vende dem framover, lage en fin løsning for å montere dem og søke om dette hos bilstilsynet. De kommer da til å vurdere dette her.

Jeg ser at mange av dere her på forumet kun snakker om BJ40 / diesel motor. I USA er det stort sett FJ40 med 4,2 bensin motorer som selges. Jeg tipper at BJ 40 var aldri på markedet i USA, derfor er det dårlig med diesel.

Er de bensin motorene 4,2 / 3,9 så dårlige og upålitgelige så derfor alle dere kjøper og prater om BJ / diesel motorer? (Jeg er klar over at diesel motorer er mer pålitelige sånn generelt, men det betyr ikke at bensin er for å kaste bor, eller??)

Takknemlig for svar
Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2371
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Re: FJ/BJ 40 godkjenning

Innlegg av offroadguru Solli »

Jeg har nettopp fått godkjent en importert 40 med sideveis monterte seter bak. Dette etter litt diskusjon, men siden den skal godkjennes som bevaringsverdig så syntes ikke kontrolløren at det var noe problem.
Men, det er dessverre litt opp til hvem du møter.
Men vi støtte på ett annet problem; vi fikk den kun godkjent for fører og 3 passasjerer pga. totalvekten skrevet i det finske vognkortet. Men begge setene kunne stå i, det samme med alle 6 setene. Dermed kan man sitte hvor man vil i bilen.
Gjør du som du foreslår så går ikke det. Det er en konstruktiv endring, og du vil få problemer med godkjent inn festing av seler mm.

Gå for en bensinutgave. Den motoren er minst like skuddsikker som en diesel.

Håper du kjøper deg en 4 Serie. Det er en fin hobbybil med god deletilgang. Om du trenger deler selvsagt. Jeg kjører 45 som bruksbil året rund og stortrives med bilen.
felix
Innlegg: 7
Ble med: søn feb 05, 2012 11:08 pm
Lokasjon: Oslo

Re: FJ/BJ 40 godkjenning

Innlegg av felix »

Takk for svar. Du har fått det godkjent men det er vel ikke i Oslo som jeg kan se.
Jeg er også av den oppfatning at det er bare å kjøpe bilen så ta godkjenning og slike småtterier i etterkant (det blir som det blir).

Har noen fått godjent FJ til 4 pers? Ser på nettet at snitt vekt er ca 1450kg (eller har jeg bommet?). Skjønte ikke hvorfor de ikke tillate 4 pers å være med?

Jeg antar at du måtte dokumentere tekniske data på bilen? Var det nok bare med standard teknisk spesifikasjon skrevet ut fra nettet eller måtte du få det stemplet fra en offisell leverandør?

Jeg tok også opp med biltilsynet ting som bytting av forgassere, setetype og godkjenning. Det er de ikke mye interessert i. De kaller det standard vedlikehold. De sikter mest mot heving, forstilling og selvfølgelig motoren.

Når det gjelder heving (i tilfellet den er hevet når den er importert) så sier vedkommende at så lenge du har papirer på hevesettet som mest sansynlig må vare TUV godkjent så går det greit. Tviler at hevesettene i USA er TUV godkjente.

Ser at de fleste importerer fra Finland men ikke mange fra USA? Prisene i USA er noenlunde høyere pga fraktkosten for de fine CA modellene som de hevder er rustfrie og ferdig restaurert, opp mot 10-25K USD.
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: FJ/BJ 40 godkjenning

Innlegg av håvard »

Hevesett kjøper du i Norge, hos BgNor eller Norsk Offroad Teknikk. Old Man Emu som er det eneste å anbefale har TÜV papirer. De papirene følger såvidt jeg vet ikke med hvis du kjøper fra USA.

Finland er litt nærmere enn USA, tror det er hovedgrunnen til at vi handler fra Europa. Folk vil vel generelt sett ha en dieselmotor også, de bruker mindre drivstoff, men du skal vel ikke bruke denne som pendlerbil :)

Det å forutsi hva biltilsynet klarer å finne på av regler på stedet er helt umulig å vite. Du må nesten bare kjøoe bilen og kaste deg i løvens hule. Men hvis du får papirer av Toyota Norge, så kommer du langt.

PS! Jeg har sett mange "strøkne" biler som er importert fra USA, det er litt forskjellig for å si det sånn :) Så pass på hva du kjøper.
felix
Innlegg: 7
Ble med: søn feb 05, 2012 11:08 pm
Lokasjon: Oslo

Re: FJ/BJ 40 godkjenning

Innlegg av felix »

Takk for tips for hevesettet. Når det gjelder innkjøp fra USA så er jeg klar over at man kan gå på en smell. Har importert en del MCer fra USA uten å se dem, og det gikk mer eller mindre ok. Håper det blir det samme denne gangen men vi får se.
Om man går til en BT og møter vanskelige fok så er det faktisk ingen vei tilbake. De pleier å skrive "mangel" inn i systemet så det hjelper ikke etterpå å dra til en annen BT. Da er det fordel å dra direkte dit man tror man møter minst motstand. Jeg har fått godkjent en del MCer som jeg importerte fra USA her på Østlandet. BT etter vanskelighetsgrad (fra lett til vansk.): Askim-Billingstad-Risløkka Om noen har opplevd noe anerledes og kunne anbefalle en annen BT så er det bare å tilføye.
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: FJ/BJ 40 godkjenning

Innlegg av håvard »

Jeg har faktisk hatt veldig god erfaring med Risløkka, MEN du må få snakke med de riktige folka.
felix
Innlegg: 7
Ble med: søn feb 05, 2012 11:08 pm
Lokasjon: Oslo

Re: FJ/BJ 40 godkjenning

Innlegg av felix »

Det er godt å vite. Jeg har også vært på Risløkka mestparten av gangene men det var ifrb med registrering ac MCer. Gikk greit stortsett. Sist gang spurte jeg om FJ40 og godkjenning av bakseter. Fikk muntlig beskjed at de ikke vil bli godkjent siden de ikke står riktig vei.
Brukeravatar
pcollas
Innlegg: 6
Ble med: lør okt 13, 2012 7:36 am
Lokasjon: Oslo

Re: FJ/BJ 40 godkjenning

Innlegg av pcollas »

Hei
Er også fersk i klubben. Dette er merkelig. Får 15 år siden har jeg importert en 42 fra Frankrike. Den ble godkjent som.....6 seter med 2 punktseler bak. Uten problemer. Den bilen har jeg solgt... Men vet du hva? I morgen, faktisk, skal jeg til godkjenning med en "ny" 40 jeg har importert også fra Frankrike. Så....ringer du meg i morgen kveld så får du høre hvordan det gikk..... Jeg er spent....
Philippe
93433324
felix
Innlegg: 7
Ble med: søn feb 05, 2012 11:08 pm
Lokasjon: Oslo

Re: FJ/BJ 40 godkjenning

Innlegg av felix »

..og hvordan gikk det? Kan spørre med en gang om du har fått godkjent mer en 3 sitteplasser og hvilken BT du var hos?
felix
Innlegg: 7
Ble med: søn feb 05, 2012 11:08 pm
Lokasjon: Oslo

Re: FJ/BJ 40 godkjenning

Innlegg av felix »

Kan noen anbefalle en grei og billig biltransport fra Finland til Norge?

Takker
felix
Innlegg: 7
Ble med: søn feb 05, 2012 11:08 pm
Lokasjon: Oslo

Re: FJ/BJ 40 godkjenning

Innlegg av felix »

Nå var det en stund siden. Fremdeles ikke noe kjøp..
Vet noen om når en importerer en BJ40 fra enten Finland eller Sverige, som er registrert til 2 seter (2 personer) i vognkortet, får man da mulighet til å registrere bilen til 3 eller flere seter (personer) her i Norge? Eller kopierer bare BT det som står i orginal vognkort også er det ikke snakk om flere seter? (sidesetene bak finnes, bare at i vognkortet så er den registrert til 2)
Brukeravatar
bj401980
Innlegg: 13
Ble med: ons aug 07, 2013 10:00 am
Lokasjon: Oslo

Re: FJ/BJ 40 godkjenning

Innlegg av bj401980 »

Jeg importerte nylig min BJ40 fra Nederland hvor antall sitteplasser i vognkortet faktisk var 0, av en eller annen grunn. Bilen har 2 seter foran og sidestilte seter bak uten belter. Snakket med Toyota som fremskaffet typegodkjenning til bilen (no charge), hvor det står at disse var regget for 6 personer i 1980. Dermed fikk jeg registrert min BJ40 for 6 personer, 2 foran 4 bak, uten spørsmål, og uten krav til belter bak (kun belter foran).
Mvh. Philip
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: FJ/BJ 40 godkjenning

Innlegg av jonwib »

Det er godt å vite. Jeg har også vært på Risløkka mestparten av gangene men det var ifrb med registrering ac MCer. Gikk greit stortsett. Sist gang spurte jeg om FJ40 og godkjenning av bakseter. Fikk muntlig beskjed at de ikke vil bli godkjent siden de ikke står riktig vei.
Jeg importerte nylig min BJ40 fra Nederland hvor antall sitteplasser i vognkortet faktisk var 0, av en eller annen grunn. Bilen har 2 seter foran og sidestilte seter bak uten belter. Snakket med Toyota som fremskaffet typegodkjenning til bilen (no charge), hvor det står at disse var regget for 6 personer i 1980. Dermed fikk jeg registrert min BJ40 for 6 personer, 2 foran 4 bak, uten spørsmål, og uten krav til belter bak (kun belter foran).
Konsekventa statliga instanser med utpräglad fagkunnskap har jag stor respekt för :)
Svar

Tilbake til «Generelt 4x»