Restaurering av hj60

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon

roko
Sted: Kolbotn

Restaurering av hj60

Legg innav roko » lør apr 06, 2013 5:51 pm

Hei.

Har en 82 landcruiser stående i hagen, ble avskiltet for 1 år tilbake pga rust i karosseri infestning/ramme.
Den har over årene forfalt, og karosseriet er stort sett lappet sammen av sparkel og hurtig løsninger for å
skjule rusta. alt er stort sett rustent, tak, a,b,c stolper, skjermer bak, hjulbuer, dører og gulv.
I og med den står å forfaller, må noe gjøres. tror ikke karosseriet er mye å ha, må byttes evt. mange timer
restaurering. Dette har jeg ikke kunnskap nok til selv, da rustsveising ikke er min sterke side.
Har funnet et nederlandsk firma, L&L Cruisers, virker jo proft, pristilbud på 15 000 euro. Sikkert verdt det, men
vanskelig å ha kontroll på hva som skjer om bilen havner utenlands, kan jo være lureri, evt. dårlig arbeid.
Det beste hadde jo vært å gjort dette i norge, men her er jo alt dyrt.
Jeg har derfor følgende spørsmål: Noen som har erfaring med restaurering i utlandet, tenker da prismessig, hvilke firmaer, tid, og lignende. Evt. firmaer i Norge som kunne gjort samme jobben, og da prismessig? Er ikke ute etter utsillingsfinish, men å vekke nytt
liv i bilen, få en rustfri bil som man ikke skjemmer seg over å kjøre, og som man kan ha glede av i noen år fremover.
Noen erfaringer å dele både på Norske og utelandske firmaer?
Ingen vits at bilen står der den gjør nå, så takker for svar.
'82 LC HJ60
"er det ikke i orden innen 14 dager er det sikkert ødelagt"

Brukeravatar
knut eivind
Sted: Gjøvik

Re: Restaurering av hj60

Legg innav knut eivind » lør apr 06, 2013 7:35 pm

Legg gjerne ut en hel del bilder av vogna, en hj60 er jo en fin bil for og lære seg det med rustsveising selv, tjukt karosseri og sette tråden i.
knut eivind skogen tlf. 95287o82

Brukeravatar
casevac
Sted: Elverum

Legg innav casevac » lør apr 06, 2013 9:02 pm

Den dagen jeg vinner i lotto ville jeg vurdert L&L selv - tror det er et av de bedre stedene man kan sende en sliten 60 for "gjenoppbygning". De er ikke de billigste, du finner billigere i Polen, Ungarn og en rekke andre land. Meeen for å være sikker på at ting går i orden så må man der som her holde øye med prosessen. Mange enkle løsninger både her hjemme og der ute, f.eks kappe bort 30x30cm rust og sveise på ei 40x40cm plate (kjapt og enkelt). Ser bra ut de første to årene, men så...
Mange verksteder som kan gjøre en jobb "på fritia" like billig som i utlandet, mang en kompis som kan sveise litt, du kan også lære deg å sveise men det å bli god nok krever en del tid og penger det også (Apparat (et bra et), maske og utstyr, tråd og ikke minst gass, så kommer materialet og ikke minst det å kunne forme det osv. osv. osv... Så kan det til slutt ende opp med at du sitter med garasjen full av utstyr og en bil du har ødelagt og ei kjerring som er driiit lei.
Jeg mener at det kan være en bra investering i å få folk som kan sakene sine (det er faktisk noen som tar flere års utdannelse for å bli bilmekaniker) til å få bilen opp på et nivå som er mulig for mannen i gata å ivareta og jobbe videre på.
Det var derfor jeg kjøpte en relativt dyr men sinnsykt fin HJ61 - denne kan jeg ta videre (en rusthaug til halve prisen hadde vært bortkastet på meg).
Jeg skjønner det dit at du ikke har hatt mye utlegg i kjøp av bil - hvis L&L får den brukbar eller "strøken" for 15000 euro så er jo det verdt det (hvis du har råd).
L&L har rykte å ta vare på, dessuten er de "60 fundamentalister" - gi gass (og hold oss oppdatert ;-))
Victoria, HJ61 88mod - Solgt
120, 03 mod, helt alminnelig - U-land spec.
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=19432

Gymnasiast - almenne fag - gjenspeiles i praktiske ferdigheter.

roko

Legg innav roko » tir apr 09, 2013 9:12 pm

Takker for svar!

Bilen det er snakk om har jeg så og si vokst opp med, reist europa rundt med, og det hadde vært morro å fått liv i den igjen, men slik den er nå passer den bedre som delebil, eller som spiker :(

Om noen har kjennskap/ referanser til både firmaer i polen/det store utland eller evt. noen som kan ta en slik jobb i Norge, setter jeg stor pris på tips :)
Hadde det bare vært hele karosserier å få tak i lettvint, kunne jeg gjort jobben selv..

Skal prøve å få tatt noern bilder og legge ut etterhvert.
'82 LC HJ60

Brukeravatar
marting
Sted: Ringerike

Legg innav marting » tor apr 11, 2013 5:45 pm

Hei.

Skjønner at du har et sentimentalt forhold til akkurat denne bilen, og det er forståelig at du gjerne vil restaurere den.. Det er jeg stor tilhenger av..å koste på en gammel 60 100000kr er en edel og fin gjerning ! :)

Meeeen...for 100000kr kan du også kjøpe en 60 i rimelig god stand. Men det blir jo ikke "din" bil på samme måte.

Hvis den er så rusten som jeg får inntrykk av, altså mer eller mindre opprusta på i gulv, tak, ramme så er det en enorm jobb å få alt tipptopp ( og rusten kommer nesten helt sikkert tilbake innen 10 år)
Har den stått i mange år i en hage så må du også regne med betydelige påkostninger med det mekaniske/elektriske..nevner i fleng : bremser/rør rund baut, slitne mellomakslinger, rust i dieseltank, slanger og reimer er tørka ut, dekka er ubrukelige, batteri kaputt, interiør stygt, framaksling må overhales (kanskje knokkler har gravrust som ikke kan repareres), eksos full av hull, frontrute sprekt, starter, dynamo +++++ :lol: :lol:

Så hvis prisen du har fått fra Nederland er for en totalt restaurert bil fra topp til tå, så syns jeg det er dritbillig. Er det bare rust og lakk de fikser så må du nok ha 5-10000 euro i tillegg når den kommer hjem.. Hvis jeg hadde råd til og i det hele tatt vurdere no sånt, så hadde jeg ikke giddi å gjort jobben i østeuropa for å spare littegrann.. (språk, vodka, fattigdom, bøff og hissige folk... greiere med noen småskakke Nederlendere tror jeg) :mrgreen: (ganske heftig generalisering det der) :lol:

Lykke til

PS: Det fins ikke no tøffere enn en velbygd 60..BASTA!
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

roko

Legg innav roko » tor apr 11, 2013 8:38 pm

Hei,
ja affeksjonsverdien er jo det enste som holder bilen fra skroten.

Den er nok så rusten som du fikk inntrykk av ja :P
Noen mekaniske feil er det jo, som små oljelekkasjer,
knokkelhus bør overhales og det elektriske bør nok nøstes en del opp i.
Men det mekaniske er jo bare artig å drive med, jobber som tungbilmekaniker,
så verktøy utstyr å hjelp til skruing har jeg. Bare rustsveising/ oppretting jeg ikke kan godt nok, til at jeg vil dra
på meg dette prosjektet her. Å bytte en hjulbue eller noe små jobber her å der skal jeg få til, men å totalrestaurere
ett karosseri har jeg nok ikke tolmodighet til. Jobben i nederland er stort sett kunn rustrep, sveising og lakkering,
det har jeg bedt om i tilbudet. Jeg sitter fortsatt og prøver å finne ut om det er noe som er verdt penga, og om man har råd.
HVor mye tror dere en slik jobb ville havnet på i Norge? Det er jo ikke noe bråhast, men fint om det ikke tar årevis, noe jeg er
redd for om den blir satt til mer "hobbysveisere" eller som kveldsjobb for noen med kunnskapen...
'82 LC HJ60

Brukeravatar
casevac
Sted: Elverum

Legg innav casevac » tor apr 11, 2013 8:47 pm

Jeg har fått tilbud på hellakkering hos "svarteper" for 25000, hiver jeg på noen tusen til så løfter han av karossen og sandblåser ramma. Dette er uten kvittering.
Med kvittering - legg på minst 25%
Hos "autorisert karosseriverksted" tipper at kun lakk uten rustsveis ender på 40000 - 100000
Victoria, HJ61 88mod - Solgt
120, 03 mod, helt alminnelig - U-land spec.
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=19432

Gymnasiast - almenne fag - gjenspeiles i praktiske ferdigheter.

Brukeravatar
knut eivind
Sted: Gjøvik

Legg innav knut eivind » tor apr 11, 2013 9:02 pm

Mitt tips da er og plukke av karosseriet, ramma osv og det mekaniske er jo noe du da firer fint selv. Når man får separert de to er det mye mer oversiktlig og få helt kontroll på hvordan tinga står til. Hvis du kapper bort rust og tilpasser nye biter selv kan du sikkert få noen til og hjelpe med selve sveisingen og rettinga. Hvis bilen har vært litt oljesølete osv under er det ikke sikkert det er alt for ille under med rust. Hj60 er jo litt spesiell da den ruster helt annerledes enn vanlige biler. Dvs at den ruster like så mye fra toppen.
knut eivind skogen tlf. 95287o82

Brukeravatar
Dag Einar
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Legg innav Dag Einar » tor apr 11, 2013 9:20 pm

Hvis du vil se en skikkelig restaurering av HJ60 , så skal du se på garasjen til Kåre Johansen her på forumet.
Bedre tror jeg ikke det går an å gjøre det.
Sjekk selv.

viewtopic.php?t=4748
2001 VX 90
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1961 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub
Dag Einar
900 63 808
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

Gå tilbake til «Generelt 6x»