Trenger noen gode tips og hjelp med en lj 73

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
j_hoel
Innlegg: 474
Ble med: lør mai 20, 2006 6:30 pm
Lokasjon: haldenveien 115A HØNEFOSS

Trenger noen gode tips og hjelp med en lj 73

Innlegg av j_hoel »

Hei jeg trenger noen gode tips og råd med en lj 73.
jeg må pumpe på bremsepedalen for å få bremsa, virker som om jeg må pumpe opp trykk.
har prøvd å bytte;
Bremsekraftforsterker
Bytta bremse pumpa
bytta ei slaks vakum klokke eller hva jeg kan kalle det som sitter på pasasjer sia nede ved batteriet og vakum slange til dynamon.
og har lufta alle lufte nipplene jeg finner (er 5 stk)
ingen ting hjelper må fortsatt tråkke 2 turer på bremsepedalen for å få bremsa på tredie tråkket. :?
haster håper å ha bilen istand til gol til uka, setter pris på alle tilbakemeldinger og råd jeg får :)
Ut på tur og aldri sur.
jørgen
Innlegg: 1051
Ble med: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Lokasjon: Kråkstad

Re: Trenger noen gode tips og hjelp med en lj 73

Innlegg av jørgen »

Hm
Ikke noe ekspert på noen som helst måte men.
1. Mister du noe bremseveske?
2. Hva skjedde før dette problemet oppsto?
3. Min anntagelse er luft, og jeg har selv erfart at det kan være litt knotete iblant. I allefall om du er litt knipen og jobber sakte og nøye.
Virker som at luften trekker tilbake mellom pumpingen. Anntar at vinkelen på bilen kan hjelpe via naturkreftene her. Kan det være lurt å parkere med rumpa opp for så å kjøpe to-tre flasker å være litt raus med væsken. Man byner vell med luftingen lengst i fra tror jeg.
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
Brukeravatar
Johnny Fredriksen
Innlegg: 615
Ble med: tor jan 20, 2011 9:45 pm

Re: Trenger noen gode tips og hjelp med en lj 73

Innlegg av Johnny Fredriksen »

Jeg har lært å begynne nærmest mulig, altså venstre forhjul, høyre forhjul, venstre bak og så høyre bak til slutt. Tror jeg så Haugen sa det samme i en eller annen trå her
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1768
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Trenger noen gode tips og hjelp med en lj 73

Innlegg av KjellOlsen »

Det hender at man må lufte oppe ved servopumpa også. Pumpe trykk på pedalen, holde inne mens en annen løsner røra ut fra pumpa. Har opplevd at det ligger luft her.
Skal ikke si imot Johnny, han pleier å ha rett, men jeg begynner lengst fra pumpa når jeg lufter. Altså venstre bak, høyre bak, lastventil, venstre foran, og høyre foran.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
oppdalingen
Innlegg: 9
Ble med: man jan 12, 2015 11:05 pm
Lokasjon: Oppdal

Re: Trenger noen gode tips og hjelp med en lj 73

Innlegg av oppdalingen »

Hei.
Kan bli lurt av denne feilen. Har du sjekka justeringa av bremsebanda bak?
Dersom det er mye skitt inne i bremsetrommlene vil ikke bandene legge seg ut mot trommlen og du får da dette symptomet.
Bremsesystemet her skal være selvjusterende men dette feiler dersom det blir mye skitt inne i trommlene.
Før i tiden ( da trommelbrems var det vanlige ) var det et eget servicepunkt på hovedservicen og ta av trommlene og vaske/ smøre overføringene der.

Stian
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: Trenger noen gode tips og hjelp med en lj 73

Innlegg av håvard »

Lasteventilen din, er den i god form? Den kan være lur (eller jævla dum) av og til.
turbokai
Innlegg: 267
Ble med: man aug 20, 2012 5:20 pm
Lokasjon: Asker

Re: Trenger noen gode tips og hjelp med en lj 73

Innlegg av turbokai »

1.Sjekk att det er vakum( kommer suselyd ) når du drar av slangen på bremsekraft forsterkeren( den som går over til det sorte vakumkammeret) Gjør det ikke det har du lekkasje i systemet.
2. Leste en tåd om en som hadde samme problemet, han hadde oppgradet til større bremser og pumpa orket ikke å gi nok på ett tramp. Så kan hende det er mulig å få det samme problemet hvis bremsebånd justeringene er alt for slakke.
Svar

Tilbake til «Generelt 7x»