Side 1 av 1

Stell og oppgradering av LC VX 90 2002

Postet: ons okt 21, 2015 10:12 pm
av muddyman
Trenger hjelp eller veldig gode råd.

Vi har en LC VX 90 2002 mod, som har gått 207000km. Den begynner å dra på årene og vurderer å gi den en skikkelig omgang med service og oppgraderinger. Dette handler om mye penger, men er blåbær kontra å selge billig og kjøpe nyere veldig dyrt. Bilen er god å kjøre og vi synes den er verdt å ta vare på. Vi kunne ha tenkt å kjøre den til f.eks polen og få dette gjort, men er usikker på hvor man kan få dette gjort uten å risikere både bil og penger. Vi har satt et budsjett på ca 100000.- til dette, så gi oss gjerne tips og gode råd.

Det vi tenker å få gjort er sandblåsing av bakaksel (rust i store mengder) evt byttet denne.
Vurderer service på girkassa (slår voldsomt når vi kobler inne OD).
Skifte A/C kompressor da denne lager store ulyder (Mulig at det kun trenges en ny clutch).
Full oppgradering av håndbrekk.
Komplett rustbehandling.
Noe kosmetisk i interiøret/midtkonsollen.
Full interiørbehandling.
Hel lakkering.
Ny lyktebøyle/kufanger.
Bilde fra 2006 da vi kjøpte den.
Bilde fra 2006 da vi kjøpte den.
IMG_1255.jpg (1.48 MiB) Vist 11456 ganger

Re: Stell og oppgradering av LC VX 90 2002

Postet: ons okt 21, 2015 10:25 pm
av znyp
Generelle tips:
Sjekk/bytte radiator pga svakhet i oljeflens til automatkasse. (hvis dette er en automat)
Registerreim/Dyser/SVC ventiler
Påfyllingsrør/returrør dieseltank om det er mye rust i området.
Bakre bremselys
Slakke i hengsler bakdør pga vekt reservehjul

Når det kommer til hvem/hva/hvordan så kan jeg ikke hjelpe dere så mye, kanskje andre her har gjort dette før?

Re: Stell og oppgradering av LC VX 90 2002

Postet: ons okt 21, 2015 11:02 pm
av muddyman
znyp skrev:Generelle tips:
Sjekk/bytte radiator pga svakhet i oljeflens til automatkasse. (hvis dette er en automat)
Registerreim/Dyser/SVC ventiler
Påfyllingsrør/returrør dieseltank om det er mye rust i området.
Bakre bremselys
Slakke i hengsler bakdør pga vekt reservehjul

Når det kommer til hvem/hva/hvordan så kan jeg ikke hjelpe dere så mye, kanskje andre her har gjort dette før?
Takk for tips.
Radiator er byttet for 4 år siden.
Bremselysene/baklysene ble skiftet også for en del år siden. Men det er vel på tide å gjøre det igjen.
Ellers så skal jeg sjekke det øvrige.

Re: Stell og oppgradering av LC VX 90 2002

Postet: ons okt 21, 2015 11:20 pm
av maasoey
Ser du har planer om å skifte ut kufangeren...
Kunne du tenkt deg å selge den til meg?

Bor forresten i Brønnøysund jeg også. :-)

Re: Stell og oppgradering av LC VX 90 2002

Postet: tor okt 22, 2015 8:29 am
av muddyman
maasoey skrev:Ser du har planer om å skifte ut kufangeren...
Kunne du tenkt deg å selge den til meg?

Bor forresten i Brønnøysund jeg også. :-)
Kremt.
Den kufangeren ser desverre ikke slik ut i dag. Bildet er fra 2006 da vi kjøpte den. Siden har den hilst på rådyr etc.
Men du skal gjerne få kjøpe den.

Re: Stell og oppgradering av LC VX 90 2002

Postet: tor okt 22, 2015 9:05 am
av saw
Så bra at du vil "strekke" opp istedenfor å kjøpe ny, liker!
Hvis jeg var deg og ikke hadde noen kontakter der nede ville jeg ikke reist, men heller tatt det her oppe. Tryggere syns jeg. Og hvis du tar ting i logisk rekkefølge og sjekker pris/anbefalinger og får gjort litt her og litt der så skal du se at du kommer langt med den summen du ser for deg å bruke her også.
Du har ingen kompetente på bil i din omgangskrets som kan hjelpe deg med prioriteringer a? Ikke sikkert bak akselen er ferdig selv om den er brun for å si det sånn, og å fikse brekket koster mest sannsynlig ikke all-verden! Vips så er du i gang, og hel-lakkering til slutt, for det første kjører man ikke med lakken og for det andre så blir ikke lakken penere av at alt det andre skal skrus på!
Lykke til, håper det blir noe av dette, og post gjerne bilder/erfaringer, deling er gull!

Re: Stell og oppgradering av LC VX 90 2002

Postet: tor okt 22, 2015 9:53 am
av ole_kristian
Det er vel slik at fordelingsgirkassa blir slitt/havarerer på en og annen Landcruiser KZJ9*, så en sjekk/service av innmaten på den kan kanskje være lurt å ha i bakhodet?
Du har jo D4D motor - så da behøver du vel i svært liten grad å tenke på problematikken med sprukne topper som vi med KZ motor har opplevd, men jeg vet ikke hvordan det er med de dyseproblemene som samme motor ble belemret med i Landcruiser 120?
Videre så bruker innfestingsforingene til tannstanga å slites, med litt "svømmende" styrefølelse som resultat.
Ellers så er mye nevnt i innleggene over her syns jeg.
Men hva med en oppgradering av fjærer og støtdempere?

Re: Stell og oppgradering av LC VX 90 2002

Postet: tor okt 22, 2015 11:04 am
av muddyman
saw skrev:Så bra at du vil "strekke" opp istedenfor å kjøpe ny, liker!
Hvis jeg var deg og ikke hadde noen kontakter der nede ville jeg ikke reist, men heller tatt det her oppe. Tryggere syns jeg. Og hvis du tar ting i logisk rekkefølge og sjekker pris/anbefalinger og får gjort litt her og litt der så skal du se at du kommer langt med den summen du ser for deg å bruke her også.
Du har ingen kompetente på bil i din omgangskrets som kan hjelpe deg med prioriteringer a? Ikke sikkert bak akselen er ferdig selv om den er brun for å si det sånn, og å fikse brekket koster mest sannsynlig ikke all-verden! Vips så er du i gang, og hel-lakkering til slutt, for det første kjører man ikke med lakken og for det andre så blir ikke lakken penere av at alt det andre skal skrus på!
Lykke til, håper det blir noe av dette, og post gjerne bilder/erfaringer, deling er gull!

Jeg ser etter verksteder i hele europa. Polen var bare et forslag fra min side. Men jeg er veldig avhengig av å finne et som har anbefalinger på et eller annet vis. Jeg tør ikke annet.
Ang prioriteringen, så overlater jeg det til den eller de som skal gjøre jobben. Jeg har skrudd nok bil til at jeg vet at jeg begynner å hate hver gang jeg må legge meg på rygg å ake meg under bilen. Og i min aldersgruppe, så er det meget få av de jeg kjenner som gidder å skru bil selv. Så dette med å få gjort litt her og litt der er ikke en aktuell problemstilling for mitt vedkommende. Jeg vil bare ha jobben gjort for å si det slik.

Re: Stell og oppgradering av LC VX 90 2002

Postet: tor okt 22, 2015 11:11 am
av muddyman
ole_kristian skrev:Det er vel slik at fordelingsgirkassa blir slitt/havarerer på en og annen Landcruiser KZJ9*, så en sjekk/service av innmaten på den kan kanskje være lurt å ha i bakhodet?
Du har jo D4D motor - så da behøver du vel i svært liten grad å tenke på problematikken med sprukne topper som vi med KZ motor har opplevd, men jeg vet ikke hvordan det er med de dyseproblemene som samme motor ble belemret med i Landcruiser 120?
Videre så bruker innfestingsforingene til tannstanga å slites, med litt "svømmende" styrefølelse som resultat.
Ellers så er mye nevnt i innleggene over her syns jeg.
Men hva med en oppgradering av fjærer og støtdempere?

For noen år siden så var bilen på service hos AT i drammen og fikk nye støtdempere. På grunn av mye sommel på verkstedet, så fikk jeg orginalt "Artic Trucs" merke å sette på bilen. ;)
Men utover det så er vel støtdempere fra AT en liten gimikk. Har nå orginale dempere som gir godt nok veigrep.
Motoren har jeg aldri hatt nevneverdig problem med. Lambadasonden skulle kansje ha vært skifta, men siden problemet med den forsvant i 2008, så har jeg ikke brydd meg. Det er krefter og sot i massevis når jeg må hente litt ekstra. Det er mange som lurer på om den er trimmet, noe jeg tilbakeviser. Den er meget sprek. :D Men Kassa skulle som sagt ha hatt en sjekk. Den er veldig viktig.
Skal se hvor langt budsjettet rekker eller sprekker. Så tar vi det der fra.

Re: Stell og oppgradering av LC VX 90 2002

Postet: tir nov 10, 2015 3:00 pm
av muddyman
Hva synes dere om priser etc fra Polen Rep?
Her er svaret jeg fikk på min henvendelse til dem. Må da ta i betraktning at de også må se bilen før en totalpris kan legges på bordet.


"We have prepared some prices for you.

Mechanical repairs:

Fuel filter:
- parts 70pln (ca. 160nok)
- work 50pln (ca. 110nok)

Air filter:
- parts 100pln (ca. 230nok)
- work 50pln (ca. 110nok)

AC compressor:
- parts 1.800pln (ca. 4.030nok) - last available pieces
- 350pln (ca. 790nok)

The price for AC service is ca. 400pln (ca. 910nok)

New injectors:
- parts 6.000pln (ca. 13.420nok)
- work 800pln (ca. 1.810nok)

Handbrake:
- line 450pln (ca. 1.020nok) - last available pieces
- handbrake shoes + installation kit - 250pln (ca. 570nok)
- work 350pln (ca. 790nok)

Cooling fluid (antifreeze):
- parts 140pln (ca. 320nok)
- work 60pln (ca. 140nok)

Front and rear wiper blades:
- parts 100pln (ca. 230nok)
- work 50pln (ca. 110nok)

Tinsmith and lacquering:

Judging by the photos you have sent our garage has evaluated the price of tinsmith and lacquering in the same color to 11.000pln (ca. 24.610nok).

The price above includes:
- de-installation of bodywork elements before painting (like doors, lights, handles etc.),
- plastics repair
- all necessary pre-lacquering works (as filling, leveling, undercoating etc.),
- lacquering of external bodywork,
- lacquering of internal bodywork elements,
- installation of de-installed elements,
- polishing.

The price above does not include:
- lacquering of engine chamber,
- the cost of evt. bodywork parts (as new bumper, montage clips, new gaskets etc.).

The price for the floor rust repairs we will be able to evaluate only after your arrival

Cleaning:

If you are interested in cleaning we could do full spectrum cleaning for 650pln (ca. 1.450nok) which includes wet washing of interior (seats, carpet, ceiling), vacuum cleaning, plastics cleaning, windows cleaning, external washing and lacquer shine-up with hand waxing.

Other things you have mentioned we will be able to evaluate only after your arrival.

Please note that prices in NOK might change due to fluctuations in exchange rate. All prices above regarding labor are excluding VAT which is 23% in Poland. Companies can receive 0% VAT invoice.

I look forward to hearing from you!"

Re: Stell og oppgradering av LC VX 90 2002

Postet: tir nov 24, 2015 8:19 am
av opt
Fekk pris på heil lakkering av ein Range Rover Sport Supercharged til €1200 i Litauen. Så synest det var litt dyrt med 24k. Resten av prisene kan eg ikkje utale meg om.

Re: Stell og oppgradering av LC VX 90 2002

Postet: lør nov 28, 2015 11:32 pm
av peter80
Hei!

Eg har "berre" fått prisa nokre få jobbar i Polen & er samd; Lakkprisen verker høgare enn ellers.
Antar at i Polen som alle adre plassar, så er det pris & kvalitetsvariasjonar.
Eg fekk prisa opp ein bil forleden i hhv N & Pl, der N kom desidert best ut. Pris i seg sjøl var lågare.

Eg har no vore over/under ein annan 4x4 som har vore i Pl for omfattande motor-reparasjon. Eigar sit att med ein "nær" fungerande bil som idag vil kreve betraktelig meir jobb for å bli BRA. "Finish" på jobben i maskinrommet er under ein kvar kritikk :?
Billig er ikkje naudsynt BEST :!: :roll:

Re: Stell og oppgradering av LC VX 90 2002

Postet: man des 28, 2015 10:26 am
av muddyman
peter80 skrev:Hei!

Eg har "berre" fått prisa nokre få jobbar i Polen & er samd; Lakkprisen verker høgare enn ellers.
Antar at i Polen som alle adre plassar, så er det pris & kvalitetsvariasjonar.
Eg fekk prisa opp ein bil forleden i hhv N & Pl, der N kom desidert best ut. Pris i seg sjøl var lågare.

Eg har no vore over/under ein annan 4x4 som har vore i Pl for omfattande motor-reparasjon. Eigar sit att med ein "nær" fungerande bil som idag vil kreve betraktelig meir jobb for å bli BRA. "Finish" på jobben i maskinrommet er under ein kvar kritikk :?
Billig er ikkje naudsynt BEST :!: :roll:
Den endelige prisforhandlingen kommer etter at de fysisk har besiktiget bilen.
Jeg valgte det verkstedet ut fra omtalen de har hatt, og det virket lovende. Det så ikke ut som de slettet poster som var kritiske, men valgte heller å forsvare seg. Det vitner også om stor seriøsitet.
I og med at de har mange kunder fra andre land, så har de valgt å holde seg på en linje der de dokumenterer med bilder for hvert prosjekt med bilene. Det er jo betryggende slik at man kan til en hvis grad følge med.
I vårt tilfelle så har de estimert med ca én måned for alle de tingene jeg har listet opp. Men bilen blir nok stående der i ca 6 uker før jeg kan hente den.
Jeg er spent på hvordan den blir etterpå. Har store forhåpninger. Ser frem til en eu kontroll med "null" hull. Det er sant som du sier at billigst ikke alltid er best. Men billigere kan være like bra om ikke bedre. Det gjenstår å se.

Jeg skal poste bilder før og etter oppgradering.

Det blir spennende om hvilke garantier de er villige til å gi. For må jeg inn på et norsk verksted for utbedring av en jobb de ikke gjorde 100%, så blir det nok liv i leiren.

Re: Stell og oppgradering av LC VX 90 2002

Postet: man des 28, 2015 11:22 am
av saw
Spennende, veldig bra hvis du tar deg tid til å poste litt bilder/erfaringer, gjerne før og etter, det er gull verdt!
Det jeg mente litt lengere opp i tråden var ikke at du skulle fikse selv, men at det er fullt mulig å levere bilen til forskjellige utførende her i Norge, med hvert sitt felt. Ikke sikkert at det blir så innmari mye dyrere til slutt. Men lykke til med stell og oppgradering i Polen!

Re: Stell og oppgradering av LC VX 90 2002

Postet: ons jan 27, 2016 7:55 pm
av muddyman
Ja, litt tid for oppgradering av tråden.

De er begynt med karosseriarbeidet. Det er nok en del å ta tak i slik at vi får en pen bil hjem om en måneds tid eller så. Uten å vite om den er ferdig, så har vi allerede bestillt flybilett ned, så det blir spennende å se.

Siste: Ny "brukt" frontguard er bestillt. 1700 kr. Ikke dårlig.
Fikk beskjed om at bakaksel er totalt gjennomrustet. Lite å ta vare på. Venter på pris på en erstatning.
Karosseri 1.
Karosseri 1.
CAM00187.jpg (24.48 KiB) Vist 10814 ganger
Karosseri 2.
Karosseri 2.
CAM00186.jpg (9.55 KiB) Vist 10814 ganger
Karosseri 3.
Karosseri 3.
CAM00185.jpg (9.77 KiB) Vist 10814 ganger
Vil poste videre oppdatering etterhvert som jeg får info tilsendt.

KM

Re: Stell og oppgradering av LC VX 90 2002

Postet: tor jan 28, 2016 9:40 am
av jonwib
Spännande! Jag hoppas du/ ni blir nöjda med resultatet.

Re: Stell og oppgradering av LC VX 90 2002

Postet: søn jan 31, 2016 3:31 pm
av muddyman
Liten oppdatering til.

Her blir støtfangere, hjulbue og én frontlykt reparert.

Noe av festene til div hjulbuer blir også reparert og plastsveiset på plass. La ikke ut bilder om dette, men verdt å merke seg. Dette gjorde de på eget iniativ.

Re: Stell og oppgradering av LC VX 90 2002

Postet: tor feb 11, 2016 7:59 am
av muddyman
En ny oppdatering.

Kan ikke si at jeg er misfornøyd så langt. Mye gjenstår, men dette kommer seg.
Alle plastdetaljer utvendig er reparert og lakkert i tillegg til selve bilen.
Hentedato er satt til i slutten av denne måneden, så vi er virkelig spente på hvordan den blir å se ut i virkeligheten.

Re: Stell og oppgradering av LC VX 90 2002

Postet: tir apr 12, 2016 4:58 pm
av muddyman
Oppdatering.

Det blitt en stund siden jeg oppdaterte tråden. Men siste nytt er at kona nå har hentet ut bilen i polen og skal kjøre den hjem. Hun er ikke veldig teknisk inne på biler og slikt, men fikk en smørbrødliste av meg før avreise slik at hun viste hva som skulle ha vært gjort med bilen.
Den føles "som ny" er noe av det hun sa. :) Og vår lille datter måtte pent kle av seg på bena før hun fikk lov til å gå inn i bilen. :D

En kjapp oversikt over kostnader, så har dette kostet oss ca 70 lapper. Ikke ille med tanke på at noe av dette lå det faktisk litt arbeid bak selv for oss hjemme da vi selv måtte skaffe deler fra andre land og få det sendt til polen. Budsjettet vårt var på inntil 100´, så vi er meget fornøyd så langt.

Jeg skal komme med en større utredning når jeg selv har fått sett bilen med egne øyner. Og en lokal EU kontroll vil nok fortelle om rikets tilstand og hvordan ting er utført.

Jeg må samtidig benytte anledningen til å takke forumets medlemmer for hjelp til å finne deler og komme med råd og vink. Det har faktisk kommet veldig godt med.

Mvh

Kurt

Re: Stell og oppgradering av LC VX 90 2002

Postet: fre apr 22, 2016 12:17 pm
av muddyman
Da var bilen kommet vel hjem.

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne, men den var som forventet, meget pen. Bakakslingen var som ny og det som ble avtalt utført ser faktisk ut som det er gjort.
Kufangeren: Reparert. Kansje ikke verdens beste sveisejobb, men alikevel godkjent.
A/C kompressor: Overhalt og stelt. Ny gass i hele systemet.
Håndbrekk: Det virker. :D
Bakaksling: Ny utvendig, den orginale innmaten ble flyttet over.
Ny lakk, nye viskere, ny registerreim, nytt oljefilter, ny automatolje, nytt luftfilter.
Tectylbehandlet.
Renset og stelt innvendig.

Kona hadde litt problemer med motoren på autobahn. Der gikk den over i nødmodus. Det virker som den ikke liker høy hastighet. Men etter et par slike nykk, så var hun i Kiel og på vei til Oslo. To dager senere var bilen hjemme i brønnøysund.

Så, hva er så +/- med å velge et verksted i polen.

Jeg tar for meg "+" først.
- Pris.
- Hyggelige mennesker.
- Vet hva de gjorde og skulle gjøre.
- Fikk bilder under veis.
- Greit og oversiktelig kostnadsbilde. Lite avvik fra estimat.

"-"
- Langt å reise (levere og henting).
- Vil ha kontant oppgjør, men godtok bankoverføring, men da kom "polsk" mva på toppen. ;)
- Konsentrerte seg om deler kun i polen.
- Litt mye spørsmål om hvordan de skulle reparere/overhale enkelte ting.

Håper dette er til inspirasjon for de som er interessert.

Kurt