Heisann,
Dørlåsene på LC90en min er latterlig humørsyke, alle tre. Ikke noe stort problem i praksis, da tenningslåsen er helt fin og jeg har ettermontert trådløs-lås, men litt irriterende er det nå allikevel. En eller annen dag vil jeg jo stå der med flatt batteri i nøkkelbrikken - pokkerivold uti ingenting, også. En lørdag kveld. En plass uten skikkelig mobildekning. Og det vil regne. Ungene vil være sultne og trøtte og grinete. Fruen vil være grinete. Minst. Ergo vil jeg fikse dette.
Samtlige dørlåser har et herke av noe slag - på førersiden kan nøkkelen beveges mange grader opp/ned i låsen, det virker nesten som om sylinderen er løs; det er bingo om den lar seg låse(opp) eller ikke. På både passasjerside og bakluke går nøkkelen greit inn og det er lite bevegelse i sylinderen - litt for lite, for det er ikke snakk om at de roterer etter at nøkkelen er satt i.
Har forsøkt å lirke på alle tenkelige og utenkelige vis, i tilfelle det bare er håndlaget det er noe galt med - men uten hell. Har gitt låsene en liten dose penetrasjonsspray fulgt opp med symaskinolje, men ingen endring.
Neste trinn er nok å løfte av dørpanelet for å se etter om noe later til å være løst eller feilmontert. Må bare vente til ungene sover, først.
Spørsmålet (omsider!) er om dette er et velkjent problem? Finnes det eventuelt noe jungeltrick for å få virk på låsene igjen?
En mulighet er jo å kjøpe nytt låssett hos en hugger, men om problemet rett og slett er at sylindrene er utslitt, er jo en nærliggende tanke at de jeg kan få kjøpt er akkurat like ille. Jeg har ingen planer om å sjekke hva Toyota vil ha for et nytt sett, engang - da vil det bare virke som en god idé å heller bruke pengene som mellomlegg og kjøpe seg en 120 istedet...
Apropos hugger: Er det så velsignet enkelt som at alle Toyota fra omtrent samme periode bruker samme låssylindre, eller er delene LC-spesifikke? Låsen er jo integrert i dørhåndtakene, spørsmålet er om sylinderen bak er same-same mellom flere modeller. Hm, her må det googles litt etter delenummer...
Alle kommentarer og innspill er meget velkomne.
Slitasje på låssylindre?
Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Gå til
- Marked - Kjøpes - Selges (NB! alle annonser slettes automatisk etter 2 måneder)
- ↳ Land Cruiser selges
- ↳ Deler selges
- ↳ Land Cruiser kjøpes
- ↳ Deler kjøpes
- ↳ Til salgs
- ↳ Diverse Til Salgs
- 40 serie Land Cruiser
- ↳ Chassis og elektrisk 4x
- ↳ Drivverk 4x
- ↳ Motor 4x
- ↳ Generelt 4x
- 50 serie Land Cruiser
- ↳ Teknisk
- ↳ Generelt
- 60 serie Land Cruiser
- ↳ Chassis og elektrisk 6x
- ↳ Drivverk 6x
- ↳ Motor 6x
- ↳ Generelt 6x
- 70 serie Land Cruiser
- ↳ Chassis og elektrisk 7x
- ↳ Drivverk 7x
- ↳ Motor 7x
- ↳ Generelt 7x
- 80 serie Land Cruiser
- ↳ Chassis og elektrisk 8x
- ↳ Drivverk 8x
- ↳ Motor 8x
- ↳ Generelt 8x
- 90 serie Land Cruiser
- ↳ Chassis og elektrisk 9x
- ↳ Drivverk 9x
- ↳ Motor 9x
- ↳ Generelt 9x
- 100 serie Land Cruiser
- ↳ Chassis og elektrisk 10x
- ↳ Drivverk 10x
- ↳ Motor 10x
- ↳ Generelt 10x
- 120 serie Land Cruiser
- ↳ Chassis og elektrisk 12x
- ↳ Drivverk 12x
- ↳ Motor 12x
- ↳ Generelt 12x
- 200 serie Land Cruiser
- ↳ Chassis og elektrisk 20x
- ↳ Drivverk 20x
- ↳ Motor 20x
- ↳ Generelt 20x
- 150 serie Land Cruiser
- ↳ Chassis og elektrisk 15x
- ↳ Drivverk 15x
- ↳ Motor 15x
- ↳ Generelt 15x
- ALLE SERIER Land Cruiser
- ↳ Chassis og elektrisk
- ↳ Drivverk
- ↳ Motor
- ↳ Generelt
- Arctic Trucks
- ↳ Drivverk Arctic Trucks
- ↳ Karroseri Arctic Trucks
- ↳ Generelt Arctic Trucks
- Diverse
- ↳ Garasje
- ↳ Generelt
- ↳ Hjul og felger
- ↳ Rust og lakk
- ↳ Forumet - Annonseringer - Ris ros forslag
- ↳ Off Topic
- ↳ Test forum
- ↳ slettet
- Møter - Treff - Kjøreområder - Turer
- ↳ Møter
- ↳ Treff - Kjøreområder
- ↳ Turer og ekspedisjoner i inn- og utland