Slitasje på låssylindre?

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
lb1lf
Innlegg: 133
Ble med: søn des 20, 2015 7:08 pm
Lokasjon: Hareid, M&R

Slitasje på låssylindre?

Innlegg av lb1lf »

Heisann,

Dørlåsene på LC90en min er latterlig humørsyke, alle tre. Ikke noe stort problem i praksis, da tenningslåsen er helt fin og jeg har ettermontert trådløs-lås, men litt irriterende er det nå allikevel. En eller annen dag vil jeg jo stå der med flatt batteri i nøkkelbrikken - pokkerivold uti ingenting, også. En lørdag kveld. En plass uten skikkelig mobildekning. Og det vil regne. Ungene vil være sultne og trøtte og grinete. Fruen vil være grinete. Minst. Ergo vil jeg fikse dette.

Samtlige dørlåser har et herke av noe slag - på førersiden kan nøkkelen beveges mange grader opp/ned i låsen, det virker nesten som om sylinderen er løs; det er bingo om den lar seg låse(opp) eller ikke. På både passasjerside og bakluke går nøkkelen greit inn og det er lite bevegelse i sylinderen - litt for lite, for det er ikke snakk om at de roterer etter at nøkkelen er satt i.

Har forsøkt å lirke på alle tenkelige og utenkelige vis, i tilfelle det bare er håndlaget det er noe galt med - men uten hell. Har gitt låsene en liten dose penetrasjonsspray fulgt opp med symaskinolje, men ingen endring.

Neste trinn er nok å løfte av dørpanelet for å se etter om noe later til å være løst eller feilmontert. Må bare vente til ungene sover, først.

Spørsmålet (omsider!) er om dette er et velkjent problem? Finnes det eventuelt noe jungeltrick for å få virk på låsene igjen?

En mulighet er jo å kjøpe nytt låssett hos en hugger, men om problemet rett og slett er at sylindrene er utslitt, er jo en nærliggende tanke at de jeg kan få kjøpt er akkurat like ille. Jeg har ingen planer om å sjekke hva Toyota vil ha for et nytt sett, engang - da vil det bare virke som en god idé å heller bruke pengene som mellomlegg og kjøpe seg en 120 istedet... :)

Apropos hugger: Er det så velsignet enkelt som at alle Toyota fra omtrent samme periode bruker samme låssylindre, eller er delene LC-spesifikke? Låsen er jo integrert i dørhåndtakene, spørsmålet er om sylinderen bak er same-same mellom flere modeller. Hm, her må det googles litt etter delenummer...

Alle kommentarer og innspill er meget velkomne.
--
Odd Erling, Hareid (1998 KZJ95, Dieseldyret / 2002 KDJ95, Dieseldyret Jr)
Bilde
Svar

Tilbake til «Generelt 9x»