Litt diverse greier

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon

tinnsoldaten

Litt diverse greier

Legg innav tinnsoldaten » man apr 18, 2016 6:30 pm

Heisann

Ny på forumet . Har for det meste jobbet med BMW men hatt noen Toyota`er også. Men nå er det endelig en Land Cruiser i garasjen , en V90 2000 modell med manuell kasse.

Bilen ser grei ut , bare overflaterust på rammen og ikke så mye av det.

Bakaksel er en annen sak , der var begge brakettene rustet i filler. Skal ta av aksel å levere den på verksted å se om det er gods nok ellers til å fikse den opp eller satse på ny. Ny betyr enten en byttedel eller å kjøpe en kliss ny. Har sett på en side som heter amayama , der kan du søke på priser på det meste av bildeler.

Når jeg søkte på hus til bakaksel så fant jeg en til 3750,- NOK pluss frakt og mva.

Noen med erfaringer med den siden ?

Også på jakt etter en mekkebuddy med litt erfaring på v90 eller god generell LC kunnskap i Bergensområdet.
Fant milner siden , der var det greie priser og ok frakt. OEM deler her i Norge er jo grisedyrt....

Kommer sikkert til å lage en tråd på selve restaureringen, blir å gå over ramme og karosseri og alle hjulbrønner å se at alt ser helt og fint ut.

Noen som har noen kommentarer til best rustbeskyttelse ? Min plan er å bruke nålehammer og roterende stålbørste til å gjøre rent, så pensle med rust converter , deretter er jeg usikker på om jeg skal vaske rent og sink grunne eller om jeg skal pensle med hammerslags lakk , utenpå til slutt vil jeg peise på med tjukt lag med rustbeskyttelsemasse , den fra Biltema. Ideen er å få stoppet all påbegynt rust , forebygge,forsegle og ha et mykt elastisk lag ytterst som ikke tillater sprekker og hull via steinsprut.

superhansen
Sted: Hurum

Re: Litt diverse greier

Legg innav superhansen » man apr 18, 2016 8:00 pm

Jeg ville ha gått for olje til rustbeskyttelse når bilen allerede er såpass med år.Kjører du på med feks fluid film så slipper du å lure på om rusten ligger å jobber under rustbeskyttelsesmassen.

Om du ikke klarer å gjøre helt rent,å drepe all rust så vil den snike seg tilbake gjemt under rustbeskyttelse din.Jeg fikk selv Mercasol behandlet bilen min for 2 år siden..I dag bestillte jeg fluid film og sprøyteutstyr fra Rettedal bilkontroll,er ikke i tvil om at det er bedre,selv om man da må behandle hvert år..Den oljen kryper vistnok vannvittig bra og kommer til overalt.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
120 GX 08 mod.

tinnsoldaten

Legg innav tinnsoldaten » tir apr 19, 2016 12:30 am

Jeg er enig med tanken din, men er derfor jeg bruker rust converter etter rengjøring, det stopper rust prosessen og hvis jeg får lagt et sterkt lag utenpå dette pluss rustbeskytter , så burde jeg være trygg. Har brukt en dyrere rustconverter tidligere , den var så god at det holdt å smøre den på , den er vannbasert og lett å spraye på. Hvis den gir etter så ser du fort hvor det start på rust , bare å gjøre reint og smøre på mer rustconverter.

Holdt fint et år den rustkonverteren

Det er også veldig lite rust på den , kun noen små områder med angrep som er veldig i overflaten og lett å gjøre rein.

Litt lyst å prøve litt forskjellig i hver hjulbrønn og sjekke år for år hvordan det går.

superhansen
Sted: Hurum

Legg innav superhansen » tir apr 19, 2016 5:52 pm

Får håpe det blir bra.Selv har jeg litt dårlig erfaring med rust converter,og da rust som kommer tilbake innen året er gått..Men det har nok noe med forarbeidet mitt å gjøre også.

Skal prøve i år og sandblåse lakkrusten,ikke bare pusse.Så får vi se om den kommer igjen like kjapt.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
120 GX 08 mod.

Gå tilbake til «Generelt 9x»