Lastegitter KZJ95VX

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, HighwayPatrol

Svar
alx
Sted: Særp

Lastegitter KZJ95VX

Legg inn av alx » man mai 23, 2016 1:41 pm

Noen som har tips om hvor jeg får tak i Halv gitter/nett/vegg til over baksetet :?: til 1999, KZJ95VX Evnt om noe universalt som passer ganske bra :?:
:D

lb1lf
Sted: Hareid, M&R

Re: Lastegitter KZJ95VX

Legg inn av lb1lf » man mai 30, 2016 3:11 pm

Hei,

Jeg har nesten bestilt meg et Saunders W96 (1900kr m/mva og frakt hos bsbildeler.no; GBP60+frakt/mva fra forhandlere i UK) - må bare bli enig med meg selv om jeg synes innfestingen virker tillitvekkende nok (etter at jeg har forsterket den; slik den er nå er den meget tvilsom, IMHO.)

Grunnen til skepsisen er at det kun festes i baksetenes nakkestøtter, med et støttestag nedetter bakseteryggen. Jeg ville tro at man oppnår vesentlig bedre resultat ved å feste skiten i en brakett i dørken og/eller i bakseteryggen - men ulempen er jo at siden det ikke er noen innfesting i taket, så vil enhver last som kommer susende bakfra påføre seterygg og hundegitter store krefter - jeg ville helt klart foretrekke å ha noe som satt fast i C-stolpe eller tak, selv om man uansett ikke er særlig smart om man legger tunge gjenstander øverst på lasset i bagasjerommet. Overkill er en livsstil, spesielt når det er ungenes og mitt bakhode som får unngjelde om jeg underdimensjonerer.

Det produseres fortsatt skreddersydde lastegittere som ser meget bra ut - i Australia. AU$500+frakt og moms. Ville anta frakten beløper seg til minst et par-tre hundre dollar til.

PeBe i Sverige laget skreddersydde løsninger, men de har ikke lenger noen på lager - jeg sjekket ved påsketider.

De har jo sikkert fortsatt jiggene de brukte til rørbøying mm. liggende - så om vi er mer enn to stykker som vil ha, så kan de kanskje overtales til å lage en liten serie til? Bare en tanke.
--
Odd Erling, Hareid (1998 KZJ95, Dieseldyret)
Bilde

palros
Sted: Oppdal

Legg inn av palros » tor sep 29, 2016 10:01 am

Hei,

Kom dere noen vei med lastegitter til 90'en?
Pål

2001 modell LC 90
www.fjellsentralen.no

Å kjøre Landcruiser er ikke transport, det er en reise! 8)

lb1lf
Sted: Hareid, M&R

Legg inn av lb1lf » tor sep 29, 2016 10:43 am

palros skrev: Kom dere noen vei med lastegitter til 90'en?
-Jeg endte opp med en halvfabrikata-løsning: Kjøpte et billig gitter hos en lokal forhandler, konstaterte at de tynnveggede rørene var litt i overkant tynnveggede for min smak, resirkulerte bena fra et gammelt kamerastativ jeg hadde til overs som nye stigerør for gitteret (mye lettere å stive av skikkelig mot himlingen, slik at det holder seg på plass!) og hadde et tørn elektrikertape på alle rørender som ble stukket inni et annet rør for å redusere støyen. (Det var over en halv mm forskjell mellom ytterdiameter på det minste røret og innerdiameter på det største i de horisontale sperrene - så det klapret som om verdens ende var nær bare man startet motoren...)

Det funket temmelig bra, men fortsatt irritert over at gitteret hadde lett for å velte inn i bagasjerommet hver gang jeg tømte det, punktet jeg fast et par braketter i bakkant av baksetene som jeg så plasserte stigerørene til gitteret i. Det funket som bare det - nå skyver ikke bagasjen nedre del av stigerørene inn mot bakseteryggen lenger, og gitteret holder seg i ro.

Jeg ville fortsatt foretrekke å ha noe som var boltet fast i C-stolpene, dog. Får se hva tiltakslyst og fritid fører med seg nå som pappapermen skal til å begynne...
--
Odd Erling, Hareid (1998 KZJ95, Dieseldyret)
Bilde

palros
Sted: Oppdal

Legg inn av palros » tor sep 29, 2016 11:10 am

Takk for svar Odd Erling

Blir nok en tilsvarende løsning på meg og!
Pål

2001 modell LC 90
www.fjellsentralen.no

Å kjøre Landcruiser er ikke transport, det er en reise! 8)

alx
Sted: Særp

Legg inn av alx » fre okt 28, 2016 11:45 am

Jeg ente opp med å lage fra et gitter jeg fikk tak i! :wink:

Bilde

Svar

Gå tilbake til «Generelt 9x»