Sommerdekk

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
sel
Innlegg: 13
Ble med: man jul 20, 2015 12:08 am

Sommerdekk

Innlegg av sel »

Trenger snart nye sommerdekk på min 02-modell. Kjører mest på asfalt, noe på grusvei, og en gang i blant på traktorvei eller i terrenget. Hva kan folk anbefale?
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Sommerdekk

Innlegg av jonwib »

BFG AT K02 har jag bara hört bra om hitills - har inte provat dem själv.

Ny gummiblandning och tuffare sidoväggar. Skall vara ganska tysta.
lb1lf
Innlegg: 133
Ble med: søn des 20, 2015 7:08 pm
Lokasjon: Hareid, M&R

Re: Sommerdekk

Innlegg av lb1lf »

Hei,

Jeg la om til BFG A/T KO2 (standarddim. 265/70-16)på min 95 nå i våres, har omtrent samme kjøremønster som deg og er meget imponert.

Dekkene støyer knapt mer enn asfaltdekk (Jeg opplevde det som at støyen var noe mer lavfrekvent, og dermed (i mine ører) mindre plagsom, til tross for marginalt høyere støynivå - men dette er altså bare en subjektiv opplevelse, jeg gjorde ingen målinger. Uansett er fortsatt vindstøy og motordur dominerende over dekkstøyen.)

Ellers gir de et meget robust inntrykk, som Jon sier er sideveggene forsterket og mønsteret kryper fra rullebanen og langt oppover sideveggene, så de evner å hjelpe en ut av dype hjulspor på en alldeles forbilledlig måte - dekkene nærmest klorer seg fast og trekker en opp.

På grus opplevde jeg en helt annen grad av kontroll enn jeg hadde med asfaltdekk - men pysete som jeg er foretrekker jeg å heller vite at jeg har litt ekstra margin enn å bruke det forbedrede grepet på å kjøre fortere, så jeg har ikke stresstestet grepet på noen måte. (Dog ville det være moro å finne seg en grusplass å leke seg litt på...)

For å oppsummere - når disse engang er utslitt, er det ingen diskusjon - det blir nytt sett av samme type.
--
Odd Erling, Hareid (1998 KZJ95, Dieseldyret / 2002 KDJ95, Dieseldyret Jr)
Bilde
sel
Innlegg: 13
Ble med: man jul 20, 2015 12:08 am

Re: Sommerdekk

Innlegg av sel »

Takk for svar. Har inntrykk av at BFG AT er et velprøvd og populært dekk for LC o.l., så det virker som et godt valg. Ser bra ut også, synes jeg. For øvrig satt det Evergreen sommerdekk på bilen da jeg kjøpte den, og jeg kjører på disse nå, men er ikke fornøyd. Så fort jeg presser bilen en aning, føles den veldig ustabil. Lav dekkstøy er vel det jeg kan si er bra med disse dekkene.
Svar

Tilbake til «Generelt 9x»