Slurekontroll - Lock Up

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, HighwayPatrol

Brukeravatar
Luring
Sted: Hordaland

Re: Slurekontroll - Lock Up

Legg inn av Luring » man jul 06, 2015 8:10 am

ofrovold skrev:[quote="Luring"
Blei litt usikker på om den var rask nok til å slippe lockup'en bare.
Har tenkt på denne og, men elektronikk er jo kjapp sammenlignet med hydraulikk, så eg tipper elektronikken bruker under 10 ms å bryte strømmen til cluchen.
Hadde dette vært et stor problem hadde det nok ikkje blitt solgt enkle systemer basert kun på bryter og rele.

Den tregeste delen er nok utgangsrelet, og det vil eg helst ikkje skifte til transistorer pga det kobles til utgangen på ECM'en og det er relativte store spoler tilknyttet.
Lurer på om det er dioder over denne spolen på gearkassen, viss ikkje bør den ha det når ein kobler inn eit rele.

Vurdrer å sette inn eit 5 V rele (det første releet) med ein 5 V zenerdiode over, da blir tregheten mindre, men i prakisis kun deler av ms kjappere.
Ein er og sikrere på utkobling da pulsen blir lengre.
Olav

Brukeravatar
frode
Sted: Hurum

Legg inn av frode » man jul 06, 2015 8:45 am

Hvor lavohmig er solenoidene da?
Hvis de ikke er ca 100 ganger lavere i impedans, vil de ha merkbar effekt på girskiftene. Se f-eks hvis den står i 2. og skifter til 3., eller 3. til 4., da er det bare en solenoid som slår ut. Dvs at strømmen til denne kretsen vår kommer gjennom solenoiden, og den vil ikke få gå til null så fort som den helst vil.
En anne tanke er at også ved innslag av en solenoid må utgangen i ECT ECU levere strøm også til å lade opp komdisen i vår krets. Hvordan klarer den det i det lange løp?
Prøver bare å være litt kritisk her, for om mulig slippe trøbbel i fremtiden.
Jeg hadde vel vært mer komfortabel med en halvlederkrets, siden den blir mer høyohmig, og usynlig for (uten belastning på) den eksisterende kretsen.

Edit: OK, der så jeg din siste post også...
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
Luring

Legg inn av Luring » man jul 06, 2015 9:43 am

Ein skal være kritisk så flest mulige problemstillinger er adressert i forkant.
frode skrev:Hvor lavohmig er solenoidene da?
Hvis de ikke er ca 100 ganger lavere i impedans, vil de ha merkbar effekt på girskiftene. Se f-eks hvis den står i 2. og skifter til 3., eller 3. til 4., da er det bare en solenoid som slår ut. Dvs at strømmen til denne kretsen vår kommer gjennom solenoiden, og den vil ikke få gå til null så fort som den helst vil.
En anne tanke er at også ved innslag av en solenoid må utgangen i ECT ECU levere strøm også til å lade opp komdisen i vår krets. Hvordan klarer den det i det lange løp?
Prøver bare å være litt kritisk her, for om mulig slippe trøbbel i fremtiden.
Jeg hadde vel vært mer komfortabel med en halvlederkrets, siden den blir mer høyohmig, og usynlig for (uten belastning på) den eksisterende kretsen.
frode skrev:Ventilspolens resistans på a750 er ca 8 ohm, mens det på a442 er ca 12 ohm.
Sjekket og alle på 343 iallefall ligger i området 11-15 Ohm.
Releet som skal trekkes er 1000 Ohm (minirele med innslagstid på 5ms).
Den induktive motstanden kan vi sjå vel bort i frå når med så lavfrekvente signaler.
Men me kan godt tenke ut ein transistorkrets, men du må nok har ein del komponeter for å ha edge detection begge veier for 5-6 innganger.
Da er me vel heller på ein FPGA, men ein må da ha inngangskretser og utgangskretser på kvar inngang/utgang, så det blir mange komponeter der og.
Ein PLC får ein vel under 1000 kr og da kan ein programmere den akkurat som ein vil.

Ein solnoid bruker fort 40 ms til å åpne og 50-100 ms på lukke (eksempel fra Bosch Rexroth).
Olav

Brukeravatar
Luring

Legg inn av Luring » man jul 06, 2015 10:38 am

Luring skrev: Korrigert skjema her:
skjema.JPG
Ein liten feil her: D9 skal på + sida på releet (som vist på spice.jpg).
Olav

ofrovold
Sted: Eggedal
Kontakt:

Legg inn av ofrovold » ons jul 08, 2015 4:44 pm

Har lyst til å prøve noe slikt...
http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... 10&alt=web
Vedlegg
Screenshot_2015-07-08-16-44-36.png
Screenshot_2015-07-08-16-44-36.png (1.04 MiB) Vist 4935 ganger
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Brukeravatar
Luring

Legg inn av Luring » ons jul 08, 2015 5:16 pm

Den kan nok brukes.
3A (induktive last) releutganger bør holde.
Programmeres i ladder såvidt eg veit.
Sjekk at du får med nødvendig programvare og kabler, normalt er det ekstra for dette.
Mulig du finner det for nedlasting også.
Olav

Brukeravatar
Luring

Legg inn av Luring » ons jul 08, 2015 5:24 pm

Kjørte ei ny simulering på kretsen eg tegna tidlgere, men med zenerdiode over relet og 5V rele.
Er rimleg trygg på at dette vil fungere.
Untitled.png
Untitled.png (39.53 kiB) Vist 4941 ganger
Oppdatert skisse:
Skjermbilde.JPG
Skjermbilde.JPG (72.52 kiB) Vist 4938 ganger
Ellers er eg i tenkeboksen om ny bil, går på ferie til helga så da kjem eg meg kanskje austover og får sett på bil.
Vurdrer bla. ein Rexton, det vel ca. halve prisen av ein LC, fås med manuell og drar 3500 kg.
Olav

ofrovold
Sted: Eggedal
Kontakt:

Legg inn av ofrovold » tor jul 09, 2015 12:06 pm

Rexton prat blir vel litt off topic her. :D
Du er jo godt på veg for å finne på noe skikkelig bra til 100/80 automaten.
Stod en fin 80 aut på finn til 140-150tkr. Står jo også en 100 med 411tkm til omtrent samme pris. Glem Rexton..
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Brukeravatar
Luring

Legg inn av Luring » tor jul 09, 2015 1:06 pm

Eg såg vel kanskje den 80 og den 100 du nevner har eg diskutert litt i ein anna tråd, snakka eit par ganger med selgeren uten eg har komme vidare.

Liker ikkje Rexton prat nei? :wink: da skal du få litt til:
Heilt i samme klasse som LC er dei nok ikkje, ikkje omdømmemessig iallefall og heller ikkje teknisk.
Men gode arbeidsbiler og enkelt med motordeler iallefall da mykje fra MB kan brukes samt dei er billige.

Men med LC veit ein jo kva ein kjøper.

Og dette forumet skal få skryt og; det føles sikrare å kjøpe LC når ein skur sjølv og har mykje kompetanse her inne til hjelp.
Eg fann eit forum for Rexton og; men eg trur det var i India....
Olav

Brukeravatar
frode

Legg inn av frode » ons jul 29, 2015 10:35 pm

Leste litt om LU-bryter på lcool, her: http://www.lcool.org/forum/viewtopic.ph ... b0a#353706

Det er en som har bare en momentbryter under foten til manuell LU. Han sier det blir litt harde girskift ja, spesielt på lavt turtall. Han sier også at han nesten ikke bruker LU-en, og prøver å slippe den opp før girskift.
Qui rogat, non errat.
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
Luring

Legg inn av Luring » lør aug 01, 2015 10:32 pm

Kan tenkje meg at girskifta blir litt harde ja, men ellers er jo momentbryter enkelt nok det.
Det er vel ved slike gearskift ein må tenkje på styrken på akslingen.
Olav

Brukeravatar
Luring

Legg inn av Luring » man aug 03, 2015 7:26 pm

Fortsatt i tenkeboksen om denne (ikkje har eg hatt tid til å sjå på bil heller, var nett over vannskillet og såg AC/DC på Valle Hovin i ferien det var alt).
Las litt her om LU kit for 200: http://caravanersforum.com/viewtopic.php?f=2&t=49874
Temp. på gearolje datt fra 120ºC (295 ºF) til 70 (158 ºF) med lockup på LC 200 og henger på 3,3 tonn, men også harde gearskift på denne.

Kor stor oljekjøler er det på 100 kontra 200? Den samme?
Kan vi anta at LU clutchen klarer fullt moment fra motoren? Eg vil anta det.
Trykken ein gassen i bånn gearer den vel ned uansett og hiver ut LU som standard?
Kor lågt turtall ein kjøre på og fremdeles ha nok hydraulisk trykk til å aktivere LU clutchen?

Eg kjører 10000 km i året med henger, og har planer om ei gravemaskin som veg 3,5 tonn inkl. henger og med dei bakkane med har her på Vestlandet er det vel uaktuelt med sluring i allefall.
Vedlegg
TransTemp.jpg
TransTemp.jpg (12.22 kiB) Vist 4786 ganger
Olav

Brukeravatar
Luring

Legg inn av Luring » lør aug 29, 2015 10:42 pm

Om eg kjører i gang med dette, andre som skal være med?

Har fått tilslag på ein -98 LC 100 med slurekasse som eg henter snart, så da vil eg bestille inn deler og få laget til dette i haust.
Skal få laget ei komponentliste, men eg trur ikkje eg vil lage eit dedikert printkort, eg går nok for den enkle løysinga med eit generelt som eg loddar saman.
Går nok for 3V rele for å være på den sikre sida for utkobling, da skal det være god margin for å koble ut kretsen, men eg vil jo teste det før eg loddar det saman.

Å ha bryteren på foten var jo ein god ide, skal tenkje litt meir på det, men ingen momentbryter på meg iallefall.
Alternativt bør den være på gearspaken, men er vel ikkje så lett å får trekt ledninger der.

Eg vil også lage til eit par temp.følere på tur og retur til oljekjøler for å ha overvåkning på dette:
Bilde
Olav

maasoey
Sted: Helgeland

Legg inn av maasoey » søn aug 30, 2015 1:30 am

Luring skrev:Om eg kjører i gang med dette, andre som skal være med?

Har fått tilslag på ein -98 LC 100 med slurekasse som eg henter snart, så da vil eg bestille inn deler og få laget til dette i haust.
Skal få laget ei komponentliste, men eg trur ikkje eg vil lage eit dedikert printkort, eg går nok for den enkle løysinga med eit generelt som eg loddar saman.
Går nok for 3V rele for å være på den sikre sida for utkobling, da skal det være god margin for å koble ut kretsen, men eg vil jo teste det før eg loddar det saman.

Å ha bryteren på foten var jo ein god ide, skal tenkje litt meir på det, men ingen momentbryter på meg iallefall.
Alternativt bør den være på gearspaken, men er vel ikkje så lett å får trekt ledninger der.

Eg vil også lage til eit par temp.følere på tur og retur til oljekjøler for å ha overvåkning på dette:
Bilde
Med fare for å bli hengt ut for å ikke ha lest hele tråden;

Har du kikket på kassa som står i LC90? Mener det er ei A343F-kasse.
Begynner å irritere med det at den er konsekvent på slippe lockup når man kommer under 85-km/t.
Her jeg bor har vi kun 80-sone, så jeg pleier jo å ligge i akkurat 85 km/t ca...

Tror du det er mye stress å manipulere speed-sensoren til å tro at kassa ligger i 90, mens man i realiteten ligger i f.eks 75-78km/t? Gjerne med en egen knapp... Eventuelt en loop som holder lock-up manuelt?

Har vel egentlig elektro-bakgrunn, så skulle vel ha klart å funnet ut dette på egen hånd, men du ser jo ut til å være vel så dreven allerede.
1999 KZJ95 / LC90.

Brukeravatar
Luring

Legg inn av Luring » søn aug 30, 2015 7:20 am

Det er logikken meir enn farten som gjer at eg iallefall vil ha lockup bryter (Lc100 ligger rundt 70 km/t når den slår inn), så da hjelper det ikkje å manipulere fartssensoren.
Sensoren er sikkert induktiv og sensor går rett inn i ecu og da vert fort litt dill.

Men bryter som låser lockup er jo enkelt nok, det vi hovedsaklig diskuterer er jo automatisk frakobling av clutchen under gearing.
Olav

Brukeravatar
Luring

Legg inn av Luring » søn aug 30, 2015 7:27 am

Fann ein interessant artikkel her:
Bilde
http://www.allpar.com/fix/torque-converter.html
Olav

Brukeravatar
Luring

Legg inn av Luring » søn aug 30, 2015 1:33 pm

Her var også ein; her er manuell kjøring av alle gear på ein Toyota med de samme utganger som på gamlekassen til LC100.
Bilde
http://www.toyotanation.com/forum/107-c ... ost2526797

Ein lengre diskusjon her: http://ecomodder.com/forum/showthread.p ... 10028.html

Dette jo manumatic, det beste fra begge systemer!!
Olav

Brukeravatar
Luring

Legg inn av Luring » ons sep 02, 2015 10:11 pm

Satt og funderte på plassering av bryter for lockup clutch, helst ville eg hatt den på gearspaken:
Bilde
Men da må ein vel bytte o/d bryteren (on/off) med ein mindre og plasserer trykknappen for LU under denne.
Andre gode forslag?

Eg setter den vel i dashboard eller attmed gearspaken om eg ikkje får til dette i gearspaken.

Bryter (av/på), trykkbryter og lysdiode (clutch av/på) er vel det ein trenger.
Olav

Brukeravatar
frode

Legg inn av frode » ons sep 02, 2015 10:27 pm

Det ser ut som om du er inne på noko der ja. Det kan bli elegant med brytern på girspaken.
Qui rogat, non errat.
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
Luring

Legg inn av Luring » tor sep 03, 2015 6:46 am

Bør bygge frakoblingskretsen om til ein vippekrets slik samme trykkbryter aktiverer og deaktiverer clutchen om dette skal stå på gearspaken.
O/d bryter (må eg vel skifte ut til ein mindre slik at begge får plass):
bryter.JPG
bryter.JPG (11.86 kiB) Vist 4619 ganger
Og tilsvarende utseende trykkbryter.
Eg går for slike koblinger:
Bilde
Olav

Svar

Gå tilbake til «Generelt 10x»