Servostyring spørsmål for ekspertene !

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
cruisera100
Innlegg: 130
Ble med: ons jul 22, 2009 12:31 am
Lokasjon: Vestlandet

Servostyring spørsmål for ekspertene !

Innlegg av cruisera100 »

Er det noen som vet hva slags trykk servostyringen skal ha ? Er det noen reduksjons ventil /overtrykks ventil(som kan gå i stykker) i pumpe systemet ?det er ikke noe på tannstaget. Satt på ny tannstag , men den er fremdeles tung å styre. Små korrigeringer krever alt for mye kraft. På grusveier kjennes det ut som et hjul er løst. Toyota er enige med meg (nytt). Og der står den- jeg vil ikke ha den tilbake før den er i orden !
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1797
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Servostyring spørsmål for ekspertene !

Innlegg av frode »

Det er en ventil på pumpen, akkurat hva den gjør vet jeg ikke. Men det vanligste er vel at pumpen blir slitt. Nå hadde det hjulpet å vite produksjonsmåned og km-stand på cruiseren, i alle fall når man ikke er ekspert. Det var en del endringer på styringen på 100en opp gjennom årene, men pumpen var vel ca den samme. Har du vgrs?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
cruisera100
Innlegg: 130
Ble med: ons jul 22, 2009 12:31 am
Lokasjon: Vestlandet

Re: Servostyring spørsmål for ekspertene !

Innlegg av cruisera100 »

Hei Frode , Det er en 2000 mod , 4.2 TD ,mannuel kasse. AHC . gått 210000 km . 100% originalt (minus spheres fra peleidas). Jeg regner med at den har VGRS , men helt sikker er jeg ikke. ALT av slite i forstilling er etterhvert skiftet. Nesten alt bak og. Prøved mange forskjellige dekk og , og den er en god del bedre med 265/70 (vinter) vs 275/70. Men det er ett eller annet som ikke er bra.. I fart er Cruisern er ustabil , på ujevn vei/sakte fart kjennes det ut som man ar glemt å da til hjulboltene. På nylagt asfalt / perfekt vei er den ok. straks du legger et hjul på midt stripa ,blir den ustabil. Tror de klør seg litt i hode ned på toyota og.
luna
Innlegg: 140
Ble med: tor mai 17, 2012 10:26 pm
Lokasjon: Buskerud

Re: Servostyring spørsmål for ekspertene !

Innlegg av luna »

hvis det ikke er stiv aksel, så sjekk bærekulene... Jeg opplevde at bolten var rykket... :roll:
cruisera100
Innlegg: 130
Ble med: ons jul 22, 2009 12:31 am
Lokasjon: Vestlandet

Re: Servostyring spørsmål for ekspertene !

Innlegg av cruisera100 »

Nei , det er ikke stiv aksel , alle bærekuler og foringer er nye… prøvde å svinge rattet på en annen 100 idag - med en finger , sto stille . Den var uten tvil lettere på rattet , den hadde 265 dekk. Hvilken størrelse er det vanlig å bruke på disse? Har aldri hørt at 275/70 -16 skulle være noen problem men kanskje det er det ?
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1414
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: Servostyring spørsmål for ekspertene !

Innlegg av beaas »

cruisera100 skrev:Nei , det er ikke stiv aksel , alle bærekuler og foringer er nye… prøvde å svinge rattet på en annen 100 idag - med en finger , sto stille . Den var uten tvil lettere på rattet , den hadde 265 dekk. Hvilken størrelse er det vanlig å bruke på disse? Har aldri hørt at 275/70 -16 skulle være noen problem men kanskje det er det ?
Det er stor forskjell fra dekk til dekk, og hvor slitt de her. Hadde noen eldre 275 pirelli dekk som ikke var brukbare i det hele tatt, mens andre 275 dekk kjører helt fint. Jeg trives med AT dekk som har litt høyere lasteindeks/er stivere en vanlige originale gatedekk, har prøvd 265/75-16 og 285/70-17 - kjører superstabilt. Dekktrykk kan også utgjøre mye, jeg tester bestandig dekk fra under 2,0 til over 2,8 i trykk.

Men den ene 100'n jeg hadde var heller ikke bra, vinglet og måtte korrigeres hele tiden. Nå var det en 2006 med VGRS, prøvde diverse justering av spissing og mer uten at det ble bra. Solgte bilen uten å finne ut noe til fordel stivakslet pickup - som gikk superstødig! Mine 80'er (stive akslinger) gikk mer stødig enn den 100'n, selv om den har mer "strikkstyring".
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
cruisera100
Innlegg: 130
Ble med: ons jul 22, 2009 12:31 am
Lokasjon: Vestlandet

Re: Servostyring spørsmål for ekspertene !

Innlegg av cruisera100 »

TEST PROSEDYRE FOR SERVO PUMPE ? Jeg kjørt bilen en del i helgen og synes den er litt vel tung på rattet. Det er ingen forskjell på om en står stille ,eller er i fart. Ingen ulyder ,bare jevnt over litt tungt. Små korrigeringer er verste. Den stritter liksom i mot /og er dau i feeling ,når en kjører rett fram, man kjenner fremdeles ujevenheter i veibanen osv rett opp i rattet. Det er noen forbedringer m ny tannstag. Selv opprettelsen etter svinger er mye bedere, og den drar ikke til hø og ve pga hjulspor lengere (iallefall ikke som den gjorde før ). Men det er langt fra bra,.. Er det noen som vet / kan slå opp Test prosedyre for å teste trykket til servo pumpe? Det er en ventil m fjær som regulerer trykket, FLOW CONTROL VALVE i servo pumpa. Den er lett å ta ut , men jeg vet ikke om man får kjøpt det løst. Toyota ønsker å prøve nye hjul på bilen , det skal dem få , jeg har garasjen full, men det er ikke der (hele) problemet er tror jeg. Har sett på ride height og der er alt i orden . caster og camber ser ok ut ut ifra merkene på UCA. Spissing , de sier de hat tatt kontroll/justert , men rattet er litt ikke i midtstilling , så de må nok gjøre det igjen.
Har søk i mange timer på nettet , og det virker ikke som det er mange andre som har problem med kjøregenskapene /styring. Dekk -275 , 285, 295 - NO problem , synes det er merkelig at ma merker så stor forskjell 265 og 275 på denne. Takk for evn't svar !
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1797
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Servostyring spørsmål for ekspertene !

Innlegg av frode »

Forskjellen mellom 265 og 275 bredde er nok heller pga typen dekk/mønster. Typisk sportslig sommer-gatedekk, med lite eller ingen seipinger/knaster og slikt, funker dårlig på denne bilen. Den blir veldig sporete, og hvis omså bare ett dekk er litte grann skeivslitt så blir det lite kjørbart.
Når du sier "alt av slitedeler", så må det inkludere foringene til bærearmene. Det er to oppe og to nede på hver side, dvs 8 foringer som slites. Det skal ikke så mye som skal til før det merkes, men de er ganske stive så det er ikke lett å finne ut hvor slitte de er. Hvis du leser litt på mud og lcool, så finner du folk som har skiftet disse og fått "ny bil". Også foringene i bakstellet har mye å si for styrefølelsen, hvordan er f.eks panhardstagforingene?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
cruisera100
Innlegg: 130
Ble med: ons jul 22, 2009 12:31 am
Lokasjon: Vestlandet

Re: Servostyring spørsmål for ekspertene !

Innlegg av cruisera100 »

Ok , Nye dekk ? Det hadde vært greit hvis det var det som skulle til . Jeg liker å høre sånt ! Så hva slag 275 dekk fungerer bra på 100 ? Jeg har kjøpt nye Yokohama geolander og nesten med engang michelin da jeg synes bilen var vinglete, ( 275 ) ,De er som du sier vei dekk. Ikke mye forskjell. Har lest Mud opp og ned ! Finner ikke mye klager på kombinasjon 100/dekk . Når gjelder foringer og bærekuler så er ALLE skiftet .Panhard og. med av minus de øvre stagene bak . Tenkt å ta dem og men de virker friske , og det har de fleste jeg har skiftet og. Det var stor forbedring med nye øvre bærearmer. Er ikke helt fremmed for at riktig dekk vil løse problemet , men har jo kjøpt en del dekk og blitt like skuffet hver gang . De som står på nå ,yokohama begynner å gå mot slutten , men de er jevnt slitt og langt fra utslitt. Har heller ikke noe imot 265 , men ut fra det jeg leser, vognkort , toyota , nettet- så er 275 størrelsen - og vil ikke lure med selv med smalere dekk bare for å maskere et annet problem. De har noen michelin latitude nede på butikken her 265/70 16 112h , noen som har prøvd dem ?
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1797
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Servostyring spørsmål for ekspertene !

Innlegg av frode »

Kan ikke love at andre dekk vil løse alle problemer, men at det kan ha stor betydning er sikkert. Og det høres ut til at alt annet er prøvd.
Latitude dekker jo nesten alle Michelindekk. Latitude sport er vel omtrent det verste på en cruiser, og diamaris ikke stort bedre. Latitude Tour ser ikke så ille ut, ut fra bildene.
Smalere er vel alltid bedre, hvis andre faktorer er like. Jo bredere og stivere dekket er i overflaten, jo mindre skal det til av skjevhet i dekket eller spor i veien for å dra deg sidelengs.
265/70R16 høres litt smått ut. 265/75R16 er en vanlig størrelse som passer godt. 255/80R16 (eller 245/) hadde vel vært perfekt, men vanskelig å finne. Standardhjul på 100 er 31 tommer utvendig diameter, men opp til 33 tommer ser bra ut uten modifikasjoner. Så er det jo loven som sier max 5% over.
Jeg kjøpte min 2004 fra tyskland med noen fryktelige dekk, som lignet på de Latitude Sport i mønsteret (ikke sport 3). Det gikk bare ikke an å kjøre med dem uten å gjete på bilen hele tiden.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
Snekker_Andersen
Innlegg: 406
Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Servostyring spørsmål for ekspertene !

Innlegg av Snekker_Andersen »

Finnes det ikke noen annen med 100 i nærheten av deg du kunne kryssbytte hjul med?
Det er en rimelig form for feilsøking :-)
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
cruisera100
Innlegg: 130
Ble med: ons jul 22, 2009 12:31 am
Lokasjon: Vestlandet

Re: Servostyring spørsmål for ekspertene !

Innlegg av cruisera100 »

Nei , det det er ikke mange 100 rundt her. Kr 10000 for BGF A/T 275 / og 6800 for Goodyear wrangler , som har noe mer vei mønster i 275 . Har fått bestilt fjær som regulerer "flow controll valve " i servo pumpe, har ikke helt gitt meg med tanken om litt svak trykk i systemet. Fort gjort å skifte den.
Svar

Tilbake til «Generelt 10x»