Hvordan er din 100 på dårlig grus vei ???

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, HighwayPatrol

cruisera100
Sted: Vestlandet

Hvordan er din 100 på dårlig grus vei ???

Legg inn av cruisera100 » tor jun 09, 2016 11:49 pm

Har prøvet å komme til bunns i dårlig styring på min 100 . Skiftet tannstag (og alt annet) i forstilling og bak. Vi får si det måte gjøres før eller siden. Sist ,fjør i servopumpe som regulerer en ventil som regulerer trykk i servopumpa. Vel vel , ting er blitt bedre spesielt langs landeveien . Fremdeles litt ustabil i 80 , men styring virker ok. Det kan være mine Yokohama geolander 275 H/T S dekk som er 2/3 jevnt slitt. Har et lite samarbeid på gang med Toyota , men det koster , og de har ikke noen klar løsning (nye smalere dekk)
Konkret spørsmål til 100 eiere. Får der mye slag/feedback i rattet på Dårlige veier (10 km/t) ??? og dekk brede hadde vært fint å vite og !

Jeg får det -som et løst hjul eller hjullager. Jeg har bedt dem å sjekke trykket i servo systemet , men det har ikke skjedd enda. Jeg ville tro denne ville flyte over en dårlig vei uten napping i rattet , mener jeg prøvde en 90 som gjorde det på samme vei- . TAKK For Svar !

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: Hvordan er din 100 på dårlig grus vei ???

Legg inn av KjellOlsen » tor jun 16, 2016 11:06 pm

Hei,og takk for sist!
Prøvde jo bilen din hos Johnny for en stund siden, og syntes da at den var grei å kjøre på asfalt. Tenker på om det kan være noe med temsen som spiller deg et puss? Vet jo du har sjekket alt flere ganger, så lite trolig at det er noe der. Dekkvalget skal heller ikke ha noe å si. På min stod det 265/70-16 når jeg kjøpte den. Helt fin å kjøre. Kjøpte vinterdekk i 275 /70-16, og mud terrain I 285/75/16. Begge settene er kjempefine å kjøre på, så størrelsen skal ikke ha noen betydning. Kjører en del på dårlig grusvei opp til hytta, men ingen slag i rattet, uansett fart.
Men når temsen går på forandres vel hjulvinklene? Kan det være denne som hever seg litt uten å få beskjed om å gjøre det? Bare en tanke. Vet du har hatt den på forstillingsjustering flere ganger, så vi må anta at alle vinkler er riktige. Stod bilen i riktig nivå når kontrollen ble tatt? Mener å huske at vi målte høyden på din og min bil, og at din var noe høyere. Kan denha låst seg i høy posisjon?
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

http://www.expeditionkompaniet.no

cruisera100

Legg inn av cruisera100 » man jun 20, 2016 12:10 am

Hei Kjell, takk for sist. Tems ? Utelukker ikke noe nå . Jeg har tenkt at det kan være dårlig støtdemping, men. Har nettopp kjørt en tur, 150 km på vestlandsveier , alt fra smale svingete full av hjul spor , til nye autostrada . Det er påfallende at LC blir urolig i fart på alt untatt aller beste veiene. Det stadig behov for å korrigere retning , og mye slenging fra side til side (roll) . Så hva som er hva er litt vanskelig å vite. Har aldri merket noe galt med tems , når jeg står stille eller på god vei. holder høyde konstant. sphears er byttet og "dempere " foran og . skiftet væske og rengjort sensorer ( går det an å sette dempå feil side ? ). Har gått greit å justere og. Men en test av støtt demping kunne være på sin plass.
Toyota har hatt den en stund og vi er enige om at LC'n ikke er god. Men de har ikke noe klart svar ( prøve andre dekk) og jeg har ikke råd til å la dem forske for mye.
Tenkte jeg nå skulle bytte de korte stagene på bak aksel. Disse kan være viktige (bak hjulsstyring !). De virker ikke påfallende slitt ut ,men det er mye 15 år gammel gummi der. Har også lagt merke til at midtstilling på rattet varierer, Etter høyre svinger står den den litt til hø og etter venstre svinger står den litt til ve. Den nye tannstanga har jo gummi foringer ,og denne flytter seg litt fram og tilbake under statisk belastning, så det kan ha noe med saken å gjøre.eller ?
Har skiftet dekk siden sist til noen Michelin 275 , jeg har hatt liggende . ja da de er bedre, Synes fortsatt den er noe tung på rattet og at en kjenner litt vel mye av det forhjulene er bort i
Kommer ned om en uke eller 2 så kan vi ta sammenligne.
Trym

Brukeravatar
ksi100
Sted: Trondheim

Legg inn av ksi100 » man jun 20, 2016 11:28 am

cruisera100 skrev:Har aldri merket noe galt med tems , når jeg står stille eller på god vei. holder høyde konstant. sphears er byttet og "dempere " foran og . skiftet væske og rengjort sensorer ( går det an å sette dempå feil side ? ).
Høydesensorene foran har ulike delenummer, men det er nok på grunn av speilvendt innfesting/mekanikk. Jeg kan sjekke på 2 brukte jeg har liggende i garasjen.
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

pilten
Sted: Larvik
Kontakt:

Legg inn av pilten » man jun 20, 2016 2:54 pm

På min 90 så følte jeg at den glapp litt i svinger hvor det ristet litt, også at den kunne skyte litt ut av hjulspor. byttet foringene på stabilator staget, de som holdet den bøyla fast i bilen. og problemet forsvant. veit ikke om det er slikt på 100 men det du beskriver var veldig likt det jeg opplevde.

cruisera100

Legg inn av cruisera100 » man jun 20, 2016 4:44 pm

Takk for svar . Pilten , jeg har byttet ut alle stab stag foringene, foringene framme og bak. Når det gjelder høyde sensorene , så har jeg noen på hylla , og har nok byttet litt , uten å sjekke dele nr . Når det er sagt så har jeg lekt litt med høyde / trykk / justering på Tems uten at det var noe alarmerende eller uforståelige verdier. ,mener jeg å huske.
Ellers så kommer nye øvre controll armer bak , skal være her imorgen …

ofrovold
Sted: Eggedal
Kontakt:

Legg inn av ofrovold » fre jun 24, 2016 7:34 pm

Interessant... Anbefaler lesing av KSI100 sin Ahc manual, hvis ikke det allerede er gjort. Hva har du for trykk og høyde forskjell?

mvh
Øystein via Tapatalk
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

cruisera100

Legg inn av cruisera100 » fre jun 24, 2016 11:31 pm

Ok , det er 1år siden jeg jeg justerte, men høydene har hold seg bra 8 cm foran og 7 cm bak mellom punktene (spindel og fremmere kontrol arm bolt senter ). Husker ikke helt hva jeg satte trykket til , med det var etter boka ( Frode! ) . Jeg forsket litt på høyde på ,og den virket litt mer stabil ved å senke framme. men mener å huske jeg fikk andre problemer med AHC da (bunnet ut på lav?). Bak må en vel velge om en skal justere høyde eller trykk.
Nå, de siste 2 dagene ,har jeg byttet de korte kontroll armene bak (eneste som sto igjen) og fjernet poly foringer (aldri sett dette på din 100! ) med original foringer på de lange kontroll armene bak.
Nå har jeg nesten ikke grunn til å klage. Bilen synes å være stabil i fart ! Med 275 dekk. trur det nesten ikke selv . placebo ?? Får ta en ny tur på smale ruskete vestlands veier .
Er det noe å klage over nå ,så synes jeg servostyringa kanskje er litt " svak " - litt tung på rattet ,ved små korrigeringer i fart , og kjenner litt mye på i rattet på grus/ røffe veier. Men kanskje det er vanlig på disse. Ingen på forum her har kjørt på grusveier , ellers hadde jeg vel fått svar .
Nei ,trur jeg må kjøre en tur . God Helg !

Brukeravatar
ksi100

Legg inn av ksi100 » lør jun 25, 2016 12:20 am

cruisera100 skrev:Ok , det er 1år siden jeg jeg justerte, men høydene har hold seg bra 8 cm foran og 7 cm bak mellom punktene (spindel og fremmere kontrol arm bolt senter ). Husker ikke helt hva jeg satte trykket til , med det var etter boka ( Frode! ) . Jeg forsket litt på høyde på ,og den virket litt mer stabil ved å senke framme. men mener å huske jeg fikk andre problemer med AHC da (bunnet ut på lav?). Bak må en vel velge om en skal justere høyde eller trykk.
Nå, de siste 2 dagene ,har jeg byttet de korte kontroll armene bak (eneste som sto igjen) og fjernet poly foringer (aldri sett dette på din 100! ) med original foringer på de lange kontroll armene bak.
Nå har jeg nesten ikke grunn til å klage. Bilen synes å være stabil i fart ! Med 275 dekk. trur det nesten ikke selv . placebo ?? Får ta en ny tur på smale ruskete vestlands veier .
Er det noe å klage over nå ,så synes jeg servostyringa kanskje er litt " svak " - litt tung på rattet ,ved små korrigeringer i fart , og kjenner litt mye på i rattet på grus/ røffe veier. Men kanskje det er vanlig på disse. Ingen på forum her har kjørt på grusveier , ellers hadde jeg vel fått svar .
Nei ,trur jeg må kjøre en tur . God Helg !
Kan da ikke kjøre en 100 på grus må vite:) Jeg hadde senest ikveld et par mil på grus til hytta. Merker litt vibrasjon i rattet når underlaget er dårlig, men jeg vet ikke om det er normalt og det er ikke plagsomt. Jeg har hatt min fra 215->267000 km, og syns den har vært slik hele tiden. Men jeg har aldri skiftet noen foringer foran, så det kan kanskje være forbedringspotensiale? Bak har jeg skiftet lenkearm/foring (de korte som står vertikalt rett på innsiden av hjulenes fremre del). Merket ikke noen forskjell før/etter det skiftet. Jeg kjører forøvrig på 275/65R18. Min er ikke tung på rattet.
HDJ100-03 manuell 7s

cruisera100

Legg inn av cruisera100 » lør aug 13, 2016 7:59 pm

Hadde dagen min på Toyota og fikk justert alt med AHC og forstilling. Det meste var "ute" av laget. Det virker til at det er til å leve med nå . Fremdeles en god del feedback i rattet syns jeg , men 100 'n er kanskje sånn. Tenker det blir 265 dekk neste gang , og da med litt mønster , BFG eller noe sånt. Skal ta en liten tur imorgen , så da får jeg se hvordan den fungerer i fart på vestlands veiene.

cruisera100

Legg inn av cruisera100 » søn aug 14, 2016 9:46 pm

Kjørte en 250 km tur idag. Hmmmmmmm. Den er ikke akkurat noen mil sluker enda . Sporing og atter sporing ,drar til hø og tll ve, noen ganger litt ,noen ganger mye. Små korrigeringer er tungt på rattet. Må bruke ganske mye kraft for å få noen reaksjon synes jeg. Det går ikke kjøre rundt her med en hand på rattet , enda veien ser rimelig grei ut. Michelin latitude tour -HP 275/70 16. Mulig det ble noe bedre m 36 psi i dekka (mot 32 f - 35 b).
Nei, jeg vet ikke hva jeg skal finne på nå.
Fjæringa var derimot helt suveren.

Brukeravatar
ksi100

Legg inn av ksi100 » søn aug 14, 2016 11:07 pm

cruisera100 skrev:Fjæringa var derimot helt suveren.
AHC-som er vedlikeholdt er suveren:)

Merkelig med styring/sporing. Hadde vært interessant å prøvd bilen din for å sammenlikne. Trøndelag er flott også på høsten, så du må gjerne ta turen:)
HDJ100-03 manuell 7s

cruisera100

Legg inn av cruisera100 » søn aug 14, 2016 11:38 pm

Takk for tilbudet ! Kan hende jeg tar deg opp på det der . Det hadde vært kjekt med en road trip, særlig hvis denne hadde vert grei å kjøre langt med. Ellers så har jeg tenkt å driste meg til å spørre en annen 100 eier rundt her om å prøve hans sin. Han synes den er helt topp.

pirken
Sted: Bergen

Legg inn av pirken » man aug 15, 2016 9:18 am

Høres ut som min. Har samme problem. Har også byttet alt du nævner her men føler også min er slik.
Har foresten ikke ahc på den lenger så det kan det heller ikke være.
Eneste jeg nå ikke har byttet er foringene i bærearmene framme. Kuler både oppe og ned er byttet.
Føler bilen min lever/flyter i 90 km i timen. og man må korrigere den hele tiden. ser også små vibrasjoner i rattet i denne farten.

Jæger kunne heller ikke finne noe gale og sa at det kom av hjulene mine, 285/75-16 Mud. Men disse har jeg hatt på lenge og bilen var ikke slik før.
Har i tillegg til å bytte tannstang også byttet første link opp mot rattet (den med et lite kryss i )

Når det gjelder grusveier her på Vestlandet har jeg ikke funnet disse ennå. Selv om jeg har googlet og googlet. så kan ikke svare på hvordan den oppfører seg der..
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell

cruisera100

Legg inn av cruisera100 » man aug 15, 2016 12:16 pm

Nei , det er merkelig at det skal være så vanskelig å finne ut av det. Bilen er tight nå - det er ikke mer igjen å skifte ! Ved kjøring på skogsveien opp bak huset her, merker man mye napping i rattet og inntrykk av noe (forhjul) er løst. Prøvede en 90 her , det var som smør i forhold. Ikke et napp. Veien er ikke verre en at vanlige biler kan kjøre her. Har prøvd 3 forskjellige typer 275 sommer dekk, alle har oppført seg likt. Bilen er påfallende mye bedre med 265 vinterdekk, men likevel ikke helt overbevisende. Googlet mye på dekk, men det finnes knapt en kommentar på sporing/ dårlig kjøreegenskaper, med dekkene jeg har brukt. Har merket meg at mange 100 står på 265 . Hva er igjen ? - Svak servokraft ? Heller ikke dette synes å være noen vanlig problem. Ulyder og lekkasjer ja - blant terreng kjørere ( her er det vel mange bensin V8 tipper jeg ) . De færreste biler går vel rett fram, og rettes opp med små korreksjoner uten anstrengelser. Slik er det ikke her. Til tider -tunge tak, begge hender , ikke noe man gjør med 2-3 fingere på rattet. Jeg synes den også er tung i svingene , selv opprettingen er jevn og upåklagelig (dette ble bedre med ny tannstang). Har bedt toyota å sjekke trykket et par ganger , men de hopper over det hver gang ! Kanskje like billig å bare kjøpe ny pumpe. Nei jeg vet ikke, men prøvde en 2011 model LC , av den vanlige typen , og den kunne man snurre rattet fra side til side med lille fingeren , stående stille. Det kan ikke jeg. Jeg må se og få prøvd en annen 100 !
Av de tingene jeg har gjort , så var foringene i øvrebære bru som mest forbedring. De så ikke slitt ut. Før det fløt den som den ville uavhengig av rattet. Nå sporer den , men rattet må være med skal den gå noen sted.

pirken
Sted: Bergen

Legg inn av pirken » man aug 15, 2016 1:18 pm

KJøpte du OEM tannstang ? Jeg har ennå sjokk fra prisen jeg fikk på den 27000,- så jeg kjøpte en uorginal fra statene. Min var faktisk for lett på rattet etter byttet og jeg hadde døgang når jeg svingte. Viste seg at jeg måtte stramme opp litt på mutteren på den. Den var i allefall ikke strammet til spekk på de. Tenkte kansje du kunne ha samme problem bare motsatt, at den er strammet for mye ?

Når jeg byttet min tenkte jeg ikke på å sjekke dette før montering, slik at jeg ikke hadde noe mulighet å sette den i en skrustikke uten olje i og stramme den i henhold til woorskhop manualen. så ble noen ganger ut å teste før jeg traff. Jeg strammen den først for mye og da var bilen veldig tung på rattet.
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell

cruisera100

Legg inn av cruisera100 » man aug 15, 2016 1:45 pm

Pirken , jeg kjøpte tannstag fra Millner , de forsikret at den er av god kavalitet. Tror det var kr 2500 ++. Men dette problemet med forholdsvis tung styring var før bytte og. Var litt ugenn i selv opprettingen . I tillegg var foringen man strammer også begynt å bli slakk i selv om jeg strammet den noen ganger . Tungstyring - Tenkte at enten var det pumpe eller tannstag - og tok en kjangs . Fått tips om å sjekke filter i servo resovaret. Hvem vet???

cruisera100

Legg inn av cruisera100 » man aug 15, 2016 2:22 pm

Det virker ikke som han kniper , og den går helt greit tilbake i midtstilling -eller der omkring. Før bytte var noe av problemet at , når en skulle tilbake etter sving- var det noe dødgang - før den måtte styres tilbake. Det er borte nå

ofrovold
Sted: Eggedal
Kontakt:

Legg inn av ofrovold » man aug 15, 2016 2:40 pm

Har dere tatt en hjulstillingskontroll, etter at alt er byttet?

Sent fra min D6603 via Tapatalk
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

cruisera100

Legg inn av cruisera100 » man aug 15, 2016 11:24 pm

Ja ,forstillings justering er gjort. Verksmester'n og meg tok for oss Ksi100's AHC info, og brukte noen timer på å justere høyde, nøytral trykk, ASA og tilslutt forstilling. Det har aldri blitt gjort så grundig . Ingen tvil om at dette har gitt bilen en mer behagelig preg å kjøre og mht fjæring . Tatt mange forstillings justeringer opp gjennom, lekt med både yter punkter på caster og camber. Jeg tror ikke lenger det er her problemet er. Jeg tror jeg har alt for små hjul - som jeg kan skylle på

Svar

Gå tilbake til «Generelt 10x»