Hvilken type Land Cruiser bør jeg velge?

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, HighwayPatrol

Svar
andershannevig

Hvilken type Land Cruiser bør jeg velge?

Legg inn av andershannevig » man nov 07, 2016 8:40 pm

Hei! Jeg skal kjøpe en LC til rundt 100 000kr. Hvilken bør jeg velge og hva bør jeg se etter? Dette blir en familiebil og skal bli godt vedlikeholdt og ivaretatt men til gjengjeld ønsker jeg meg en trofast sliter som aldri gir opp. Jeg er ganske ny med LC og kjenner ikke styrker og svakheter. Jeg er takknemlig for enhver tilbakemelding. Ser en på Finn akkurat nå feks som er en 2000 mod 3.0D. 125hk, automat, 268 000km. Er det noe å satse på?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

jørgen
Sted: Kråkstad

Re: Hvilken type Land Cruiser bør jeg velge?

Legg inn av jørgen » man nov 07, 2016 11:30 pm

Hei og velkommen. Her kommer sikkert mange svar, og vi er vel ikke enige alle sammen heldigvis. Etter min smak: 40,60 og 70 er for entusiaster. Tror egentlig at 90 er passende for ditt budsjett. Supre biler selvom mange kaller de prado, light duty ol. 80 og 120 er vell utenfor prismessig. Om du er entusiast og litt skruglad kan du få en 80 med litt km. 100 og 200 er i allefall dobling av budsjett. Jeg synes 90 er fin og vurderte det selv men topungtsele i midten bak avgjorde at jeg kjøpte 120. Synes 90 og 120 er litt mere moderne bil kjøremessig, men jeg er nå glad i 80 også da. 125 hk på de eldste 90 ene og 163hk etterhvert. Om du skal dele bilen med en bedre halvdel er 90 muligens mer poppis. Dette var fornuftsversonen.... Om du skal ha en entusiastbil er 60 eller 80 tingen plassmessig. Alderen kommer på disse bilene, men masse info om bilene på forumet. ligger en 75 på finn om du ønsker oppussing og entusiastbil.
Lykke til
mvh.Jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.

andershannevig

Legg inn av andershannevig » tir nov 08, 2016 8:31 am

Hey, tusen takk for raskt og godt svar! Det blir en bil som skal deles med min bedre halvdel så muligens 90 er tingen ja. Pusset opp en 85mod.Patrol i mine yngre dager så jeg liker gamle dieselpurker(!) og mekking, men med tid som knapp ressurs bør det bli et fornuftbasert valg. Vi hadde en 120 tidligere men da familien gikk fra å være 6 til å bli 8 så måtte den vike for kassebil.... Denne bilen blir bil nr.2 for de gangene vi ikke er alle på tur og som jobb bil (dine, mine og våre barn - familie :)) Takk igjen!

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen » tir nov 08, 2016 10:21 pm

Hei.
Veldig enig med Jørgen her. De eldre LandCruisermodellene er mest for entusiaster. De må tas vare på på en måte som ikke alltid passer med en hverdagssliter. Men med et budsjett på rundt 100k er nok nitti den eneste bilen innen rekkevidde. Og det er en flott bil, noe nærmere persjonbilfølelse å kjøre, men med litt modifiseringer blir den fullt på høyden. En LandCruiser i 40, 60 og 70 serie er grøvere, og mer traktor å kjøre. Men hvis du har hatt en gammel Patrol vet du sikkert nok om det.
Finner du en 90 som ikke har alt for mye rust, og kanskje har gått under 300.000, så har du bil lenge. I utgangspunktet to modeller, skinn og automat, eller stoff og manuell. (Stort sett...) Men som jobbebil er kanskje stoff og manuell greit?
Toppene har en tendens til å ryke rundt 300.000km, men byttetopp koster ikke all verden, så hvis du kan skru litt selv er ikke det all verden. Ellers er det bakakselen (hylsa) som har lett for å ruste i stykker. Oppheng, innfestinger. Dette er en prislapp på ca 8000,- for en ny hylse. Pluss litt jobb. Ellers er det vel ikke noen spesielle svakheter på nittien tror jeg.
De er jo i alderen for å ligge litt dårlig an rustmessig, så det er nok kanskje det viktigste å sjekke.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

http://www.expeditionkompaniet.no

andershannevig

Re: RE: Re: Hvilken type Land Cruiser bør jeg velge?

Legg inn av andershannevig » ons nov 09, 2016 6:17 am

KjellOlsen skrev:Hei.
Veldig enig med Jørgen her. De eldre LandCruisermodellene er mest for entusiaster. De må tas vare på på en måte som ikke alltid passer med en hverdagssliter. Men med et budsjett på rundt 100k er nok nitti den eneste bilen innen rekkevidde. Og det er en flott bil, noe nærmere persjonbilfølelse å kjøre, men med litt modifiseringer blir den fullt på høyden. En LandCruiser i 40, 60 og 70 serie er grøvere, og mer traktor å kjøre. Men hvis du har hatt en gammel Patrol vet du sikkert nok om det.
Finner du en 90 som ikke har alt for mye rust, og kanskje har gått under 300.000, så har du bil lenge. I utgangspunktet to modeller, skinn og automat, eller stoff og manuell. (Stort sett...) Men som jobbebil er kanskje stoff og manuell greit?
Toppene har en tendens til å ryke rundt 300.000km, men byttetopp koster ikke all verden, så hvis du kan skru litt selv er ikke det all verden. Ellers er det bakakselen (hylsa) som har lett for å ruste i stykker. Oppheng, innfestinger. Dette er en prislapp på ca 8000,- for en ny hylse. Pluss litt jobb. Ellers er det vel ikke noen spesielle svakheter på nittien tror jeg.
De er jo i alderen for å ligge litt dårlig an rustmessig, så det er nok kanskje det viktigste å sjekke.
Takk for godt svar Kjell! Vurderer 90 sterkt

Brukeravatar
saw
Sted: Kongsberg

Legg inn av saw » ons nov 09, 2016 8:33 am

Bekrefter at nitti er god bil ja :D

Legg til på sjekkliste dersom du velger en med automat at radiatoren bør byttes/være bytta da veskene har en lei tendens til å blande seg internt, eller at flensen inn på radiatoren ryker slik at automat olja spyles ut istedenfor å kjøles ned... Ny radiator koster ikke all verden og kjøleveska skal jo uansett skiftes med jevne mellomrom.
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2000 kzj95 OME 305/70-16
1987 lj73 OME 35/12,5-15

Min garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23001

andershannevig

Re: RE: Re: Hvilken type Land Cruiser bør jeg velge?

Legg inn av andershannevig » ons nov 09, 2016 8:50 am

saw skrev:Bekrefter at nitti er god bil ja :D

Legg til på sjekkliste dersom du velger en med automat at radiatoren bør byttes/være bytta da veskene har en lei tendens til å blande seg internt, eller at flensen inn på radiatoren ryker slik at automat olja spyles ut istedenfor å kjøles ned... Ny radiator koster ikke all verden og kjøleveska skal jo uansett skiftes med jevne mellomrom.
Godt tips,takk!

Svar

Gå tilbake til «Generelt 10x»