Side 1 av 1

Varebilvegg 100

Lagt inn: tir feb 26, 2019 11:16 am
av lozn
Hei

Siden bilen skal brukes i næring er jeg avhengig av å kjøre den på grønne skilter. Derfor trenger jeg vegg som passer til en 100 for å kunne kjøpe en personbil og gjøre den om til varebil. Litt rart, men sånn er altså reglene her til lands. Er det noen som kjenner til en sånn vegg? Er bosatt i Tønsberg men er åpen for avstander...

Takk :)

Re: Varebilvegg 100

Lagt inn: tir feb 26, 2019 6:32 pm
av willys overland
Jeg skal bygge om min 200 i april, vet ikke hvor godt den veggen passer i en 100 men...

Re: Varebilvegg 100

Lagt inn: tir feb 26, 2019 8:59 pm
av lozn
Takk for svar. Har funnet en vegg som er brukt i 100, tror jeg satser på den. Da mangler bare selve bilen :)

Re: Varebilvegg 100

Lagt inn: tor feb 28, 2019 9:46 am
av Dag Einar
Om du mangler bare bilen, så står en 2005 med snaue 90.000km i Torino
https://www.autoscout24.de/angebote/toy ... ?cldtidx=2
Rett i nærheten der en 2006 med 157.000km mener jeg å huske.
https://www.autoscout24.de/angebote/toy ... ?cldtidx=5
Men prisen er høy.
Han med den eldste har jeg skrevet med og jeg tror han er åpen for bud.
Bilen har stått vel en mnd på AutoScout24

Re: Varebilvegg 100

Lagt inn: tor feb 28, 2019 10:51 am
av lozn
Flotte biler... Men får jeg de registert med grønne skilter uten å løse personbilavgift først da? Hvis ikke blir de litt dyre for å si det mildt...

Re: Varebilvegg 100

Lagt inn: tor feb 28, 2019 6:27 pm
av frode
Dag Einar skrev:
tor feb 28, 2019 9:46 am
Om du mangler bare bilen, så står en 2005 med snaue 90.000km i Torino
Rett i nærheten der en 2006 med 157.000km mener jeg å huske.
Men prisen er høy.
Det ser ut som fantasipriser på de to. Selv med en pris på 20 k € blir det 400 k norske med avgifter.

Re: Varebilvegg 100

Lagt inn: fre mar 01, 2019 7:35 am
av baardlie
Er vel lite lønnsomt å importere en såpass "gammel" og (kostbar) bil å deretter registrere den som varebil ? Det er mest aktuelt på 2-4 år gamle biler ellers vil annenhåndsverdien synke betraktelig mtp å reg. den som personbil igjen (Det er det de fleste vil) . En annen mulighet er å reg. den som varebil på hvite skilt , da er alle avgifter betalt og bare å sette inn seter når behovet kommer . Min 2005 mod.100 er importert i 2013 , da var den 8 år og ble reg. som vare på grønne skilt og med bruksfradraget fra utlandet koster det ca 35000 å sette baksetene inn igjen 15.3.2019 Mest lønnsomt for den som importerer kun for videresalg selvfølgelig ikke for den som tenker å beholde bil(evt. med seter) selv . Jeg ville nok slite med å gå i null med det jeg betalte for varebilen + avgift for bakseter om jeg skulle solgt den som 7 seter nå . Mulig det kan finnes rimelige og bra 100 ennå men tror det begynner å bli langt mellom de...….. Bare mine tanker rundt dette......

Re: Varebilvegg 100

Lagt inn: lør mar 02, 2019 12:21 pm
av Dag Einar
Som varebil vil den 2005 modellen komme på 378.000kr.
Slik som det er nå så kan norske myndigheter følge pengene dine fra bank til betaling.
Hvis du f.eks har håndpenger og kan få selger til å sette lavere sum på kvittering nr 2 f.eks så slipper du med lavere mva.
Men dette er jo rene spekulasjoner selvsagt.
Om du regger bilen i Norge i dag, så vil den være varebil i 30 år før du gratis kan sette inn setene.
Jeg undersøkte med en jeg kjenner som har inngående greie på dette. Han sa at de første 3-4 og kanskje 5 årene har man mest å vinne på å betale inn personbilavgiften. Han sa at myndighetene bruker Bilboka og regner derfra ut den til en hver tid gjeldene bruktbilpriser som underlag for en utregning med tanke på å sette inn seter. Jo lenger man venter, jo dårligere blir den positive beregningen, altså motsatt av den regelen som var før 01.01.2014 Korriger meg gjerne om det jeg skriver er feil.
Hvis du tenker å ta den inn for så å sette inn seter å tjene penger på dette, så kan du bare glemme dette.
Men om du ønsker en fin bil med lav km og kan leve med varebil, så er dette helt greit.
Jeg kunne greit levd med en varebil, og jeg har vært i kommunikasjon om bilen i Torino, men fikk et tips av Bård Lie som også skriver i denne tråden og endte om med en 07/2006 norsk bil med 7 seter og hyggelige 170.000km regget første gang i Norge 25.09.2006
Det finnes muligheter, det finnes biler der ute, men mange som eier disse bilen vegrer seg for å selge dem av ulike årsaker.