AC kjøler ikke

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, HighwayPatrol

Brukeravatar
christoffer
Sted: Lillehammer

Re: AC kjøler ikke

Legg inn av christoffer » ons jul 09, 2014 6:25 pm

Fikk time til bilen i dag egentlig. Forespeilet pris på mellom ca 8500-9500 med rør plus arbeid og gass med 15% rabatt. Tenkte at det var bare og få ordna det før ferien og se en annen vei når man trakk kortet. Så ringte telefonen for noen dager siden og de klarer ikke skaffe røret. Hovedlageret i Drammen var tomme og ingen visste når det kom igjen. Var visstnok noen håpløse underleverandører og kunne gå uker eller måneder før de fikk. Men Sulland Lillehammer tok et lite møte med verkstedet og tegnet og spekulerte på hvordan de evnt kunne blende av bakre ac inntil videre med rutelim og knekke rør. I og med at det er så merkelige skjøtet og alurør kunne de ikke garantere at det ble tett og saken ligger på stedet hvil. Kjempetaknemmlig hvis noen kommer med en "Bare gjør det slik da vel" løsning :D
Hvorfor går det ikke ann og sette inn uorginale solide rør som varer i mange år ? De skjøtene under bilen med oringer er jo bare noe som varer i få år ...
PS. Det med og evnt blende av bakre AC blir bare en midlertidig løsning siden jeg vil ha det i drift når baksetene skal inn.
07' Landcruiser 120 GX m/Tems
TTE 204 hk 510 nm eberspacher
Lillehammer

kontinuitet
Sted: Stokke

Legg inn av kontinuitet » man jul 28, 2014 4:36 pm

Samme problem med vår 120. Bakre rør, 2 stk, koster i underkant av kr 6000,-. Og er fortsatt antagelig av en kvalitet som ikke tåler saltsprut fra dekk. Det betyr at det bør letes opp alternative løsninger til rør. Spesielt fra skjøten midt under bilen og bakover. Disse er MEST utsatt for korrosjonskader. Noe må finnes. Bøyemaskiner kan skaffes eller rørbøyere kan bøye rør etter orginale defekte rør. Etter min mening bedre å betale lik pris eller høyere - enn orginal delepris - og få en betydelig lenger levetid. Hvis du da velger riktig rørkvalitet. Kontakt kjøleverksteder for å få nærmere info. Google på problemene. Hvis det ikke finnes alt. løsninger - bør det sjekkes ut om en overflatebehandling kan forlenge levetid på orginale rør. Det finnes gode primer og top-coat`er som brukes offshore. Disse holder tett for inntrengning av salter. Det må undesøkes hvorvidt vedheft til aluminium eller annet rørmateriale som ønskes brukt er, samt hvordan kjølerørets utvidelse/sammentrekning pga temperatursvigninger påvirker strukturen i primer ++. Dårligere enn orginal utførelse - for norske salter - er vanskelig å finne. Skal snart starte denne prosessen. Men fint hvis flere har erfaringer å dele.

osed4d
Sted: Ørsta

Legg inn av osed4d » tir sep 16, 2014 12:32 pm

Hei

Noe nytt i sakene hos dere med problemer med AC ? Har samme problemet med min 03 GX. Fylte opp igjen anlegget med dyr gass igjen og alt virket en stund..... Så var det slutt. Ingen påviste lekkasjer fremme i motorrom eller lignende noe som drar i mitt hode en konklusjon at problemet ligger i det bakre anlegget her også...... Noen som vet om noen erstattning for de håpløst dyre og dårlige originalrørene som kan brukes?
03 LC 120 GX

oyvindhaberg

Legg inn av oyvindhaberg » man okt 06, 2014 4:14 pm

Det er kanskje litt på siden, men på min -08 GX fungerte ikke AC i fjor. Som en tråd her inne foreslo så byttet jeg om relé på tåkelys og AC, og dermed virket AC. Bestilte et nytt relé og problemet var løst. (jeg såg imidlertid bobler og væske i inspeksjonsvinduet foran hø batteri)

bergen77
Sted: Bergen

Legg inn av bergen77 » ons jun 27, 2018 11:32 am

Gammel tråd, men hvordan endte det med dere som fikk utført service på rørene?
Jeg tenker å bytte pakninger på rørene, men er litt redd for å ødelegge rørene når en holder på. Verkstedsmesteren hos Toyota sa rørene lett ble ødelagt når man holdt på med de. Håper å slippe unna med å bytte pakninger bare.
LC120GX 2007

Svar

Gå tilbake til «Generelt 12x»