Side 2 av 2

Re: AC kjøler ikke

Lagt inn: ons jul 09, 2014 6:25 pm
av christoffer
Fikk time til bilen i dag egentlig. Forespeilet pris på mellom ca 8500-9500 med rør plus arbeid og gass med 15% rabatt. Tenkte at det var bare og få ordna det før ferien og se en annen vei når man trakk kortet. Så ringte telefonen for noen dager siden og de klarer ikke skaffe røret. Hovedlageret i Drammen var tomme og ingen visste når det kom igjen. Var visstnok noen håpløse underleverandører og kunne gå uker eller måneder før de fikk. Men Sulland Lillehammer tok et lite møte med verkstedet og tegnet og spekulerte på hvordan de evnt kunne blende av bakre ac inntil videre med rutelim og knekke rør. I og med at det er så merkelige skjøtet og alurør kunne de ikke garantere at det ble tett og saken ligger på stedet hvil. Kjempetaknemmlig hvis noen kommer med en "Bare gjør det slik da vel" løsning :D
Hvorfor går det ikke ann og sette inn uorginale solide rør som varer i mange år ? De skjøtene under bilen med oringer er jo bare noe som varer i få år ...
PS. Det med og evnt blende av bakre AC blir bare en midlertidig løsning siden jeg vil ha det i drift når baksetene skal inn.

Re: AC kjøler ikke

Lagt inn: man jul 28, 2014 4:36 pm
av kontinuitet
Samme problem med vår 120. Bakre rør, 2 stk, koster i underkant av kr 6000,-. Og er fortsatt antagelig av en kvalitet som ikke tåler saltsprut fra dekk. Det betyr at det bør letes opp alternative løsninger til rør. Spesielt fra skjøten midt under bilen og bakover. Disse er MEST utsatt for korrosjonskader. Noe må finnes. Bøyemaskiner kan skaffes eller rørbøyere kan bøye rør etter orginale defekte rør. Etter min mening bedre å betale lik pris eller høyere - enn orginal delepris - og få en betydelig lenger levetid. Hvis du da velger riktig rørkvalitet. Kontakt kjøleverksteder for å få nærmere info. Google på problemene. Hvis det ikke finnes alt. løsninger - bør det sjekkes ut om en overflatebehandling kan forlenge levetid på orginale rør. Det finnes gode primer og top-coat`er som brukes offshore. Disse holder tett for inntrengning av salter. Det må undesøkes hvorvidt vedheft til aluminium eller annet rørmateriale som ønskes brukt er, samt hvordan kjølerørets utvidelse/sammentrekning pga temperatursvigninger påvirker strukturen i primer ++. Dårligere enn orginal utførelse - for norske salter - er vanskelig å finne. Skal snart starte denne prosessen. Men fint hvis flere har erfaringer å dele.

Re: AC kjøler ikke

Lagt inn: tir sep 16, 2014 12:32 pm
av osed4d
Hei

Noe nytt i sakene hos dere med problemer med AC ? Har samme problemet med min 03 GX. Fylte opp igjen anlegget med dyr gass igjen og alt virket en stund..... Så var det slutt. Ingen påviste lekkasjer fremme i motorrom eller lignende noe som drar i mitt hode en konklusjon at problemet ligger i det bakre anlegget her også...... Noen som vet om noen erstattning for de håpløst dyre og dårlige originalrørene som kan brukes?

Re: AC kjøler ikke

Lagt inn: man okt 06, 2014 4:14 pm
av oyvindhaberg
Det er kanskje litt på siden, men på min -08 GX fungerte ikke AC i fjor. Som en tråd her inne foreslo så byttet jeg om relé på tåkelys og AC, og dermed virket AC. Bestilte et nytt relé og problemet var løst. (jeg såg imidlertid bobler og væske i inspeksjonsvinduet foran hø batteri)

Re: AC kjøler ikke

Lagt inn: ons jun 27, 2018 11:32 am
av bergen77
Gammel tråd, men hvordan endte det med dere som fikk utført service på rørene?
Jeg tenker å bytte pakninger på rørene, men er litt redd for å ødelegge rørene når en holder på. Verkstedsmesteren hos Toyota sa rørene lett ble ødelagt når man holdt på med de. Håper å slippe unna med å bytte pakninger bare.

Re: AC kjøler ikke

Lagt inn: lør aug 03, 2019 8:21 pm
av tekis
Har nå selv fått trøbbel med AC, i fjor lak det så lite at jeg ikke fant lekkasjen, i år kunne jeg høre lekkasjen da jeg trykksatte anlegget med nitrogen, det tynne røret var lekk rett bak bakaksel og umulig å komme til uten å demontere mye under. Men der finnes løsninger istedenfor å bytte komplette rør. Det tynne er 8 mm alu rør og skjøtet inn 8 mm syrefast rør på ca 1,5-2 mtr. Der finnes skjøtehylser som kan brukes på alu rør. Stakk røret oppunder bilen i samme leia som alurør går og skjøtet det sammen. Er tett nå. Men trangt og et sant helvette og komme til for å gjøre dette men det gikk. Dette koster: ca 2 mtr syrefast rør, 2 ac skjøtemuffer (ca 600 PR stk) et par timer jobb, litt nitrogen for testing så et par lapper for fylling av anlegget👌 Jeg har en 150 da som straks e rundet 400’