Feil forårsaket av service?

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
hilmersen
Innlegg: 1
Ble med: tir sep 25, 2018 5:31 pm

Feil forårsaket av service?

Innlegg av hilmersen »

Hadde akkurat bilen inne på periodeservice. Bilen gikk helt fint. På service ble bl.a. følgende byttet:
- motoroljefilter
- pakning, oljetappeplugg
- drivstoffilter
Jeg kjører hjem, lar bilen stå ubrukt i 4-5 dager. Når jeg så starter den, starter bilen med redusert motoreffekt og servicelampen (gul motor) lyser. Kjører litt videre. Slår av motoren og starter opp, og alt er fint. Det samme skjer flere ganger. Typisk er det bare når bilen har stått litt at den fusker/har redusert motorkapasitet.
Jeg tenker (selvsagt?) at dette har sammenheng med servicen den akkurat har vært på, og leverer inn bilen og forventer at feilen blir rettet.
Verkstedet ringer meg opp å sier at feilen ikke skyldes servicen og det er dieselpumpen som har røket - og at det ikke kan skyldes service, og at det var en ren tilfeldighet at dette skjedde rett etter service. (Følgende blir byttet på oppfølgingsservice: pumpesett, innsprøytning, filter drivstoff, skifte scv ventiler)
Personlig tror jeg fremdeles at feilen skyldes noe som skjedde på service - kanskje at smuss fra drivstofffilter kom inn i pumpen(????)...hva vet jeg - har ikke peiling på bil....men jeg har svært liten tro på at dette er en tilfeldighet. Hva tror dere? (Regner med at det er noen litt mer kvalifiserte synsere her enn meg)
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Feil forårsaket av service?

Innlegg av JanP »

Bare kort: dieselpumpa ryker svært sjelden på en 120. Ikke finn på å la de bytte den, det er sannsynligvis penger rett ut av vinduet. Feilen er nok noe helt annet, kanskje scv som bør bli byttet. Se her på forumet om det, og be de ev. bytte den før du gjør noe annet.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Brukeravatar
baa
Innlegg: 503
Ble med: tir jan 05, 2010 2:18 pm
Lokasjon: Trondheim

Re: Feil forårsaket av service?

Innlegg av baa »

Som JanP skriver så ryker disse dieselpumpene sjeldent.. Det er nok noe annet kluss i maskineriet. SCV ventil er en trolig årsak..
om det virkelig er pumpa så er du veldig uheldig, og det har nok ingenting med servicen å gjøre.
utemannen
Innlegg: 69
Ble med: lør nov 16, 2013 8:06 pm
Lokasjon: Åmli, Aust-Agder

Re: Feil forårsaket av service?

Innlegg av utemannen »

Hei, siden du selv skriver: Personlig tror jeg fremdeles at feilen skyldes noe som skjedde på service - kanskje at smuss fra drivstofffilter kom inn i pumpen(????)...hva vet jeg - har ikke peiling på bil....men jeg har svært liten tro på at dette er en tilfeldighet. Du er litt raskt ute med å legge skylden på verkstedet synes jeg. Du har jo ,som du selv sier, ikke peiling på bil, og da heller ingen grunn for å beskylde verkstedet for noe du tror du vet.

Siden denne bilen har komplett stålfilter vil ikke smuss fra filterkoppen kunne komme inn i pumpen. Med mindre man heller diesel fra det gamle filteret over i det nye. Det er det ingen som gjør. Bilen din har håndpumpe på toppen av filterbraketten for å fylle filter etter skift. Biler med innsatsfilter kan samle mye smuss i filterkoppen. Så den må tømmes ved filterskift. Men Land cruiser har ikke slike filter (VW bruker mye dette).

Common rail dieselpumper lager veldig høyt trykk til railen (300-2000 bar). Pumpen blir smørt av dieselen, og det er jo ikke så veldig mye smøring i diesel... Det blir byttet litt høytrykkspumper på alle bilmerker. Så det kan skje på en Land cruiser også. Er ikke så mange pumpeprodusenter i verden.
Jeg tror det er fire hovedgrunner til at pumpene ryker.
- Bruk: Folk kjører tom for diesel, og kinner frem dieselen eller sleper bilen i gir for å få gang på motoren. Da roterer pumpen tørr, og vil ta skade av dette. Men havariet vil skje mye senere.
- Arbeid: Noen folk (også verksteder) kinner frem diesel etter filterskift. Da roterer pumpen tørr, og vil ta skade av dette. Men havariet vil skje mye senere.
- Filter: Folk bytter ikke dieselfilter ofte nok, og bruker filter som ikke er OE godkjente (eks. Biltema søppeldeler)
- Drivstoff: Dieselen er for tørr. Jeg anbefaler 1 % totaktsolje. ;)

Nå er antageligvis ikke pumpen på bilen din mekanisk ødelagt etter det du beskriver. Så jeg ville nok byttet svc-ventilene først for å se om det hjelper. Det er en liten kostnad i forhold til pumpe. Du kan også høre med verkstedet hva som er galt med pumpen. Mange pumper kan overhales. Vestfold Elektrodiesel kan svare på det.
2001 HZJ79
1997 HDJ80 VX
1996 HZJ75 -solgt
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Feil forårsaket av service?

Innlegg av Andreas30 »

Hei
Hørtes nesten ut som litt falsk luft ved dieselfilter er det første jeg ville skjekket her
om ikke mekanikeren har fått de nye oringene riktig på plass eller det er noe smuss i veien kanskje en av luftepluggene i bunn ikke er helt tilskrudd
greit og skjekke før en går vidre .

SCV ventil er forbruksvare på disse bilene
og Dieselpumpa er meget solid så i 90 % av tilfellene så er det SCV ventil som fører til dette.
Liten kostnad 1200kr fra ebay og hjem i postkassa .
Jeg har bytta scv ventil på snart 20 stykk lc 120 fra 2005 - 2009 mod og symtomene er noen av bilene stopper på tomgang
noen opplever redusert motor effekt og andre opplever kakling høy dieselkakling ved kaldstart til bilen blir varm da går den penere .
Svar

Tilbake til «Generelt 12x»