Vurderer å importere V8 -erfaringer og kjøpsråd?

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon

junkern
Innlegg: 145
Registrert: tor mar 25, 2004 3:50 pm

Vurderer å importere V8 -erfaringer og kjøpsråd?

Legg innav junkern » søn jan 22, 2017 2:31 pm

Jeg lurer på å bytte ut firmabilen da vi skal flytte til sommeren og det kommer til å bli mye jobbkjøring på meg. Greit å ha mulighet for å ha med mye verktøy og trekke tung henger. Dessuten hadde det vært veldig gøy å ha en landcruiser igjen, etter å ha hatt både 60 og 70-serie mange år tilbake.

Firmaet mitt er mva-pliktig og så langt jeg kan se virker det som om V8 kan være et forholdsvis gunstig å importere og registrere som varebil, men nå er ikke jeg helt oppdatert på regler lengre. Bilene jeg ser for meg som aktuelle er 2008-2010 og jeg trenger litt tilbakemeldinger når det gjelder utstyrsnivå på disse bilene. Jeg skal kjøre ca 4 timer motorvei hver fredag og søndag (og er klar over at jeg egentlig burde hatt en liten postbil, på den andre siden tenker jeg at det blir mye enklere å leve med pendlingen når man har en ordentlig staselig vogn å kjøre med, en bil man gleder seg til å kjøre). På sikt tenker jeg å overta bilen privat og sette inn bakseter.

-Hvordan er støy og turtalsnivået på disse bilene når en ligger i 120-130? Jeg har registrert at dings for å endre på lockup-innstillingene er viktig, også for forbruket.
-Når ble dab-radio standard i disse bilene? Alternativet er å hive ut orginale radioen og finne en ettermarkedssak med dab, navigasjon osv.
-Cruisecontroll -er denne adaptiv, evt på hvilke årsmodeller? -Dette har jeg aldri prøvd før, men etter å ha prøvekjørt en vw med slikt utstyr, så er dette sterkt ønskelig.
-Hvordan fjærsystem er det på disse, luft? Hydraulikk? Regner ikke med at det kun er vanlige spiralfjærer
-Registerkjede/reim? Regner med at de har tatt til vett og kuttet ut den idiotiske registerreima
Noen kjente svakheter/modeller en bør styre unna
-Evt. tilpasninger som er gjort på de "norske" bilene? Webasto kan jo greit ettermonteres, men er det andre ting importbilene ikke har?

Er det noen som har importert disse selv og har erfaringer å dele? Hvor mye kostbader pleier det å dra på seg utover bilpris+avgifter, mva og årsavgift? Litt usikker på om jeg reiser nedover og kjører den hjem eller bestiller den levert i drammen med tilstandsrapport (her vil jeg også gjerne høre erfaringer)

Hvordan gjøres ombyggingen til varebil rent praktisk? Jeg ser at det er brukte skillevegger/kit til V8 på finn, men kan jeg installere dette selv, eller må det fremvises dokumentasjon hos BT på at det er et autorisert verksted som har utført denne ombyggingen/hærverket? Evt. sideairbager som må koples vekk regner jeg med at et verksted kan gjøre. Typegodkjenningene på denne bilen ligger vel allerede i systemet til svv, så jeg slipper å bekymre meg for disse papirene? Også var det baksetene da, såvidt jeg forstår er det slutt på 10-årsregelen, men ser til gjengjeld ikke ut til at avgiftsspriket lenger er å stort, så om jeg setter inn bakseter når bilen er 12-15 år, så spiller det i praksis ingen stor rolle økonomisk på om det er importbil eller norsk. Typisk bil som jeg ser for meg kunne være aktuell er f.eks. en slik http://www.mobile24.no/bil-til-salgs/to ... /304212037 .Med utgangspunkt i toll-kalkulatoren til skatteetaten ender denne bilen på 386000+kostnader ved å få bilen hjem, ombygging og gebyrer hos svv. Når jeg får tilbake mva ser det ut som dette kan bli en fin firmabil :)

Nå er jeg spent på å høre andre sine erfaringer, er jeg helt på villspor? Hvordan har kvaliteten på disse bilene vært? Når bilen nærmer seg 10 år og er proppfull av elektronikk er det sikkert mye som kan gå galt, men det er vel grunn til å tro at Toyota fortsatt holder forholdsvis høy kvalitet? Tatt i betraktning at det ikke er så mange slike biler på det norske markedet og at avgiftene garantert vil stige enda mer i årene som kommer, inbiller jeg meg at det kan være et forholdsvis gunstig kjøp selv om det begynner å bli en gammel bil. Det som er viktig for meg er først og fremst at den er behagelig på langkjøring i forholdsvis høy hastighet og ikke byr på for mange overraskelser. Dieselforbruk driter jeg i, så lenge forbruk er proposjonalt med kjøreglede :lol:

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1073
Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: Vurderer å importere V8 -erfaringer og kjøpsråd?

Legg innav KjellOlsen » søn jan 22, 2017 7:33 pm

Hei Junkern!
Hyggelig at du tar til vettet og vurderer ordentlig bil igjen!
Har ikke så mye greie på 200 serien, men har i alle fall aldri hørt noe galt om dem. Tror derfor ikke det er så farlig hvilken årsmodell du velger.
Er ikke så mange her på forumet som har disse enda, men de få som eier de tror jeg er veldig fornøyde.
Håper du får svar fra noen av de.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2017:
Juli: Nordkapp
september: Russland

http://www.expeditionkompaniet.no

Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1018
Registrert: ons jan 02, 2008 12:34 am
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Vurderer å importere V8 -erfaringer og kjøpsråd?

Legg innav Toyole » søn jan 22, 2017 11:20 pm

Høres ut som en fin plan!/drøm??

Nå ble jeg usikker igjen på varebilreglene, med virkning fra 29/4 2013. Import av bil nyregistrert før 29/4 2013 fra utlandet, trodde jeg ikke lot seg importere som varebil lenger(om det ikke er en pickup), men håper inderlig jeg tar feil..!
Trodde Toyota slutta med 200 som varebil her var fordi de ikke fikk godkjent V8`n som varebil fra fabrikk:
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og- ... /10074492/
" - Ikke V8
Men de nye reglene fører til at en Land Cruiser-variant faller ut av sortimentet.
Land Cruiser V8 vil ikke komme med N1-klassifisering fra fabrikken, og kan av den grunn ikke selges som varebil etter 29. april 2013, ifølge Espen Olsen."


Mye bra å lese seg opp på her: http://www.topspeed.com/cars/toyota/200 ... 43750.html
Både forbruk og støynivå skal være bedre enn i LC 100, dog der er det visst andre erfaringer etter litt bruk, spesielt forbruk.
V8 bensin har regreim, mens V8 diesel har registerkjede! :wink:
Fjæringsystem som 100, AHD opplegg med div forbedringer.

En betenkelig svakhet må vel være vektbegrensingene på 200!
I Norge så vil vi jo gjerne ha personbiler under totalvekt 3500kg, ellers så blir de lastebiler med langt verre avgiftsystem, PUK, bomsatser, førerkort m.m. Nå stemmer visst aldri tallene for at fabrikktaravekta på 2630kg er slik. Ryktet sier at en AT200 35 (med 37) er 3200kg, og da er det igjen knappe 150kg nyttelast! Tillatt totalvekt 3 350 kg for varebil LC 200! To brukbare handleposer og en godt holden passasjer, så kjører du ulovlig..! Skal en ha den regga som 7 seter så ryker nok vektskalaen, da må du opp på C1..

Men, feilkildene mine er det nok i overkant mange av, har flere minuspoeng og, men drøyer de.. Håper inderlig jeg har mye feil.!..
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ 80vx
88 RN61 sr5
84 LN65
07 KTM 250exc-f
73 BM430 Hymas31

junkern
Innlegg: 145
Registrert: tor mar 25, 2004 3:50 pm

Re: Vurderer å importere V8 -erfaringer og kjøpsråd?

Legg innav junkern » man jan 23, 2017 5:01 pm

Takk for tilbakemelding! Jeg er litt usikker vedr. varebilregistreringen. Var bl.a. derfor jeg ville forhøre meg her. Jeg mener å ha hørt at reglene kun gjelder for biler som nyregistreres etter 2013, men muligens ikke berører brutimporterte biler som er registrert i utlandet før denne datoen. Det er nok lurt å dobbelsjekke med myndighetene, tar jeg ikke helt feil så gjelder det litt forskjellige krav for bedrifter og privatpersoner, men nå er jeg på tynn is. Jeg får ta noen telefoner i morgen. Det er jo påfallende at det ikke er tatt inn flere slike biler når det ser ut til å være så store besparelser i forhold til prisene på finn


Gå tilbake til «Generelt 20x»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest