Parkeringsvarmer i Land Cruiser 200

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, HighwayPatrol

Svar
bølla

Parkeringsvarmer i Land Cruiser 200

Legg inn av bølla » ons nov 29, 2017 10:59 am

Ærede Forum,

Jeg sonderer markedet for å innmontere Webasto eller Eberspächer parkeringsvarmer i familiens 200 V8 diesel. I nyere Webasto monteringsanvisning står det beskrevet at forvarming av motor kan gi feilkoder og startvansker, og at man derfor kun sender varmtvann til varmeapparatene. Men ser man på Webasto flytskjemaet må bakre varmeapparatregister få varmtvann gjennom motoren. Eller er det kanskje slik at det ikke kommer varmtvann til bakre register uansett?

Har noen av Forumets brukere erfaringer å dele?
Har noen drivstoffvarmer som varmer både motor og begge varmeapparater?
Har noen drivstoffvarmer som de vet kun varmer varmeapparat, evt som de vet er montert iht Webastos beskrivelse? Hvordan oppleves dette i bruk?
Har noen opplevet startproblemer eller feilkoder ifm bruk av varmer?

Jeg lurer selvsagt også på om det samme kan skje med bruk av elektrisk slangevarmer, eks Defa med sirkulasjonspumpe.

Tilbakemeldinger mottas med varm takk!

bølla

Re: Parkeringsvarmer i Land Cruiser 200

Legg inn av bølla » tir jan 30, 2018 12:42 am

Her var det ikke mange med mye å dele. Men jeg har nå litt:

1)Vi har i vinter montert Defa slangevarmer med sirkulasjonspumpe og Defa kupevarmer type stor på 2100W. Bilen er familiens daily driver og fridager har sin pris, så jeg fikk det gjort lokalt på Toyota i Hønefoss, og de gjorde en god jobb. Erfaring: Varmerelementet er ikke akkurat stort for motorens og kjølevannets varmekapasitet. Det tar noen timer før det gjør noe særlig for kjølevannstemperaturen. Derimot oppleves kupevifta som effektiv og gjør en meget god jobb med å varme opp kupeen. Det blir litt ubalanse mellom effekten på motorvarmeren og kupevarmeren på den måten at eks to timer med kupevarmer er mye, mens to timer med motorvarmer er litt lite. Eksperimenterer med halv effekt på kupevifta og litt lenger tid så oppvarming av motor og kupe matcher bedre. Alt i alt sånn passe fornøyd med Defa-løsningen, men siden bilen vanligvis står i garasje er elektrisk varmer uunngåelig. Kanskje løsningen hadde blitt bedre hvis jeg hadde tatt meg bryet med å isolere noen av alle meterne med kjøleslange, mye varmetap der. Settet er ellers komplettert med programmerbar fjernkontroll fra Nexa som funker fint.

2)Vi har også montert inn Eberspächer Hydronic D5W med fjernkontroll til nøkkelknippet. Opprinnelig hadde jeg lyst på Webasto siden jeg har jobbet med det og det står en i 80'n. Og fritid er fortsatt mangelvare, så jeg sendte forespørsel til fem forhandlere fra Webastos hjemmeside. Fikk bare svar fra to (!). Den ene svarte ikke på kontraspørsmål, mens den gjenværende både svarte på mail og hadde gode svar. Dette var Fyksen Autoservice på Gjøvik. Dessuten tilbød han en ok pris, så det ble Gjøvik. Etter rådslagning om jeg skulle velge Eber eller Webasto landet avgjørelsen på Eber siden alt finnes tilgjengelig som reservedel. Og det gjør det ikke fra Webasto, har jeg erfart...

Eber'n fungerer fint og endelig er vinterbilen slik den skal være. Bilen vår har syv seter og separat varmeapparat baki, så alle kilowattene trengs. Oppvarmingen oppleves som rask nok og fordelingen er fin i bilens omfangsrike varmeapparat. Dog skjønner jeg at Webasto er litt skeptisk til å varme motor. Etter bruk av Eber eller elektrisk varmer hender det under noen forhold at startprogrammet blir litt forvirret og starteren går et sekund ekstra før motoren starter og på lavere tomgang enn forholdene skulle tilsi. Men dette skjer uten feilkoder og motorstyringen parerer raskt og øker turtallet noe. Altså ikke et problem, men tydligvis litt på kanten av bilens programvare. Monteringen er ok inne i skjermen forran høyre, men enheten er utsatt for salt. Skal bli spennende å se hvordan aluhuset ser ut etter fire-fem år i saltlaken. Ellers fikk vi en ørliten ressonans i rør rett under føttene til forsetepassasjer, men foreløpig ikke irriterende nok til at jeg har giddi å legge meg under for å lete.

Såhh, det var bortimot 40 laken brukt på å vinterisere en 200. Om det var verdt det? Visstpokker. Det som ikke var verdt det, var at noen i husstanden ikke husket motorvarmerkabelen, dro den med seg ut, og så kjørte over den. Takst: 16500,-. Satser på SmartRepair til sommeren ;-)

Svar

Gå tilbake til «Generelt 20x»