Solcellepanel

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
christianmindrebo
Innlegg: 451
Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
Lokasjon: Blærum - Haslum

Solcellepanel

Innlegg av christianmindrebo »

Jeg går med planer om å få kjøpt meg et solcellepanel som jeg kan ha på taket når jeg er på litt lengre turer, og vi ikke lander på en campingplass hver kveld.

Det trenger ikke være all verdens futt, men jeg ønsker å kunne ha en inverter(?), så jeg kan bruke kjøleboksen på 230V fordi da er det kompressor, samt lade mobiler, radioer og padder etc.

Noen som kan anbefale/ har peiling på hva som er bra?

Tar gjerne imot tips om hva jeg trenger for mer utstyr, som forbruksbatteri, og hva jeg trenger for å eventuelt koble det til resten av el anlegget for å kunne lade startbatt for eksempel med forbruksbatt, dersom det skulle bli nødvendig.

Jeg vil gjerne ha et spanel om er mulig å takmontere, så det kan ligge fast et sted på turen, men må kunne tas av når ekspedisjonskjerra bytter ham til barnehage/kontorrotta igjen.

Christian
2001 KDJ95
OME 2"
285/75/16

Garaasje

Bosted: Tjukkaste Blærum
Brukeravatar
Johnny Fredriksen
Innlegg: 615
Ble med: tor jan 20, 2011 9:45 pm

Re: Solcellepanel

Innlegg av Johnny Fredriksen »

mitt er 45 watt og lader i snitt 2,5 til 3,5 ampere. jeg har inverter og kjøleboks . + god lading til batt. men siden du skal ta det opp og ned ville jeg valgt et slik som båtfolket bruker. kjell handla til hyggelig pris på ali express.
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Solcellepanel

Innlegg av KjellOlsen »

Kjøpte et som var 24volt, (fås seff i 12volt også), men det var bøyelig, og bare 2mm tykt. Kan da f.eks limes rett på taket uten at det synes. Skal ha mitt på lokket på en kasse på taket. Veier ikke noe. str 50 x 70cm, og 60Watt. Tror jeg betalte en drøy høvding med frakt.
Kjøpte to 45 A batterier på biltema, og må få kjøpt en regulator til ca 500,-. Med en hovedbryter mellom disse batteriene og bilens orginalbatterier har du mange muligheter. Forbruk og start hver for seg, og du har mulighet til å "låne" litt strøm fra den andre batteribanken ved behov.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
christianmindrebo
Innlegg: 451
Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
Lokasjon: Blærum - Haslum

Re: Solcellepanel

Innlegg av christianmindrebo »

Takk for tips, Kjell - har du link til det du kjøpte på ali Express?
2001 KDJ95
OME 2"
285/75/16

Garaasje

Bosted: Tjukkaste Blærum
Brukeravatar
christianmindrebo
Innlegg: 451
Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
Lokasjon: Blærum - Haslum

Re: Solcellepanel

Innlegg av christianmindrebo »

Hvilken inverter har du Johnny?

Ser det er veldig stor prisforskjell på ting, og dertil stabil/ustabil spenningskurve(?)

Hva trenger jeg?
2001 KDJ95
OME 2"
285/75/16

Garaasje

Bosted: Tjukkaste Blærum
Brukeravatar
Makarov
Innlegg: 50
Ble med: søn feb 01, 2015 12:48 pm
Lokasjon: Trondheim

Re: Solcellepanel

Innlegg av Makarov »

christianmindrebo skrev:Hvilken inverter har du Johnny?

Ser det er veldig stor prisforskjell på ting, og dertil stabil/ustabil spenningskurve(?)

Hva trenger jeg?
Skal du lade bærbar PC bør du ha en inverter med ren sinuskurve. Kan hende at mobiltelefoner og "padder" klarer seg med modifisert sinus, men siden prisene har gått ned på invertere de siste årene så hadde jeg uansett ville ha shoppet en med ren sinuskurve.
Og så bør du nok gå for en som minimum leverer 500 Watt (stabilt, de klarer topper/oppstart på ca det dobbelte).
I tilleg så må du også ha batterier med nok amperetimer til å drive inverteren. Jeg har så vidt finlest meg til at 75ah er minimum for på drive en 500 Watts inverter (med 350W - 500W forbruk) over tid. Se lenke her for mer info.
Thomas

Der skal Kugle til en Thrønder

LC 150 - 2013-modell

Garasjetråd
Brukeravatar
Johnny Fredriksen
Innlegg: 615
Ble med: tor jan 20, 2011 9:45 pm

Re: Solcellepanel

Innlegg av Johnny Fredriksen »

Christian; Jeg har en mascot på 300 watt. Holder i massevis til pc og lading av div utstyr. Har til og med brukt loddebolten min på den. men gjør sikkert ikke noe med en større. som han skriver over her er det viktig at den er beregnet på pc bruk. har 2 x 100 amp batterier som leverer strøm. som blir ladet via solpanelet. veldig fornøyd.
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Solcellepanel

Innlegg av JanP »

christianmindrebo skrev:Jeg går med planer om å få kjøpt meg et solcellepanel som jeg kan ha på taket når jeg er på litt lengre turer, og vi ikke lander på en campingplass hver kveld.

.......

Noen som kan anbefale/ har peiling på hva som er bra?

Tar gjerne imot tips om hva jeg trenger for mer utstyr, som forbruksbatteri, og hva jeg trenger for å eventuelt koble det til resten av el anlegget for å kunne lade startbatt for eksempel med forbruksbatt, dersom det skulle bli nødvendig.

Jeg vil gjerne ha et spanel om er mulig å takmontere, så det kan ligge fast et sted på turen, men må kunne tas av når ekspedisjonskjerra bytter ham til barnehage/kontorrotta igjen.

Christian
Mitt råd er å google litt. Mono- og polykristallinske solceller er det det har å velge i. Google på hva som er forskjell.

Jeg har 400w paneler på campingvogna (4 X 100W, fra Eco-Worthy: http://www.eco-worthy.com/catalog/worth ... p-192.html), ca 1600,-/stk for 3 år siden, levert på døra (6500 tils.), med et LiFePo4-batteri på 100Ah. Dette batteriet kan, i motsetning til GEL, AGM og fritidsbatteri, levere 100Ah. De andre leverer max det halve, ved god tilstanbd. Ulempen med et LiFePo4 er prisen, det kostet opp mpt 10 lapper på Aliexpress den gang. Waeco selger slike for rundt 15 lapper. Den andre fordelen er vekten; 100Ah veier 14 kg.

Solcellene er koblet i serie, og spenningen slik det er koblet ligger mellom 75 og 85V. Ladningen er opp mot 25A i sol, men effekten synker når tempen stiger, da mine paneler er bøyelige og er limt på taket. Solcellepaneler krever lufting/kjøling om de skal levere optimalt.

Til dette er det koblet en Morningstar MPPT kontroller/regulator, som takler inntil 150V og 45A. (En kostbar sak, 7-8000). En kontroller skal ha en margin på 30% over det maksimale solcellepanelene kan levere, pga sikkerhetsmarginer. På AliExprees finner du en som koster deg en liten 1000-lapp, på 20-30A.

På batteriet er det koblet to Sinus Invertere, den ene er på 1000W og den andre er på 300W. De er begge fra samme produsent på Taiwan, Wenchi. Dette er det merket som Clas Ohlson selger, men de selger ikke 1000W sinus. Den kjøpte jeg direkte fra fabrikk.

Mitt råd er: Kjøp foldbare solcellepaneler, som er enkle å sette opp, og tar minimalt med plass. Og så kan du ta det med deg når du selv ønsker det. Ingen fast installasjon. Men du må ha en regulator, og kjøp MPPT. Men rådfør deg med folk som kan dette. Viktig å huske på tversnitt. Men jeg bruker kun 6mm2 pga den høye spenningen.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Brukeravatar
christianmindrebo
Innlegg: 451
Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
Lokasjon: Blærum - Haslum

Re: Solcellepanel

Innlegg av christianmindrebo »

Supre tips dette!

En slik inverter burde funke bra da eller?

http://www.seatronic.no/invertere-inver ... 00w-p-4146
2001 KDJ95
OME 2"
285/75/16

Garaasje

Bosted: Tjukkaste Blærum
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Solcellepanel

Innlegg av KjellOlsen »

Sikkert helt grei denne Christian. Holder sikkert til en panelovn i teltet også. :mrgreen: har en 600 watt Mascot i enogsekstien vår. (24volt). Den har ren sinuskurve. Bruker den til lading av PC, kameraer, telefoner osv. I hundren har jeg en Mascot 150 watt. Den gjør akkurat samme jobben, (ren sinus den og) , så det er ikke nødvendig med så veldig mange watt når du bare skal bruke den til å lade opp ting. Men skal du bruke en drill eller en liten vinkelsliper o.lign må du jo ha noe større.
Hadde en 1000 watter i jobbebilen, og den kjørte jeg greit en liten vinkelsliper på1050 watt på.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
christianmindrebo
Innlegg: 451
Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
Lokasjon: Blærum - Haslum

Re: Solcellepanel

Innlegg av christianmindrebo »

Såpass ja.

Nei det er bare svakstrømsgreier som pc og mobiler/ håndholdt radio etc jeg skal lade, pluss kjøleskapet da, som drar rundt 55W står det, på 230V. Det er kompressor på 230V delen, så jeg er usikker på om det betyr at den i snitt drar 55W eller om den drar 55W kun når kompressoren går. I siste tilfelle så burde jeg ha mer enn nok straum selv med litt spenningstap her og der på veien?

Var ikke så stor forskjell i pris mellom 300 og 500 så da kan jeg likesågodt ta 500, selv om jeg da strengt tatt ikke trenger. så har jeg til den dagen Field servicen når nye verktøynivå ;-)
2001 KDJ95
OME 2"
285/75/16

Garaasje

Bosted: Tjukkaste Blærum
Svar

Tilbake til «Generelt»