Trenger tips til kjøp av Land Cruiser

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
vegardkoberg
Innlegg: 1
Ble med: søn apr 10, 2016 8:06 pm

Trenger tips til kjøp av Land Cruiser

Innlegg av vegardkoberg »

Hei alle samen!
Først og fremst så er jeg rykende fersk på dette forumet, så om innlegget skulle vært en annen plass så beklager jeg det =)
Har planer om å kjøpe meg land cruiser, og ser det er mange ulike modeller. Jeg ønsker gjerne størst mulig bil, gjerne arctic truck - men har lite kjennskap til land cruisere.
Jeg er bilmekaniker og kjenner godt til at bunnsolide biler kan ha noen mindre solide årganger, produksjonsfeil å div.

Så det jeg lurer på, hvordan modeller er tryggest å kjøpe?
Noen jeg burde unngå?
Kvalitet på arctic truck kontra originalt oppsett?
Levetid på motor, gir, karosseri?

Har et max budsjett på 450.000, men gjerne langt under den prisen.
Bør være personbil

På forhånd, takk for alle gode svar :)
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Trenger tips til kjøp av Land Cruiser

Innlegg av frode »

Hei, og velkommen.
Det høres ut som du trenger en Land Cruiser 100. De finnes i årsmodell fra 98 til 2007, V8 bensin 4,7 liter eller i6 TD 4,2 liter. De nyeste koster nå rundt budsjettet ditt. Superkomfortabel og lite feil. Se etter rust.
Opp til ca 300 k km er det lite som må skiftes annet enn rene slitedeler. Utrolig lett å skru på, alt er laget for "Field Service", bortsett fra bakhjulslager, men det holder leeenge. Forhjulslagrene pakkes om og etterstrammes regelmessig og vare like lenge som resten av bilen. En ting som ofte er neglisjert hvis bilen er forhandler-vedlikeholdt er smøring med grease, dvs: mellomakslinger (6 nipler), forhjulslager og spindellager. Hvis akslingene (kryss og splines) får smøring hver 5 k km (eller oftere i vinter-salt-suppa) så holder de lenge, mens de som ikke får nok kjærlighet kan bli slitt etter 200-og-noe k.
Fra ca 2003 har de 5 trinns automat og ny motorstyring, som gir bedre respons og giring enn de tidligere årene med 4-trinns. De første 2 årene, 98-00, hadde også noe tull med converter, men det er nok fixet på alle, og en svakere diff i forakselen.
Automaten holder visst lenger enn manuell kasse. Har ikke hørt om noen som er utslitt. Man må passe på at radiatoren holder da, ettersom giroljen har et eget kammer nederst i hovedradiatoren (i tillegg til egen oljekjøler).

Finne deg en 2004 til 2007 med lav km og velg mellom 2, 5 eller 7 seter. Sjekk nøye for rust. En bil uten innebygd navigasjon (stor skjerm) gir deg mulighet til oppgradering av lydanlegg og navigasjon på en enkel måte.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: Trenger tips til kjøp av Land Cruiser

Innlegg av ofrovold »

Hør på Frode, han vet hva han snakker om! :-)

mvh
Øystein via Tapatalk
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Svar

Tilbake til «Generelt»