Erfaring med Whiteline foringer? Andre, tilsvarende? Eller er gummi fortsatt egentlig 'best'?

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
lb1lf
Innlegg: 133
Ble med: søn des 20, 2015 7:08 pm
Lokasjon: Hareid, M&R

Erfaring med Whiteline foringer? Andre, tilsvarende? Eller er gummi fortsatt egentlig 'best'?

Innlegg av lb1lf »

Heisann,

Har i det siste merket en bankelyd bak i bilen når jeg har kjørt over ujevnt underlag, og etter å ha tilbrakt litt kvalitetstid på rygg under bilen i helgen, er dommen at foringen i bakakselenden av panhardstaget er kaputt. Det kan rime med følelsen av at bilen har vært litt svømmende i styrefølelsen når man har rundet hjørner - min første innskytelse var at det var jeg som hadde vært litt vel ivrig da jeg tappet ned trykket på de nye dekkene mine, men en gåen foring vil jo gi omtrent samme resultat.

Uansett - om man først skal begynne å plukke deler av bakparten, kan det jo være fristende å ta en økt der flest mulig foringer byttes ut i samme slengen, bærearmer, stabilisatorstag, osv, osv - flere av de andre jeg myste på er definitivt langt over middagshøyden, selv om de fortsatt gjør jobben.

Men, trommevirvel - det er jo fristende å gå for polyuretanforinger av holdbarhetshensyn, men hva slags erfaring har egentlig folk her med dem? Kommer bilen til å knirke som et h****** etterpå og fyllingene bli ristet ut av tennene på alle passasjerer, eller er knirkingen langt på vei et tilbakelagt problem med dagens polyuretanforinger? Og er virkelig foringene SÅ mye hardere enn gummi at alt av vibrasjoner fra underlaget kommer rett opp i bilen?

Som dere kanskje skjønner av spørsmålstillingen, så har jeg googlet litt rundt på fordeler og ulemper med polyuretan. Noen her som har byttet ut gummi for polyuretan? God erfaring? Dårlig? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Komplett kit (panhard, øvre og nedre bærearmer, stabilisatorstag) i polyuretan fra Roughtrax kommer på ca. 2300,- levert på døra, ikke noen upris i mine øyne.

Andre steder? Milner? Her på berget? Anbefalinger? Oioioi, så mange spørsmålstegn jeg klarer å dytte inn i et innlegg!!!
--
Odd Erling, Hareid (1998 KZJ95, Dieseldyret / 2002 KDJ95, Dieseldyret Jr)
Bilde
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Erfaring med Whiteline foringer? Andre, tilsvarende? Eller er gummi fortsatt egentlig 'best'?

Innlegg av frode »

Noen små betraktninger:
* PU er mye hardere.
* Gummiforinger skal ikke smøres, og fester seg til stålet. Bevegelsen er internt i gummien. (Hvis du smører, begynner de å knirke etter hvert som de fester seg litt)
* PU-foringer skal smøres, ellers knirker de noe gRRusomt. Bevelgelsen er mellom stål og PU. (må smøres opp etter et år, kanskje)
* Opphenget på disse bilene er designet for gummiforinger. Ved mekaniske støt må noe gi seg litt, og dette skal være gummien som komprimeres. Hvis foringene er for harde, kan noe annet gi seg i stedet.

Hvis du spør meg, ville jeg brukt PU bare på forre stabilisatorstages rammefester, for der er det så mye stål (lang fjær) som gir seg uansett, og gummiforinger på endene. Foringene i rammefestene slites ganske fort, og er bare for å holde stabstaget fast i ramma i to punkter. Det er ganske mye rotasjonsbevegelse på stabstaget, og dette går hardt utover gummien, som må ta opp denne rotasjonen internt, mens PU står i ro og lar stabstaget rotere som i et lager. Husk vannfast syntetisk fett (som gjerne følger med).

Edit:
Forresten er det en foring til, der jeg ikke er fornøyd med OE-foringen på LC100, og det er på bakre stabstag, mellom selve staget og den lille bolten som går opp til rammefestet. Dette er veldig romt og mykt, og jeg har flere ganger fått "feil" på EU-kontroll, selv med ny foring. Lurer på PU her også. Men, dette er også en plass der jeg har sett tretthetsbrudd på rammefestet, på boltene som holder braketten fast i ramma, så det er tydeligvis litt krefter her. Sikkert avhengig av type kjøring (mye offroad?), men noe å tenke på.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
lb1lf
Innlegg: 133
Ble med: søn des 20, 2015 7:08 pm
Lokasjon: Hareid, M&R

Re: Erfaring med Whiteline foringer? Andre, tilsvarende? Eller er gummi fortsatt egentlig 'best'?

Innlegg av lb1lf »

Hei,

Takk for et (fantastisk!) utdypende og lærerikt svar!

Whiteline påstår at det ikke skal være nødvendig å smøre foringene deres* (noe som er utslagsgivende for at jeg i det hele tatt vurderer dem, å grease opp en foring som sitter i feste uten greasenippel ser jeg heller mørkt på.)

Den store bekymringen min er at de vil være for harde - en ting er for kjøreopplevelse/vibrasjoners del, men, som du påpeker - om ikke foringen gir seg, hva gir seg? Formodentlig noe som er dyrere og mer prakk å fikse enn en sliten foring. Godt poeng.

Og hvor får man egentlig kjøpt gummiforinger som passer? Både Roughtrax, Milner og Euro4x4Parts hadde kurant utvalg i PU, lite i gummi. Det skyldes vel gjerne at Toyota helst selger bærearmer/panhardstag komplett, med ferdigmonterte (gummi)foringer - formodentlig er pasningen så trang at man trenger en hard PU-foring om man skal klare å presse den på plass i eksisterende armer/stag uten å skade dem.

Jaja. Ser ut til at man kan få et originalt panhardstag med foringer og det hele for godt under 2kkr på døra, så det er jo en mulighet.

*) De beskrives som laget av elastomer, men dette er vel bare et annet navn for polyuretan? Eller er jeg på bærtur? Jeg er elektriker, ikke kjemiker... :/
--
Odd Erling, Hareid (1998 KZJ95, Dieseldyret / 2002 KDJ95, Dieseldyret Jr)
Bilde
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Erfaring med Whiteline foringer? Andre, tilsvarende? Eller er gummi fortsatt egentlig 'best'?

Innlegg av frode »

Jeg har ikke hatt problemer med å kjøpe originale løse foringer, fra amayama og t0yota.
Tror jeg har byttet alle bortsett fra panhard.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
peter80
Innlegg: 187
Ble med: lør jul 25, 2015 5:52 pm
Lokasjon: Plankebyen i Øst

Re: Erfaring med Whiteline foringer? Andre, tilsvarende? Eller er gummi fortsatt egentlig 'best'?

Innlegg av peter80 »

Har satt inn SuperPro på ein feit LC100 som er lettere rigga og som eg no har kjørt eit odt stygge med.
Eg veldig happy med dette oppsettet.
Litt meir "styr" å sette inn Superpro enn fks PolyBush, men det er alt etter kva ein er vandt med.
Eg har PolyBush på ein annan 4x4 & eg er stålande nøgd her også.
Isolert sett er nok PolyBush hardare enn fks Superpro. Superpro fettes med vedlagt silikonfett under montering

Det finnes ulike variantar & kvaliteter av div Polyurethan-baserte foringar. Greit å ha farge & navn med i beskrivlsen :idea:
Her skulle det ha stått noko lurt...
Svar

Tilbake til «Generelt»