LC120 eller LC150 noen sikre årsmodeller?

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Henrik.
Innlegg: 1
Ble med: ons okt 19, 2016 11:24 am

LC120 eller LC150 noen sikre årsmodeller?

Innlegg av Henrik. »

Hei,

Ser for tiden etter min første Landcruiser. Fattern kjøpte en 5 seter LC120 ny i 2005 og har hatt den siden uten nevneverdige problemer, det har vel gjort at Landcruiser er referansepunktet mitt når det kommer til solid bil.
Jeg kjører mye på grusveier og krøtterstier og trenger noe solid som ikke rister i filler og tar seg frem uansett vær, men ønsker også komfort for lange turer.

Når jeg så leser her på forumet blir jeg lettere skremt av alle historier om havarier både på 120 og noen på 150. Er det i det hele tatt noen årsmodeller som regnes som "sikre"?

Budsjettet ligger på 250-350k, helst under 300. Har sett på noen LC150 rundt 2010 årgang med 150k på telleren, disse ligger rundt 350k i pris. Har sett på det meste av 120'er, blant annet en 2008 med litt over 100k på telleren, denne har visst stått mest i ro et par år.

Skulle gjerne funnet en sammenfattet liste over ting å sjekke før kjøp, men har ikke funnet noe.
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: LC120 eller LC150 noen sikre årsmodeller?

Innlegg av JanP »

Generellt så finnes det ingen "sikre" årsmodeller, hverken av LC eller BMW, Mercedes Jaguar eller resten av bilparken.
Motorhavari på LC (og andre merker for den saks skyld) ofte pga slitasje i blant annet dyser/dysespisser. Dyser og SCV er slitedeler som forringes over tid, noe som få har vært klar over inntil desiste året eller to. Slitne dyser (Injectorer) gir over tid feil sprøytebilkde i sylinderrommet. For høy temperatur skader topp/sylinder etc. Og slik er alle moderne Common Rail konstruert, og slike ting skjer på de fleste merker og modeller som har dieselmotorer.

Generellt gå etter lav km, og legg heller 50000 ekstra på bordet for å få en nyere bil med etter forholdene lav km-stand. Nylig kiftet regreim sammen med ev. deler av vannpumpe er en god start. Er det en bil med under 15' km så bør du ikke være engstelig mtp havari. Men det avhenger også av bl annet om det er skiftet dyser på kampanje, samt oljeskift regelmessig (inkl filter fra Toyota). Og har bilen f.eks rundt 150' km så skift olje og SCV snarlig, det er en lav pris å betale for preventivt vedlikehold. Rens av EGR og innsug er noe som du bør se på innen 200000 km eller gjerne før. men det avhenger også av kjørestil og andre faktorer fra tidligere eiere.

Ta deg god tid og sjekk opp servicehistorikk. Det er en god start.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Svar

Tilbake til «Generelt»