Overgang til Landcruiser

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
tl82
Innlegg: 4
Ble med: fre feb 04, 2011 9:59 am

Overgang til Landcruiser

Innlegg av tl82 »

Vurderer å gå over til landcruiser da jeg er lei patrol problemer. Hva må jeg se etter og evnt passe meg for ved kjøp av Landcruiser. Ser for meg bil fra slutten av 90 begynnelsen av 2000tallet. pris fra 60-150000,-. Usikker på om jeg skal gå for 90 eller 120serien. Er en familie på 4 og trenger litt plass.
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Overgang til Landcruiser

Innlegg av JanP »

Du får ikke noen fin 120 for kun 150000 kr, det er ihvertfall sikkert. Lav km og fin 120 vil fort ligge på 100' mere. Høy km vil være lavere priset.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
tl82
Innlegg: 4
Ble med: fre feb 04, 2011 9:59 am

Re: Overgang til Landcruiser

Innlegg av tl82 »

JanP skrev:Du får ikke noen fin 120 for kun 150000 kr, det er ihvertfall sikkert. Lav km og fin 120 vil fort ligge på 100' mere. Høy km vil være lavere priset.
Stemmer, ja da kan vel se bort ifra 120, men hva er det som skiller 90-100-120 serien?? Har ikke satt meg så veldig inn i de forskjellige modellene landcruiser.
jørgen
Innlegg: 1051
Ble med: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Lokasjon: Kråkstad

Re: Overgang til Landcruiser

Innlegg av jørgen »

Hei
120 er nyere og mer avansert. 90 har topungtsele på midten bak ellers tror jeg det er topp bil. 163hk på slutten av produksjonen ca 2001/2002 er sikkert å foretrekke. Noe rust på bakdiffen og svak radiator er vel det jeg har notert. Løp å meld deg inn i klubben(det er fort spart inn)
Jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
tl82
Innlegg: 4
Ble med: fre feb 04, 2011 9:59 am

Re: Overgang til Landcruiser

Innlegg av tl82 »

Kom 90serien med v6 og var de diesel eller bensin?? Hørt rykter om den d4d motoren kan skape problemer etterhvert pga egr styr som det er på de fleste nyere diesel motorer. Er det et stort problem på landcruiser?? Kom d4d motoren først på 2000??
MortenLC120
Innlegg: 41
Ble med: tor mai 19, 2016 11:58 am

Re: RE: Re: Overgang til Landcruiser

Innlegg av MortenLC120 »

tl82 skrev:Kom 90serien med v6 og var de diesel eller bensin?? Hørt rykter om den d4d motoren kan skape problemer etterhvert pga egr styr som det er på de fleste nyere diesel motorer. Er det et stort problem på landcruiser?? Kom d4d motoren først på 2000??
Har 120. Kompis har 90. Når det gjelder 120'en har jeg ikke hørt om/opplevd konkret egr-problem men derimot kan man risikere problemer med dysene. Selv har jeg byttet dem ut med nye på 300 000 km som et preventivt tiltak da defekte eller utslitte dyser kan ødelegge motoren. Dette var et relativt kosbart tiltak. Ulike meninger og erfaringer med dette. 90'ene har i noen tilfeller hatt lekasje av kjøleveske inn i motoroljen da denne kjøles gjennom radiatoren så vidt jeg har forstått. Konsekvensene av det er vel åpenbare. Har ikke hørt at nevnte problemer har vært opplevd visa versa.
Mere elektronikk i 120'en. Smak og behag i den sammenheng. Personlig skulle jeg heller hatt en 70 hvis de fortsatt produserte disse. Etter min mening er ikke hverken 90 eller 120 eller nyere "ekte" Landcruisere men store flotte SUVer.....

Sent fra min D6503 via Tapatalk
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Overgang til Landcruiser

Innlegg av frode »

Hvis du er vant til Patrol så burde du kanskje vurdere LC100 i stedet for Prado.
80- og 100-serien er vel mer sammenlignbare med Prado på størrelse.

80, 100 og 200 (hvis vi holder oss til de siste 25 årene) er "full size" LC, mens 90, 120 og 150 er "medium duty" land cruiser. Disse siste selges i de fleste land som Land Cruiser Prado, mens de her i strøket kalles bare Land Cruiser, og de større kalles Land Cruiser V8 de siste årene.
Ikke noe feil med 90/120 altså -- Bare tenkte å gi en liten, forkortet innføring i forskjellen mellom de to "linjene" i LC-historien.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
tl82
Innlegg: 4
Ble med: fre feb 04, 2011 9:59 am

Re: Overgang til Landcruiser

Innlegg av tl82 »

LC 100 er vel ikke like lett å få tak i her i norge til en overkommelig pris. Er ikke ute etter noe råskinn i terrenget da dette vil bli en bruksbil og familiebil. Nødt for å ha en bil som er pålitelig og som har god plass. Kjøremessig så er jeg fornøyd med patrolen, men er motoren som ødelegger med mye små tull og feil som gjør at den ikke yter det den burde.

Det problemet med kjølevann i olja på LC 90 er vel enkelt å løse ved å montere på en ekstern oljekjøler og kutte ut den som sitter i radiatoren??
MortenLC120
Innlegg: 41
Ble med: tor mai 19, 2016 11:58 am

Re: RE: Re: Overgang til Landcruiser

Innlegg av MortenLC120 »

tl82 skrev:LC 100 er vel ikke like lett å få tak i her i norge til en overkommelig pris. Er ikke ute etter noe råskinn i terrenget da dette vil bli en bruksbil og familiebil. Nødt for å ha en bil som er pålitelig og som har god plass. Kjøremessig så er jeg fornøyd med patrolen, men er motoren som ødelegger med mye små tull og feil som gjør at den ikke yter det den burde.

Det problemet med kjølevann i olja på LC 90 er vel enkelt å løse ved å montere på en ekstern oljekjøler og kutte ut den som sitter i radiatoren??
Problem solved!
Løp og kjøp 90...

Sent fra min D6503 via Tapatalk
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1412
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: Overgang til Landcruiser

Innlegg av beaas »

tl82 skrev:Kom 90serien med v6 og var de diesel eller bensin?? Hørt rykter om den d4d motoren kan skape problemer etterhvert pga egr styr som det er på de fleste nyere diesel motorer. Er det et stort problem på landcruiser?? Kom d4d motoren først på 2000??
90 serien kom med V6, 3,4 liter bensin med drøyt 180 hk mener jeg. 120 kom også med bensin, men da 4 liter og 250 hk. Ellers var det bare den 3 liter firesylindrete dieselen. Den hadde gammel god teknologi fram til 2000, fra ca august 2000 kom D4D motoren og effekten økte fra 125 til 163 hk (moment fra 295 til 343 nm). D4D motoren som satt i 90 og i 120 fram tom 2004 er det ikke veldig mye trøbbel med, ihvertfall mindre enn versjonene som kom senere. Men man må følge med dyser og rengjøre EGR her og.

Idag og de siste 10 år er vel bensin å foretrekke mtp holdbarhet.

Må bare nevne også at 100 serien hadde gammel god teknologi fram til 2006.... Men blir vel fort utenfor ditt budsjett.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Overgang til Landcruiser

Innlegg av frode »

Noe av poenget med Land Cruisers løsning for kjøling av automatgiroljen er at varmen fra motoren, og kjølevannet, skal hjelpe til med å varme opp girkassen til en god arbeidstemperatur på vinteren. ATF går først gjennom separat oljekjøler foran nedkant av hovedradiatoren, så gjennom kammeret nederst i hovedradiatoren. Automaten er litt "skarp i kantene" når den er iskald.
Jeg vet ikke hvordan det virker i praksis å fjerne denne varmekilden. Det er godt mulig at det ikke er noe problem i det hele tatt. Eller, for å komplisere litt?: Kan man ha en god separat oljekjøler med termostat på?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Svar

Tilbake til «Generelt»