Kjøpe HDJ80

Moderatorer: lj73jon, Snekker_Andersen, baa

Svar
frankhovin
Sted: Mjøndalen, Drammen

Kjøpe HDJ80

Legg inn av frankhovin » tor mai 07, 2020 1:58 pm

En 1994 HDJ80 med 380+ tusen på telleren. Er det galskap å kjøpe en slik en? Den er jo snart veteran, og har gått rimelig solid også til LC å være.

Hva pleier å gå i stykker på slike, og hvor kostbart er det? Har fått noen tips om å sjekke ting som synkronisering av 2 gir, rådelagre, vindusheiser (åpenbart) og fukt/mugg i hanskerom. Girene er vel greie å sjekke, da man kjenner det når man kjører. Men rådene er vel verre, med mindre man hører det, og da er det jo for sent for dem uansett.

Jeg har en 2005 LC120 nå, men er litt forelsket i 100/80, kanskje enda mer 80. Sistnevnt er imidlertid nesten aldri å finne til salgs, og de fleste 100-ene jeg har sett har vært rimelig nedkjørte og/eller smårustne og slitne.

120-en jeg har, og evt. ny, vil ikke bli brukt daglig, men som tur/feriebil. Jeg vil anslå maks 5-6000km i året. Det antar jeg begrenser slitasjen litt sammenliknet med biler som blir brukt daglig, men gammelt er det jo uansett.

Brukeravatar
beaas
Sted: Hamar

Re: Kjøpe HDJ80

Legg inn av beaas » fre mai 08, 2020 9:54 am

Kan aldri bli galskap å kjøpe 80 serie, spør du meg. Så mange andre trenger man ikke å spørre...

En HDJ80 nå i 2020 er jo litt enten eller. Jeg liker det maks, og hver eneste gang jeg kjører en annen bil på tur så lengter jeg etter 80'n på tur hjem. Men for mange er dette mer traktor en hva dagens traktorer er. Med rett oppsett, feks nye foringer, fjærer/dempere og alt er på stell kjører en 80 meget bra, men den kan også være ganske slitsom å kjøre om det er litt slark her og der, hevet uten korrigert caster, dårlige dekk osv. Så en bil som er såpass gammel kan to igrunn like biler gi ganske forskjellig inntrykk.

Skrur man litt selv og er i forkant så har man en rimelig driftsikker bil. Litt å følge opp er det uansett. Dyser som i sin tid, dvs tidlig 2000, ble ansett som meget dyre, er jo idag når man ser ift D4D/commonrail rett og slett rimelige.

På min må jeg nå bytte radiator, ikke håpløst det når den er 25 år. Men planen var jo å bytte den før jeg måtte, så der kom jeg i etterkant. Ellers hva jeg har gjort på min utover vanlig væskeskift osv siden jeg kjøpte den andre i 2010:

Starterkontakter
fjærer/dempere
Nye pakninger og simringer i framaksling, hjullagre og kinpin
overhale brekket, overføringer i trommel under bremseksivene bak
ny frontrute (ikke rust på denne, men var det på min første)
Fikse rust og lakke opp rundt bakre sideruter (standard)
Skiftet alt av foringer, men var nok ikke helt nødvendig - ville bare vite at det var så bra som det kunne fått blitt
Bakre sperremotor byttet (norsk GX har ikke sperre på akslinger orginalt)
Byttet bremseskiver og kalibere (kalibere var ikke nødvendig da, men tok det samtidig)

Kommer ikke på noe mer i farten! Vindusheiser går helt greit og det med fukt i hanskerom skjønner jeg ikke, men fotbrønn ved lekk frontrute. Se ellers i Hamargarasjen i garasjedelen av forumet!

I tillegg kommer litt moromodd'er som dekk/felg, IC, turbo, eksos, stereo +++, og enda litt ++. Kunne sikkert brukt et par hundre tusen til imorgen om jeg ellers var i shoppinghumør.

Anbefaler deg å ta kontakt og se på en bil. Vil anta at enten blir man frelst eller så går man rolig bort og sier takk for titten.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen » fre mai 08, 2020 10:14 am

Hvis du først er « litt» interressert i en 80, så har nok toget gått. Da får du ikke fred før du har prøvekjørt, og når du har gjort det er ikke veien lang til at ditt navn står i vognkortet.
Jeg kjører en hj61, og fra den til 80 er det ganske stor forandring. 80en er mye mer personbil enn 60en, men for mange er 80en fortsatt nærmere en traktor som Bjørn Erik nevner. Men det er akkurat den følelsen som er god gammel LandCruiser! Nyere LandCruisere er flotte biler, men de mangler det særpreget, den sjela som er i de gamle. De er like lettkjørte som en vanlig personbil, og da er gleden og den spesielle kjørefølelsen borte i mitt hode.
80en er vel det beste av alt, baklem til å legge ned, stiv foraksel, seks-sylindret motor. (Mangler bare bladfjærene! 8) .)
Det eksemplaret du henviser til er eid av en entusiast, som har tatt godt vare på bilen sin. Og med alt som følger med må dette være et av de bedre kjøpene!
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no

Brukeravatar
beaas
Sted: Hamar

Legg inn av beaas » fre mai 08, 2020 1:58 pm

Kom til å tenke på at jeg har hatt noen utlegg på AC systemet for noen år siden. Men norsk GX har jo vanligvis ikke AC!

Uansett så vil ting dukke opp underveis på en såpass gammel bil. Biler i godt hold har gått vesentlig opp i pris siste årene. Min kostet under 15000 euro i 2010, dyrt dengang - kunne jo fått en ganske ny BMW 3 serie feks for det da. Men idag er jo de tilsynelatene fine på over 30 000 euro nede i Tyskland.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

frankhovin
Sted: Mjøndalen, Drammen

Legg inn av frankhovin » lør mai 09, 2020 3:54 pm

Takk for mange gode svar og erfaringer :-)

Jeg må nok få prøvekjørt en 80 før jeg virkelig bestemmer meg for om det er det jeg har lyst på. Problemet er at jeg kjenner ingen i nærheten som har verken 80 eller 100.

Det står egentlig mellom 80, og å enten kjøpe en 100 eller en nyere 150 til omtrent samme pris som 100-en. Eller beholde 120-en jeg har nå, selvsagt. Og det er jo ganske stor avstand mellom en 80 og en 150, for å si det forsiktig.

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen » lør mai 09, 2020 9:30 pm

Hvor i landet befinner du deg?
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no

Svar

Gå tilbake til «Generelt»