Tull med spjel til varmeapparat

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

Brukeravatar
znyp
Sted: Steinkjer

Tull med spjel til varmeapparat

Legg innav znyp » tor nov 05, 2015 9:10 pm

Igår ble jeg oppmerksom på en tikke-lyd inne i kabinen. Fikk spora opp lyden som kommer ifra fotbrønnen på passasjer siden. Til venstre for varmeapparat vifta, imot midtkonsollen så er det en slags servo som jeg vil tro åpner/lukker spjel som står å stanger når temperaturen er satt til varme (+20 på det automatiske klimanlegget)

Tror det den kontrollerer et spjel eller noe som sørger for varme inn i kabinen. Nå er det ihvertfall vanskelig å få noe lunk ut ifra ventilene.

Tok en liten video som kanskje forklarer bedre. Når videoen starter så står klimaanlegget på under 20 grader og spjelet/servoen er da lukket vil jeg tro. Når jeg så skrur på varmen så starter servoen, og så står den å hakker som den enten ikke klarer å åpne mere pga noe som blokkerer eller at selve servoen er gåen.

https://www.youtube.com/watch?v=Nzb1gHJx0Sk

Er det noen som har vært borti lignende? Må jeg kjøpe ny servo? eller pille hele dashbordet i filler? :roll:
2001 LC 90, 163hk D-4D
Min Garasje

Brukeravatar
Dag Einar
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Tull med spjel til varmeapparat

Legg innav Dag Einar » tor nov 05, 2015 9:20 pm

Usikker på hva det kan være, men for meg virker det som om noe går over tenner??
2001 VX 90
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1961 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub
Dag Einar
900 63 808
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

Brukeravatar
znyp

Legg innav znyp » tor nov 05, 2015 9:41 pm

Dag Einar skrev:Usikker på hva det kan være, men for meg virker det som om noe går over tenner??

Det er jo mulig, må være inne i selve servoen da. Er det noen som har noe parts dia gram som viser hvordan dette anlegget henger sammen?
Sist redigert av znyp den tor nov 05, 2015 10:12 pm, redigert 1 gang totalt.
2001 LC 90, 163hk D-4D
Min Garasje

lozn
Sted: Tønsberg

Legg innav lozn » tor nov 05, 2015 9:47 pm

Synes jeg ser at det beveger seg inni sprekken mellom huset til motoren (gearet?) og braketten den er skrudd fast til? Hva med å demontere å se hvordan det henger sammen?
2001 LC90 Jub. model
Audi 80 Cabriolet
1977 Datsun 280Z
1986 Suzuki SJ Skogsbil

Brukeravatar
znyp

Legg innav znyp » lør nov 07, 2015 3:40 pm

lozn skrev:Synes jeg ser at det beveger seg inni sprekken mellom huset til motoren (gearet?) og braketten den er skrudd fast til? Hva med å demontere å se hvordan det henger sammen?

Japp det var planen :)

Fikk sett på det idag, å få ut selve motoren som beveger spjelene var bare å glemme uten en større jobb. Men jeg fikk løsna den såpass at jeg fikk av armen som motoren beveger.

Her er armen av, og man kan se omringet i rødt er akslingen som motoren beveger rundt.
Bilde

Dette er armen som motoren beveger.
Bilde

Når jeg undersøkte armen nøyere så er det spor i armen som hekter i akslingen som beveger armen. Disse sporene er nesten nedslitt.

Bilde

Dag Einar skrev:Usikker på hva det kan være, men for meg virker det som om noe går over tenner??

Tror du var inne noe på her Dag Einar :)

Jeg tror at det er grunnen til kneppinga som jeg hører. Armen skal posisjoneres ganske nøyaktig på motoren og den har nok hoppet over et par hakk som gjør at den ikke får lukket spjela riktig.

Fikk på armen noenlunde og strammet festeskruen bedre. Ikke helt bra, men jeg fikk åpnet spjela og fikk tilbake varmen i kupeen ihvertfall. Så jeg får prøve å skaffe en ny slik arm, jeg har ihvertfall til sommeren å få ordnet dette.. trenger ikke AC før da :)
2001 LC 90, 163hk D-4D
Min Garasje

Brukeravatar
Dag Einar
Kontakt:

Legg innav Dag Einar » søn nov 08, 2015 12:00 am

Sjekk her: https://partsouq.com/en/search/vin?vin= ... J900019950
Her er mitt rammenr angitt og det er en 2001 90, men du har vel en litt finere type, da jeg har manuelt klimaanlegg og du har automatisk.
Legg inn ditt rammenr så vil du få opp din bil og får riktige bilder.
2001 VX 90
1980 HJ45-PU
1961 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub
Dag Einar
900 63 808

Brukeravatar
znyp

Legg innav znyp » søn nov 08, 2015 3:15 pm

Dag Einar skrev:Sjekk her: https://partsouq.com/en/search/vin?vin= ... J900019950
Her er mitt rammenr angitt og det er en 2001 90, men du har vel en litt finere type, da jeg har manuelt klimaanlegg og du har automatisk.
Legg inn ditt rammenr så vil du få opp din bil og får riktige bilder.

Etter litt detektivarbeid fikk jeg fram delenummeret. Takk til Dag Einar igjen for godt tips :)

Bilde

Et raskt googlesøk på delenummeret ga meg et godt bilde, dette er delen jeg trenger. Armen som er utslitt hos meg følger med på delen såvidt jeg kan se.

Bilde
Bilde

Partsouq er billigst sålangt, med sine 78 USD. Har sendt en mail til den lokale toyotadealern også, men er ikke forhåpningsfull om de klarer å finne en vettug pris..

Toyota Steinkjer skulle ha småpene 2600,- for samme delen. Good lord! jaja, greit med alternativer..

Poster ihvertfall her litt om hvordan jeg fant delen, kanskje det kan være til hjelp for andre senere..
2001 LC 90, 163hk D-4D
Min Garasje

Brukeravatar
Dag Einar
Kontakt:

Legg innav Dag Einar » man nov 09, 2015 7:26 pm

2001 VX 90
1980 HJ45-PU
1961 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub
Dag Einar
900 63 808

Brukeravatar
znyp

Legg innav znyp » ons feb 03, 2016 8:34 pm

Avslutter denne tråden med en liten oppdatering.

Fikk ny del ifra Partsouq for en liten 5-del av prisen Toyota ville ha, så jeg begynte å demontere.

Noe som gikk faktisk veldig bra, kanskje fordi skruing utendørs i -10 gjør man får en mer "get it done!" mentalitet :)

Fikk satt inn ny servo, og vipps så var det skikkelig varme i bilen igjen og klimaanlegget funker i "auto" mode igjen.

Det er altså denne servoen som åpner og lukker spjelet som fører varmeluft inn kupeen. Når du setter temp på f.eks 24 grader så vil dette gradvis lukke seg når du nærmer deg temperaturen. Ganske essensielt altså..

Gjorde litt dissekrering av den gamle servoen som viser tydelig hva som har skjedd.

Bilde

Når tannhjul av plast møter tannhjul av metall så må noe gi seg..

Bilde

Tenkte det var greit som referanse hvis noen andre skulle få lignende problemer.
2001 LC 90, 163hk D-4D
Min Garasje

Brukeravatar
jonwib
Sted: Kolbotn

Legg innav jonwib » ons feb 03, 2016 8:54 pm

Gött att det löste sig - snyggt jobbat :).

Forumet är guld värt!

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 9x»