Ettermontere cruise control, KZJ95?

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

lb1lf
Sted: Hareid, M&R

Ettermontere cruise control, KZJ95?

Legg innav lb1lf » tor jan 07, 2016 7:25 pm

Heisann,

Spørsmål - har noen noen erfaring med ettermontering av cruise control i en LC90? Jeg har googlet litt og ser at det tilbys et par ettermarkedsløsninger, dog kunne jeg tenke meg å ettermontere et originalt sett om noe slikt lar seg oppdrive fra en hugger.

Noen som har prøvd? Ligger alt av ledninger allerede klart i rattstammen, så alt man har å gjøre er å koble til hendel, elektronikk og vakuummaktuator? Må ECU omprogrammeres etterpå, eller er det plug-and-play?

(Jeg håper jeg kan besvare mine egne spørsmål innen et par dager, googler videre og har funnet meg en servicemanual og et wiringskjema for KZJ95 - men om noen allerede har erfaringer å dele, er jeg lutter øre - en ti år gammel tråd jeg fant her på forumet tilsier at det er gjørbart.)
--
Odd Erling, Hareid (1998 KZJ95, Dieseldyret)
Bilde

peter80
Sted: Plankebyen i Øst

Re: Ettermontere cruise control, KZJ95?

Legg innav peter80 » søn jan 10, 2016 5:51 pm

Du har KZ-TE motor?

Er det ikkje cruisecontroll på 4Runner med samme motor?
Her skulle det ha stått noko lurt...

lb1lf

Legg innav lb1lf » søn jan 10, 2016 9:26 pm

Heisann,

Yup - 4Runner og Hilux har vel akkurat samme motor (selv om den sikkert er mappet litt annerledes og evt. andre mindre forskjeller, uten at jeg noen gang har satt meg inn i forskjellene.

Helgen gikk fort, så det er først nå jeg rekker å sette meg ned for å grave litt - men etter å ha sjekket rundt på nettet, ser det ut til at nødvendig kabling er på plass iallefall i 90er levert til noen markeder - krysser fingrene for at Skandinavia er ett av dem. (Får vel kikke etter i lunchen i morgen - da kan bilen stå inne i en oppvarmet verkstedhall, heller enn ute i den nedfrosne oppkjørselen min...)

Ellers var planen å grave opp akkurat hvilke deler som inngår i en cruise control på 1KZ-TE - jeg _antar_ at funksjonen styres av en separat liten CPU slik at man slipper å flashe opp en ECU for å aktivere funksjonen, men det _vet_ jeg strengt tatt ikke ennå.

Så var det bare å finne en hugger med kompatible deler etterpå - jeg håper hendelen er den samme i alle kompatible modeller, ville tro Toyota er flinkere enn de fleste til å gjenbruke deler der det er mulig for å holde deleinventaret nede...
--
Bilde

alx
Sted: Særp

Legg innav alx » man jan 11, 2016 8:06 am

følger :wink:

Brukeravatar
harenj12gx
Sted: Akershus

Legg innav harenj12gx » tir jan 12, 2016 8:51 pm

Benytt google translate til denne link. til Installation of cruise control (KDJ 90/95 and 120/125)
http://www.kdjoteros.com/instalacion-de ... -y-120125/
KDJ120GX - running on fossil fuel. So it's probably an environmental hostile "giant" I guess, but dam it's a good Land Cruiser :roll:
Akershus

lb1lf

Legg innav lb1lf » ons jan 13, 2016 1:22 pm

Hei,

Takk for den, delenumrene til hendel osv. kan bli kjekke å ha om litt.

Nå er jeg på jobb og har ikke notatene foran meg, men såvidt jeg kan erindre, ble konklusjonen min etter endel søk og forespørsler at cruise control ikke ble tilbudt som option på LC med 1KZ-TE - cruise control på diesel-LC kom først med introduksjonen av D-4D, later det til. (Ville være veldig fint om noen nå hoppet inn og sa at jeg tok feil - men slik ser det altså ut...)

4Runner kom imidlertid definitivt med cruise control og 1KZ-TE, så hvorfor det ble som det ble, må fåglarna vite.

Dog - cruise control til en KDJ95 burde være mulig å montere, men må nok lage egen brakett til aktuatoren - overkommelig.

Ellers må (naturlig nok) alt av ledninger trekkes for anledningen. Hastighet skal kunne leses som en analog spenning fra en port bakpå speedometeret (ser etter dette når jeg uansett napper ut instrumentclusteret om noen dager for å skifte et par pærer og modde kjøletempmåleren), så må jeg få hentet et signal for å fortelle cruise control-enheten når jeg bremser...

Joda, dette skal nok gå, bare jeg får skynde meg litt sakte. Neste skritt blir nok å kikke endel i verkstedmanual og koblingsskjema for KDJ og KZJ95, så skal jeg få lagt meg en plan for installasjon straks jeg har verifisert at jeg finner alle signalene jeg vil trenge også i en KZJ95. Dette blir moro.
--
Bilde

alx
Sted: Særp

Legg innav alx » ons jan 13, 2016 2:54 pm

1kz-te ble vel levert med cruisecontroll men det kostet mye å få bilen levert med dette. forskjellen er vel at uten er det ren mekanisk vaier og den med cruisecontroll er elektronisk gassing. Haugen80 sa at det var mye greier å få til orginal cruisecontroll på en med vaier. :roll:

Ser at i Australia er det en del som monterer: http://www.ebay.com/itm/Cruise-Control- ... dd&vxp=mtr

denne kan du bruke speed pulse generator signalet som er orginalt i bilen...

Vurderer hva jeg skal gjøre selv... :lol:

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 9x»