Rar på rattet

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
iagar
Innlegg: 12
Ble med: ons okt 28, 2015 8:45 pm
Lokasjon: Bergen

Rar på rattet

Innlegg av iagar »

Hei!
Lurer på om noen har erfaring rundt vanlige problemer med styring/forstilling på disse? Som relativt fersk Land Cruiser-eier har jeg ikke helt oversikten enda, tiden i garasjen har blitt brukt i andre enden av bilen så langt, med unntak av olje og filterskift
Bilen er den seneste tiden blitt merkbart annerledes på rattet. Bilen retter seg ikke opp i lave hastigheter, og jeg merker også den er blitt mer "ujevn" å kjøre i litt høyere hastigheter på svingete vei. Svingresponsen er ikke "jevn" men gir utslag litt i "rykk og napp" etter hvert som man svinger.
Jeg har ikke vært utfor allfarvei eller truffet humper/kanter som skulle tilsi at forstilling skulle være nevneverdig ut av posisjon. Jeg har peilet servoolje, og det er det rikelig av. Det er heller ingen ulyder i pumpe/ventiler som tilsier at noe er feil her.
Det eneste jeg har gjort i det siste er å bytte fjærer bak, noe som har gjort at bilen noe høyere ( orginalfjærer var godt segne), uten at jeg kan skjønne at det skulle bety noe for styring.
Jeg har ikke vært under bilen og sjekket ledd/foringer. Jeg forstår at foringer til styresnekke kan være en issue på disse bilene.

Er det noen som kjenner seg igjen i dette, og har lignende erfaring? Hvor ville dere begynt?
1997 LC 90, 3,0 TD
Brukeravatar
n t
Innlegg: 481
Ble med: ons jun 25, 2008 10:38 pm
Lokasjon: Skaga. Nærøy. Nord-Trøndelag. Norge

Re: Rar på rattet

Innlegg av n t »

Mistenker at det kan være et av kryssene i rattakselen din som har satt seg. Da vil du kunne få en tidvis motstand hver halve omdreining på rattet. Fikk dette på en Carina jeg hadde, nødløsning ble å spraye krysset rikelig med rustløser, inntil jeg fikk tak i, og byttet til nytt. Da kunne det funke bra noen dager. I dette tilfellet var det det nedre krysset, som står i motorrommet, og var utsatt for salt, vann og skitt.
Stig
HZJ75 Pick-up
Hdj80
iagar
Innlegg: 12
Ble med: ons okt 28, 2015 8:45 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Rar på rattet

Innlegg av iagar »

Takk, det skal jeg se på.

Vh Ivar
1997 LC 90, 3,0 TD
SteinarT
Innlegg: 238
Ble med: ons jan 23, 2013 4:43 pm
Lokasjon: Stavanger

Re: Rar på rattet

Innlegg av SteinarT »

Flere som har skiftet kryss ja, i garasjen til Andres30 så er det en fin beskrivelse på jobben

Sent fra min SM-P600 via Tapatalk
mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
webasto med ur og t91 fjernkontroll
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 9x»