Erfaring med skifte av airbag assay - altså styreboksen for airbagsystemet i LC VX90?

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

csmeby

Erfaring med skifte av airbag assay - altså styreboksen for airbagsystemet i LC VX90?

Legg innav csmeby » tor mar 17, 2016 4:28 pm

Hei, jeg har etter skifte av radiator på vår LC90 år 2000 modell opplevd at "noe" har skjedd, slik at airbaglampen lyser. Dette skjedde typisk på Mekonomen og ikke på merkeverksted, og Mekonomen anbefalte meg å ta en tur til Toyota for å få alarmen resatt - det var tross alt ingen ting som skulle tilsi at den lyste, annet enn at de måtte ha kommet borti en føler ifm skifte av radiator og noen andre ting som ble gjort i samme saken.

Men, så har jeg omsider somlet meg til å ta en tur innom Toyota - og de klarer ikke å resette dette, og sier at det må en større feilsøking til. Etter litt mer testing gir de meg beskjed om at det kan være kontrollerboksen som er ødelagt. De sier at følerne ikke gir alarm inn, men kontrollboksen gir alarm ut - og dette kan være at den er ødelagt.

Men så kommer hasselet.. Da vil de i gang med en feilsøking som de tar 3.500,- for å utføre - og den kan ende opp med å konstatere at kontrollboksen må skiftes. Den boksen koster ca 7000,- ny - men det verste er at feilsøkingen jo ikke behøver å indikere at boksen er ødelagt. Da lurer jeg på om det kan bety at jeg i verste fall må ut med over 10.000 og fortsatt ikke ha løst problemet - blir de vage og uklare.

Så begynner jeg å lure litt - og tenkte jeg fikk spørre her, da jeg faktisk har null erfaring med bil generelt (selv om jeg begynner å ha lest mye om akkurat dette på nettet nå da.) =>
1. kan det være så enkelt som at det har blitt dårlig kontakt i ledningene inn/ut av styringsboksen?
2. Er det trygt å sjekke samt eventuelt feste disse bedre på egen hånd - eller kan en risikere å løse ut airbagene?
3. Er det noen som kjenner noen med rett utstyr og erfaring (kan godt være et verksted, bare ikke Toyota) som tar på seg en jobb som dette for en noe rimeligere penge? Har hørt om verksteder som tar 500-1000 for feilsøk, men det virker som om akkurat dette med airbagkontrollen er et litt vanskelig område... Da jeg bor i Akershus, hadde det vært en fordel om det var en privatperson eller verksted i Akershus/Oslo.
4. Hvis positivt på 3) har jeg tilog med kjøpt en brukt slik kontroller som har vært testet i bil og er ok fra et huggeri - men så var det det å finne noen som tør å ta på seg å skifte den da...?

Alle konstruktive kommentarer og hjelp mottas med stor takknemlighet. Jeg er veldig glad i denne bilen, har aldri hatt bil med tilsvarende fremkommelighet og som bare går og går :-)

/Christian

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 9x»