Sånn ca kjapp og grei stell av ramme

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
tinnsoldaten
Innlegg: 35
Registrert: søn apr 17, 2016 7:40 am

Sånn ca kjapp og grei stell av ramme

Legg inn av tinnsoldaten » ons apr 20, 2016 9:37 pm

Hei

Håper jeg er på rett plass. Dette skal bare være en liten tråd om mitt lille fiks opp prosjekt. Jeg har en LC som ser grei ut i karroseriet og har litt overflate rust under. Under så begynner jeg med hjulbrønner og fikser opp og steller med det jeg ser hensiktsmessig å shine opp.

Målet er å gjøre reint, stoppe påbegynt rust , forsegle og lakke og til slutt beskytte alt sammen mot steinsprut og salt slaps fra vinterkjøring.

Har såvidt begynt, til nå så har jeg begynt på fremre hjulbrønner, ser jeg må jobbe litt mer enn planlagt . Knokene fremme må av for å få på nye seal og bremseskjold.

Kalipere blir reingjort og lakket, bruker hammerite lakk. Bruker ikke bremsene så mye, så varme burde ikke være et tema :)

Verktøy for rustfjerning er nålehammer og roterende stålbørste.

Kjemikalier er rust converter.

Lakk er Hammerite svart smooth

Rustbeskyttelse er Biltemas rustbeskyttelsesmasse.
Vedlegg
20160420_124535 resize.jpg
20160420_124535 resize.jpg (188.2 kiB) Vist 4408 ganger
20160420_124558 resize.jpg
20160420_124558 resize.jpg (271.38 kiB) Vist 4408 ganger

superhansen
Innlegg: 527
Registrert: man sep 23, 2013 10:47 am
Sted: Drøbak

Re: Sånn ca kjapp og grei stell av ramme

Legg inn av superhansen » tor apr 21, 2016 5:29 pm

Hvilken type/merke rust converter bruker du?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
120 GX 08 mod.

tinnsoldaten
Innlegg: 35
Registrert: søn apr 17, 2016 7:40 am

Re: Sånn ca kjapp og grei stell av ramme

Legg inn av tinnsoldaten » fre apr 22, 2016 8:25 am

Akkurat nå så bruker jeg Biltema sin , når jeg er på jobb ute i felten så tar jeg med meg en liten flaske med industri rust converter , aldri fått med meg hvilke merke :)

tinnsoldaten
Innlegg: 35
Registrert: søn apr 17, 2016 7:40 am

Re: Sånn ca kjapp og grei stell av ramme

Legg inn av tinnsoldaten » ons apr 27, 2016 11:24 am

Da var knokene tatt av fremme og gjort klar for pressing og nye lager , bremseskjold og seal indre og ytre.

Begynte å demontere bakaksel, den ser ganske medtatt ut og jeg velger tror jeg å kjøpe en ny fra Milner.

Må sveise på brakett i rammen , siden den var løsnet på ene siden.

Utifra det jeg kan se har jeg aksel med abs , ingen diff lock. Milner dele nr skulle være 42110-60550 , venter på svar fra Milner før jeg bestiller.

Nye stabstag links også , kappet de gamle.

Jobben gikk rimelig kjapt , ingen knekte bolter under demontering av bakaksel. Brukte slag varme og rustløser på det meste.

Lurte på å bytte fjærer bak mens jeg var i gang der, noen tips der ?
Vedlegg
20160423_191055_resize.jpg
20160423_191055_resize.jpg (471.16 kiB) Vist 4298 ganger
20160426_171413_resize.jpg
20160426_171413_resize.jpg (317.19 kiB) Vist 4298 ganger
20160426_210637_resize.jpg
20160426_210637_resize.jpg (432.11 kiB) Vist 4298 ganger

superhansen
Innlegg: 527
Registrert: man sep 23, 2013 10:47 am
Sted: Drøbak

Re: Sånn ca kjapp og grei stell av ramme

Legg inn av superhansen » ons apr 27, 2016 1:06 pm

Ja den så ganske løen ut den hylsa til bakakselen..Rustbeskyttelse er undervurdert her på berget..

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
120 GX 08 mod.

tinnsoldaten
Innlegg: 35
Registrert: søn apr 17, 2016 7:40 am

Re: Sånn ca kjapp og grei stell av ramme

Legg inn av tinnsoldaten » tor apr 28, 2016 7:46 am

Nå er aksel strippet og klar for skroting , den var rimelig oppspist for å si det mildt :)

Noen her på forumet som har kjøpt ny hylse og hus fra Milner ?

Og ang fjærer , lurte på å bytte ut de gamle og sette inn , enten de som er 20% sterkere eller 30 mm løft.

Men blir det slit med godkjenning med 30 mm løft ? Eller holder det med hjulstillingskontroll?

Noen som har anbefalinger på olje til diffen ?

iagar
Innlegg: 12
Registrert: ons okt 28, 2015 8:45 pm
Sted: Bergen

Re: Sånn ca kjapp og grei stell av ramme

Legg inn av iagar » tor mai 05, 2016 12:12 pm

Hei,
Jeg skiftet hylse og satte samtidig inn fjærer fra Milner av type som er 20% sterkere. Bilen hadde gått ca 210 000 km før bytte (mest med tom bil så vidt jeg vet), og de orginale fjærene var mildt sagt segne. Jeg slo relativt lett nedpå rammen over fartsdumper. Jeg sammenlignet lengden på fjærene før jeg monterte de nye, og de gamle fjærene var ca 2-3 cm kortere enn de gamle. Det ble en helt annet bil etter bytte, jeg er godt fornøyd. Jeg hadde ikke målt høyde før bytte, men den ble betydelig flere cm høyere selv om dette skal være tilsv original høyde. Dempere har vært byttet før jeg kjøpte bilen, de virket ok, så jeg gjorde ikke noe med de nå. Er Sachs dempere som jeg regner med skal være tilsvarende orginale.
Det skal selvsagt sies at jeg ikke har erfaring med andre typer fjærer/dempere til denne bilen. Det er helt sikkert mye bedre løsninger enn dette. Men sett ift pris og resultat var dette en bra oppgradering slik jeg ser det.
1997 LC 90, 3,0 TD

tinnsoldaten
Innlegg: 35
Registrert: søn apr 17, 2016 7:40 am

Re: Sånn ca kjapp og grei stell av ramme

Legg inn av tinnsoldaten » fre mai 06, 2016 8:57 am

Da var det kjøpt inn hylse , fjærer foran og bak, de som er 20% sterkere. Pluss foringssett til alle armer og stag bak.

Lurere på hvordan hylsen kommer levert , med lufting og annet eller må jeg bestille mer ? Tenker det blir nye o-ringer der aksel skal trees inn , ny pakning til diffen.

Bestilte nytt eksosanlegg komplett i samme slengen.

Må si meg rimelig fornøyd med priser og frakt kostnader med Milner.

Hylse, fjærer foran og bak, foringer bak pluss nye stag til stab stag, komplett eksosanlegg (husk å legg merke til LWB og SWB type bil)
Og et setetrekk, blir garantert brukt flittig av denne arbeidskaren.

962£ inkludert frakt + moms.

Pluss nye hjullager fremme, alle seal, bremseskjold, øvre ledd i knoken, komplett håndbrekk kabel, ny temp giver, termostat , reg reim og pumpe og alle bremseskiver m bremseklosser og fullt service kit til motor.

Har begynt behandling av rammen på bakre del , litt mer angrepet der , men rammen er solid. Etter nålehammer så er det fast fisk hele veien, kun braketter til innfestning av stag som bør erstattes med nye (de øvre toe armer).

Prøver meg med litt forskjellig rust konverter , bruker biltema sin fremme og bak Carosol sin, kjøpt på jula.
Målet er jo å stoppe rustprosessen, som beskyttelse etter dette bruker eg hammerite smooth black som gir en fin finish. Og for å hindre at det blir slått hull i beskyttelsen så står jeg litt i døren og prøver å bestemme meg for et egnet produkt. På ramme kan det være ok med biltema sin rustbeskyttelse masse , den er seig og holder bra.

Lurte på om jeg i samme slengen skulle se over overlast systemet , det så litt medtatt ut , rust angrepet. Selve armen beveger seg greit opp og ned , men rundt rør så ser det litt guffent ut.

Og jeg har kommet over noen slanger som kommer ut fra under passasjersete fremme , hva er dette for noe ?
Vedlegg
20160426_171621_resize.jpg
20160426_171621_resize.jpg (331.83 kiB) Vist 4166 ganger

iagar
Innlegg: 12
Registrert: ons okt 28, 2015 8:45 pm
Sted: Bergen

Re: Sånn ca kjapp og grei stell av ramme

Legg inn av iagar » lør mai 07, 2016 9:20 am

Dette må vel være slangene til varmeapparatet i baksetet. Kan bli smått kritisk om de ryker. Har vært byttet på min.
1997 LC 90, 3,0 TD

iagar
Innlegg: 12
Registrert: ons okt 28, 2015 8:45 pm
Sted: Bergen

Re: Sånn ca kjapp og grei stell av ramme

Legg inn av iagar » lør mai 07, 2016 9:25 am

...ja og hylsen kommer uten noe mer. Du trenger tetningsringer og plugger, lufteventil og pakning til diff som du skriver. I tillegg bør du fornye o-ringene til tetningen mot hjullagerhuset og simmeringene til stikkakslene.
1997 LC 90, 3,0 TD

tinnsoldaten
Innlegg: 35
Registrert: søn apr 17, 2016 7:40 am

Re: Sånn ca kjapp og grei stell av ramme

Legg inn av tinnsoldaten » lør mai 07, 2016 7:18 pm

Ja, tenkte det var noe med varmeapparatet , de har sikkert røket engang og hobby fixet etterpå. De gamle slangene/rørene ligger der enda :) Latskapen lenge leve...

Så ny lufteventil ,simmerringer til aksler, O-ring til tetning, pakning til diffen.
Jaja, litt deler skal eg kjøpe på Jæger :)

Har slipt rein alle stag og armer og klargjort for rustconverter->hammerite Tenkte en blå fra hammerite kunne bli bra til armer og stag.

God helg folkens

tinnsoldaten
Innlegg: 35
Registrert: søn apr 17, 2016 7:40 am

Re: Sånn ca kjapp og grei stell av ramme

Legg inn av tinnsoldaten » fre mai 13, 2016 8:01 pm

Fikk prøvd meg frem med litt forskjellig rust konverter. Biltema sin gjør jobben men er ikke å anbefale hvis du jobber utendørs og med større prosjekter. Blir områder med behandling med denne våt, så får du rust med engang.

Nr 2 jeg prøvde var Hagmans Carasol rust konverter. Denne gir god effekt på overflater og tåler å bli litt våt uten at det ruster.

Nr 3 , Hammerite sin er enda ikke prøvd, men jeg vil spare den til jeg begynner på de mest utsatte områder på rammen.
Vedlegg
20160510_200722 resize.jpg
20160510_200722 resize.jpg (145.74 kiB) Vist 4065 ganger

tinnsoldaten
Innlegg: 35
Registrert: søn apr 17, 2016 7:40 am

Re: Sånn ca kjapp og grei stell av ramme

Legg inn av tinnsoldaten » fre mai 13, 2016 8:09 pm

Fått pigget og børstet stag og stabstag og diverse armer.

Å få ut gamle foringer ble gjort med bor og fres, et lite snitt i ytter ringen med fres og spennet forsvinner og foringen dyttes lett ut.

Delene kom idag , selvfølgelig så var pakning mellom diff og klokke feil.... vurderer å trace en ny med papir og penn. Hvis jeg har tynn nok paknings matrial liggende.

Blir en innspurt på rammen før aksel settes på plass. Og jeg må få sveist på ny brakett til arm på øvre stag på bakaksel, der var brakett hel på aksel men inne på rammen var den knekt av.

Noen som vei om en som kan sveise en på plass for meg i Bergen ? Har rikelig med strøm nært bilen. Kun 1-fas.
Vedlegg
20160510_200838 resize.jpg
20160510_200838 resize.jpg (315.57 kiB) Vist 4063 ganger
20160510_200818 resize.jpg
20160510_200818 resize.jpg (246.75 kiB) Vist 4063 ganger
20160510_200802 resize.jpg
20160510_200802 resize.jpg (376.99 kiB) Vist 4063 ganger

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1164
Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: Sånn ca kjapp og grei stell av ramme

Legg inn av KjellOlsen » lør mai 14, 2016 8:45 am

Dette ser veldig bra ut.
Når det gjelder biltemas rustconverter, sier ryktene at den er den samme som Wurth selger. Skal ikke banne på at det er riktig, men har hørt det i flere sammenhenger. Wurth har jo generelt bra produkter.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

http://www.expeditionkompaniet.no

tinnsoldaten
Innlegg: 35
Registrert: søn apr 17, 2016 7:40 am

Re: Sånn ca kjapp og grei stell av ramme

Legg inn av tinnsoldaten » man jul 25, 2016 11:58 pm

Lappet sammen for i år , resten taes seinere. Vurderer å løfte karosseriet av rammen og få tatt det skikkelig det resterende.

Kanskje det blir et karosseribytte i utlandet , får se hva som svarer seg , siden det er masse rustangrep å behandle pluss hele lakken til bilen er pepret med rustgjennomtreninger. I tillegg har eg lyst på skinn interiør. Vi får se hva det blir til.

Skal laste opp litt mer bilder av det som er gjort sålangt, men nå rett i seng.....

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 9x»