Brukket vindusviskerarmfeste

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

olenymoen

Brukket vindusviskerarmfeste

Legg innav olenymoen » man jun 05, 2017 10:07 pm

Hei alle

Flere råd trengs. Min kjære, og lett luktende av sau (lanolinbehandlet :D) LandCruiser (type KZJ95) har fått ny frontrute. I den forbindelse klarte de å knekke festet til den ene vindusviskerarmen (se bildet). På den positive siden så pusset de rust, grunnet og lakkerte gratis før de satte inn nytt vindu.

Spørsmålet er, hvor er den beste plassen å få erstatningsdel? Og hvor stor del trengs (hva trenger jeg egentlig å få tak i)?

Vindusviskerfeste.PNG
Vindusviskerfeste.PNG (316.69 kiB) Vist 1194 ganger

mvh
Ole Nymoen

lb1lf
Sted: Hareid, M&R

Re: Brukket vindusviskerarmfeste

Legg innav lb1lf » man jun 05, 2017 10:32 pm

Hei,

Med forbehold om at jeg rutinemessig oppdager at jeg ikke aner hva jeg snakker om:

Det SER UT SOM at Toyota bare vil selge komplett sett med lenkarm, stag og fjas mellom viskermotor og viskere.

Delenummeret er om så er tilfelle 85150-60180, og kost levert på døra ser ut til å være ca. 1600kr inkl. moms og gebyrer.

(Sjekket nettopp på det eminente nettstedet partsouq.com - bare tast inn rammenummer, og vips - alt av deler vises med nummer og lenke til forhandler(e).)

Sjekk for alle tilfellers skyld med din lokale Toyotapusher - ganske ofte er prisene de opererer med overraskende edruelige!
--
Odd Erling, Hareid (1998 KZJ95, Dieseldyret)
Bilde

olenymoen

Legg innav olenymoen » man jun 05, 2017 10:47 pm

WOW

Tusen takk for lynraskt og tilsynelatende meget kompetent svar. Det virket i alle fall slik på meg.
Jeg skal ringe dem i morgen og sjekke.
Har bestilt et par verkstedhåndbøker på ebay så jeg går optimistisk på jobben. Det er meningen at jeg skal mekke litt på denne - selv om jeg ikke kan noe særlig om slikt. Normalt er det huset som er hobbyen. Har oppdaget at begge viskerne må fungere for at den skal kunne EU-godkjennes.

mvh
Ole

olenymoen

Legg innav olenymoen » tir jun 06, 2017 11:56 am

Liten oppdatering

Nå har jeg sjekket med den lokale Toyota-forhandleren. De var svært hjelpsomme og gav meg delenummer (8515 060 180) som stemte med det Odd Erling hadde, men de skulle ha nesten fire tusen for "pusseroverføringen". Da kunne jeg få den i morgen.
Jeg tror jeg sjekker med noen lokale (litt nord for Oslo) forhandlere av brukte deler (noen forslag) før jeg bestiller på nettet.

Odd Erling, partsouq.com var fantastisk enkel når man vet hva man skal ha. Supert tips. :-) (Men litt irriterende å vite at $101,56 blir til fire tusen i Norge ;-) ).

mvh
Ole

Brukeravatar
espensen
Sted: Skien

Legg innav espensen » tir jun 06, 2017 5:40 pm

KZJ 95 - 98mod
FJ 40 - 70 mod

Brukeravatar
frode
Sted: Hurum

Legg innav frode » tir jun 06, 2017 5:54 pm

ScreenHunter_01 Jun. 06 17.49.gif
ScreenHunter_01 Jun. 06 17.49.gif (6.58 kiB) Vist 1145 ganger

Burde bli ca 1500 NOK fra mayamaya m moms og gebyr.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

olenymoen

Legg innav olenymoen » tir jun 06, 2017 10:12 pm

Tusen takk - igjen :-)

Jeg har begynt med å sende en forespørsel til finndel.no - fantastisk praktisk side. Jeg fant frem på egen hånd også.
Hvis jeg skjønner det rett så er pusseroverføringen på Vazelina Bilopphøggeri - det er jo nesten vanskelig å ta det alvorlig. ;-))

mvh
Ole

olenymoen

Legg innav olenymoen » ons jun 07, 2017 11:12 am

Høyt at flyve, dypt at falle.
Jeg var litt giret på Vazelina-delen, men den var allerede solgt. De hadde bare glemt å slette den.
Sukk - jeg får lete videre. Likte konseptet bruktdel på pusseroverføringen siden jeg ikke kan se for meg at de er utslitt/ødelagt på en måte som er vanskelig å se.

mvh
Ole

Brukeravatar
cat_out_of_hell
Sted: Hell

Legg innav cat_out_of_hell » ons jun 07, 2017 11:33 am

Kan det være gods nok til å bore/gjenge for en skrue i midten?
(nødløsning til du får tak i ny del i det minste...)
-01 100 AT35 (37") (KCR++, Dana 50/ARB, OME, 15" felg)
-00 90 VX D-4D på 33" (TTE, OME, ARB, Viair)
x-07 120 GX på 32" (TEMS) solgt

Garasjen vår...

olenymoen

Legg innav olenymoen » ons jun 07, 2017 3:16 pm

Å prøve å bore opp for å skru det midlertidig fast kan være en god ide for å rekke EU-godkjenning.
Jeg fortviler når det gjelder brukt pusseroverføring. Hva er det dere LC-folk holder på med siden ingen brukthandlere som var listet med pussermotor hadde pusseroverføring. Jeg har ringt til alle, ingen har pusseroverføring, alle har motor.

Så er spørsmålet, hvem er det som ødelegger alle pusseroverføringene - og hvorfor? ;-)

Hvis noen vet om en brukt en så kjøper jeg den på flekken. :-)

Jeg trodde dette var enkelt, men det var før jeg skjønte at noen ødelegger pusseroverføringer i stor stil.

mvh
Ole

lb1lf

Legg innav lb1lf » ons jun 07, 2017 3:35 pm

Har du sjekket Aasen Bildemontering (eller hva de kaller seg) i Brandal?

De har iallefall hatt en KZJ95 stående tidligere som jeg har befridd for litt deler jeg syntes jeg hadde mer behov for enn den hadde. Jeg har ikke tatt pusseroverføringen. Ennå. Det burde være gode priser i bruktmarkedet, later det til... ;)
--
Bilde

olenymoen

Legg innav olenymoen » tor jun 08, 2017 11:00 pm

Aasen er sjekket, og etter litt sjekking så hadde de ikke.
En svært hyggelig kar der tipset meg om en svensk side (http://www.bildelsbasen.se), men der var det heller ingen "Vindrute torkarmekanism" tilgjengelig.
En kamerat som mekker mye bil sjekket ebay Tyskland. Heller ikke der var det noe å finne. Hva i alle dager er det som skjer med pusseroverføringene?

mvh
Ole

lb1lf

Legg innav lb1lf » fre jun 09, 2017 9:05 am

olenymoen skrev:Hva i alle dager er det som skjer med pusseroverføringene?

-Jeg har hørt at de ofte ødelegges når man skal skifte frontrute, og at markedet derfor er støvsugd... 8)

(Beklager, kunne bare ikke dy meg...)
--
Bilde

olenymoen

Legg innav olenymoen » tir jun 13, 2017 9:10 am

Ha, Ha ;-)

Endelig dukket det opp en pusseroverføring på markedet, fra Saggrenda Bilopphuggeri på Kongsberg. Den blir hentet så snart de får den av bilen.

Takk for all hjelp. Jeg har lært svært mye om et imponerende stort marked for brukte bildeler som jeg ikke var klar over fantes. Supert, og svært nyttig når jeg skal holde min kjære kjørende i mange år til. :-)

mvh
Ole

olenymoen

Legg innav olenymoen » søn jun 18, 2017 4:14 pm

Hei igjen

Da er pusserkoblingen montert. Litt knotete å komme til mutteren som festet pusserkoblingen til motoren. Et par forsøk og litt tenking var nødvendig før det var samsvar mellom motorens stopppunkt og nederste posisjon på viskerne.

Stor bil forresten, måtte stå på en krakk for å rekke frem. :-)

Irriterende nok fant jeg ingen gode beskrivelser på nettet, og enda mer irriterende så glemte jeg helt å ta bilder.
Men jeg må si at det gav meg en stor mestringsfølelse når jeg faktisk klarte å mekke noe meningsfylt - for føste gang på noen tiår. ;-)

mvh
Ole

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 9x»