Senterdiff sperre
Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK
Senterdiff sperre
Sikring til senterdiff sperre (20amp) driver og ryker litt umotivert, uten at jeg bruker sperra. Kjøpte en kretsmester på biltema i dag og testet litt. Når jeg slår bryter av/ på, trekker det bare 3-4 ampere. Men i noen sekunder etter tenning er skrudd på, trekker kretsen ca 15 amp (med lader på), uavhengig bryterstilling. Hva skyldes det? Har noen eventuelt koplingskjema til 99 mod?
- Vedlegg
-
- IMG_1500.JPG (2.01 MiB) Vist 1459 ganger
1999 LC 100- livet er for kort til å kjøre med 4 sylindre
Re: Senterdiff sperre
To muligheter jeg kan se akkurat nå.
1
At aktuatoren (elektromotor med snekkegir) ikke er satt in riktig i forhold til mekanikken inne i kassa. Siden endestopp-bryterne sitter i aktuatoren, vil denne prøve å gå selv om det butter imot inne på selve sperra. Hvis man tar av aktuatoren, kan man bruke overføringstannhjulet til å bevege tannhjulet inni kassa litt, og sjekke når det når endeposisjon. Så kan man sette på aktuatoren igjen og kjøre til andre endestopp og ta den av igjen og sjekke mekanikken også i den posisjonen. Man kan også kjøre aktuatoren mens den er løs fra kassa. For å komme til, kan man fjerne traversen og senke hele girkassen et par tommer, minst. Sett en platebit og en jekk under kassa før du fjerner traversen.
Jeg har også sett at elektromotoren brenner opp, istedet for sikringen, når man har dette problemet.
2
Overslag (f.eks til jord) i ledningsnettet.
Skal se om jeg kan finne et skjema.
1
At aktuatoren (elektromotor med snekkegir) ikke er satt in riktig i forhold til mekanikken inne i kassa. Siden endestopp-bryterne sitter i aktuatoren, vil denne prøve å gå selv om det butter imot inne på selve sperra. Hvis man tar av aktuatoren, kan man bruke overføringstannhjulet til å bevege tannhjulet inni kassa litt, og sjekke når det når endeposisjon. Så kan man sette på aktuatoren igjen og kjøre til andre endestopp og ta den av igjen og sjekke mekanikken også i den posisjonen. Man kan også kjøre aktuatoren mens den er løs fra kassa. For å komme til, kan man fjerne traversen og senke hele girkassen et par tommer, minst. Sett en platebit og en jekk under kassa før du fjerner traversen.
Jeg har også sett at elektromotoren brenner opp, istedet for sikringen, når man har dette problemet.
2
Overslag (f.eks til jord) i ledningsnettet.
Skal se om jeg kan finne et skjema.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: Senterdiff sperre
Fikk også et tips om å sjekke relé. Skal kikke litt på det, var en måleprosedyre der. Har et skjema, men er til 2003 mod, så det stemmer ikke helt.
1999 LC 100- livet er for kort til å kjøre med 4 sylindre
Re: Senterdiff sperre
Ja, 2003-skjema er mer komplisert. 1999-skjema er lettere å lese. Men jeg tror ikke reléfeil kan sprenge sikringa.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: Senterdiff sperre
Pretty smart den derre kretsmesteren
. Har ikke sett den før. Den gjør det litt enklere å sjekke strømforbruk på kursene ja, men den burde jo gå opp til maks sikringstørrelse på 30 A.

Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.