AHC hjelp trengs
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
AHC hjelp trengs
Har problemer med at bilen blir dårligere og dårligere komfort i.
Den demper over fartsdumper men jeg føler vær lille dump i asfalten. Føler også den er blitt litt voblete i svinger akkurat som demperne reagerer veldig sakte.
Bilen er en 99 modell med 230 mega mil på telleren.
Jeg har byttet ahc olje og etter dette føler jeg den blir bare dårligere og dårligere.
Får 8 delestreker på Oljebeholderen fra low til high. Alt annet virker heving og senking, auto senk og heving ved fart.
Var under i dag for å se om torsjonsfjærene kunne strammes opp, og den venstre fjæren var strammet til bunns, den høyre var en god del igjen på.
Eller er de kanskje alt for stramme.
Jeg hadde bilen i høy da, og droppen var bare på 4 cm når jeg slapp den fra jekken.
Etter som jeg leser på 8mud forumet skal gasskulene være i orden når det er over 7 streker.
Så mitt store spørsmål er om kanskje torsjonsfjærene må reindekseres og strammes opp ? Vet ikke om tidligere eiere har gjort dette, men går utifra at de har strammet med tanke på den venstre fjæren. Bilen har lik høyde på begge sider med dette går jeg utifra at en med ahc alltid er selv om fjærene ikke er likt strammet.
Har ingen ting og måle trykket med og har tydeligvis ingen kjente heller som har gått til innkjøp av utstyr for å måle bremsetrykk.
Noen som har noen tanker om dette ?
Ser at man nå kan få oppdaterte Citroën gassdempere til bilen for rundt 5000 fra engeland, som blir jo ganske så mye billigere en orginale- Noen som har prøvd disse forresten ?
Den demper over fartsdumper men jeg føler vær lille dump i asfalten. Føler også den er blitt litt voblete i svinger akkurat som demperne reagerer veldig sakte.
Bilen er en 99 modell med 230 mega mil på telleren.
Jeg har byttet ahc olje og etter dette føler jeg den blir bare dårligere og dårligere.
Får 8 delestreker på Oljebeholderen fra low til high. Alt annet virker heving og senking, auto senk og heving ved fart.
Var under i dag for å se om torsjonsfjærene kunne strammes opp, og den venstre fjæren var strammet til bunns, den høyre var en god del igjen på.
Eller er de kanskje alt for stramme.
Jeg hadde bilen i høy da, og droppen var bare på 4 cm når jeg slapp den fra jekken.
Etter som jeg leser på 8mud forumet skal gasskulene være i orden når det er over 7 streker.
Så mitt store spørsmål er om kanskje torsjonsfjærene må reindekseres og strammes opp ? Vet ikke om tidligere eiere har gjort dette, men går utifra at de har strammet med tanke på den venstre fjæren. Bilen har lik høyde på begge sider med dette går jeg utifra at en med ahc alltid er selv om fjærene ikke er likt strammet.
Har ingen ting og måle trykket med og har tydeligvis ingen kjente heller som har gått til innkjøp av utstyr for å måle bremsetrykk.
Noen som har noen tanker om dette ?
Ser at man nå kan få oppdaterte Citroën gassdempere til bilen for rundt 5000 fra engeland, som blir jo ganske så mye billigere en orginale- Noen som har prøvd disse forresten ?
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
Re: AHC hjelp trengs
For å hjelpe deg er det noen spørsmål som kommer opp.
1
Når var gassfjærene/kulene skiftet sist?
2
Har nivået i ahc-væskebeholderen gått ned uten at du har lekkasje?
3
Har bilen riktig høyde i L, N og H? Dette, sammen med riktig "Neutral Pressure", er en forutsetning for at det skal stemme med å telle streker for sjekke tilstanden på gasskulene. En annen sak er at hvis f.eks to kuler er nye og to er gåen, så kan du fremdeles få mange streker i forskjell.
Uansett, så er det ikke usansynlig at gasskulene er flate, hvis de er 230 Megameter og 13 år gamle.
Etter det jeg har lest på lc-club.net, ville jeg ikke nølt med å prøve gassfjærene fra Pleiades. Og det virker som skikkelige folk, som man kan forhåndsbetale til.
Hvis spiralfjærene bak ikke er skiftet, er nok de temmelig late, og ahc-trykket alt for høyt bak. Det går ut over levetiden til gassfjærene, bl.a.
Og det er bare stålfjærene som holder bilen rett høyre-venstre, så det kan man justere vha torsjonsfjærene. Antakelig har den begynt å lene mot venstre, som er vanlig, og så er venstre fjær strammet opp. Høyre og venstre side er altså hydraulisk koblet sammen så lenge man styrer rett fram, så ahc'en gjør ikke noe med h/v-skjevhet, bortsett fra i svinger.
1
Når var gassfjærene/kulene skiftet sist?
2
Har nivået i ahc-væskebeholderen gått ned uten at du har lekkasje?
3
Har bilen riktig høyde i L, N og H? Dette, sammen med riktig "Neutral Pressure", er en forutsetning for at det skal stemme med å telle streker for sjekke tilstanden på gasskulene. En annen sak er at hvis f.eks to kuler er nye og to er gåen, så kan du fremdeles få mange streker i forskjell.
Uansett, så er det ikke usansynlig at gasskulene er flate, hvis de er 230 Megameter og 13 år gamle.
Etter det jeg har lest på lc-club.net, ville jeg ikke nølt med å prøve gassfjærene fra Pleiades. Og det virker som skikkelige folk, som man kan forhåndsbetale til.
Hvis spiralfjærene bak ikke er skiftet, er nok de temmelig late, og ahc-trykket alt for høyt bak. Det går ut over levetiden til gassfjærene, bl.a.
Og det er bare stålfjærene som holder bilen rett høyre-venstre, så det kan man justere vha torsjonsfjærene. Antakelig har den begynt å lene mot venstre, som er vanlig, og så er venstre fjær strammet opp. Høyre og venstre side er altså hydraulisk koblet sammen så lenge man styrer rett fram, så ahc'en gjør ikke noe med h/v-skjevhet, bortsett fra i svinger.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: AHC hjelp trengs
Takker for svar.
1 Har ikke peiling, Tidligere eier var Fisken her på forumet og han hadde hentet bilen her i Bergen, Tror ikke han har fått gjort annet en registerreim.
Kan ikke se noe om kuler i regningene på service som var med bilen i allefall.
2 Ikke siden jeg byttet veske, før det vet ikke, har bare hatt bilen en måned. Kan ikke se noen lekasje på demperene heller med de to bak har rusten tatt en del av kappa på.
3 Hva er rett høyde i de forskjellige modusene ? Så skal jeg måle de. men det er i alle fall forskjell på de alle tre.
Ja var lc-club jeg og leste om de, Ser også at det er en på ebay som selger de. Forsto på lc-club at det var en kar som hadde kjøpt et sett fra Pleiades og kopiert de.
men han er og ca 1000 kr dyrere en Pleiades. Men han og bare positive tilbakemeldinger og rask leveranse.
1 Har ikke peiling, Tidligere eier var Fisken her på forumet og han hadde hentet bilen her i Bergen, Tror ikke han har fått gjort annet en registerreim.
Kan ikke se noe om kuler i regningene på service som var med bilen i allefall.
2 Ikke siden jeg byttet veske, før det vet ikke, har bare hatt bilen en måned. Kan ikke se noen lekasje på demperene heller med de to bak har rusten tatt en del av kappa på.
3 Hva er rett høyde i de forskjellige modusene ? Så skal jeg måle de. men det er i alle fall forskjell på de alle tre.
Ja var lc-club jeg og leste om de, Ser også at det er en på ebay som selger de. Forsto på lc-club at det var en kar som hadde kjøpt et sett fra Pleiades og kopiert de.
men han er og ca 1000 kr dyrere en Pleiades. Men han og bare positive tilbakemeldinger og rask leveranse.
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
Re: AHC hjelp trengs
Høydemåling iht boka - punkt 2a.
- Vedlagte filer
-
- height measurement.gif (45.47 KiB) Vist 11404 ganger
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: AHC hjelp trengs
Er det slik at man ikke anbefaler å skifte hydraulikkolje i AHC-systemet når bilen er noen år, og det ellers ikke er noe galt med AHC'en?
Jeg har nettopp fått meg en dunk med AHC-olje, og hadde tenkt å flushe den ved anledning.
Det var forresten forbausende lav pris på AHC-snabelstoffet. Tror jeg betalte under 100 kr/liter.
Jeg har nettopp fått meg en dunk med AHC-olje, og hadde tenkt å flushe den ved anledning.
Det var forresten forbausende lav pris på AHC-snabelstoffet. Tror jeg betalte under 100 kr/liter.
Jarle
Re: AHC hjelp trengs
Har du montert OME nå?
Hvordan er bilen å kjøre med disse kontra det originale?
Hvordan er bilen å kjøre med disse kontra det originale?
Jarle
Re: AHC hjelp trengs
Pirken, Tror nok jeg ville fått kontroll på Neutral Pressure først av alt. Så kan man begynne å sjekke kulene, lufting, etc.
Ikke noe vits å bytte væske igjen hvis det er bare noen måneder siden sist.
Hvis man virkelig vil bytte ut all væske, må man ta av demperne og pumpe ut væske og skylle med ny.
Det ville jeg gjort hvis væsken var skikkelig ille, f.eks type svart grøt (etter oppløste membraner).
Kappene på bakdemperne kan du bytte ut med plast. Kapp vekk restene - ta en bit pvc avløpsrør - splitt x 2 øverst - fest med slangeklemme.
Ikke noe vits å bytte væske igjen hvis det er bare noen måneder siden sist.
Hvis man virkelig vil bytte ut all væske, må man ta av demperne og pumpe ut væske og skylle med ny.
Det ville jeg gjort hvis væsken var skikkelig ille, f.eks type svart grøt (etter oppløste membraner).
Kappene på bakdemperne kan du bytte ut med plast. Kapp vekk restene - ta en bit pvc avløpsrør - splitt x 2 øverst - fest med slangeklemme.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: AHC hjelp trengs
Ja tror at trykket må testes, Jeg kjøpte nye kuler og fikk disse på plass i går. Fjæringen ble bedre men kjenner framdeles litt for mye til små dumper i veien.
Men skal først kjøre litt mer med den og lufte en gang til, venter bare på en ny dunk olje fra Toyota.
Byttet i samme slengen foringer på stabstagene framme og bak og det hjalp en del på svingingen.
Noen forslag til andre foringer som bør byttes etter 230 mega meter ?
De eksisterene gassdemperne er sikkert ikke altfor gale. kan framdeles se membranene i alle fire. ingen er presset i bunn.
Lurer faktisk på om tosjonsfjærene kan være for stramme. at disse tar for mye i forhold til gassdemperne. så måles må det.
Lurte på en ting ang sjekking av trykket, Vist demperne framme er koblet i sammen hvordan greier jeg da og finne ut hvilken torsjon fjær som må strammes og hvor mye ?
Den venstre fjæren var jo strammet til bunns, og slik jeg forsto det på Lcool så funker jo ikke torsjonfjærene på heving og senking på AHC systemene. Slik at jeg kan jo da ikke vare måle høyden og få den lik..
Men skal først kjøre litt mer med den og lufte en gang til, venter bare på en ny dunk olje fra Toyota.
Byttet i samme slengen foringer på stabstagene framme og bak og det hjalp en del på svingingen.
Noen forslag til andre foringer som bør byttes etter 230 mega meter ?
De eksisterene gassdemperne er sikkert ikke altfor gale. kan framdeles se membranene i alle fire. ingen er presset i bunn.
Lurer faktisk på om tosjonsfjærene kan være for stramme. at disse tar for mye i forhold til gassdemperne. så måles må det.
Lurte på en ting ang sjekking av trykket, Vist demperne framme er koblet i sammen hvordan greier jeg da og finne ut hvilken torsjon fjær som må strammes og hvor mye ?
Den venstre fjæren var jo strammet til bunns, og slik jeg forsto det på Lcool så funker jo ikke torsjonfjærene på heving og senking på AHC systemene. Slik at jeg kan jo da ikke vare måle høyden og få den lik..
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
Re: AHC hjelp trengs
Tosjonsfjærene strammes til riktig Neutral Pressure foran. Spiller ingen rolle hvilken du strammer for å få trykket rett, men bilen blir lett skjev hvis du bare skrur på én side.
Altså: Det er forholdet mellom strammingen på høyre og venstre torsjonsfjær som justeres for å få bilens høyre og venstre side i samme høyde, mens det er summen av høyre og venstre torsjonsfjær som bestemmer Neutral Pressure. Trykket kan måles på luftenippelen på enten høyre eller venstre aktuator/dempeventil til forre gassfjærer; eller vha Toyota Tester.
Når du sier "skiftet kuler", mener du da opphengskuler? (Jeg skrev "kuler" for nitrogenkulene/spherene, altså gassfjærene, i et tidligere innlegg).
Når du har fått "Normaltrykket" under kontroll kan du sjekke gassfjærenes tilstand.
Altså: Det er forholdet mellom strammingen på høyre og venstre torsjonsfjær som justeres for å få bilens høyre og venstre side i samme høyde, mens det er summen av høyre og venstre torsjonsfjær som bestemmer Neutral Pressure. Trykket kan måles på luftenippelen på enten høyre eller venstre aktuator/dempeventil til forre gassfjærer; eller vha Toyota Tester.
Når du sier "skiftet kuler", mener du da opphengskuler? (Jeg skrev "kuler" for nitrogenkulene/spherene, altså gassfjærene, i et tidligere innlegg).
Når du har fått "Normaltrykket" under kontroll kan du sjekke gassfjærenes tilstand.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: AHC hjelp trengs
Nei er gasskulene jeg byttet. Spheres ene.
Jeg får teste å ta foringene til demperne også, må jo ha de av for å lage rør på de bak allikevel.
Jeg får teste å ta foringene til demperne også, må jo ha de av for å lage rør på de bak allikevel.
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
Re: AHC hjelp trengs
Plastrør på demperne ja, her er min løsning. Det ligger en tarm med myk lukket celleplast rundt toppen, rett under splitten i røret for å tette mot vanninntregning der.
- Vedlagte filer
-
- IMG_06997s.jpg (141.46 KiB) Vist 11244 ganger
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: AHC hjelp trengs
Så ut som en kanon løsning det. 75mm rør du brukte eller ?
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
Re: AHC hjelp trengs
Ja ja var å bestille ny olje fra Toyota forhandler for å få luftet over systemet etter bytting av sphersa, Ble litt forundret etter en uke da jeg fikk beskjeden at oljen var gått ut. Ikke aktuelt sa jeg på en bil som er produsert fram til 2007 og for lc200 som produseres ennå. Men etter kontakt med Toyota Norge løste det seg..
Nytt varenr for AHC oljen er 08886-81260 men den kommer nå i 5 liters beholdere isteden for 2.5 liter..
Har kjørt en del etter byttet og luftet to ganger, men framdels får jeg luft ut. Skal det luftes med motor i gang ?
Jeg har satt den i H, ventet litt.. Slått av motor. luftet først den midterste. så frontene. startet motor igjen ventet til den kom til H igjen, slo av motor og tok de bak.
Høres dette korrekt ut ?
Nytt varenr for AHC oljen er 08886-81260 men den kommer nå i 5 liters beholdere isteden for 2.5 liter..
Har kjørt en del etter byttet og luftet to ganger, men framdels får jeg luft ut. Skal det luftes med motor i gang ?
Jeg har satt den i H, ventet litt.. Slått av motor. luftet først den midterste. så frontene. startet motor igjen ventet til den kom til H igjen, slo av motor og tok de bak.
Høres dette korrekt ut ?
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
Re: AHC hjelp trengs
Å en ting til... Hvor får man kjøpt utstyr til å måle Neutral Pressure i Norge ? Ble litt overrasket når ikke Jæger i Bergen hadde utstyr til det..
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
Re: AHC hjelp trengs
Spørsmålet om motor i gang eller ikke, dreier seg om muligheten for at pumpa kan suge luft. Hvis pumpa går og det blir for lite væske, så har du det gående. Hvis noen står der og fyller på så kan det jo også hende at man tømmer slik at luftbobler går inn i pumpa.
Hvis man vil lufte maksimalt, uten motoren i gang, kan man jo lufte fra High og slippe den helt ned, én gang på hvert hjørne. Edit: Og fylle fluid og la ahc-pumpa heise den opp igjen mellom hver lufting
Jæger har helt sikkert utstyr til å måle Neutral Pressure, men det er ikke sikkert de vet om det, eller har interresse i å lese opptil flere sider i handboka for å finne ut hvordan. Enten bruker de Toyota Tester, eller Techstream, og måler det elektronisk; eller så bruker de LSPV målesett og måler direkte på niplene. De har nok begge deler.
LSPV (Load Sensing Propotional Valve) målesettet kan du også låne fra klubben.
Hvis man vil lufte maksimalt, uten motoren i gang, kan man jo lufte fra High og slippe den helt ned, én gang på hvert hjørne. Edit: Og fylle fluid og la ahc-pumpa heise den opp igjen mellom hver lufting
Jæger har helt sikkert utstyr til å måle Neutral Pressure, men det er ikke sikkert de vet om det, eller har interresse i å lese opptil flere sider i handboka for å finne ut hvordan. Enten bruker de Toyota Tester, eller Techstream, og måler det elektronisk; eller så bruker de LSPV målesett og måler direkte på niplene. De har nok begge deler.
LSPV (Load Sensing Propotional Valve) målesettet kan du også låne fra klubben.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: AHC hjelp trengs
Da er vektøyet fra klubben kommet.
Så jeg raste inn i garasjen og koblet målerene opp.
Dommen ble som følger : 7,3 Mpa framme og 6,4 Mpa bak..
Så her må nok torsjonsfjærene strammes litt, Har jeg forstått det rett at det skal være 5.7 framme ? Hva med bak noen som har tallene her ?
Min venstre torsjonfjær er allerede bunnet, så her er ikke mer og stille på, så denne må nok løses og flyttes før jeg kan stramme den oppigjen.
Noen som har oppskriften på og gjøre dette ?
For bilen blir vel ikke i vater vist jeg skrur alt på den høyre ?
Og hva med bak ? Kan jeg henge på noen slike midlertidig til jeg får kjøpt nye fjærer ? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... tk-341712/
Så jeg raste inn i garasjen og koblet målerene opp.
Dommen ble som følger : 7,3 Mpa framme og 6,4 Mpa bak..
Så her må nok torsjonsfjærene strammes litt, Har jeg forstått det rett at det skal være 5.7 framme ? Hva med bak noen som har tallene her ?
Min venstre torsjonfjær er allerede bunnet, så her er ikke mer og stille på, så denne må nok løses og flyttes før jeg kan stramme den oppigjen.
Noen som har oppskriften på og gjøre dette ?
For bilen blir vel ikke i vater vist jeg skrur alt på den høyre ?
Og hva med bak ? Kan jeg henge på noen slike midlertidig til jeg får kjøpt nye fjærer ? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... tk-341712/
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell