Kjøleboksen blir varm, ikke kald
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
- Snekker_Andersen
- Innlegg: 406
- Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
- Lokasjon: Oslo
Kjøleboksen blir varm, ikke kald
Kona og ungene kjørte cruiser hjem fra hytta sist helg, mens jeg er igjen (og nyter stillheten).
Ute var det varmt og de skulle prøve kjøleboksen mellom forsetene i bilen. Drikkeflaskene ble bare varmere, uansett om boksen sto på vanlig eller maks effekt.
Kjølingen i klimaanlegget fungerte like bra som vanlig.
Noen som har tips til hvor jeg skal starte å feilsøke når familien og bilen kommer tilbake i morgen?
Ute var det varmt og de skulle prøve kjøleboksen mellom forsetene i bilen. Drikkeflaskene ble bare varmere, uansett om boksen sto på vanlig eller maks effekt.
Kjølingen i klimaanlegget fungerte like bra som vanlig.
Noen som har tips til hvor jeg skal starte å feilsøke når familien og bilen kommer tilbake i morgen?
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Re: Kjøleboksen blir varm, ikke kald
Er dette originalt utstyr eller ettermontert?
Blir drikka varmere enn omgivelsene så den faktisk varmer eller klarer den bare ikke å kjøle ned så drikka blir like varm som det er varmt i bilen?
Typisk blir det brukt peltier element på bruskjølere og om du endrer polariteten på elementet vil det varme istedenfor for å kjøle. Kan være så simpelt som det som har skjedd. En feil på et rele eller styringsboks kanskje?
Peltier elementer kan du nesten se på som en varme pumpe eller varme veksler. Den drar temperaturen fra en side over på den andre.
Da blir side A kald mens side B blir varm. Ender du polariteten blir side A varm og side B kald. Altså motsatt.
Står mye mer utdypende om peltier elementer på nettet
Har bruskjøleren også en knapp for å varme?
Blir drikka varmere enn omgivelsene så den faktisk varmer eller klarer den bare ikke å kjøle ned så drikka blir like varm som det er varmt i bilen?
Typisk blir det brukt peltier element på bruskjølere og om du endrer polariteten på elementet vil det varme istedenfor for å kjøle. Kan være så simpelt som det som har skjedd. En feil på et rele eller styringsboks kanskje?
Peltier elementer kan du nesten se på som en varme pumpe eller varme veksler. Den drar temperaturen fra en side over på den andre.
Da blir side A kald mens side B blir varm. Ender du polariteten blir side A varm og side B kald. Altså motsatt.
Står mye mer utdypende om peltier elementer på nettet
Har bruskjøleren også en knapp for å varme?
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T
Samt masse rot og skrot
1983 HJ60 2H-T
Samt masse rot og skrot
- Snekker_Andersen
- Innlegg: 406
- Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
- Lokasjon: Oslo
Re: Kjøleboksen blir varm, ikke kald
Dette er den originale kjøleboksen i armlenet mellom forsetene. Det har ikke vært foretatt noe elektroarbeid på denne bilen som jeg vet om.
Det virker som om det blir varmere i boksen enn utenfor boksen. Har dessverre ikke instruksjonsbok til bilen, men har lastet ned noe dokumentasjon fra nettet. Skal sjekke om det kan stå noe der.
Det virker som om det blir varmere i boksen enn utenfor boksen. Har dessverre ikke instruksjonsbok til bilen, men har lastet ned noe dokumentasjon fra nettet. Skal sjekke om det kan stå noe der.
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Re: Kjøleboksen blir varm, ikke kald
De aller kjølere av denne typen bruker peltier elementer.
Det vil også bare bli varmt hvis den siden som blir varm ikke blir kjølt ned. Kan være en kjølevifte som har gått eller en kjøleplate som har blitt tildekka med støv.
Selv har jeg aldri satt min fot i en 100 serie så aner ikke hvordan kjøleboksen ser ut.
Det vil også bare bli varmt hvis den siden som blir varm ikke blir kjølt ned. Kan være en kjølevifte som har gått eller en kjøleplate som har blitt tildekka med støv.
Selv har jeg aldri satt min fot i en 100 serie så aner ikke hvordan kjøleboksen ser ut.
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T
Samt masse rot og skrot
1983 HJ60 2H-T
Samt masse rot og skrot
Re: Kjøleboksen blir varm, ikke kald
Denne kjøleboksen er altså en del av A/C anlegget. Jeg har den ikke - men har lest litt i bokji.
Deler du kan sjekke:
- Termistor nedi/under kjølebox,
- relé ved vifta og vifta selv,
- bryter,
- magnetventil foran på babord side - bak støtfanger,
- Rear Heater Fuse !
Reléet er et enkelt 1-pol NO-relé. Det styrer motoren direkte, men blir selv styrt av ECU (A/C Control Assembly). Men - etter det jeg kan se - får reléet pluss fra sikringa til baksete-varmeapparat (som ikke er uvanlig å trekke ut om sommeren hvis man har barn).
Termistoren skal ha ca 2 kohm ved 20 grader.
Bryteren skal ved bruk gi lys i Norm eller Max.
Magnetventilen finner jeg ikke noe om. Se tegning.
Deler du kan sjekke:
- Termistor nedi/under kjølebox,
- relé ved vifta og vifta selv,
- bryter,
- magnetventil foran på babord side - bak støtfanger,
- Rear Heater Fuse !
Reléet er et enkelt 1-pol NO-relé. Det styrer motoren direkte, men blir selv styrt av ECU (A/C Control Assembly). Men - etter det jeg kan se - får reléet pluss fra sikringa til baksete-varmeapparat (som ikke er uvanlig å trekke ut om sommeren hvis man har barn).
Termistoren skal ha ca 2 kohm ved 20 grader.
Bryteren skal ved bruk gi lys i Norm eller Max.
Magnetventilen finner jeg ikke noe om. Se tegning.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
- Snekker_Andersen
- Innlegg: 406
- Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
- Lokasjon: Oslo
Re: Kjøleboksen blir varm, ikke kald
Mange takk for et utførlig svar!
Her har jeg et godt grunnlag for å starte feilsøking.
Her har jeg et godt grunnlag for å starte feilsøking.
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Re: Kjøleboksen blir varm, ikke kald
Fant du noe ut av det?
Opplevde det samme på min, men før jeg kom meg på verksted, så begynte AC også å virke dårligere. Verkstedet detekterte lekkasje på AC rør, trolig der de går under bilen i bakkant av høyre forskjerm. Men de hadde byttet enkeltrør på LCer tidligere, der de måtte bytte flere rør etter hvert. De anbefalte enten å bytte alle, eller bare blende av rørene til kjøleboksen. De sa også at rørene var innmari dyre, så de anbefalte å evt finne alternative løsninger, f.eks å få laget rør / slanger.
Har sjekket amayama og deler kommer på minst 10k (inkl mva) + frakt. Så jeg tror det blir avblending og kjølebag baki i stedet..
Opplevde det samme på min, men før jeg kom meg på verksted, så begynte AC også å virke dårligere. Verkstedet detekterte lekkasje på AC rør, trolig der de går under bilen i bakkant av høyre forskjerm. Men de hadde byttet enkeltrør på LCer tidligere, der de måtte bytte flere rør etter hvert. De anbefalte enten å bytte alle, eller bare blende av rørene til kjøleboksen. De sa også at rørene var innmari dyre, så de anbefalte å evt finne alternative løsninger, f.eks å få laget rør / slanger.
Har sjekket amayama og deler kommer på minst 10k (inkl mva) + frakt. Så jeg tror det blir avblending og kjølebag baki i stedet..
Ulf
HDJ 100 2005 med 275/65-18, aut og en navigasjon jeg hadde greid meg fint uten..
ex: LJ73
Hverdagsbil: 2020 Hyundai Kona
HDJ 100 2005 med 275/65-18, aut og en navigasjon jeg hadde greid meg fint uten..
ex: LJ73
Hverdagsbil: 2020 Hyundai Kona
- Snekker_Andersen
- Innlegg: 406
- Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
- Lokasjon: Oslo
Re: Kjøleboksen blir varm, ikke kald
Som du sier så var det hull i røret like bak høyre forhjul. Jeg fikk reparert bilen hos Toyota Oslo på Økern. De har et verktøy for skjøting av AC-rør, noe som gjør at de reparerer og ikke bytter rør.
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Re: Kjøleboksen blir varm, ikke kald
Takk for info, da skal jeg også sjekke der. Søkte litt på forumet i går kveld, og det virker som dette er et vanlig problem når de nærmer seg 10 år. Blir liggende møkk i dette opphenget i bakkant av skjermen, som sikkert er medvirkende til at det er der det går hull. Rørene ellers ser fine ut.
Ulf
HDJ 100 2005 med 275/65-18, aut og en navigasjon jeg hadde greid meg fint uten..
ex: LJ73
Hverdagsbil: 2020 Hyundai Kona
HDJ 100 2005 med 275/65-18, aut og en navigasjon jeg hadde greid meg fint uten..
ex: LJ73
Hverdagsbil: 2020 Hyundai Kona
- Snekker_Andersen
- Innlegg: 406
- Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
- Lokasjon: Oslo
Re: Kjøleboksen blir varm, ikke kald
Inntil du får løst problemet er det nok smart å stenge av AC-funksjonen på klimaanlegget.
Tror ikke at kompressoren har godt av å kjøre uten tilstrekkelig kjølemiddel.
Tror ikke at kompressoren har godt av å kjøre uten tilstrekkelig kjølemiddel.
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Re: Kjøleboksen blir varm, ikke kald
Takk for tipset, det har jeg gjort også. Tenkte vel egentlig mer på å spare drivstoff og å få mest effekt ut av varmeapparatet. Det med kompressoren er jo absolutt et poeng!!!!
Ulf
HDJ 100 2005 med 275/65-18, aut og en navigasjon jeg hadde greid meg fint uten..
ex: LJ73
Hverdagsbil: 2020 Hyundai Kona
HDJ 100 2005 med 275/65-18, aut og en navigasjon jeg hadde greid meg fint uten..
ex: LJ73
Hverdagsbil: 2020 Hyundai Kona
- Snekker_Andersen
- Innlegg: 406
- Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
- Lokasjon: Oslo
Re: Kjøleboksen blir varm, ikke kald
Har du fått kontakt med verksted for skjøting/tetting av AC-rør ennå?
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Re: Kjøleboksen blir varm, ikke kald
Det med kompressoren er absolutt et poeng.
Dette fordi kjølemiddelet inneholder smøring til nettopp kompressoren, og om den ikke får dette, så sier det bare stopp og alle reimer piper. I Know, been there
Og dette koster PENGER !!!!
Dette fordi kjølemiddelet inneholder smøring til nettopp kompressoren, og om den ikke får dette, så sier det bare stopp og alle reimer piper. I Know, been there
Og dette koster PENGER !!!!
Senest rettet af Dag Einar tir des 22, 2015 5:55 am, rettet i alt 1 gang.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Kjøleboksen blir varm, ikke kald
lassebb skrev:Selv har jeg aldri satt min fot i en 100 serie så aner ikke hvordan kjøleboksen ser ut.
Det burde du prøve Lasse!!!
Det er noe helt annet enn den gamle riskoker og tanksen du kjører med
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Kjøleboksen blir varm, ikke kald
Den skal inn 2. februar, ble dyrere enn jeg trodde, men velger å gjøre det denne gangen. Da er bilen fortsatt original. Dog er mer enn 1/3 av totalkostnaden AC gass. Neste gang blir det nok å blende av bakover. Har brukt den boksen 1 gang til kjøling på 2 år....Snekker_Andersen skrev:Har du fått kontakt med verksted for skjøting/tetting av AC-rør ennå?
Når det gjelder kompressoren fikk jeg spesifikt beskjed om å ikke slå på AC, i og med at de ifm trykktestingen har tappet av all AC væsken / gassen. Ellers blir det dyrt, sa de.....
Ulf
HDJ 100 2005 med 275/65-18, aut og en navigasjon jeg hadde greid meg fint uten..
ex: LJ73
Hverdagsbil: 2020 Hyundai Kona
HDJ 100 2005 med 275/65-18, aut og en navigasjon jeg hadde greid meg fint uten..
ex: LJ73
Hverdagsbil: 2020 Hyundai Kona
- Snekker_Andersen
- Innlegg: 406
- Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
- Lokasjon: Oslo
Re: Kjøleboksen blir varm, ikke kald
Hvilket verksted bestemte du deg for?ulfdob skrev:Den skal inn 2. februar
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Re: Kjøleboksen blir varm, ikke kald
Det ble Toyota på Økern. 7500 raske, men faktisk en tusing billigere en forespeilet pga mindre forbruk av AC gass. Neste gang blender jeg av kjølern, eller går for fullt skifte av alle rør, uorginalt. Så vel en her inne som hadde fått byttet samtlige for 11k, og da ikke aluminium. I følge Toyota er det veisaltet som gjør at de korroderer. Må pokkern meg hive noen brusbokser oppi der, så jeg får litt valuta for pengene
Ulf
HDJ 100 2005 med 275/65-18, aut og en navigasjon jeg hadde greid meg fint uten..
ex: LJ73
Hverdagsbil: 2020 Hyundai Kona
HDJ 100 2005 med 275/65-18, aut og en navigasjon jeg hadde greid meg fint uten..
ex: LJ73
Hverdagsbil: 2020 Hyundai Kona